Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter ei lita veke med nedtrapping til 1 - 2 tablettar, er sprekkene i munnvikene blitt betre. Håpar dei forsvinn heilt iløpet av nokre dagar. Usikker påp om eg tør gå opp igjen til 3 tablettar kvar dag. Kanskje eg skulle prøve 2 og 3 annankvar dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på min andre kur i februar, tar en kapslene til dagen. For tre dager siden begynte jeg å flaske helt ekstremt i ansiktet! Jeg ser ikke ut!! Jeg skrubber med klut og smører meg med feit fuktighetskrem, det hjelper en time ca og så er jeg full i flass igjen. Hva kan jeg gjør? I tillegg svir jeg og er knallrød i ansiktet :-( tør ikke gå ut, men jeg må...har masse obligatorisk på skolen i denne perioden :-(

Noen som har tips? Vil dette gå fort over?!

Anonymous poster hash: b3b42...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på min andre kur i februar, tar en kapslene til dagen. For tre dager siden begynte jeg å flaske helt ekstremt i ansiktet! Jeg ser ikke ut!! Jeg skrubber med klut og smører meg med feit fuktighetskrem, det hjelper en time ca og så er jeg full i flass igjen. Hva kan jeg gjør? I tillegg svir jeg og er knallrød i ansiktet :-( tør ikke gå ut, men jeg må...har masse obligatorisk på skolen i denne perioden :-(

Noen som har tips? Vil dette gå fort over?!

Anonymous poster hash: b3b42...2b8

Prøvd olje? Jeg ble desperat under min flasse-episode og fuktet huden uten å skrubbe med lunken vann, smurte inn olje og så fuktighetskrem utenpå. Hold deg langt unna såper i ansiktet nå, og skyll kun med vann om du må skylle. Må du fjerne sminke så ikke bruk såpevann eller noe slikt.

Det beste er så lite sminke som mulig. Det ideelle er ingen vann, men jeg brukte vann for å varme opp ansiktet og mykgjøre der det var knusktørt. Kanskje damp er en bedre ide, men jeg er veldig usikker på et godt tips i utgangspunktet.

Kanskje ikke det beste tipset, men da jeg var der du er nå var jeg som sagt desperat :) Skrubbing gjorde det forresten verre. Skrubber du vekk hud som er allerede løs, så skrubb veldig forsiktig, og helst ikke med vann alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på meg kuren siden februar, og har snart tatt 200 kapsler. Jeg har ingen utbrudd lenger og huden er egentlig ikke så tørr heller. Verker i ledd da, men kun på dager jeg har vært veldig aktiv. Har også merket en del til humørsvingninger, men dette er spesielt knyttet til pms. Viktig å huske på.

For ca en måned siden så jeg ikke ut. Jeg gikk ikke ut av leiligheten på en uke. True story. Men dette går fremover. Virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd laserbehandling av arr etter endt kur her inne? Var hos hudlegen i dag, og han nevnte en ny type laserbehandling de har fått her i Bergen på Haukeland sjukehus han mente jeg var kvalifisert for. Så om noen har noen erfaringer å dele hadde det vært supert! I forhold til pris (det er vel ganske dyrt?), smerte, virkning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har prøvd laserbehandling av arr etter endt kur her inne? Var hos hudlegen i dag, og han nevnte en ny type laserbehandling de har fått her i Bergen på Haukeland sjukehus han mente jeg var kvalifisert for. Så om noen har noen erfaringer å dele hadde det vært supert! I forhold til pris (det er vel ganske dyrt?), smerte, virkning osv.

Er veldig interessert i å prøve laserbehandling for arr etter kur jeg også! Hva mer sa legen? Jeg er også fra Bergen :)

Anonymous poster hash: cab98...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er i starten av kuren, eller midt i, og har mistet litt håp for forbedring? Kanskje jeg kan hjelpe på et vis via pm. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2 roa-kurer selv, men har ikke helt løst problemet for min del.. Likevel mye bedre enn slik det var før både første og andre kur, så kan ikke si det har vært bortkastet! :laugh: Likevel går jeg og lurer på om det kunne være aktuelt med en tredje kur før eller senere, men vet ikke helt om jeg orker å gå igjennom det igjen :( Uansett, masse lykke til til dere som er midt i kuren nå! Forhåpentligvis fjerner det problemet deres for alltid :laugh: Vet det kan være ganske forferdelig midt i kuren, men hold ut! Resultatet blir nok kjempebra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er ca 300 kapsler inn i kuren og er så lei av tørre og røde øyne. Bruker i tillegg linser men mindre enn før. Føler at det er så lite "vann" i øynene hele tiden og det er slitsomt. Er dette noe som går over etter jeg er ferdig med kuren? Håper virkelig ikke jeg har pådratt meg røde øyne, det ser ikke bra ut heller. :-(

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjæreste som vurderer å starte på denne kuren, men han har hørt at en av bivirkningene kan være potensproblemer. Noen som vet om det er sant eller har erfaringer?



Anonymous poster hash: dfd9a...fa7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig interessert i å prøve laserbehandling for arr etter kur jeg også! Hva mer sa legen? Jeg er også fra Bergen :)

Anonymous poster hash: cab98...efa

Han fortalte litt om behandlingen, var visst noe helt nytt, og de skal starte å ta i mot pasienter nå trodde han. Så man må bli referert dit fra legen sin, sånn jeg skjønte det. Søkte på nettet og fant et dokument hvor man kan lese om behandlingen her:

http://www.helse-bergen.no/omoss/avdelinger/hudavdelinga/Documents/Fraksjonert%20CO2-laserbehandling.pdf :)

Hvilken lege går du til? Kanskje vi har samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en oppdatering igjen :) Sist jeg skrev her var 7 mars og da hadde jeg brukt pillene i 2 dager. Er på dag 53 nå og tar 3 om dagen. Har tatt omtrent 150 stk om jeg har telt riktig, til nå.

Har skrevet ned litt om hvilke bivirkninger jeg har hatt og hva som har skjedd:

7 mars: Kvisene begynner å komme fram enda mer
15 mars, dag 10 - Fått ganske tørre lepper, har måtte ty til leppepomaden i hele dag.
Ansiktet begynner å bli tørt. Litt ellers på kroppen også.
16. mars, dag 11 - Klør i hodebunn og er sår.
23, mars, dag 18 - Ikke så veldig sår i hodebunn lenger.
25. mars , dag 20 - Alle hudormer på nesa er på vei ut, er helt ru når jeg kjenner etter.
3. april, dag 29 - Nesten alle hudormer er borte, ingen flere sorte prikker :danse:
7. april, dag 33 - Sluttet å flasse i ansiktet
20. april, dag 46 - Begynt å flasse i ansiktet igjen
27, april, dag 53 - Flassingen er nesten borte. Men noen få hudormer er tilbake tror jeg. Nesa er bittelitt ru men jeg ser ingen sorte hudormer lenger.

Har tydeligvis glemt å skrive ned når jeg har fått utslett på kroppen, for det har jeg en del av. Dette svir og gjør vondt selv om jeg smører meg! :( Har dette nedover underarmene, og litt på hver overarm, og på hendene. Men det må jeg tåle. Fikk en resept av hudlegen min på en krem som er ment for eksem, Elocon heter den. Men jeg syns ikke den virker så bra egentlig??

Har også fått det litt ved bh strikken, på framsiden. Det var svært smertefult. Har aldri brukt denne kuren på denne tiden av året før, så det er vel en kombinasjon av pillene, svette og gnissing av tøy. Men det er heldigvis borte nå :)

Er det noen som har en solkrem å anbefale for ansiktet? Har tidligere blitt anbefalt roche posay sine for ansiktet. Har vært fornøyd med den, helt til i fjor sommer da det plutselig dukket opp litt kviser da jeg brukte den.

Første gang jeg hentet pillene mine i mars, fikk jeg anbefalt Eucerin sin solkrem men da trengte jeg ikke det og takket nei. Så nå er jeg usikker på hvilken hun mente... Tenkte bare å høre her om det er noen som har erfaring med en superbra en! :biggrin::kul:

Har vel hatt ca 3 store kviser under huden siden jeg startet med kuren. Har en akkurat nå og kjenner at jeg har en annen på vei :sur: Vokset også ansiktet mitt i går, selv om jeg vet det ikke er lurt!! :murvegg: Så voksen tok jo med seg litt hud også, så nå ser det skikkelig dumt ut :frustrert: også tar det så lang tid før huden blir fin igjen, men er bare å holde ut....

Endret av heipådeg123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har tatt ca. 240 piller. Har plutselig fått veldige problemer med munnsår og røde/ vonde øyne! Våkner med tørre øyne med mye "guffe". Har forsøkt å behandle det som øyekatarr med salve og dråper. Kastet all sminke og kjøpte ny. Noen andre som har hatt problemer med øyne under kuren? Føler ikke at de er så tørre egentlig, mer lignende øyekatarr. Og jeg er veldig rød hele tiden! Nå forsøker jeg med dråper (Systane) for tørre øyne. Kan det hjelpe?

Noen andre råd?

Ser ut som jeg er så sliten og syk med de røde øynene.

Har litt tørre lepper, men har frem til nå holdt det i sjakk med en god lypsyl. Men nå har jeg fått munnsår i ene munnviken også....Føler meg ikke så fresh.



Anonymous poster hash: 95da0...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sprø! Har tatt ca 150 tab og nå de siste ukene har jeg fått masse eksen. Først under nesen, og nå haka. Noen med samme erfaring? Vil dette gå seg til? Merkelignok er leppene mine bedre, eksem isteden ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir sprø! Har tatt ca 150 tab og nå de siste ukene har jeg fått masse eksen. Først under nesen, og nå haka. Noen med samme erfaring? Vil dette gå seg til? Merkelignok er leppene mine bedre, eksem isteden ;(

Jeg er på 200 tab og har fått supereksem, vel å merke på armene og litt øverst på ryggen. Hudlegen rådet meg i går til å prøve Canoderm fra apoteket, så da får jeg vel gjøre det. Ser ikke ut på armene, men trøster meg med at det er midlertidig. Skjønner at det kan være frustrerende i ansiktet, da! Kan det hende det ville hjulpet å bytte ansiktskrem? Jeg reagerer plutselig sterkt på ting nå som jeg aldri har reagert på før, som hansker på jobben osv.

Noen andre som opplever å få bobler i leppene? Jeg mener skikkelige bobler, ligner på runde dråper på blader i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohhhhhh loooooooooooord, jeg er så lei av driten!

Er det to bokser du er igjennom nå? Er det nesten halvparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to bokser du er igjennom nå? Er det nesten halvparten?

Ja, nå har jeg kommet ganske halvveis :) 197 av 400 tabletter er fortært. Heldigvis er huden i ansiktet ti tusen ganger bedre, nesten kvisefritt nå. Men jeg føler meg likevel ikke lekker når huden på resten av kroppen ser ut som den gjør - men jammen godt å vite at det er midlertidig! :)

Foreløpige bivirkninger:

- Vondt i ledd, kan ikke trene

- Eksem på armene, spesielt på overarmene

- Bobler i leppene

- Virker som om det øverste hudlaget på leppene er så å si helt borte

- Blør i munnvikene

- Flasser litt i ansiktet av og til, men ikke mye

- Tørre albuer og knær

- Livløst hår (men som til gjengjeld ikke trenger å vaskes så ofte)

- Sterke depresjoner, men er usikker på om det skyldes tablettene eller ikke. Klarer uansett å se noenlunde objektivt på det og tenker at også det går over, slutter ikke med mindre jeg føler jeg mister helt kontrollen.

- Blør ekstra mye fra tannkjøttet, har noen morninger våknet med blod på puta.

Men heyhey, bare én kvise! Hehe :)

(PS! Beklager, jeg syter vanligvis ikke så mye, men dette er min eneste klageplass :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...