Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til idiotiske økonomiske valg som partner gjør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan forholder du deg til idiotiske økonomiske valg som partner gjør?

Eksempler:

- Tar opp kredittkortgjeld

- kjøper store ting uten at det er gjennomtenkt

- kjøper bil han ikke har råd til og må selge med tap

- sløser bort masse penger på byen

- Hvordan reagerer du på slike valg?

Jeg (som har ryddig økonomi) synes det er skremmende i forhold til at vi kanskje skal ha felles økonomi i fremtiden. Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Vil dette kunne skape såpass store problemer for oss i fremtiden at jeg bør vurdere å dumpe partner?

Anonymous poster hash: 4f125...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forholder deg ikke til han i det hele tatt. Du dumper fyren!

Jeg tviler på at han kommer til å lære, før det er for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forholder deg ikke til han i det hele tatt. Du dumper fyren!

Jeg tviler på at han kommer til å lære, før det er for sent.

Siden det er jul, så kan du jo melde han til luksusfellen før du dumper han;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forholder du deg til idiotiske økonomiske valg som partner gjør?

Eksempler:

- Tar opp kredittkortgjeld

- kjøper store ting uten at det er gjennomtenkt

- kjøper bil han ikke har råd til og må selge med tap

- sløser bort masse penger på byen

- Hvordan reagerer du på slike valg?

Jeg (som har ryddig økonomi) synes det er skremmende i forhold til at vi kanskje skal ha felles økonomi i fremtiden. Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Vil dette kunne skape såpass store problemer for oss i fremtiden at jeg bør vurdere å dumpe partner?

Anonymous poster hash: 4f125...7ed

Jeg ville ha dumpt fyren pga mitt støreste mareritt er å rydde opp etter økonomiske ødeland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevde dette. Sliter med tillitt. Han ser ut til å ha skjerpet seg, men jeg er lei. Gjelden er jo der enda.

Vil gjerne vekk, men vi har unger, han eren god far, det er ikke lett.

Anonymous poster hash: 13e70...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg ikke til det. Det er uaktuelt å dele økonomi med en som roter så mye. Om det ikke hadde vært mulig med adskilt økonomi hadde jeg dumpet han. Tenker du å starte familie og bygge rede med han hadde jeg krevd at han ryddet opp og viste at han klarte å holde seg på rett kjøl noen år før noe felles hadde vært aktuelt.



Anonymous poster hash: a6c7d...222
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn kjæreste en gang. Han lovet dyrt og hellig at han skulle skjerpe seg, i stedet begynte han bare å skjule det for meg. Etter at vi hadde giftet oss og fått et barn sammen, fikk jeg totalt sjokk da det plutselig begynte å dumpe brev fra politiet ned i postkassen. Viste seg at han skylte flere hundre tusen kroner, i hovedsak på grunn av kredittkjøp han hadde gjort før vi ble sammen og som bare hadde fått ligge og "godgjøre seg" i flere år.

Nå er vi skilt, og eks-mannen har ikke råd til noen ting. Barnet vårt får ikke gaver til jul eller bursdag engang, men det handler fortsatt mer om prioritering enn om faktisk råd. Det er viktigere for eksen å bruke det lille han har på mat ute, ting til seg selv og nye dama osv. enn å forsørge sitt eget barn.

Så jeg sier som de andre; ikke forhold deg til det, bare stikk.



Anonymous poster hash: b1726...fd6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kun dater, er det ikke din sak.

Dersom man er etablert er det et problem, men det er idioti å i det hele tatt etablere seg med en slik partner. Jeg vil ikke bo med noen uten at vi er forlovet, og jeg forlover meg ikke med en mann som ikke er ekstremt ordentlig og har ting på stell ift. penger.

Et ekteskap bringer nok utfordringer med seg på det emosjonelle plan gjennom årene - det er uaktuelt å måtte forholde seg til slike praktiske problemer på toppen av det hele.

En ting er å sitte i klisteret når man er 22, ung og uerfaren og enda har tid til å rydde opp. Er han en voksen mann skal du anta at han forblir som han er.



Anonymous poster hash: e00ab...32f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil aldri ha felles økonomi med en sånn mann. Er han "the one" så fortsetter han å være kjæresten min, men vi gifter oss aldri og kjøper aldri noe dyrt sammen. Da sparer jeg heller nok penger til å kjøpe bolig alene, så får han være leietaker.

Anonymous poster hash: 20dd9...c96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare "takk og lov for at det ikke er mine penger". Vi har jo på en måte felles økonomi, men vi tjener begge godt nok og jeg klarer meg fint alene, så om han bruker unødvendige penger så sliter ikke jeg. Derfor går det greit, men jeg synes ikke noe om at han sløser pengene sine. Han kunne jo spart f.eks... Men men, han får bare styre. :)

Edit: Men samboeren min sløser ikke såpass mye som på eksemplene. Han sløser bort penger på snus, redbull og take out-mat. Så det er ikke alvorlig mye penger, men nok til at han sitter uten så mye igjen på konto etterpå.

Hadde han tatt opp kredittkortgjeld hadde jeg tatt en seriøs samtale med han. Det synes jeg ikke noe om. Sett bort i fra om han hadde hatt råd til å betale tilbake med en gang.

Endret av misstealover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt blanke f, så lenge han klarer å betale felleskostnadene som leie, strøm osv og at han hadde klart å betale tilbake kredittkort gjelden.

Hadde ALDRI hatt fellesøkonomi med duden ihvertfall. Jeg kommer faktisk aldri til å ha noe som helst felles økonomi, uansett hvor flink han hadde vært økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...