Gå til innhold

Når klær blir ødelagte i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjekket nettopp baksiden av solkremen jeg brukte på Gran Canaria i september:

"Warning! Contains acid. Highly corrosive. Burns through metal like wildfire. Only safe to use on human skin. Keep away from metal and jackets."

Shit.

Anonymous poster hash: 48b21...a90

:fnise::skratte::takke:

Anonymous poster hash: f9b04...e4d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har misset kjemitimen sin? Hva skjer når metall oksiderer med stoffer fra en solkrem? Korrosjon! De som ikke vet hva korrosjon betyr; Rust! Nå har dere lært noe annet enn nye måter å være spydige på også.

Anonymous poster hash: ec814...350

Det ruster jo ikke med en gang. Tviler på at det tok lang tid før TS fikk jakken og matboksen hjem ...

Hva ble det snakket om på møtet, da, TS? Hvis dere ikke snakket om erstatning? Jeg hadde vært mer bekymret for ev plaging av ditt barn enn at dette ble ødelagt. Og jeg skjønner ikke hvordan dette kan ha blitt totalt ødelagt på så kort tid, når begge deler kan vaskes. Ble tingene liggende i barnehagen lenge før du fikk dem hjem?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at barnehagen erstatter det da?

Det skjedde med oss. Vi fikk ødelagt vinterjakke og matboks, hvor noen hadde tilgriset hele innsiden av jakken med solkrem og metallmatboks som barnet hadde fått i julegave av en tante, full av solkrem. Begge deler måtte bare kastes etter vask, de var totalt ødelagte. Det ble møte i barnehagen, siden jeg tok det opp, men det ble ikke nevnt noe om å erstatte det. Det kom ingenting ut av det møtet. Er dette vanlig?

Anonymous poster hash: ec814...350

Opplever flere ganger i året at barn ødelegger barnehagens ting, ved å være uforsiktig eller unødvendig hardhendt med ting. Feks kaste/tråkke på/hoppe på/kjøre over leker, tråkke på bøker, klippe i ting, tegne på vegger/gulv, kline maling utover... altså regelrett hærverk. Et lite øyeblikk så er det gjort. En gang var det to jenter som hadde laget seg en fin hytte. Endelig var de i fin lek så vi lot dem kose seg og leke litt i fred der de satt og fniste under teppet. Viste seg de hadde fylt hytta med metallic maling som ikke gikk av i vask - og malt seg selv og flere leker, dukker, tepper, gulvet, bordet etc. Kjempemoro. Det meste måtte kastes, blant annet noen helt nye og dyre leker. Sånt kan skje men det er aldri snakk om at foreldrene skal erstatte noe andre veien når ungene ødelegger barnehagens ting.. Da er det de ansattes feil siden vi ikke passer godt nok på....

Anonymous poster hash: 05213...fd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever flere ganger i året at barn ødelegger barnehagens ting, ved å være uforsiktig eller unødvendig hardhendt med ting. Feks kaste/tråkke på/hoppe på/kjøre over leker, tråkke på bøker, klippe i ting, tegne på vegger/gulv, kline maling utover... altså regelrett hærverk. Et lite øyeblikk så er det gjort. En gang var det to jenter som hadde laget seg en fin hytte. Endelig var de i fin lek så vi lot dem kose seg og leke litt i fred der de satt og fniste under teppet. Viste seg de hadde fylt hytta med metallic maling som ikke gikk av i vask - og malt seg selv og flere leker, dukker, tepper, gulvet, bordet etc. Kjempemoro. Det meste måtte kastes, blant annet noen helt nye og dyre leker. Sånt kan skje men det er aldri snakk om at foreldrene skal erstatte noe andre veien når ungene ødelegger barnehagens ting.. Da er det de ansattes feil siden vi ikke passer godt nok på....

Anonymous poster hash: 05213...fd2

Her var det vell dere som burde passet på att slik maling var ikke ett skap som bare voksne hadde adgang til.

Anonymous poster hash: 45854...33f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har misset kjemitimen sin? Hva skjer når metall oksiderer med stoffer fra en solkrem? Korrosjon! De som ikke vet hva korrosjon betyr; Rust! Nå har dere lært noe annet enn nye måter å være spydige på også.

Anonymous poster hash: ec814...350

Metall oksiderer med vann også, og det er en kjemisk prosess som tar ganske lang tid. Det er ikke noe som skjer umiddelbart slik at noe er totalt ødelagt i det sekundet det skjer. Det tar faktisk flere måneder i det tilfellet det er snakk om her. Hadde matboksen blitt vasket i løpet av noen timer etter uhellet, så hadde ikke oksideringen vært noe problem. Hilsen kjemilærer

Anonymous poster hash: ce0ba...1a1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever flere ganger i året at barn ødelegger barnehagens ting, ved å være uforsiktig eller unødvendig hardhendt med ting. Feks kaste/tråkke på/hoppe på/kjøre over leker, tråkke på bøker, klippe i ting, tegne på vegger/gulv, kline maling utover... altså regelrett hærverk. Et lite øyeblikk så er det gjort. En gang var det to jenter som hadde laget seg en fin hytte. Endelig var de i fin lek så vi lot dem kose seg og leke litt i fred der de satt og fniste under teppet. Viste seg de hadde fylt hytta med metallic maling som ikke gikk av i vask - og malt seg selv og flere leker, dukker, tepper, gulvet, bordet etc. Kjempemoro. Det meste måtte kastes, blant annet noen helt nye og dyre leker. Sånt kan skje men det er aldri snakk om at foreldrene skal erstatte noe andre veien når ungene ødelegger barnehagens ting.. Da er det de ansattes feil siden vi ikke passer godt nok på....

Anonymous poster hash: 05213...fd2

Selvsagt er det dere i barnehagen som skal passe på dette! Foreldrene er jo ikke der, og dere er ansatt for å passe barna deres. Dessuten burde dere vel ikke hatt maling som ikke går av i vask tilgjengelig for ungene ....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tar vel med dyrt tøy med i barnehagen....? De ansatte kan ikke passe på at jean paul-jakka ikke får grønske på seg heller.

Og jeg vet ikke med "vanlig" slitasje, barnet mitt er mester på å ødelegge nye bukser på 3 timer. Har helt gitt opp slike myke bukser, selv den dagen i dag.

Anonymous poster hash: c3b04...4d7

Vinterdressen til småen, er ganske dyr. Så jeg hadde ikke blitt overbegeistret om den ble ødelagt.

Jeg syns det er rart at barnehagen ikke har kontroll på oppbevaring av solkremen. De fleste vet jo at solkrem ødelegger klær. Små barn elsker jo ofte tuber med diverse kremer.

Jeg forstår godt at det er en lei situasjon. Men samtdig kan ikke barnehagen erstatte alt. Og som foreldre, betaler vi barnehagen for at de skal passe på barna våre. Når barnehagen ikke gjør jobben, blir det feil at vi som foreldre skal betale. Unntak finnes selvfølgelig. Avhengig av alder, om det skjer ofte osv. Da bør foreldre erstatte.

Anonymous poster hash: 78c48...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilken priser barnehagen måtte operert med om barnehagen skulle erstattet alt som ble ødelagt på grunn av at barn er barn.



Anonymous poster hash: 67d23...5c9
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid obs på at det vi sender i barnehagen kan komme ødelagt tilbake. Vi sender ikke med ting vi er redd for. Av og til blir ting ødelagt, og da må man enten reparere eller kjøpe nytt. Det er selvsagt dumt om man må kjøpe ny vinterdress annen hver uke, men et engangstilfelle er noe man må godta. Jeg hadde da bare hevet jakken i vaskemaskinen og brukt den i barnehagen selv med flekker. Tviler på at noen klager på det 😊 Det blir sikkert flere flekker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok blitt rimelig forbanna dersom min unge hadde fått tak i metallic maling som ikke kan vaskes bort, og grist ut både seg selv og klærne med den. Greit nok at barn er barn og at det kun tar et øyeblikk å grise seg til, men barnehagen må da for &%¤ klare å holde denslags maling innelåst i et skap så unger ikke får tak i det.



Anonymous poster hash: 372d2...4c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maling som ikke kan vaskes bort er vel oftest giftig også. Desto større grunn til å bli forbanna.



Anonymous poster hash: ce0ba...1a1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maling som ikke kan vaskes bort er vel oftest giftig også. Desto større grunn til å bli forbanna.

Anonymous poster hash: ce0ba...1a1

Meget godt poeng.

Anonymous poster hash: 372d2...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd at de ansatte ikke fulgte godt nok med, men de har nok ikke erstatningsplikt. Matbokser er jo nesten en forbruksvare, det koster 10,- for en ny en.. Og en kjeledress varer jo heller ikke for alltid, så det er ikke nørvendig å bruke tusenvis av kroner på en kjeledress som kanskje kun varer i èn sesong..



Anonymous poster hash: 997c4...2dc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre om at du fikk noe ødelagt TS.

Jeg jobber i barnehage og 100 % av tiden vi er i barnehagen har vi ikke 100 % oversikt i garderoben hele tiden. Vi er ganske opptatt med å ha litt fokus på en del andre ting vi er pålagt å gjøre. Jeg tviler sterkt på at det er noen ansatte som har tatt solkrem i matboksen, og på jakken. Som sagt, leit at noe ble ødelagt.
Og ja, kanskje barnehagen kunne sagt beklager for at de leverer fra seg jakka og matboksen i den tilstanden. Mulig du ønsket da å vite "hvordan kunne dette ha skjedd?". Siden jeg selv tviler på at ingen ansatte sitter og spruter solkrem på klær og i matbokser velger jeg å tro at det muligens må ha vært et barn. I værstefall kan det ha vært at solkremen har falt ned fra en hylle over. Korken kan ha sprekt eller at korken ikke var skikkelig igjen ved at det da har kommet en enorm sprut ut på både jakka og matboksen din, samt eventuelt og at ingen har sett dette. Det er ikke sikkert barnehagefolka har fasiten på dette svaret. Dersom de skulle stått og "analysert" dette sammen med deg ville dette tatt veldig mye tid vekk fra de andre barna de også skal se til inne i barnehagen som ikke er hentet.

Det kan godt hende det har vært noen barn som har gjort dette når hun/han skulle på toalettet en tur og tok seg en snartur innom garderoben fordi hun/han fikk en "smart ide" når hun/han så solkremen ligge i riktig høyde, eller i god synsvinkel. Kanskje hun/han synes matboksen så riktig fin ut og ville utforske den litt nærmere ved desverre å bruke en solkrem hun/han fant tilgjengelig? Kanskje barnet synes det er gøy å utforske solkremen som kanskje lå liggende og sprutet litt her eller der for å se hva som eventuelt skjedde.

Solkremes bør oppbevares høyere opp så de lavere barna ikke får tak i de, men det er ikke alltid det er plass til det fordi foreldrene fyller skapene og plastikkboksnee fulle av klær så det renner/detter ut når man åpner skapdørene, eller skal ta tak i plastikkboksene. De høye barna når gjerne opp til sin egen skapdør og vi har ikke garderobevakt som står og passer på. Dermed kan de høyere barna nå tak i det de vil nå tak i.

Dersom det ligger mange solkremer tilgjengelig i garderobeplassen foreslår jeg at du spør barnehagen om de ikke eventuelt kan ha en egen kasse for solkrem. Men da er det foreldrenes ansvar å skrive tydelig navn på solkremene slik at de ansatte ikke sitter og må bruke tid på å spørre hvem som eier hvem. Dette er nemlig en stor tidstyv i barnehagen hvor ting ikke er merket. Verdifull tid går tapt ved at vi ikke vet hvem som eier hva.

Videre må barna læres opp til at man setter fra seg tøy på garderobeplassen sin, skifter der når man skal ut og inn osv. Selve garderobeplassen hvor klær er på sitt oppbevaringssted er ikke et lekested. Dette tar tid å lære barna til å forstå det. Noen barn skjønner det med en gang, mens andre bruker lang tid.
Av og til er det også slik at de får med seg leker og bamser osv til plassen sin som må vente der til barnehagen er over. Da hender det at det er mange morsomme fristelser å se på garderobeplassen for eventuelle andre barn slik at de noen ganger sniker seg innom der uten at en voksen ser det.

Angående matboksen så ble den ødelagt. Det kan skje at matbokser blir ødelagt ved uhell.
Andre uhell som kan forekomme er at et barn mister matboksene i gulvet. Noen ganger når barn kommer forsent til frokost når samlingen er godt i gang før frokosten, får de barna som kommer forsent hjelpe til om de ønsker med å bære matboksene til de andre barna på plass (der hvor jeg jobber). Disse barna som får lov til dette er så stolte når de gjør dette. Og uhell, ved at et barn mister de i gulvet kan skje. Det samme kan skje når de selv sitter og spiser av sin egen matboks. Plutselig mister de matboksen på gulvet. Hvordan kunne det skje? Uhell... Kanskje den voksne hadde øynene bort mot et av de andre 5-6-7 barna som satt ved samme bord. Kanskje de trengte litt melk i koppen sin, eller litt ros fordi de spør de andre barna på en høflig måte om de kan få sendt over litt vann eller melk. (Som er med på å utvikle deres evne til å bli klar over hvordan man ber den andre pent om man kan få noe som står på bordet.) Sats heller på noen billige matbokser som eventuelt kan tåle å falle i gulvet, eller se på matbokser som en forbruksvare.
Samme med klær. Sats på at dette er forbruksvare.
Det viktige for ditt barn er at barnet ditt har klær som er bevegelige nok, varme nok i regnvær og snø, at det finnes skiftetøy nok hvis man skulle bli våt, ved sommertid at det finnes klær som sørger for at barna ikke får hetevansker av i den varme sola, ellers skal klærne være store nok til bruk (ikke for store eller små) sånn at barnet kan få trent seg i å ta av og på klær. (På denne måten utvikler man selvstendigheten til barnet). Barna vokser så klær er noe som må skiftes ut ofte.



Anonymous poster hash: 4a52b...231
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Guri meg!! Her var det mange som vet sjokkerende lite om livet i bhg!!

For det første er de fleste malinstyper som er å få tak i, vanskelig å få av klær. Selv de som hevder å gå av, er nærmest avhengig av å hives i maskina tvert for å gå helt av. Men de er over hodet ikke giftige fordet.

For det andre: Å få jakka si innsmurt med solkrem har høyst sansynlig ikke noe med mobbing å gjøre i det hele tatt! Antar at det er helt tilfeldig, kanskje var det den som hang lettest tilgjengelig.

Videre: Var det virkelig noen som mente at barnehagen skulle ha passet på så ikke dette barnet som knekte brillene til et annet skulle ha gjor dette? Hvordan skulle de fått til det? Fotfulgt barnet med brillene? Hvor mange ansatte tror dere det egentlig er i bhg?

At bhg burde passet på solkremen: Tja... Vanlig praksis er at denne oppbevares i barnets graderobehylle. Men altså, det er oktober nå... Hvorfor har ikke foreldrene tatt med solkremen hjem?

TS: Jeg lurer svært på hva som ble tatt opp på detge møtet! Hvorfor kalte bhg deg inn til møte for at sakene var ødelagt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødelagte briller i barnehagen går på barnehagens forsikring. Matboks og jakke som er klinet til, derimot, er slikt man må regne med.



Anonymous poster hash: 0203c...0ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en barnehageunge lurer med seg en saks inn i garderoben og klipper store hull i utedressen til en annen unge; har ikke barnehagen plikt til å erstatte den?

Har heldigvis aldri ikke opplevd noe slikt, men hadde blitt rasende dersom barnehagen hadde gitt meg beskjed om at "sånn må man bare regne med. Du må bare kjøpe ny utedress selv."



Anonymous poster hash: dd361...2a8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dersom en barnehageunge lurer med seg en saks inn i garderoben og klipper store hull i utedressen til en annen unge; har ikke barnehagen plikt til å erstatte den?

Har heldigvis aldri ikke opplevd noe slikt, men hadde blitt rasende dersom barnehagen hadde gitt meg beskjed om at "sånn må man bare regne med. Du må bare kjøpe ny utedress selv."

Anonymous poster hash: dd361...2a8

Dersom ungen din har på sin nye utedress for første gang, hekter seg på en kvist ute i barnehagen, og lager en kjempestor revne i dressen... Klandrer du barnehagen for dette?

Ting du sender i barnehagen KAN bli ødelagt. Både ved at barn gjør noe de ikke skal, og ved at barn er uheldige.

Derfor er det viktig at man ikke kjøper over evnte.

Ja, det er kjipt at den nye dressen ble ødelagt. Men det er lite annet å gjøre enn å kjøpe ny, og håpe på at ikke den også går istykker. Og så får man se om man klarer å lappe sammen den gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...