Gå til innhold

Få jobb som sosionom. Vanskelig?


frøkna

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig utdannet, og litt redd. Redd for å ikke få jobben jeg vil ha etter å ha brukt 3 år på sosialt arbeid studiet. Jeg har gjennomsnittlige karakterer, så skiller meg ikke noe veldig ut. Jeg ønsker å jobbe i Oslo- område.. Tipper jeg ikke er den eneste.. Må jeg forvente å jobbe lenge i en annen jobb før jeg får en jobb som er relevant for utdanningen? Er litt redd for å "gro fast" i en annen jobb også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du sitter uten jobb etter endt utdanning. Du bor tross alt i Oslo, så du kan søke i akershus, feks bærum eller asker hvis det blir krise. Men jobbmulighetene for en sosionom i Oslo er veldige gode. Har 3 veninner som fikk jobb rett etter studiet. En av dem hadde helt ok karakterer, ikke noe å skryte av for å si det sånt. Bare slapp av, du får sikkert jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke jobb, jobber som noe annet-lederstilling..

Anonymous poster hash: 893e2...7ad

Kunne du sagt som hva? Har lyst til å gå studiet, men finner veldig lite informasjon om hva annet man kan jobbe som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss (en annen stor norsk by) fikk vel alle relevant jobb etter studiene, men mange av klassekameratene mine har begynt som miljøterapeut i f.eks. barnevernsinstitusjon, noe som innebærer turnusjobbing. Jeg tror det er viktig å søke på relevante jobber, men være åpen for at du kanskje ikke får den perfekte jobben med en gang. Mindre stillingsprosenter enn 100, turnusjobbing og så videre er ganske vanlige "startjobber" for sosionomer.



Anonymous poster hash: 64863...5fb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du sagt som hva? Har lyst til å gå studiet, men finner veldig lite informasjon om hva annet man kan jobbe som...

Nei, kan ikke det. Det utdannes for mange sosionomer, vil du ikke jobbe med forvaltning kan du komme til å slite på arbeidsmarkedet.

Jeg personlig følte jeg ble ført bak lyset, "vi jobber etter etiske retningslinjer" er mye BULLSHITT. Har sett hvordan mennesker i krise blir behandlet av NAV- ikke bra.

Hilsen eks sosionom som jobber med noe annet ;)

Anonymous poster hash: 893e2...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, kan ikke det. Det utdannes for mange sosionomer, vil du ikke jobbe med forvaltning kan du komme til å slite på arbeidsmarkedet.

Jeg personlig følte jeg ble ført bak lyset, "vi jobber etter etiske retningslinjer" er mye BULLSHITT. Har sett hvordan mennesker i krise blir behandlet av NAV- ikke bra.

Hilsen eks sosionom som jobber med noe annet ;)

Anonymous poster hash: 893e2...7ad

Så hvis jeg vil jobbe med forvaltning er det ok å få jobb? Støtt på mye turnus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jobb uken før studieslutt. Også fått høyere lønn gjennom lønnsforhandlinger osv så tjener ganske så bra :)

Anonymous poster hash: 0329e...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg vil jobbe med forvaltning er det ok å få jobb? Støtt på mye turnus?

Ja, kjipe forvaltningsoppgaver på sosialkontor er vanlig.

Anonymous poster hash: 893e2...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet sosionom. Min første jobb var i barneverntjenesten. Var et vikariat på 1 år. Så jobbet jeg i et vikariat i rus- og psykiatritjenesten. Nå jobber jeg i KIF. Fast jobb.

Det finnes mange flere muligheter enn å jobbe i NAV :) I mitt kull er det kun som som jobbe i NAV. Noen jobber i barneverntjenesten, på kontor eller på institusjon, noen jobber i skole og barnehage, en er i vernet bedrift og ganske mange jobber i andre typer instituasjoner (tiltaksbaser, psykiatri etc.)



Anonymous poster hash: 520b8...aa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke det. Det utdannes for mange sosionomer, vil du ikke jobbe med forvaltning kan du komme til å slite på arbeidsmarkedet.

Jeg personlig følte jeg ble ført bak lyset, "vi jobber etter etiske retningslinjer" er mye BULLSHITT. Har sett hvordan mennesker i krise blir behandlet av NAV- ikke bra.

Hilsen eks sosionom som jobber med noe annet ;)

Anonymous poster hash: 893e2...7ad

Eller så kan man være en av de saksbehandlerne/veilederne som går til jobben sin på NAV hver dag, med et ønske om å gjøre så godt man kan for å ivareta et menneske i krise, og hjelpe de gjennom de jungelen systemet er. Seriøst - er det noe NAV trenger er det dyktige fagpersoner som FAKTISK setter det å jobbe etter de etiske retningslinjene, og med et menneskesyn basert på respekt og åpenhet i bunn.

Anonymous poster hash: 64863...5fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, du har grunn til å være redd. Er ikke lett for sosionomer å få jobb for tiden. Sykepleiere og vernepleiere tar i stor grad over de jobbene som før var sosialfaglige og relevante for oss.



Anonymous poster hash: 1ffd8...5f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bor du i Oslo kan du jobbe utenfor, pendle vest, øst eller nord med tog, er ikke noe problem. Vil ikke anbefale nav, jobber der selv. Der er de bare opptatt av at du skal levere fine tall, og du må regne med å få en enorm portefølje m brukere. Jeg var ferdig sosionom for 11 år siden. Jeg tok jobb som assistent i skole første halvåret, var mange om beinet på relevante stillinger da. Stillingen jeg har nå var det ca 70 søkere! Og nå skal de ansette igjen og det er 90 søkere. Tror ikke folk vet hva de faktisk søker på. Det er ingen vanlig kontorjobb, og du kan ikke regne med å være ajour....

Anonymous poster hash: 07ebf...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ferdig utdannet barnevernspedagog i vår. Vi hadde mye felles undervisning med sosialt arbeid og i begge klassene våre er det fåtall som står uten relevant jobb.



Anonymous poster hash: 520b8...aa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...