Gå til innhold

Kan kollegaen min gå inn i skapet mitt?


The Kitten

Anbefalte innlegg

På arbeidsplassen min har alle ansatte hvert sitt skap til å oppbevare sine eiendeler.

Forrige uke glemte jeg jobbtelefonen i skapet. Dette er en telefon som tilhører jobben, og jeg har ikke anledning til å ta den med meg hjem. Vi har jobbvesker, og den lå i den, så var ikke slik at jeg la den inn med vilje.

På slutten av uken som var ble jeg syk, og var ikke i stand til å møte på jobb.

Lørdag fikk jeg melding av en kollega om at hun hadde vært inne i skapet mitt og hentet telefonen.

Er dette greit? Har hun lov til dette?

Jeg har forhørt meg om det, og noen sier at det definitivt ikke er ok. Andre sier at siden telefonen er jobben sin eiendom, så har hun full rett til det.

Personlig syns jeg det er frekt og ubehagelig. Hadde hun spurt hadde jeg sagt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette burde vedkommende ikke få lov til å gjøre. Å gå i ditt private skap??? Nei, det er mangel på respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å poste før jeg ble ferdig.

Jeg har ikke noe hemmelig i skapet mitt, og jeg skjønner at hun ville ha telefonene.

I andre lignende situasjone har sjefen sagt blankt nei når folk har spurt om å gå inn i skapet til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er du som ikke har levert tilbake utstyr som de trenger på jobben må du forvente at de henter det ut når de skal ha det.

Anonymous poster hash: 81fc5...fc9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hun.

Men god praksis er å varsle om dette på forhånd.



Anonymous poster hash: 8580f...cdc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handlingen i seg selv er kanskje forståelig, men fremgangsmåten blir feil for meg. Hun skulle ringt deg og avklart dette med deg før hun gjorde det, ikke nødvendigvis for å "spørre", for dersom hun trenger arbeidstelefonen, så må hun nesten få tak på den om du er ute av stand til å komme oppom å ta den ut selv.

Synes definitivt det er å krysse en grense når man ikke har avklart det med eier av skapet først.

Har du ikke lås på skapet ditt? På arbeidsplassene vi har hatt skap i garderoben, har vi alltid hatt hengelås på. Samt at kontordamene har beholdt en ekstranøkkel dersom vi glemmer vår. Denne gis absolutt ikke ut til andre enn eier, med mindre det er bekreftet over telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette en telefon som bare du bruker, eller bruker andre den også.? Om de andre bruker den, synes jeg det var greit at de kunne finne den i skapet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre bruker den også, men det er flere andre tilgjengelige, så det er ikke slik at hun absolutt måtte ha den.

Jeg skjønner at hun ville ha telefonen, og hadde hun spurt om lov til å hente den ville jeg sagt ja. Jeg har ikke noe hemmelig i skapet mitt.

Dessverre var dette en av gangene jeg hadde glemt å låse skapet mitt. Det tar jeg selvkritikk for, men hun visste likevel at det ikke var hennes skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare antar at hun tenkte det ikke var så farlig, at du ikke hadde noen private ting der og at hun derfor ikke krenket deg på noen som helst måte? Også kommer det jo an på hvordan normer dere har rundt dette. Er det vanlig at dere går i skapet til hverandre? Kanskje har hun opplevd at andre har gått i hennes skap, og derfor tenkt at det er greit om hun gjør det samme?

Men hun burde så absolutt ha spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da legger du tingene på plass neste gang, så er problemet ute av verden. :)

Ikke er det noe hemmelig der, ikke hadde du låst det, telefonen lå i en veske som sikkert er såpass lett gjenkjennelig at hun ikke trengte å rote i skapet engang og det var du som glemte å legge den på plass. Så hvorfor ta seg så nær av det?

Anonymous poster hash: 81fc5...fc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare antar at hun tenkte det ikke var så farlig, at du ikke hadde noen private ting der og at hun derfor ikke krenket deg på noen som helst måte? Også kommer det jo an på hvordan normer dere har rundt dette. Er det vanlig at dere går i skapet til hverandre? Kanskje har hun opplevd at andre har gått i hennes skap, og derfor tenkt at det er greit om hun gjør det samme?

Men hun burde så absolutt ha spurt.

Som nevnt har sjefen alltid sagt nei i lignende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt har sjefen alltid sagt nei i lignende situasjoner.

Sorry, fikk ikke med meg det! Da tenker jeg det må være første, og at hun tror at det er greit selv om sjefen har sagt at det ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Jeg ville ikke tenkt noe mer over det.

Jeg hadde forsåvidt tilbudt henne å åpne skapet. Det er tross alt "jeg" som har gjort tabben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit, det er jo du som har glemt igjen en telefon andre trenger. Hos oss er det ikke uvanlig at folk glemmer telefon eller calling i skapet sitt eller på kontoret, og da er det helt selvsagt at den blir hentet når noen har behov for den. Hvis ikke du vil ha folk i skapet ditt så får du passe på å ikke la jobbsaker ligge igjen der.



Anonymous poster hash: e8371...7a2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke reagert i det hele tatt, og jeg er i overkant paranoid og privat. Det er bare et jobbskap. Hun skulle bare ha en telefon. No big deal.

At sjefen kanskje ikke er konsekvent synes jeg derimot høres tåpelig ut.



Anonymous poster hash: d6532...e1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har aldri opplevd at det var greit å bare gå inn i andres skap på jobben. Men hadde jeg vært i en sånn situasjon og trengte utstyret fra skapet ditt, ville jeg nok gått til sjefen først, forklart situasjonen, så ringt deg for å informere deg at utstyret trengs for så å hente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette blir som å gå i skuffene til noen med kontor. Det er noe man sjelden gjør, men ikke noen krise om noen gjør det. God folkeskikk er å si i fra først, men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du blåser dette ut av dimensjoner. Greit nok at man ikke skal inn i skapet til hverandre og at hun burde ha sagt fra, men siden dette er en jobbtelefon som du selv hadde levert å legge på felles hentested/levere til den som skal ha neste vakt så syntes jeg du burde la dette gå med mindre noen har tendens til å være i skapet ditt uten grunn.

Generelt kan det jo bli et problem hvis man legger inn jobbrelevante ting som de etter deg trenger i private skap, om man er avhengig av det for å gjøre jobben. Det er heller ikke bare å si fra alltid, det er ganske mange som er utilgjengelige utenfor arbeidstid. Om man da står der uten vakttelefonen, h*n som hadde den før deg ikke svarer så har man et stort problem.



Anonymous poster hash: 3d286...ef4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...