Gå til innhold

Jobbintervju, departement - hvordan kle seg? (mann)


BrillePer

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en mann som er nyutdannet med master, og for tiden bruker det meste av tid og krefter på jobbsøking. Har som så mange andre forstått at det ikke er bare-bare å finne seg en jobb med en mastergrad innenfor en "myk vitenskap", så jeg er veldig fornøyd med å ha bli innkalt til jobbintervju for en departementsstilling som rådgiver. Jeg sliter imidlertid litt med å bestemme meg for hvordan jeg skal kle meg.

Jeg har vært på et jobbintervju tidligere i år, da i privat sektor. Her følte jeg meg tryggere på kleskoden, da jeg visste at de ansatte der kler seg relativt profft. Så hvit skjorte, dressbukse og dressko ble løsningen, og jeg tror det var et godt valg der.

Nå er jeg litt mer usikker. Har fått høre standardsvaret (ikke for fancy, ikke for shabby), men føler fortsatt at valgspennet er ganske bredt. Er hvit skjorte og dressbukse for fint? Det er sikkert bedre å være for fint kledd enn for "stygt" kledd, men er dressko å dra det litt langt? Jeg aner egentlig ikke hvordan en typisk departementsrådgiver kler seg.

Det hører med til historien at jeg ikke akkurat er kjent for å være eksepsjonelt velkledd til vanlig. Det er kanskje særlig skotøyet jeg er usikker på, bortsett fra dresskoene er det meste jeg har litt for casual til å kunne passe inn. Ikke noe problem å kjøpe et nytt par, men noen retningslinjer (sånn at jeg har noe å gå ut fra) hadde vært veldig fint.

Noen forslag? Noen som selv jobber i departement (eller offentlig sektor mer generelt) som har noen inspill? Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en skjorte som ikke ser ut som du kan bruke den i begravelse?

Dressjakke og bukse som ikke tilhører samme sett?

Pent, men ikke overmatch!

Volt og Match burde føre det du trenger.

Endret av LilleSnupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider