Gå til innhold

Jobbintervju, departement - hvordan kle seg? (mann)


BrillePer

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en mann som er nyutdannet med master, og for tiden bruker det meste av tid og krefter på jobbsøking. Har som så mange andre forstått at det ikke er bare-bare å finne seg en jobb med en mastergrad innenfor en "myk vitenskap", så jeg er veldig fornøyd med å ha bli innkalt til jobbintervju for en departementsstilling som rådgiver. Jeg sliter imidlertid litt med å bestemme meg for hvordan jeg skal kle meg.

Jeg har vært på et jobbintervju tidligere i år, da i privat sektor. Her følte jeg meg tryggere på kleskoden, da jeg visste at de ansatte der kler seg relativt profft. Så hvit skjorte, dressbukse og dressko ble løsningen, og jeg tror det var et godt valg der.

Nå er jeg litt mer usikker. Har fått høre standardsvaret (ikke for fancy, ikke for shabby), men føler fortsatt at valgspennet er ganske bredt. Er hvit skjorte og dressbukse for fint? Det er sikkert bedre å være for fint kledd enn for "stygt" kledd, men er dressko å dra det litt langt? Jeg aner egentlig ikke hvordan en typisk departementsrådgiver kler seg.

Det hører med til historien at jeg ikke akkurat er kjent for å være eksepsjonelt velkledd til vanlig. Det er kanskje særlig skotøyet jeg er usikker på, bortsett fra dresskoene er det meste jeg har litt for casual til å kunne passe inn. Ikke noe problem å kjøpe et nytt par, men noen retningslinjer (sånn at jeg har noe å gå ut fra) hadde vært veldig fint.

Noen forslag? Noen som selv jobber i departement (eller offentlig sektor mer generelt) som har noen inspill? Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en skjorte som ikke ser ut som du kan bruke den i begravelse?

Dressjakke og bukse som ikke tilhører samme sett?

Pent, men ikke overmatch!

Volt og Match burde føre det du trenger.

Endret av LilleSnupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig? Jeg vil si dressjakke/blazer, pen skjorte og pen bukse. ikke like stivt som dress og slips, men heller ikke slitte olabukser og genser.



Anonymous poster hash: 2d660...382
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min var nylig på jobbintervju(fikk jobben!:)) og han gikk i hvit skjorte, uten slips, blazer, pene mørke jeans og pensko(dog ikke dress-sko). Jeg ville kanskje tatt det opp et hakk og hatt dressbukse. Er det ikke noe som heter at man skal kle seg for jobben man vil ha?:P Tror nok full dress med slips osv. blir litt stivt, i alle fall her i Norge.



Anonymous poster hash: a3424...358
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar! Slips tror jeg også blir litt for stivt. "Skjorte som ikke ser ut som du kan bruke den i begravelse" er sikkert en god ide. De fleste skjortene jeg har blir litt for hipster-aktige til å kunne brukes, og de i mer klassisk utgave er stort sett OK til begravelsesbruk alle sammen. Må vel nesten ta en liten handletur!

Ellers tar jeg gjerne noen innspill hva sko/bukse-kombinasjon gjelder. Dressbukse uten dressko, er det vanlig? Hva menes med pensko som ikke er dressko? (Og penbukser... I min verden finnes det jeans, chinos og dressbukser, og jeg tenker automatisk at de første to kategoriene nesten automatisk blir litt for uformelle, men mulig jeg tar feil.) Mye å lære før man kan kalle seg ordentlig voksen, skjønner jeg.

Takk igjen, mye bra å hente her. Må nok koste på meg en shoppingrunde, tror jeg. Palestinaskjerfet droppes nok i denne omgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet til det, kan du forsøke å scoute litt og se hvordan andre som jobber samme sted pleier å kle seg. Ellers er det bedre å kle seg litt opp om du er usikker. En lys dress med moderne snitt er ganske trygt, og om du ser at slips blir for stivt, kan du alltids løse opp ved å skippe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at det er litt av deg selv i antrekket du velger, slik at ikke de får et helt annet inntrykk av deg den dagen du evt. begynner å jobbe der.



Anonymous poster hash: 8c876...769
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kler seg mer formelt i departementene enn i resten av det offentlige. Sats på skjorte og pen bukse!

Absolutt. I departementet hos oss er også slips vanlig.

Anonymous poster hash: 65c1a...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kler seg mer formelt i departementene enn i resten av det offentlige. Sats på skjorte og pen bukse!

Absolutt. I departementet hos oss er også slips vanlig.

Anonymous poster hash: 65c1a...cbd

Takk for disse inspillene, ekstra nyttig å høre fra dere som har direkte erfaring med departementene. Da er det sikkert trygt å gå for dressbukse/skjorte/sko, var litt redd for at det hadde blitt veldig "comfy" i departementene også, men neppe noen fare for det. (Og, som andre har vært inne på, sikkert uansett bedre å sikte litt for høyt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...