Gå til innhold

Y kromosomet blir gitt fra far til sønn, har døtre noe lignende fra mor?


Gjest Idollet

Anbefalte innlegg

Gjest Idollet

Det er jo slik at fedre gir y kromosomet sitt til sin sønn. Sønnen gir det videre til sine avkom osv. Dette kromosomet har få gener og er det som gjør en mann til en mann.

Har kvinner noe lignende? Som kan spores tilbake fra datter til mor, til bestemor osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Mitokondriene med sitt arvestoff kommer alltid fra mor. De gis jo dog til både sønner og døtre.

Endret av Tiak
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at fedre gir y kromosomet sitt til sin sønn. Sønnen gir det videre til sine avkom osv. Dette kromosomet har få gener og er det som gjør en mann til en mann.

Har kvinner noe lignende? Som kan spores tilbake fra datter til mor, til bestemor osv?

Mitokondrie DNA kommer alltid fra moren, uansett barnets kjønn. Det er fordi alle mitokondriene i sædcellene sitter i en krans rundt halen, og den delen av sædcellen blir igjen på utsiden av egget når eggcelle og sædcelle smelter sammen. Det kan spores gjennom den den kvinnelige blodslinjen for alle en kvinnes etterkommere. Rekken slutter der en kvinne bare får sønner, siden de ikke kan videreføre sitt mitokondrie DNA til neste generasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sønnene får den også..

Og det er 2 X kromosomer, men det kun er et Y.

Anonymous poster hash: 92447...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er 2 X kromosomer, men det kun er et Y.

Anonymous poster hash: 92447...757

Det er i og for seg korrekt, men det spiller egentlig ingen rolle hvor mange det er så lenge det er snakk om noe som nedarves bare fra mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i og for seg korrekt, men det spiller egentlig ingen rolle hvor mange det er så lenge det er snakk om noe som nedarves bare fra mor.

Klart det spiller en rolle. Når en mann lages så får du en av 2 X'er, som igjen kommer fra enten din morfar eller din mormor. Hvilket vil si at hvis du har 2 av noe, som finnes i begge kjønn nedarves det ikke kun fra mor. Det var derfor jeg nevnte dette. Y finnes kun i mannen, og gis kun videre til menn, mens X kommer fra både mann og dame når det blir jente, og kun fra mor når det blir mann. Men X'en gutter får kan komme fra enten morfar eller mormor.

Hvis du klarer å henge med på søndagsbabbelet mitt :)

Anonymous poster hash: 92447...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det spiller en rolle. Når en mann lages så får du en av 2 X'er, som igjen kommer fra enten din morfar eller din mormor. Hvilket vil si at hvis du har 2 av noe, som finnes i begge kjønn nedarves det ikke kun fra mor. Det var derfor jeg nevnte dette. Y finnes kun i mannen, og gis kun videre til menn, mens X kommer fra både mann og dame når det blir jente, og kun fra mor når det blir mann. Men X'en gutter får kan komme fra enten morfar eller mormor.

Hvis du klarer å henge med på søndagsbabbelet mitt :)

Anonymous poster hash: 92447...757

Det spiller ikke noen rolle i henhold til trådens titel.

Dette er for meg ikke søndagsbabbel, det begynte ikke før kl 11 ;)

Det er ikke det at jeg er uenig, jeg bare mener at X-krom ikke er noe som kan brukes for å "følge" et kjønn gjennom generasjonene slik TS spørr etter.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den xn gutter har kommer fra mora.

Ikke uenig, men ikke noe TS bryr seg om ;)

(Se tittel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ikke noen rolle i henhold til trådens titel.

Dette er for meg ikke søndagsbabbel, det begynte ikke før kl 11 ;)

Det er ikke det at jeg er uenig, jeg bare mener at X-krom ikke er noe som kan brukes for å "følge" et kjønn gjennom generasjonene slik TS spørr etter.

Ja, den er jeg med på, jeg var bare for lat til å lese hvor det hele startet tror jeg, og min egen tankerekke fikk det til å være veldig saklig. Jeg trodde antageligvis at noen hadde ment at X var arvet kun fra mor eller noe slikt. Klarer ikke å tenkte tilbake til hva som koblet feil :)

I gives up, you has won.

Anonymous poster hash: 92447...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...