Gå til innhold

Hva bør jeg kunne for å bestå eksamen i naturfag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er det vanskeligste faget jeg vet. Noen som vet hva som skal til for å få en 2-er? Jeg trenger ikke mer. Skal være så evig takknemlig hvis jeg står og aldri mer trenger å ha det!

Er snakk om vgs-nivå, forresten. Allmenn.

Hilsen sliten og nervøs jente som leser og leser, men forstår altfor lite. :(

Anonymous poster hash: ff941...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Nei, nei, nei. Ikke sikt for en 2er. Les alt du kan, se masse videoer på youtube osv og prøv å gå for en 4-5. Sikt ttil stjernene så ender du på månen. Og ufattelig kjipt hvis du har tenkt deg inn på et studie du trenger høyere snitt på så må du ta faget på nytt igjen for å klare deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Ikke sikt for en 2er. Les alt du kan, se masse videoer på youtube osv og prøv å gå for en 4-5. Sikt ttil stjernene så ender du på månen. Og ufattelig kjipt hvis du har tenkt deg inn på et studie du trenger høyere snitt på så må du ta faget på nytt igjen for å klare deg.

Har mer enn gode nok karakterer i de andre fagene til å veie opp for at jeg er elendig i naturfag. Er ellers skoleflink. Skal selvfølgelig gjøre så godt jeg kan. Bare lurer på om noen av temaene er viktigere enn andre, hva jeg bør fokusere mest på, osv. Har verken tid eller hjerne til å lære alt. :'(

Ts.

Anonymous poster hash: ff941...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken klasse?

1. på videregående.

Ts.

Anonymous poster hash: ff941...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Kompetansemålene i læreplanen er utgangspunktet for alt. Læreren din skal forholde seg til dem. Et råd er at du lager en liste over hva du synes er vanskelig og snakker med læreren din om det. Selv syntes jeg matte var vanskelig, men etter å ha snakket med læreren mellom timene og i storfri, så lærte jeg mye. Forbedret meg veldig takket være at jeg tok initiativ. De fleste lærere vil at elevene skal prestere godt og trives både faglig og sosialt på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Ikke sikt for en 2er. Les alt du kan, se masse videoer på youtube osv og prøv å gå for en 4-5. Sikt ttil stjernene så ender du på månen. Og ufattelig kjipt hvis du har tenkt deg inn på et studie du trenger høyere snitt på så må du ta faget på nytt igjen for å klare deg.

Hehe, er det ikke omvendt? Sikt på månen så ender du til stjernene? Hvis stjernene er målet, så syns jeg det å ende opp på månen er litt kjipt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer enn gode nok karakterer i de andre fagene til å veie opp for at jeg er elendig i naturfag. Er ellers skoleflink. Skal selvfølgelig gjøre så godt jeg kan. Bare lurer på om noen av temaene er viktigere enn andre, hva jeg bør fokusere mest på, osv. Har verken tid eller hjerne til å lære alt. :'(

Ts.

Anonymous poster hash: ff941...0f7

Hva forstår du og hva forstår du ikke? Se som sagt på læreplanen din for hva du skal kunne og ikke (det du kan fra før), og lag en liste over de tingene du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Tror jeg har kompetansemålene her (vet ikke om siden er oppdatert). Det kan være at læreren din har brutt ned kompetansemålene til læringsmål. Likevel skal alle lærere følge kompetansemålene i læreplanen. De skal skrive rapport hvor de bekrefter at de har vært igjennom alt.

http://www.nrk.no/skole/laereplandetalj?topic=oid:T718746769&filter=oid:T21189

Se på målene. Hva er vanskelig og hva kan du godt. Det er garantert en del ting du kan godt. Ikke glem det!

På NRK skole ligger også en del gode dokumentarfilmer, som kan gi deg en enkel innføring i vanskelige emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftlig eller muntlig? Hvis det er muntlig er det i hvert fall viktig å kunne reflektere og drøfte pensum. Eksempler kan være global oppvarming og bærekraftig utvikling i miljøsammenheng. Alt som har med miljø og energibruk å gjøre var i hvert fall veldig viktig da jeg tok faget. Andre ting jeg husker var viktige å kunne var blant annet det elektromagnetiske spekteret, proteinsyntesen, galvanisk element, forskjellige typer radioaktiv stråling og hvordan solcellepanel fungerer. Det er ikke det enkleste fra pensum, men om du pugger disse så har du i hvert fall mulighet til å sanke noen poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Som regel er de mer opptatt av at du kan gjøre opp dine egne meninger om de ulike temaene i boka enn at du kan sitere teksten ordrett. Det blir forhåpentligvis også lettere for deg å kunne fri deg fra den ganske tørre og kjedelige teksten dersom du klarer å se for deg det som nevnes. Den største vekten på mine naturfageksamener ble lagt på elevøvelsene vi hadde gått gjennom, nettopp fordi det er lettere for en elev å skjønne sammenheng og trekke egne konklusjoner fra noe man har gjort fysisk i stedet for å lese i en bok.

Sensor og læreren din vil jo aller helst at du skal bestå en eksamen. Det skal i det hele ganske mye til for at du får en stryk dersom du viser litt interesse og noe forståelse for det dere har vært gjennom i løpet av skoleåret. Om du ikke kan alle svarene helt korrekt fra det de spør deg om så legger de mer vekt på at du faktisk prøver å konkludere og tenke høyt og bruker det du tror kan være sammenhenger enn om svaret i seg selv er riktig.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode råd her. Tusen takk! Jeg skal gjøre mitt beste. :)

Ts.

Anonymous poster hash: ff941...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftlig eller muntlig? Hvis det er muntlig er det i hvert fall viktig å kunne reflektere og drøfte pensum. Eksempler kan være global oppvarming og bærekraftig utvikling i miljøsammenheng. Alt som har med miljø og energibruk å gjøre var i hvert fall veldig viktig da jeg tok faget. Andre ting jeg husker var viktige å kunne var blant annet det elektromagnetiske spekteret, proteinsyntesen, galvanisk element, forskjellige typer radioaktiv stråling og hvordan solcellepanel fungerer. Det er ikke det enkleste fra pensum, men om du pugger disse så har du i hvert fall mulighet til å sanke noen poeng :)

Jeg kan med hånda på hjertet si at dette svaret hjalp meg å stå! Tusen takk!

-Overlykkelig TS som aldri skal ha naturfag igjen. :D

Anonymous poster hash: ff941...0f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grattis! :danse:

Tusen takk. :D

Anonymous poster hash: ff941...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikt høyt, som noen skriver over her! Om du sikter på en 2-er er det stor sjangse for at du stryker, fordi det er en hårfin grense mellom å stryke og å bestå. Lær så mye som mulig, pugg, bruk evt spørsmål i boken, finnes der nettside du kan bruke for å lære stoffet? FInn en lesemetode som fungerer for deg slik at du forstår mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!! Jeg hadde 4,78 i snitt på VGS, og jeg strøk i naturfag. Hater naturfag. Føler gleden din over å ha stått TS :)

Anonymous poster hash: 8eed1...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...