Gå til innhold

Ny forskning viser at jordens alder er 6000 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jordens alder?

Geologene observerte en gang at det dannes mer berg på det underliggende med en hastighet på litt over en halv millimeter pr år. De forestilte seg alle mulige slags typer sedimentære berglag stablet oppå hverandre, omtrent som en kronologisk historiebok for sedimenter. (Sånne steder finnes ikke). Det blir noen hundre meter høyt. Derfor tror de at hele stabelen representerte Jordens alder og da blir det millioner av år. De første radiologiske dateringer så ut til å samsvare med antagelsen. Kan det stemme?

Kritiske kommentarer

I USA er det funnet høye fossile trær på tvers av noenlunde horisontale strata (lag i berg dannet sedimenter). Kritikerne sier at et tre kan ikke bli omgitt av av så langsomt voksende berglag. Da ville øverste del råtne vekk nokså kvikt. De sier at treet må ha blitt begravd temmelig hurtig av mye slam. Men da kan de ikke forestille seg at slammet blir til berg så langsomt som de første geologene ville ha det til. Men beskrivelsen passer til en kolossal flom.

Andre steder kan du lese at man har kunne ta DNA fra 300 mill år gamle skapninger eller mennesker. Skal man tro at så store molekyler overlever så lang tid mens lik av folk brytes ned til jord etter noen tiår? Hvor er da de kritiske kommentarene fra ateister? Sluker dere virkelig sånne påstander om radiologisk alder på tross av det nevnte med trærne og DNA? Har dere virkelig så sterk tro?

RATE om radiologisk datering

Det slutter ikke der. De radiologiske dateringsmetodene (bruk av radioaktive isotoper) bygger på en del forutsetninger som ikke nødvendigvis er oppfylte. En del forskere har brukt radiologiske dateringsmetoder i en rad kritiske undersøkelser med hensyn på Jordens alder. (John Baumgardner, Russel Humphreys, Andrew Snelling, Steven Austin, Eugene Chaffin, Steven Boyd. Deres arbeid ble kalt RATE-prosjektet og omtales i boken til Dr. Don DeYoung).

De reiste rundt på ulike steder på kloden og tok sine egne prøver fra steder som skulle ha kjent geologisk alder. Dessuten fikk de prøver som var lagt til side for senere undersøkelser, fra forskningsinstitusjoner. Radiologiske dateringer gjennomføres på universiteter og kommersielle laboratorier. De sendte inn slike prøver for datering. De fikk også gjennomført en del undersøkelser som aldri tidligere har vært gjennomført.

Holder forutsetningene?

De var spesielt opptatt av om forutsetningene for radiologiske dateringer holdt mål. Forutsetningene er følgende:
- at starttilstand for isotopene er kjent nøyaktig, medregnet «datter»-isotoper (Slike som blir resultater etter radioaktive isotoper brytes ned).
- at ingen isotoper tilføres eller forlater materialet som skal dateres.
- at halveringstider aldri endres uansett hvilke ytre påvirkninger isotoper utsettes for.

Funn og konklusjoner fra RATE

RATE-prosjektet fant tallrike eksempler der de to første forutsetningene ikke holdt. De fant også grunn til å tvile på om halveringstider for ulike isotoper alltid forble uendret. Isotoper kan bli borte eller tilføres et materiale ved diffusjon før det blir tatt prøve av og gi feil måleresultat. RATE-prosjektet gjennomførte derfor en del undersøkelser på diffusjon.

Eksempler fra RATE: Måling av Carbon 14 innhold i diamanter (aldri undersøkt tidligere). Funn av C14 i «svært gamle» fossiler, stener, kull og diamanter som klar kom i konflikt med andre dateringer (altså påstått millioner av år). Etter 10 halveringsperioder er det kun 0,1 % igjen. (C14 har halveringstid på 5730 år.) Etter 17-18 halveringsperioder, tilsvarende 100 000 år, har C14 blitt nedbrutt til et helt neglisjerbart nivå, mindre enn det lar seg gjøre å måle. Og dette var i en prøve som med påstått geologisk alder på 1,5 mill år. Da skulle altså ikke C14 vært målt.

RATE målte diffusjonshastighet for heliumatomer ved ulike temparaturer i Zirconkrystaler. De finnes ofte i granitt og er svært små. Duffusjonshastigheten var svært mye høyere enn den tradisjonelle dateringsmetoder forutsetter. Og da blir målt alder også for høy!

Disse forskerne avdekket noe langt mer enn det som kunne skylde forurensede prøver o.l. De fant så sterke resultater at de ikke bare forkastet tidligere resultater fra radiologiske dateringer for å finne Jordens alder, men de fant også at testresultatene kunne underbygge en alder for Jorden på litt over 6000 år. Evolusjonsteorien forutsetter som kjent svært lang tid for Jorden; med en slik alder er evolusjonsteorien umulig.



Anonymous poster hash: 8cc57...21f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke tro på alt du leser eller all forskning som blir gjort.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror på Gud og Jesus, er det det du skal frem til?

Anonymous poster hash: 0dd5c...fbb

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sensasjon! Du er genial ts. Hvorfor har ingen tenkt på dette her før? Vi har blitt lurt!

Her må vi kalle inn all vitenskapelig ekspertise så vi får undersøkt dette nærmere.

Jeg foreslår å utnevne ts som leder for ekspertpanelet.

I mellomtiden kunne kanskje ts i samme slengen undersøke nærmere om jorden virkelig er rund.



Anonymous poster hash: f0965...845
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

For noe sprøyt alle vet at jorden er 600 år gammel.

Nå må du slutte å tro på disse løgnene at jorden er 6000 år gammel. Det er løgn jorden er 600 år gammel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet kan det godt hende jorden ble til rundt år 1900. Ingen av oss som lever nå levde da, så hvordan kan man med sikkerhet vite?

Anonymous poster hash: 0c8cf...c03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg rent nostalgisk. Dette kunne jo være en fin anledning til å reposte alle de fine videoene til Thunderf00t om "Why people laugh at creationists". Det var ganske mange. Og Aaron Ra!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg rent nostalgisk. Dette kunne jo være en fin anledning til å reposte alle de fine videoene til Thunderf00t om "Why people laugh at creationists". Det var ganske mange. Og Aaron Ra!

De er jo artige :)

Vet ikke om jeg har sett alle, men har sett flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo artige :)

Vet ikke om jeg har sett alle, men har sett flere.

Å, det var en stor tid på youtube, mens Thunderf00t og Venomfangx hadde sin lille ordkrig. Venomfangx var kreasjonist på sin hals og trodde faktisk at Grand Canyon ble til under Noas flod. Og at alle fossilene stammet fra flommen. Thunderf00t hadde ganske lett spill med ham, og det hele endte med en slags injuriesak, der VenomFangX måtte be om unnskyldning og trekke seg fra Youtube. Good times. Men litt rått parti, da.

Etter det forsøkte Thunderf00t å dekke kommunikasjonsbehovet sitt med å lage en masse informasjonsvideoer og videoer som han tok opp fra modellfly ute i amerikansk natur (Beauty in the universe, tror jeg han kalte den serien) og mye av det var virkelig bra. Men mannen trenger en fiende, og så røyk han uklar med noen youtubefeminister, deriblant Jessica Watson kjent fra Skepchicks og The Skeptics Guide to the universe, og da ble det litt traurig. Jeg mener, han blei skikkelig bitchete selv.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Å, det var en stor tid på youtube, mens Thunderf00t og Venomfangx hadde sin lille ordkrig. Venomfangx var kreasjonist på sin hals og trodde faktisk at Grand Canyon ble til under Noas flod. Og at alle fossilene stammet fra flommen. Thunderf00t hadde ganske lett spill med ham, og det hele endte med en slags injuriesak, der VenomFangX måtte be om unnskyldning og trekke seg fra Youtube. Good times. Men litt rått parti, da.

Etter det forsøkte Thunderf00t å dekke kommunikasjonsbehovet sitt med å lage en masse informasjonsvideoer og videoer som han tok opp fra modellfly ute i amerikansk natur (Beauty in the universe, tror jeg han kalte den serien) og mye av det var virkelig bra. Men mannen trenger en fiende, og så røyk han uklar med noen youtubefeminister, deriblant Jessica Watson kjent fra Skepchicks og The Skeptics Guide to the universe, og da ble det litt traurig. Jeg mener, han blei skikkelig bitchete selv.

Begynte ikke feiden hans med PZ Myers da? Enig at den ideologiske krigen er traurig. Ellers synes jeg Potholer54 er mer interessant og morsom enn både Thunderf00t og Aron Ra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

For alt vi vet kan det godt hende jorden ble til rundt år 1900. Ingen av oss som lever nå levde da, så hvordan kan man med sikkerhet vite?

Anonymous poster hash: 0c8cf...c03

Vi har bilder, malerier og også videoer fra den tid og fra tidligere enn det (i alle fall bilder og malerier) Så jorden ble nok skapt før det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Begynte ikke feiden hans med PZ Myers da? Enig at den ideologiske krigen er traurig. Ellers synes jeg Potholer54 er mer interessant og morsom enn både Thunderf00t og Aron Ra.

Jeg liker Aron Ra mest fordi han dekker den delen jeg liker best, evolusjonær biologi, men ja potholer54 er flott nå lager han få videoer da han har fått noe nytt arbeid osv.

Thunderfoot lager jo bare tull om dagen, de eneste videoene han har laget som var brukbare det siste året +++ er når han debunket de fukusjima sakene om at vi alle vil dø pga. stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Jeg liker Aron Ra mest fordi han dekker den delen jeg liker best, evolusjonær biologi, men ja potholer54 er flott nå lager han få videoer da han har fått noe nytt arbeid osv.

Thunderfoot lager jo bare tull om dagen, de eneste videoene han har laget som var brukbare det siste året +++ er når han debunket de fukusjima sakene om at vi alle vil dø pga. stråling.

Så jeg kan endelig legge vekk tinfoil-hatten min?

:skya:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sensasjon! Du er genial ts. Hvorfor har ingen tenkt på dette her før? Vi har blitt lurt!

Her må vi kalle inn all vitenskapelig ekspertise så vi får undersøkt dette nærmere.

Jeg foreslår å utnevne ts som leder for ekspertpanelet.

I mellomtiden kunne kanskje ts i samme slengen undersøke nærmere om jorden virkelig er rund.

Anonymous poster hash: f0965...845

Akkurat denne synnes jeg også var litt vel drøy - men vi må vel kunne innrømme det, at selv om noen teorier er så lite logiske fra hva vi vet og tror i dag at vi bare ler dem bort, så hadde jo ikke verden gått videre om vi ikke stilte spørsmål?

At de fleste er på ville veier er jo naturlig. De går ut å leter etter nåla i høystakken, som kanskje ikke finnes engang.

Jorda er forresten ikke helt rund. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt svada og uvitenskapelig. Bare skapt for å prøve å imøtegå vitenskapen som egentlig burde ha slått hull på både kristendommen, islam og andre relgioner.



Anonymous poster hash: 673fe...f19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...