Gå til innhold

pepperkakeslott!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

jeg har lyst til å lage et flott pepperkakeslott i stedet for det vanlige huset...

noen som vet om det finnes oppskrift med tegninger noe sted? Jeg vet det finnes bøker man kan kjøpe, men hadde håpet å unngå det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 11 måneder senere...

Vi har akkurat laget en pepperkakeborg. Ser nok ut som noe i nærheten av et slott :) Det ble veldig fint, men vi brukte mye tid på forberedelsene. Først tegnet vi forskjellige idéskisser, valgte den fineste, fant ut hva vi trengte. De delene vi trengte tegnet vi opp på papir, ved hjelp av passer og linjal. Alle vinklene ble helt nøyaktig konstruert :) Så bakte vi ut, brukte drops (knust og strødd i hullene vi skjærte ut til vinduer) som fargede vinduer. De knuste dropsene smeltet mens deigen ble stekt. Så limte vi den sammen med seig knekk (smelta sukker) og pynta med masse nonstop og skumputer. Ble fantastisk :) nå lyser det gjennom vinduene på borgen og vi tørker mel bort fra nesa. Anbefaler alle å sette av en kveld - dette har vært utrolig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tante som brukte å lage forskjellige typer "hus" hvert år, slott, borger.. og det som tok mest tid må vel ha vært pepperkake-stavkirke.

Hun tegnet først skisser, også satte hun seg ned å tegnet/konstruerte de forskjellige delene på papir som en "stensil". Deretter var det bare å legge papirdelene på utkjevlet pepperkakedeig og skjære ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lager også slike ting hvert år, vi har en stor skjenk som vi setter av til nettopp pepperkake kostruksjonene våre. dvs landsbyer, kirker, slott/borger skøytebaner osv. det er kjempegøy, og hvert år velger vi et tema som vi følger, vi tegner til vi finner det beste før mannen min lager malene. vi bruker kun knekk og melis til å sette det sammen( vil ikke ha så mye farger på det) Det er kjempegøy og vi koser oss masse når vi lager dette, i tilegg er det super julepynt.... hvis man virkelig ikke er flink til å regner kan man jo bruke A 4 ark som man bretter til som maler, da blir de garantert rette og man kan brette husvegger, spir osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hildegunn_*

PEPPEKAKEBORG!

Jeg trenger en oppskrift på en pepperkakeborg.

Har prøvd å lage det hvret år.

Men mannen min og jge klarer det ikke.

Det blir bare et allminelig peppekakehus som man kjøper i butikken som man kan pynte på.

Vi har en tradisjon om at vi skal lage peppekake borgen hemmelig og på lille julaften om morgen så skal det stå en peppekake borg der. Men hver morgen nå de vokner så løper barna mine( en på 3, en to tvillinger på 5 og en på 7) inn på stua der peppekake husetska stå.'men så er det bare et vanlig peppekake hus. :gråte:

For noen dager side spurte datra mi på 7 om vi kune lage et fin borg.

Har noen en peppekake borg som dem har liggende på lur.

Så kan dere si i fra til meg, IKKE peppekakehus men en PEPPEKAKEBORG

Hilsen Hildegunn :goodbye:

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PEPPEKAKEBORG!

Jeg trenger en oppskrift på en pepperkakeborg.

Har prøvd å lage det hvret år.

Men mannen min og jge klarer det ikke.

Det blir bare et allminelig peppekakehus som man kjøper i butikken som man kan pynte på.

Vi har en tradisjon om at vi skal lage peppekake borgen hemmelig og på lille julaften om morgen så skal det stå en peppekake borg der. Men hver morgen nå de vokner så løper barna mine( en på 3, en to tvillinger på 5 og en på 7) inn på stua der peppekake husetska stå.'men så er det bare et vanlig peppekake hus. :gråte:

For noen dager side spurte datra mi på 7 om vi kune lage et fin borg.

Har noen en peppekake borg som dem har liggende på lur.

Så kan dere si i fra til meg, IKKE peppekakehus men en PEPPEKAKEBORG

Hilsen Hildegunn :goodbye:

Kjøp boken "knas" der er det oppskridet og maler, blant annet på borg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat laget en pepperkakeborg. Ser nok ut som noe i nærheten av et slott :) Det ble veldig fint, men vi brukte mye tid på forberedelsene. Først tegnet vi forskjellige idéskisser, valgte den fineste, fant ut hva vi trengte. De delene vi trengte tegnet vi opp på papir, ved hjelp av passer og linjal. Alle vinklene ble helt nøyaktig konstruert :) Så bakte vi ut, brukte drops (knust og strødd i hullene vi skjærte ut til vinduer) som fargede vinduer. De knuste dropsene smeltet mens deigen ble stekt. Så limte vi den sammen med seig knekk (smelta sukker) og pynta med masse nonstop og skumputer. Ble fantastisk :) nå lyser det gjennom vinduene på borgen og vi tørker mel bort fra nesa. Anbefaler alle å sette av en kveld - dette har vært utrolig koselig.

det var jo genialt da!! snufs, jeg skulle ha lest dette for en time siden; er nettopp ferdig med stekingen... jaja, huske til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

Vi kjøpte en bok der de hadde form til pepperkakehus.

Manglet bare noen stykker igjen og pyntingen. ;)

Her ser dere resultatet. :)

post-20073-1231357749_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...