Gå til innhold

Hvem kvalifiserer til tittelen "lektor"?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå er det jo knapt noe som heter adjunkt lenger da. Alle som tar allmenlærerutdanningen får jo nå tittelen adjunkt med opprykk siden utdanningen nå er fireårig.

Edit: det er jo klart at man kan besitte en lektorstilling uten lektorutdannelse - men selv om man besitter en lektorstilling er man ikke automatisk lektor ;)

hallo, allmennlærerutdanningen er 4 år!!!

adjunkt med opprykk er altså 5 år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hallo, allmennlærerutdanningen er 4 år!!!

adjunkt med opprykk er altså 5 år!!!

Ehh... Hvis du hadde giddet å lese hele tråden hadde du sett at dette allerede var korrigert :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest fersk

Hei. Jeg har fått tilbud om et vikariat i den videregående skolen, og lurer litt på hva slags lønn jeg kan regne med. Ikke så lett å finne svar på det, visst. Har lest hele tråden grundig og er fortsatt usikker. Jeg har mer enn seks år godkjent utdanning og Master, men ikke ped. Noen som vet hvor jeg kan finne ut hva som er minstelønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Jens_*
Hei. Jeg har fått tilbud om et vikariat i den videregående skolen, og lurer litt på hva slags lønn jeg kan regne med. Ikke så lett å finne svar på det, visst. Har lest hele tråden grundig og er fortsatt usikker. Jeg har mer enn seks år godkjent utdanning og Master, men ikke ped. Noen som vet hvor jeg kan finne ut hva som er minstelønn?

Du blir lønnet som undervisningspersonallet uten godkjent utdanning med mastergrad.

Ligger ute på utdanningsforbundet sine sider hva lønnen på det er, men tror det er ca adjunkt/m opprykk lønn selv om en har mastergrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er lektor på "ernte" året (mulig han er noe annet nå) :vetikke: å, jadda, prater med pappa ofte jeg men ingen av oss er opptat av titler.....

....han er språklærer på ungdomsskolen .....norsk, nynorsk, fransk, engelsk og tysk tror jeg det er han underviser i....+ sikkert vikar i det meste bortsett fra mattematikk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Vibeke
Nå er det jo knapt noe som heter adjunkt lenger da. Alle som tar allmenlærerutdanningen får jo nå tittelen adjunkt med opprykk siden utdanningen nå er fireårig.

Edit: det er jo klart at man kan besitte en lektorstilling uten lektorutdannelse - men selv om man besitter en lektorstilling er man ikke automatisk lektor ;)

Jeg har fire års lærerutdannelse og et tilleggsår. Da er jeg adjunkt med opprykk. Etter allmennlærer utdannelsen er en kun adjunkt! Noen høyskoler tilbyr i dag et direktestudium på 5 år som gir en mastergrad i et spesifikt emne. Da blir en lektor og lærer med en mastergrad etter fem år. Har en 240 studiepoeng pluss 120 (2 år) studiepoeng etterpå som ikke er en del av et masterstudie har en ikke mastergrad og blir ikke lektor, men har 6 års studier! Det er jo litt urettferdig, men slik er det. Lektor viser til at en har en form for fordypning.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den eigentlege lektordottera
Min far er lektor på "ernte" året (mulig han er noe annet nå) :vetikke: å, jadda, prater med pappa ofte jeg men ingen av oss er opptat av titler.....

....han er språklærer på ungdomsskolen .....norsk, nynorsk, fransk, engelsk og tysk tror jeg det er han underviser i....+ sikkert vikar i det meste bortsett fra mattematikk ;-)

:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*

Jeg er førskolelærer, altså bacheleorgrad i førskolepedagogikk,

og har nå begynt på mastergrad i pedagogikk. Tilsammen blir dette

5 år, og siden pedagogikk er inkludert i studiet ender jeg vel opp som

lektor med opprykk, om jeg forstår dette riktig?

Jeg trodde lektor betydde mastergrad + ppu (6 år), eller mastergrad der

pedagogikk er inkludert (5 år), ikke at enhver med mastergrad uten noen

form for pedagogikk kvalifiserte til tittelen lektor?

Det er mulig det er noen som har sagt nettopp dette,

men det var så mange sprikende svar i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vet noen her hvem som kan titulere seg "lektor"?

Hva skal til for at man kan kalle seg det?

Må man jobbe innenfor skoleverket for å kunne kalle seg det, eller kan man jobbe helt andre steder og likevel motta "lektorlønn"?

Noen her som kan lønn, tariff og lokale lønnsforhandlinger?

For å kunne kalle deg lektor må du enten da 5-årig lektorutdanning ved et universitet. Eller en master i et fag som kvalifiseres som undervisningsfag, samt et år med PPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Husk på at det er forskjell på et årsstudium i pedagogikk (bare teori) og ettårig PPU (praktisk pedagogisk utdanning).

For å bli lektor må tre krav oppfylles:

- Man må ha en mastergrad i et undervisningsfag

- Man må ha til sammen 300 studiepoeng*

- Man må ha godkjent lærerutdanning fra høgskole eller ettårig PPU.

Hvis man så fyller på med 60 studiepoeng til, så har kan man ansettes som lektor med tilleggsutdanning.

*Det er mulig å få ha en mastergrad uten å ha 300 studiepoeng. Hvis man tar masteren sin i en femårig lektorutdanning, så har man bare 240 studiepoeng i "rene undervisningsfag" (altså ikke pedagogikk-delen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Adjunkt med opprykk: Ett års tilleggsutdanning etter adjunktutdanningen, og det året må bestå av enten 60 sp i ett fag eller 30 sp + 30 sp.

Lektor med opprykk: 60 sp (ett år) tilleggsutdanning etter fullført Master.

Da håper jeg det ble større klarhet i hva som er hva og hvordan veien dit er. :kaffe:

Hvor i Jesu nesebor må den 60 sp.s tilleggutdannelse tas etter bachelor/master?!? Hvorfor ikke før eller samtidig? Det gir ingen mening :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppklaring
Vet noen her hvem som kan titulere seg "lektor"?

Hva skal til for at man kan kalle seg det?

Må man jobbe innenfor skoleverket for å kunne kalle seg det, eller kan man jobbe helt andre steder og likevel motta "lektorlønn"?

Noen her som kan lønn, tariff og lokale lønnsforhandlinger?

Svar på de tre første spørsmålene dine: Enhver person har rett til å titulere seg lektor. Tittelen er nemlig ikke beskyttet.

"Lektor-tittelen er ikke beskyttet og er i praksis en lønnskode for undervisningsstillinger. I § 14-10 i forskrift til Opplæringsloven , heter det om stillingstitler at stilling i grunnskolen og i vidaregåande opplæring skal normalt vere lærar, adjunkt eller lektor. " (Norsk lektorlags hjemmeside: http://www.norsklektorlag.no/ofte-stilte-s...73.html#lektor).

Det er lov å undersøke en sak (ikke bare gjenfortelle hva man er blitt fortalt) før man uttaler seg. :scorpis::velkommen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Studine_*
Hvor sannsynlig det er avhenger av praksisen hos arbeidsgiver.

Gjentar:

Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

- Både adjunkt, adjunkt med opprykk, lektor og lektor med opprykk er titler som krever pedagogikk.

En bachelor er normalt tre år, en master er normalt fem år. En bachelor vil da tilsvare adjunkt i utdanning. En master vil tilsvare lektor.

Dette er feil, jobber selv som lærer, og etter avsluttet allmennlærer, 4 år, er man adjunkt. Tar man ett år til, f. eks flere valgfag, blir man adjunkt med opprykk, altså 5 års høgskoleutdannelse. Lektor er om de fem årene inkluderer en mastergrad, altså at man har en fordypning. Den "gamle" lærerutdanningen på 3 år, kvalifiserer dermed ikke til tittelen adjunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tidligere tatt 4 års allmennelærerutdanning. Man havner årsmessig mellom bachelor og master. Uansett tilsvarer det yrkestittel adjunkt, så om man tar noen fag på si ( uten at det er mastergrad) blir man adjunkt med opprykk ( må være over 300 studiepoeng for å få graden adjunkt med opprykk og få ca et lønnstrinn mer) Det har jeg nå, men valgte å ta mastergrad etter å ha jobbet noen år. Når jeg er tilbake på jobb etter endt mastergrad får jeg tittel lektor med opprykk eller spesialpedagog ( pågrunn av høy studiepoeng etter endt utdanning). I grove trekk det avhenger av yrket du utfører (lærer eller f.eks spesialrådgiver)

Det vil si at jeg til nå har tatt 8 års utdanning, men anbefaler å starte med mastergrad istedenfor å ta noen fag på si. Da slipper man et år unna.

Ps: Jeg har forresten over 300 studiepoeng allerede og får ikke graden lektor som gjesten litt lenger opp skrev. I skolen må man nå ha en mastergrad for å få tittelen lektor.

Endret av Karabista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er lektor på "ernte" året (mulig han er noe annet nå) :vetikke: å, jadda, prater med pappa ofte jeg men ingen av oss er opptat av titler.....

....han er språklærer på ungdomsskolen .....norsk, nynorsk, fransk, engelsk og tysk tror jeg det er han underviser i....+ sikkert vikar i det meste bortsett fra mattematikk ;-)

Vil først minne om at nynorsk er en del av norsk-faget, på lik linje med bokmål.

Som ansatt i grunnskolen kan man bli bedt om å være vikar i alle fag, inkludert fag man egentlig ikke har undervisningskompetanse i. Sprøtt, men slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet at det er lenge siden det har vært action på denne tråden, men jeg prøver meg!

Jeg er utdannet adjunkt nå, men har veldig lyst til å komme meg opp på videregående skole etterhvert. Noen som vet veien jeg må gå da? Antar det er lettere å få jobb på vgs som lektor?!

Takker for svar O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...