Gå til innhold

Forskjellsbehandling av søsken - føler meg totalt verdiløs!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ung student, og har flere yngre søsken. Når jeg var 12 år ble en av foreldrene mine alvorlig syk, og den andre var veldig bekymret for økonomien. Etter dette har jeg ikke hatt samvittighet til å be foreldrene mine om penger, og knapt noe annet heller. Jeg tok meg deltidsjobb som 15-åring, og kunne da betjene forbruksutgifter til klær, utstyr og underholdning selv, slik at foreldrene mine skulle slippe unna med å betale mat og husrom. Jeg har altså ikke bare betalt for ting som er "morsomt", men også treningsutstyr, sokker, skolerelaterte ting, etc.

Etter at jeg hadde flyttet hjemmefra for å studere, ble jeg sykmeldt i overkant av ett år. Jeg levde forferdelig trangt; på lån fra Lånekassa og sparepenger. Jeg ble aldri tilbudt pengestøtte fra mine foreldre, eller å få flytte hjem igjen. Det hadde jeg heller ikke forventet.

Som følge av sykmeldingsperioden ble jeg liggende langt bak hos Lånekassa, og måtte ta opp igjen fag for å få lånet tilbake. Jeg finansierte dette med deltidsjobbing og ca. 70 000 kroner av sparepenger fra tidligere deltidsjobbing.

Nå reagerer jeg veldig på at broren min, som stadig stryker på universitetsfag og har mistet studielånet, får støtte av foreldrene mine. Det er snakk om et par tusenlapper i måneden. Han er "avhengig" av mye luksus jeg aldri har tatt meg råd til, mobiltelefoner til 4000-5000 kroner etc. Det er likevel en selvfølge at han får økonomisk støtte, til tross for at han har brukt mye av pengene sine på forbruk, i stedet for å spare, slik jeg har gjort. Han jobber heller ikke spesielt mye ved siden av, for å finansiere seg selv.