Gå til innhold

3-åring gå i to forskjellig barnehager?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og eksen min har 50/50-ordning med sønnen vår på 3 år. Faren har nylig flyttet to kommuner unna fordi leiemarkedet her var vanskelig, og bor nå 30min unna. Dette er midlertidig, til han igjen får noe i kommunen jeg bor i.

Han får per idag arbeidsavklaringspenger, og nav i den nye kommunen har nå avslått hans søknad om å dekke hans del av barnehageregningen vår, med den grunn at barnet ikke går i barnehage i hans kommune OG at de ikke ser behovet for barnehage den uken sønnen er hos han, siden han uansett ikke jobber akkurat nå.

De vil derimot gå med på å hjelpe han om han får en 50% plass i en b.hage i hans kommune!

Jeg har ikke bil og mulighet til å pendle til hans kommune for b.hage, og jeg er heller ikke interessert i å la sønnen min gå i to forskjellige barnehager annenhver uke. Ikke ser jeg utbyttet i å la ett barn være hjemme annenhver uke heller, bare fordi den ene forelderen for øyeblikket er uten jobb.

Hva er reglene og erfaringene rundt dette? Andre som har opplevd dette?

Anonymous poster hash: 3b516...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere har valgt en løsning som kun ganger foreldrene så får dere leve med at barnet blir delt i 2.

Finnes ingen lover som kan nekte 2 barnehager. 50/50-deling og 2 barnehager for et så lite barn er totalt idiotisk, men dere som foreldre har valgt dette for deres barn.



Anonymous poster hash: 6f4f8...392
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har 30 minutter til barnehagen. Ha en barnehage, alt annet blir bare tull.

Anonymous poster hash: bfe84...172

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og eksen min har 50/50-ordning med sønnen vår på 3 år. Faren har nylig flyttet to kommuner unna fordi leiemarkedet her var vanskelig, og bor nå 30min unna. Dette er midlertidig, til han igjen får noe i kommunen jeg bor i.

Han får per idag arbeidsavklaringspenger, og nav i den nye kommunen har nå avslått hans søknad om å dekke hans del av barnehageregningen vår, med den grunn at barnet ikke går i barnehage i hans kommune OG at de ikke ser behovet for barnehage den uken sønnen er hos han, siden han uansett ikke jobber akkurat nå.

De vil derimot gå med på å hjelpe han om han får en 50% plass i en b.hage i hans kommune!

Jeg har ikke bil og mulighet til å pendle til hans kommune for b.hage, og jeg er heller ikke interessert i å la sønnen min gå i to forskjellige barnehager annenhver uke. Ikke ser jeg utbyttet i å la ett barn være hjemme annenhver uke heller, bare fordi den ene forelderen for øyeblikket er uten jobb.

Hva er reglene og erfaringene rundt dette? Andre som har opplevd dette?

Anonymous poster hash: 3b516...8df

Her bommer NAV. Når man går på AAP så er man forpliktet til å bruke tiden sin til jobbrelaterte aktiviteter, behandling eller lignende som får en tilbake i jobb, dersom mulig. Ergo kan han ikke ha barn på fulltid når han er under AAP. Han bør klage på vedtaket og argumentere med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnets skyld synes jeg ikke at dette høres lurt ut. Dette barnet vil ikke bli helt inne i barnegruppa i noen av barnehagene, fordi det er borte fra de andre halvparten av tiden og må i tillegg lære seg å takle ytterligere ett miljø i tillegg til det tre barnet har å forholde seg til ( to hjem og en barnehage )

Jeg hadde en sønn som var borte fra barnehagen hver fjerde uke, og til og med dette gjorde at han gled litt bort fra de andre, fordi han ikke hadde de samme opplevelsene som de hadde hatt, når han kom tilbake.

Det blir mye stress for en liten tass og denne løsningen er ikke for barnets beste, men for foreldrenes beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vil i det hele tatt barnehagene gå med på det? Det er vel ingen krav om å kunne få kun annenhver uke i barnehagen, så antagelig må dere da betale for 2 fulltids..

For barnets del burde han få gå i samme barnehage hele tiden. Så må nesten du prøve å få råd til hele regninga, hvis det er umulig for far å bidra. Du risikerer jo uansett å måtte betale fullt, selv om han ikke er der annenhver uke. Forutsatt at dere ikke bytter midt i uken da, da er det vel kanskje mulig å få faste dager, og dermed lavere %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere rett og slett finne de 13-1400kr et annet sted. Å la ungen gå i to bhg fungerer ikke. Ikke koster en halv plass bare halvparten av en full plass heller såvidt jeg vet.

Det er jo uansett bare midlertidig, så kan dere ikke klare å dekke det nav ikke vil dekke selv i noen måneder? Far må selvfølgelig da kjøre til "din" barnehage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være i to forskjellige barnehager fungerer altså ikke ? Eller hva ? Men å bo i to forskjellige hjem er ikke noe problem? Lenge leve livsløgner .......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Å være i to forskjellige barnehager fungerer altså ikke ? Eller hva ? Men å bo i to forskjellige hjem er ikke noe problem? Lenge leve livsløgner .......

Det er da stor forskjell på å ha to hjem kontra to bhg. I de to hjemmene kan man ta hensyn til det ene barnet, men det kan man ikke i bhg.

I bhg får jo barnet som er der annenhver uke aldri gjort ferdig prosjekter, havner utenfor barnegruppen, går glipp av masse på samlinger etc... Mens i hjemmet kan man jo F.eks bare fortsette på prosjektene når barnet kommer tilbake igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da stor forskjell på å ha to hjem kontra to bhg. I de to hjemmene kan man ta hensyn til det ene barnet, men det kan man ikke i bhg.

I bhg får jo barnet som er der annenhver uke aldri gjort ferdig prosjekter, havner utenfor barnegruppen, går glipp av masse på samlinger etc... Mens i hjemmet kan man jo F.eks bare fortsette på prosjektene når barnet kommer tilbake igjen.

Jeg vet selvfølgelig at av og til kommer man i situasjoner da barn må bo i to forskjellige hjem. Men det blir alt for mye bagatellisert, fordi det er så vanlig. Jeg mener at hjemmet og kontuiniteten der er langt viktigere enn barnehagen. Det er i hjemmet barnet har sin trygghet. Dersom foreldrene i dette tilfellet lykkes i et godt samarbeid og felles normer tror jeg ikke forskjellige barnehager vil rokke ved barnets trygghet.

I de aller fleste tilfeller med to hjem er dessverre ikke samarbeidet godt nok, foreldre har ofte store konflikter når de går fra hverandre og barna må skifte fra et hjem med et sett regler til et helt annet hver uke. De fleste barnehager har ganske like regler og normer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være i to forskjellige barnehager fungerer altså ikke ? Eller hva ? Men å bo i to forskjellige hjem er ikke noe problem? Lenge leve livsløgner .......

Så du foreslår altså at foreldrene flytter sammen?

At barnet har to barnehager fører for barnets del til : - ingen bestevenner, får som oftest ikke gjennomført prosjekter, blir ikke helt trygg på de voksne i den barnehagen det fikk som barnehage nr to, går glipp av opplevelser med barnehagevennene, uro,

Og nei - de fleste barnehager er ikke en homogen masse, de er nok forskjellige til at jeg som voksen har fått kultursjokk og bruker lang tid på å tilpasse meg, de gangene jeg har skiftet arbeidsplass. Kollegaer jeg har som har jobbet f.eks 40/50 eller 40/40 i to barnehager, sliter med å føle at de kommer inn i barnegruppene, fordi de går glipp av to til tre dager i uka, sammen med barna.

- Hvordan tror du dette vil være for et barn?

Jeg ser også at barn som ofte er lenge borte fra de andre barne, bruker lang tid på å komme inni barnegruppa igjen. Mens barnet har vært borte, har de andre dannet vennskap og funnet på leker, som barnet kanskje må bruke noen dager for å sette seg inn i.

Å skifte mellom to hjemmemiljø er ille nok, å skifte barnehage annenhver uke medfører et helt unødvendig stress.

Tenk om du skulle skifte jobb annenhver uke, uten å få fullført det du drev på med i de forskjellige ukene, men måtte begynne på nytt for,hver gang?

Endret av absinthia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte foreldere tenker for mye på seg selv og egne behov.... Barnet må komme først og to barnehager høres ut som en veldig dårlig løsning!

Anonymous poster hash: e9d22...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så får han kanskje ikke støtte av Nav da. Betal selv!

Anonymous poster hash: 5a11e...9b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer an på barnet. Kommer barnet til å takle to barnehager? Vi har vært borti at barn går i flere forskjellige barnehager, og enkelte barn klarer det helt fint. Så selv om det høres helt forferdelig ut, så trenger det ikke å være det får alle. Men det dette barnet kommer til å oppleve, er at den går glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har valgt en løsning som kun ganger foreldrene så får dere leve med at barnet blir delt i 2.

Finnes ingen lover som kan nekte 2 barnehager. 50/50-deling og 2 barnehager for et så lite barn er totalt idiotisk, men dere som foreldre har valgt dette for deres barn.

Anonymous poster hash: 6f4f8...392

Det blir for lett å si. Ja, vi er kanskje i følge deg "verdens verste" foreldre som har valgt 50/50-omsorg, MEN vi har ikke valgt at barnet skal bli mer skadelidende å måtte gå i to barnehager. Vi har bodd med 10min avstand til hverandre så langt, så det er ikke 50/50 som er problemet vårt.

Anonymous poster hash: 3b516...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke faren kjøre barnet til den vanlige bhg, da?

Det er ikke reiseveien som er problemet for far, men at Nav ikke lenger vil dekke barnehageplassen den uken gutten er hos far.

Anonymous poster hash: 3b516...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke reiseveien som er problemet for far, men at Nav ikke lenger vil dekke barnehageplassen den uken gutten er hos far.

Anonymous poster hash: 3b516...8df

Nei, vel. Så må dere dekke det selv, da. Skjønner ikke helt hvordan to barnehager ville hjelpe på det (?)

Anonymous poster hash: bfe84...172

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bommer NAV. Når man går på AAP så er man forpliktet til å bruke tiden sin til jobbrelaterte aktiviteter, behandling eller lignende som får en tilbake i jobb, dersom mulig. Ergo kan han ikke ha barn på fulltid når han er under AAP. Han bør klage på vedtaket og argumentere med det.

Han har nettopp begynt i en jobbrelatert aktivitet som skal hjelpe han ut i jobb, så det bør være gyldig grunn, ja.

Anonymous poster hash: 3b516...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnets skyld synes jeg ikke at dette høres lurt ut. Dette barnet vil ikke bli helt inne i barnegruppa i noen av barnehagene, fordi det er borte fra de andre halvparten av tiden og må i tillegg lære seg å takle ytterligere ett miljø i tillegg til det tre barnet har å forholde seg til ( to hjem og en barnehage )

Jeg hadde en sønn som var borte fra barnehagen hver fjerde uke, og til og med dette gjorde at han gled litt bort fra de andre, fordi han ikke hadde de samme opplevelsene som de hadde hatt, når han kom tilbake.

Det blir mye stress for en liten tass og denne løsningen er ikke for barnets beste, men for foreldrenes beste.

Dette er jo ikke til foreldrenes beste heller, det er til nav beste. Verken jeg eller far ønsker denne løsningen. Vi har tidligere bodd med 10mins avstand i samme kommune, til han ble nødt til å flytte midlertidig. Vi begge følger opp i barnehage og samarbeider bra, så det er absolutt ikke aktuelt at sønnen vår skal gå i to barnehager. Det er da nok å holde styr på ved å ha 50/50 ellers, men gutten skal da få det holdepunktet med èn barnehage å forholde seg til.

Anonymous poster hash: 3b516...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...