Gå til innhold

Besteforeldre og forskjellsbehandling...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mary Quant

Man kan føle seg nærmere uten å sitte å fortelle skrytehistorer og gi ulike gaver etc..

Men, det er og blir slik at mor/søsken er det nærmeste man har..

Å sitte med bar pupp i det barnet slipper brystvorta eller la puppen luftes litt før den pakkes inn i bh'n er langt lettere med mor enn svigermor til stede,

Som nybakt mamma er man langt roligere når mor passer skatten , enn når en fremmed kvinne (svigermor) skal passe den.. Tross alt : det er jo MOR som har kommet med de gode rådene som brukes når poden har et "ekstra" behov...

Man slipper mor inn på en annen måte enn det man gjør med svigermor...

Og dette føles for alle parter.. Men slik er det bare..

Nei, det er faktisk ikke slik overalt.

Det er heldigvis mange som lærer av å ha sett dette på nært hold i egen familie og bestemmer seg tidlig for at slik skal det ikke være når de selv får familie.

Mine svigerdøtre ser heldigvis ikke på meg som en fremmed kvinne men som moren til mennene deres. Og jeg har akkurat like tett og nært forhold til mine barnebarn enten de er barn av min sønn eller min datter.

Når man har opplevd forskjellsbehandling på nært hold så skal jeg love deg at man gjør alt i sin makt for å unngå at barn man elsker skal oppleve noe sånt. Mine barn er veldig opptatt av det - fordi de har sett hva det gjør med familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen mor selv, og svigermor er derfor, sammen med min tante, "nest beste". Likevel merker vi at datterens barn nok er foretrukket. Men jeg tror faktisk ikke det er bevisst...

Anonymous poster hash: c5e92...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen mor selv, og svigermor er derfor, sammen med min tante, "nest beste". Likevel merker vi at datterens barn nok er foretrukket. Men jeg tror faktisk ikke det er bevisst...

Anonymous poster hash: c5e92...00f

Tror heller ikke det er bevisst .. Og det føles nok som "foretrukket" kun fordi forholdet er mer naturlig/avslappet -fra begge parter... Din svigerinne har det nok på samme måte ovenfor sin svigerfamile..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke det er bevisst .. Og det føles nok som "foretrukket" kun fordi forholdet er mer naturlig/avslappet -fra begge parter... De har bånd som har vært der hele livet..Din svigerinne har det nok på samme måte ovenfor sin svigerfamile..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå angres det. Nå er de gamle og syke. Sitter bitre og sure på sykehjem og forstår ikke hvorfor våre barn ikke kommer og besøker dem .. Hvor dumme går det an å bli. Man høster som man sår - nå kan de angre og det gjør de til gangs.

Jeg forstår ikke slike foreldre. Selv har jeg både sønner og døtre - men har aldri gjort forskjell på dem. Og jeg har heldigvis like godt og nær forhold til dem alle - uansett kjønn, selvsagt. For meg er det uforståelig at foreldre kan oppføre seg sånn.

Det samme har skjedd i min familie. Vi har hatt en mormor som ikke brydde seg om noen av barnebarna sine, selv om hun hadde hele 5 stk i samme småby! Hun var ikke interessert i å passe oss, følge oss opp, eller å ha kontakt med oss i det hele tatt. Det eneste som fristet var å bli bedt på middag og sitte fin dame hos min mor innimellom.

I dag har hun havnet på sykehjem, og klager over at ingen av barnebarna besøker henne! Men hvorfor skal vi det? Vi kjenner hun jo ikke!! Og hun kjenner ikke oss!

Det eneste jeg husker fra henne, er at hun var fraværende og aldri ville bli med å leke eller bake. Hun er også en svært spydig dame, og er av typen som høylydt kommenterer om folk har lagt på seg, samt diverse baksnakking. Gjerrig er hun også.

Tragisk.

Anonymous poster hash: adb13...115

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är säker på att det gör ont att se att ni inte får lika mycket tid, orsaken spelar kanske inte så så stor roll.

Min egen mor har valt katten före besök av oss (allergi) och är till och med sur på mig ibland för jag säger nej pga barnens allergi. Att hon och sambon sen 5 år åker på ferier med hans barn, barnbarn oh ingifta barnbarn medan vi kanske får en grillmiddag utomhus om året är ett faktum jag börjar vänja mig vid. Jag/vi är kanske inte lika trevliga? Sen kan jag spekulera i fler orsaker men det ändrar inte läget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan føle seg nærmere uten å sitte å fortelle skrytehistorer og gi ulike gaver etc..

Men, det er og blir slik at mor/søsken er det nærmeste man har..

Å sitte med bar pupp i det barnet slipper brystvorta eller la puppen luftes litt før den pakkes inn i bh'n er langt lettere med mor enn svigermor til stede,

Eller, når man sitter å gråter for at det er vondt nedentil etter fødselen... Så er det helingsprossessen mor gikk igjennom man vil høre om, - og sammeenligne med... Svigermor får bare et smil og får vite at fødselen gikk greit ..

Som nybakt mamma er man langt roligere når mor passer skatten , enn når en fremmed kvinne (svigermor) skal passe den.. Tross alt : det er jo MOR som har kommet med de gode rådene som brukes når poden har et "ekstra" behov...

Man slipper mor inn på en annen måte enn det man gjør med svigermor...

Og dette føles for alle parter.. Men slik er det bare..

Det var da voldsomt til generalisering! Dette kjenner jeg meg overhode ikke igjen i, og det er jeg nok ikke alene om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til generalisering! Dette kjenner jeg meg overhode ikke igjen i, og det er jeg nok ikke alene om.

Selvfølgelig er det noen som har kaldere forhold til mor og varmere forhold til svigers,

Men; barselgruppa mi var helt enige i at mors råd var LAAANGT bedre enn svigersmors råd, og vi hun stresser oss langt mindre...

Det samme mener min søster, som var litt småstressa i går .. For påsken skal feires borte hos hans forelder...

Vi legger opp til det selv.. At mormor er nærmere enn farmor..

Hadde far hatt barna alene ville det nok blitt anderledes ...

Endret av Lexandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Selvfølgelig er det noen som har kaldere forhold til mor og varmere forhold til svigers,

Men; barselgruppa mi var helt enige i at mors råd var LAAANGT bedre enn svigersmors råd, og vi hun stresser oss langt mindre...

Det samme mener min søster, som var litt småstressa i går .. For påsken skal feires borte hos hans forelder...

Vi legger opp til det selv.. At mormor er nærmere enn farmor..

Hadde far hatt barna alene ville det nok blitt anderledes ...

Jeg håper ikke din mor har sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor urettferdig det er, så er det veldig ofte forskjell på barn av din datter og barn av din sønn, samnt tantebarn av søstre og brødre...

Barnet av din svigersøster har trolig vært nærmere din svigermor enn dine barn helt fra unnfangelse .. Dattera har søkt råd fra mor før fødsel - og i spebarnsperioden og ikke minst sluppet mor( barnets bestemor) helt nært fra før dag en.. Å være i hverandres omgivelse føles veldig naturlig for begge..

Barnet til sønnen ( ditt barn) er født av en annen jente , som har de nære relasjonene til en annen mor . Det kan føles litt fremmed og ubehagelig.. Litt påtrengende ...

Min mann er enebarn fra nord, mens vi selv bor i sør, - så har selv aldri følt på frustrasjonen , men merker hvor mye nærmere jeg føler jeg er min søsters barn i forhold til min brors..

Og min søster fortalte at å ha oss i nærheten i barseltiden, hvor vi samme dag som hun fødte ble invitert til sykehuset var ikke stress i det hele.. Men, når hennes manns foreldre kom å dullet med barnet så følte hun et behov for å dytte dem bort..

Så TS: hvilken hjelp får du av din mor? Kan du se likhetstrekk mellom dine barn og din mor og din svigersøsters barn og hennes mor?

Hvordan kan du forklare det da når man bare har sønner og fortsatt forskjellsbehandler fra barnebarna er nyfødt, eller til og med før fødselen. Og når sønnen til den som får barna sine forskjellsbehandlet fortvilt har prøvd å få foreldrene sine interessert i ungene, og spørre om de vil komme på besøk eller passe ungene men alltid har blitt avslått på grunn av unnskyldninger som jobb osv. Men plutselig når den andre sønnen får barnebarn er de på sykehuset så snart barnet er født, og er tilstede og passer helt fra starten. Den kan ikke bortforklares med noe så dumt som at man knytter seg mer til jentene sine.

Anonymous poster hash: 84151...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i samme by som svigers og svigerinne med familie. Min familie bor ca 2 timer unna.

Svigers har to barn; mannen min og søsteren hans. Vi har begge 2 barn hver. Svigermor er hjemmeværende, svigerfar jobber.

Barna til svigerinna mi er litt eldre enn våre, 8 og 5 år. Våre er 4 og 1. Hele tiden forskjellsbehandles de. Det irriterer meg, og jeg syns synd på våre barn. Særlig eldstemann som forstår mer og mer...

Barna til svigerinna passes konstant av svigermor. Hun tilbyr seg ofte å ha de en helg, hente på skole/bhg ol. Det skjer ikke med våre. Hvis vi en sjelden gang spør om litt hjelp selv passer det gjerne dårlig siden hun skal passe de andre barnebarna eller at hun feks er sliten etter å ha passet de. Hvis hun innimellom henter vår eldste i bhg så har de hatt det så koselig og hun har oppført seg eksemplarisk. Men så tilbyr hun aldri å hente igjen. I en alder av 4 år kan jeg telle på en hånd antall netter barnet vårt har fått sove der. De andre barnebarna er i perioder mer hos svigers i helger enn de er hjemme :-/

Hva med å fordele tiden sin litt? Ser hun det ikke selv?

Anonymous poster hash: 78b72...d32

Har du eller mannen din snakket med henne om dette? Det er faktisk lettere å være mormor enn farmor, av den enkle grunn at datter er "nærmere" enn svigerdatter. Lettere å "ta seg til rette" med datter enn svigerdatter. Så snakk med henne, tror mye ordner seg når farmor vet du vil sette pris på at hun feks passer eller henter.

Anonymous poster hash: e7f6f...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet hun barna til datteren sin når de var så små som minste din? Kan det være at hun kvir seg for å passe så små barn?

Ellers så hørtes det trist ut... Barna dine vil vel snart begynne å lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Har du eller mannen din snakket med henne om dette? Det er faktisk lettere å være mormor enn farmor, av den enkle grunn at datter er "nærmere" enn svigerdatter. Lettere å "ta seg til rette" med datter enn svigerdatter. Så snakk med henne, tror mye ordner seg når farmor vet du vil sette pris på at hun feks passer eller henter.

Anonymous poster hash: e7f6f...b91

Men kjære vene - barnet har vel en far og faren er sønnen til svigermor.

Er helt sjokkert over at så mange av dere har mødre som er nærere sine døtre enn sønner og at dere mener at dette er normalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Hadde far hatt barna alene ville det nok blitt anderledes ...

Det kommer svært an på hvilket forhold faren har til sine foreldre. Min mann har ikke noe særlig godt forhold til sin mor. Svigerfar har en slik økonomi og liten leilighet at han ikke har muligheten til å ha besøk av oss, eller å ta oss med på ting. En gang jeg var ganske sliten og spurte min mann om ikke han kunne dra på en dagstur eller helgetur til svigermor så jeg kunne få koble ordentlig av, så svarte han at han heller ville jeg skulle ta inn på hotell så kunne de være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Skjønner ikke at det går an jeg... Var det noen som tok det opp med dem??

Venninner (og til og med foreldrene til mine venninner) reagerer og syns det er rar oppførsel. Moren til ei av venninnene mine sa på fleip (?) at hun gjerne skulle vært reservebestemor for barna våre.

Jeg blir så trist av det. I og med at min familie bor så langt unna har vi dessverre ingen som kan hjelpe til som barnevakt heller :-( Anonymous poster hash: 78b72...d32

Tror ikke det. Av andre grunner har vi ikke hatt kontakt med dem på mange år nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene - barnet har vel en far og faren er sønnen til svigermor.

Er helt sjokkert over at så mange av dere har mødre som er nærere sine døtre enn sønner og at dere mener at dette er normalen.

Jo...men , poenget er at svigerdatter er mer fremmed, og det er der det ligger... farmors redsel for å være svigermonster og datterens nærhet til sin mor ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Man kan føle seg nærmere uten å sitte å fortelle skrytehistorer og gi ulike gaver etc..

Men, det er og blir slik at mor/søsken er det nærmeste man har..

Å sitte med bar pupp i det barnet slipper brystvorta eller la puppen luftes litt før den pakkes inn i bh'n er langt lettere med mor enn svigermor til stede,

Eller, når man sitter å gråter for at det er vondt nedentil etter fødselen... Så er det helingsprossessen mor gikk igjennom man vil høre om, - og sammeenligne med... Svigermor får bare et smil og får vite at fødselen gikk greit ..

Som nybakt mamma er man langt roligere når mor passer skatten , enn når en fremmed kvinne (svigermor) skal passe den.. Tross alt : det er jo MOR som har kommet med de gode rådene som brukes når poden har et "ekstra" behov...

Man slipper mor inn på en annen måte enn det man gjør med svigermor...

Og dette føles for alle parter.. Men slik er det bare..

Snakk for deg selv!

Her ble svigermor like mye inkludert i alt. På lik linje med min mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...