Gå til innhold

Forventningner til besteforeldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har det vært mye besteforeldre-/barnebarntråder her inne i det siste, men må bare lufte meg litt.

Jeg og barna (5,5år og 1,5år)bor et par timer unna mine foreldre. Vi sees vel kanskje en gang i mnd i gjennomsnitt. Noen ganger kommer de innover tll oss, mens andre ganger kommer vi på helgebesøk til dem.

Nå har vi vært her (hos min mor og stefar) en uke, og jeg lurer på om mine forventninger er helt på styr?

Ikke en enste kveld har de spurt om de kan stelle/legge, og ikke en enste gang har de tatt de på morgenen. De sover til rundt kl 7, så er jo ikke så grasalt tidlig.

Moren min sitter nesten alltid med mobilen i hånden og surfer på facebook, eller er opptatt av strikketøyet og ser nesten ikke opp når en av ungene spør henne om noe en gang.

Hun har ikke lekt med ungene en enste gang, bort sett fra å lese et eventyr for eldsteman en gang.

Jeg drar ikke hit for å få barnevakt, men jeg husker så godt at jeg overnattet hos besteforeldre da jeg var liten, hvor bestemor alltid leste spennende eventyr for meg, hvor vi spilte masse spill, lekte og koste oss masse.

Blir liksom så lei meg når jeg ser at de er et irritasjonsmoment for min mor. Min stefar er litt "flinkere" til å ta med eldste ut i hagen og finne på litt.

Vi går ikke rundt her hele dagen heller, men er mye ute på ting, med mine venninner, min pappa, min søster og slikt, så det er ikke det at det er konstant bråk rundt øra dems heller.

Nå tar jeg med meg ungene og reiser hjem igjen i morgen, i stedet for lørdag.

Er det virkelig formye å forvente at bestemor i viser noe interesse? Spør om hun ikke skal lese et eventyr, eller spør om hun ikke skal legge et av barna en eneste gang?

Mulig jeg er litt farget av at jeg har helt fantastiske svigerforeldre som leker og ordner med barnebarna fra vi går inn døren til vi drar derifra da..



Anonymous poster hash: 007b9...458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du har overstayed your welcome



Anonymous poster hash: 9f3e5...5da
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er forskjellige, du må akseptere din mor for den hun er. Hun gjør det ikke for å være slem, men hun har vel ikke samme interesse for barnebarn som dine svigerforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å ha forhåpninger, men man kan ikke forvente stort. Når jeg er på besøk hos min mor og stefar, er jeg også vant med at de leker litt og viser litt interesse, det skal jo være gøy å ha barnebarna på besøk! Og spesielt om man sees sjeldent i tillegg.. Synd de ikke gjør mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har overstayed your welcome

Anonymous poster hash: 9f3e5...5da

Hva mener du med et egentlig? At vi har vært her for lenge?

Det er nemlig slik om vi er her en natt også.

Det var forresten min mor som ville vi skulle komme i påsken, siden vi ikke har vært nedenfor siden nyttår.

Er lov å ha forhåpninger, men man kan ikke forvente stort. Når jeg er på besøk hos min mor og stefar, er jeg også vant med at de leker litt og viser litt interesse, det skal jo være gøy å ha barnebarna på besøk! Og spesielt om man sees sjeldent i tillegg.. Synd de ikke gjør mer..

Det er akkurat det! Syns det er så rart at hun ikke bare vil litt liksom.

Hun snakker og skryter slik som de til alle, og overalt, men når det kommer til stykke så er de ikke så morsomme alikevel.

Anonymous poster hash: 007b9...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre er på samme måte. Ingen hjelp/interesse når vi er på besøk. Men jeg vet svigermor er veldig stolt bestemor og snakker mye om barnebarnet til venninnene og strikker også mye til jenta. Men lek/avlastning osv er det ikke.

Hadde bok blitt litt såret om det var min egen mor ja:(

Anonymous poster hash: ee46b...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min svigermor og svigerfar viser heller aldri interessen for barnebarna. Jeg synes alltid det har vært veldig trist iom at jeg selv har vokst opp med en uføretrygdet bestemor som tilbragte masse tid med oss barnebarna.

Enda mer synd er det jo at ungene aldri vil oppleve det annerledes med de heller, iom at svigermor nå er død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er svigermor også... Hun skryter uhemmet av barnebarna og bruker de tydelig for å få oppmerksomhet av andre, men viser ingen tegn til å delta når de først møtes. Til gjengjeld syter hun over at hun ser dem så sjeldent (1-2 ganger i mnd). Hva med å vise litt interesse når vi først møtes da? Svigerfar er heldigvis fantastisk med dem så de snakker mye om han. Farmor nevnes sjelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme historie her også, min mor har aldri vist noe interesse for sine barnebarn. Hun foretrakk også å komme på overnattingsbesøk den den av mine søsken som har minst barn i antall, det er så mye bråk hos XXX sa hun alltid om mine søstres hus med flere barn. Fryktelig trist, Barna i vår familie fikk aldri sin farmor/mormor, og ingen av dem har noen koselige minner om henne. Nå lever hun ikke lengre, og har derfor heller ikke anledning til å bli kjent med sine voksne barnebarn.



Anonymous poster hash: a0b7b...853
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"godt" å lese at det er flere som har det likedan.

Føler at alle rundt oss har supre besteforeldre, som mer enn gjerne låner barnebarna med seg både på hytta en helg, på tur i skogen, eller på kino og slikt.



Anonymous poster hash: 007b9...458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, jeg kjenner meg så igjen! Her er det min mor da, og vi bor på andre siden av landet. Sees 2 ganger i året, av og til 3. Hun skryter sånn av barnebarna, men viser ingen interesse når de først treffes. Gidder aldri sitte barnevakt sånn at kanskje jeg og mannen kunne ha gått på kino eller noe. Har slutta å dekke over for henne nå, når folk spør om det er fint med avlastning når vi er hjemme, sier jeg bare at vi ikke får noen avlastning. Noen har det bare i kjeften, dessverre!



Anonymous poster hash: 54360...99a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine foreldre er like.

På 8 år har jeg ikke fått en tlf om at de ville ta klumpen min med noe sted, eller være med på overnatting. De har passet på henne når jeg skal ut eller jobber seint, men det er etter oppfordring fra meg og skjer ytterst sjeldent - så de blir ikke lei heller.

Så har klumpen bedre besteforeldre på andre siden som tar henne med på ukesturer norge rundt, og jeg venter nesten bare på tillatelse til å dra til utlandet også. De har verdens fineste bånd i hele verden, selv om det ikke er mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man uten videre kan forvente avlastning og hjelp med småbarn, selv om mange får det. Men det er trist om de ikke viser interesse eller leker med barna.

Men det er nok også lurt å ikke sammenligne besteforeldre for mye. Hos oss er det ene besteforeldre-paret sånne som gjerne vil skifte bleie, har ønsket 2-åringen på overnatting fra han var baby og stadig "maser" om å få hente ham i barnehagen osv. Mens de andre to er veldig interesserte og leker med barnet, men hittil ikke passet ham alene. Folk har ulike forutsetninger, inkl. bl.a. helse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mine foreldre fantastiske med ungene, de forguder hverandre, leker non-stop, står opp med dem (de oppfordrer treåingen til å komme og vekke dem om morgenen for å lese på senga før de står opp), er masse ute og finner stadig på gøye prosjekter sammen. Vil alltid bade/lese/legge. De bor fire timer unna da, så de har litt å ta igjen hver gang de ses, ca en langhelg i mnd pluss ekstra i ferier. De har bare hatt eldste på overnatting en gang da, da vi var på bryllupsreise, men det er ikke fordi de ikke vil, jeg liker ikke å være unna henne :-p

Svigers er motsatt. Prioriterer aldri å treffe oss. Bor også fire timer unna, men er alltid opptatt med annet når vi er i byen (bor i samme by som mine foreldre, så vi bor hos dem som har tilrettelagt for barnebesøk og er interessert i å være med oss), reiser bort og lever eget liv hele tiden. Greit for meg, men ikke når de tjaser om at de ser oss så sjelden. Og superkjappe med fjortisstatuser på facebook "del denne rosen om du forguder dine barnebarn" osv. men har det bare i kjeften. De få gangene vi er med dem vil de sove lenge, lese i fred, og helst prate de voksne i mellom. Treåringen har ingen forhold til dem og mistenker babyen ikke vil få det heller. Deres tap ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er svigermor også... Hun skryter uhemmet av barnebarna og bruker de tydelig for å få oppmerksomhet av andre, men viser ingen tegn til å delta når de først møtes. Til gjengjeld syter hun over at hun ser dem så sjeldent (1-2 ganger i mnd). Hva med å vise litt interesse når vi først møtes da? Svigerfar er heldigvis fantastisk med dem så de snakker mye om han. Farmor nevnes sjelden....

Sånn er det her også, med at de skryter og fremstiller seg som de perfekte og stolte besteforeldrene som lever for familien og som elsker gutten vår såååååå høyt. Dukker det opp et bilde av gutten vår på facebook, er svigermor raskt ute med å legge igjen skrytekommentar om "favorittgullet" hennes.

Vi var nesten en måned på sykehuset med en forferdelig tung start da gutten vår var prematur og hadde en del komplikasjoner. Svigermor hadde visst ikke tid en eneste gang i løpet av måneden til å stikke innom for å se barnebarnet sitt. Svigerfar kom innom en gang. De har møtt sønnen under ti ganger, så her går det mye lengre tid enn 1-2 måneder mellom her gang, og hver eneste gang er det samboer som må dra til dem. De har aldri passet han, stilt opp når vi har trengt det eller i det hele tatt kommet på besøk for å treffe han. Gaver eller noe slikt er det bare min familie som har gitt. De er fremmende for han, og det er så utrolig trist! Blir faktisk bitter av å høre hvor mye "alle" andre besteforeldre stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Besteforeldre er ikke hva de engang var..

Joda, besteforeldre var forskjellige individer i gamledager også. Er nok bare mer tydelig nå siden alle forventer at besteforeldre skal ta stor interesse i barnebarna og nesten krangle over hvem som får være barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Joda, besteforeldre var forskjellige individer i gamledager også. Er nok bare mer tydelig nå siden alle forventer at besteforeldre skal ta stor interesse i barnebarna og nesten krangle over hvem som får være barnevakt.

Før i tiden var det jo også langt vanligere at spesielt kvinner jobbet deltid eller var hjemmeværende, og dermed hadde mer tid til å ta seg av barnebarna. Nå er ofte begge besteforeldre i full jobb selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine foreldre svært dedikerte, og har hatt eldste på nylig fylte 3 år på overnattingsbesøk 5-6 ganger siden han ble født (første året syns vi han var for liten til å sove borte). Da er han alltid der i 2-3 dager i slengen og de er ute i skogen, fisker i elva, leker i dukkestua og gjør masse moro hele tiden. Men de bor nesten to timers biltur unna, så det begrenser seg jo og de har derfor ikke mulighet til å stikke innom i hverdagen. Svigermor er ikke særlig interessert, hun kan ta eldstemann ut og leke en times tid om vi ber henne de sjeldne gangene hun er på besøk (vi besøker ikke henne da hun bor svært langt unna og har en knøttliten leilighet).



Anonymous poster hash: 753bb...da8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at vi forventer absolutt ikke masse avlastning og barnevakt, men jeg synes det er rart å skulle fremstille seg selv som engasjerte besteforeldre når de kun vil ha noe å skryte av. Da er det bedre å være ærlig å si at det ikke er så stas med barnebarn, ikke poste bilder av nakne babyer fulle av leppestiftkyss og "bestemor var her" liksom....



Anonymous poster hash: 54360...99a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...