Gå til innhold

Far hjemme alene med barn


lurerveldig79

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg lurer på om det høres greit ut at jeg som far skal være alene med et 2mnd gammelt barn 1 uke? Mor er riktignok ikke langt unna da. Jeg har på dette tidspunktet kun hatt 3-4 dager sammen med barnet, og heller ikke vært med på fødselen.

Mvh litt skeptisk far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm...skjønner at du er skeptisk. Jeg hadde ikke overlatt en så liten baby til far hvis det er all erfaring han hadde hatt med spedbarn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo fremmed for han, mener ikke å fornærme her, men stakkars baby... Hvor skal mor i en uke? Er det livsviktig? Operasjon eller noe i den duren?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt takket nei hvis jeg var i dine sko. En uke, uten den som har vært primær omsorgsperson for en så liten baby??

Anonymous poster hash: 36c04...65e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten legge til at jeg synes babyen er altfor liten til å være borte fra mor i en uke. Jeg hadde aldri gjort det. Hva er grunnen? Delt omsorg? For tidlig i tilfelle. (Er min menig).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er slik.

Vi bor langt borte fra hverandre, sør/nord.

Jeg ønsker mest mulig med barnet å gjøre, men jeg syns 1 uke alene med et så lite barn er altfor tidlig (jeg har ikke barn fra før av).

Det er ikke livsviktig, det er kun snakk om at ho skal få sovet ut og få litt fri da ho er alene med barnet.. Jeg bor i ho sin leil. når jeg er på besøk.

Jeg tviler ikke på meg selv som far, eller at jeg ikke skal mestre dette. Men for barnet sin del synes jeg det er altfor tidlig. Ref. også at jeg har hatt lite tid med barnet.

Endret av lurerveldig79
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke passe barnet i leiligheten mens hun sover da, eller gå på trilletur..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet. Selvsagt kan far passe barnet i en ukes tid. Jeg har gjort det selv, og da var barnet enda mindre.



Anonymous poster hash: 70ed0...59e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil gå fint, HVIS mor er sammen med dere litt de første par dagene! Så kan hun vise deg rutinene, og forhåpentligvis hjelper dette deg til å ta vare på barnet alene de neste dagene. Det kommer sikkert til å bli kjempekoselig, en fin bonding med barnet. Men håper hun er litt i nærheten så du kan kontakte henne hvis du skulle føle at dette blir for mye for deg.



Anonymous poster hash: 37530...aac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en fornuftig skepsis. Jeg tror det hadde vært en fordel om dere kunne delt på oppgavene i et par dager først i det minste. Og om mor trenger å sove ut, så kan det kanskje være til vel så mye hjelp om du tar deg av husarbeid hjemme hos henne - vasking ol?



Anonymous poster hash: ad287...69c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Klart du kan !

Den som vil får til. Har selv gjort sånt alene når barnets mor måtte reise bort. Det går helt fint.

Den situasjonen kan bli en flott opplevelse for deg som pappa.. Det er en selvfølge at en del kvinner her inne stiller seg litt skeptisk. Helt normalt. Du høres ut som en skikkelig fyr, da er det null problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle må nye foreldre må lære å ta vare på babyen, det måtte sikkert mor til dette barnet også. Derimot tviler jeg sterkt på at hun hadde fått noe støtte om hun klagde på å måtte være alene med baby og unskyldte seg med uvitenhet og manglende erfaring... Hver gang mannen min prøvde seg med det argumentet fikk han beskjed om at da var det på tide å lære seg dette i stede for å pørve å lure seg unna jobben. ;)



Anonymous poster hash: 06431...3f1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar.. Jeg tror selv det går greit i forhold til meg selv, ikke det som er "problemet". Jeg har hatt mye med barn å gjøre oppigjennom, og jeg har alltid fått lett og god kontakt med barn. Men selvfølgelig her blir det litt anderledes når det er et spebarn, og endel å lære seg.

Jeg er skeptisk i forhold til barnets trygghet med en nesten ukjent person, men igjen så vil det kanskje være en greit måte å bygge litt bånd med den lille rampen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må nye foreldre må lære å ta vare på babyen, det måtte sikkert mor til dette barnet også. Derimot tviler jeg sterkt på at hun hadde fått noe støtte om hun klagde på å måtte være alene med baby og unskyldte seg med uvitenhet og manglende erfaring... Hver gang mannen min prøvde seg med det argumentet fikk han beskjed om at da var det på tide å lære seg dette i stede for å pørve å lure seg unna jobben. ;)

Anonymous poster hash: 06431...3f1

Tror du misforstår litt.

Jeg tenker på barnets trygghet, ikke hva jeg mestrer og ikke mestrer.

Jeg skal på ingen måte lure meg unna, vil jo absolutt ta del i det, og ta de oppgaver som kommer :-)

Endret av lurerveldig79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomsterert

Tror nok dette skal gå bra. Du er jo pappaen :)

Når moren ikke er langt unna heller,så kan du jo bare kontakte henne om det er noe du lurer på.

Lykke til,og kos deg masse med barnet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Jeg tenker at moren bør holde seg i nærheten, være lett tilgjengelig og stikke innom med jevne mellomrom. Mange har allerede tilvennet babyen en del rutiner, som smokk, soveklut, rugging og vugging, faste tider for måltider og så videre. Og slike ting er det veldig fint om du vet om før hun drar.

Om hun trenger en hel uke på å sove ut så regner jeg med at det er snakk om en veldig urolig baby som sover dårlig og krever mye nærhet og bæring, så pass på å få nok hvile før du drar. Så urolige babyer kan også være veldig sterkt knyttet til den primære omsorgspersonen, så det er greit at ikke mor er for langt unna dersom babyen slår seg totalt vrang og ingenting av det du gjør hjelper. Førstemann her i huset var slik i perioder, og da hjalp det ikke uansett hva far gjorde :( Nr 2 derimot har ikke hatt noen preferanser på person, så lenge han fikk kos og nærhet.

Jeg tror at dere kommer til å klare dere veldig fint, så lenge babyen ikke ammer så er det absolutt ingenting mor kan tilby som ikke også du kan tilby. Her var jeg tilbake i jobb når andremann var 5 1/2 måneder, da tok mannen min over. Nå er babyen vår er straks ett år, han er fremdeles hjemme med pappaen og er verdens blideste og mest harmoniske :)

MEN at mor syns det er helt greit å være borte fra sin 2 mnd gamle baby i en hel uke i strekk syns jeg høres spesielt ut. Man pleier å være ganske gjensidig avhengige av hverandre når babyen er så liten. Men kanskje hun har tenkt å komme på daglige besøk?

Endret av Trøffel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du er en klok fyr:-) Det er omsorgssvikt å ta fra barnet primæromsorgspersonen og tryggheten når hun er bare 2 mnd gammel. Det kan selvsagt være nødvendig ved sykdom mm., men det er ikke bra for barnet.

Dere har ikke enda fått utviklet nok bånd til at du kan erstatte moren i en uke. Selvfølgelig kan du gjøre en like god jobb som moren rent praktisk, og gi like mye omsorg, men barnet kan ikke nyttiggjøre seg omsorgen på samme måte, fordi du ikke lukter som mor og føles som mor. Det kan ikke sammenlignes med foreldre som bor med barnet.

Tror du har et veldig godt utgangspunkt for å få et nært forhold til barnet når du har den respekten for dets sårbarhet. Kan du hjelpe mor med avlastning der de bor?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...