Gå til innhold

mødre som har tatt plastiske operasjoner gode forbilder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert

"Pynte seg"? Les igjen, å pynte seg er å fikse på utseende, og rettferdigjør ikke det å kalle andre for hyklere fordi de har latt en kirurg forandre på noe av en eller annen grunn.

Hva som er pisspreik og vitne om personlige problemer er faktisk å dømme mennesker en ikke kjenner for noe så "uskyldig" og frata dem retten til alt mulig. Voks opp!

Å hykle er å si det motsatte av hva en mener. Sier en til barna at de er bra nok som de er,men viser at slik er det faktisk ikke,er løgn og skaper usikkerhet hos barn. Hvordan kan du sammenlikne det å pynte seg med å foreta operasjoner? Fratar ingen retten til noe som helst jeg. Men syns det er så latterlig med dumme unnskyldninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel en viss forskjell på å bruke pene klær og sminke for å gjøre det beste ut av det man har, og å få en kirurg til å gjøre permanente forandringer, synes du ikke?

Jeg syns egentlig ingenting, men vi diskuterte retten til å kalle andre hyklere fordi det ikke er ok å forbedre sitt utseende permanent kontra å vaske det av før du legger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hykle er å si det motsatte av hva en mener. Sier en til barna at de er bra nok som de er,men viser at slik er det faktisk ikke,er løgn og skaper usikkerhet hos barn. Hvordan kan du sammenlikne det å pynte seg med å foreta operasjoner? Fratar ingen retten til noe som helst jeg. Men syns det er så latterlig med dumme unnskyldninger!

Det er forskjell på voksne og barn.

Hva jeg syns er dumt er at voksne mennesker bruker unnskyldninger som fiksing av utseende for å rakke ned på andre. Da snakker vi latterlig! Punktum.

Endret av Kontormus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg syns egentlig ingenting, men vi diskuterte retten til å kalle andre hyklere fordi det ikke er ok å forbedre sitt utseende permanent kontra å vaske det av før du legger deg.

Hehe, hvor mye sminke bruker du, egentlig? Jeg bruker i alle fall ikke så mye at jeg vasker av meg utseendet mitt hver kveld ;) Går stort sett uten sminke til hverdags, bruker litt maskara når jeg skal pynte meg + dekker over evt urenheter. Hvis man bruker et lass med sminke slik at man ser ut som to forskjellige personer uten vs med sminke, kan det til en viss grad sammenlignes med operasjoner, men de fleste bruker faktisk ikke så mye sminke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Det er forskjell på voksne og barn.

Hva jeg syns er dumt er at voksne mennesker bruker unnskyldninger som fiksing av utseende for å rakke ned på andre. Da snakker vi latterlig! Punktum.

Mener du at jeg rakker ned på noen?

Jeg skriver nå mitt objektive syn på dette.

Punktum?? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor mye sminke bruker du, egentlig? Jeg bruker i alle fall ikke så mye at jeg vasker av meg utseendet mitt hver kveld ;) Går stort sett uten sminke til hverdags, bruker litt maskara når jeg skal pynte meg + dekker over evt urenheter. Hvis man bruker et lass med sminke slik at man ser ut som to forskjellige personer uten vs med sminke, kan det til en viss grad sammenlignes med operasjoner, men de fleste bruker faktisk ikke så mye sminke...

Jeg bruker bare litt maskara når jeg er på jobb som vaskes av når jeg kommer hjem fordi jeg liker å gni meg i øya når jeg trenger det. Det er det hele.

Men med den retorikken er man et dårlig forbilde hvis en bruker for mye sminke også da tydeligvis, hvilket ikke er så uvanlig. Så hvor mener moralpolitiet at grensen går? At maskara er ok, at å tegne på øyenbryn er ok, men ikke sånne tatoverte...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at jeg rakker ned på noen?

Jeg skriver nå mitt objektive syn på dette.

Punktum?? :-D

Latterlig og dumt? Objektivt?

Punktum betyr at jeg er ferdig med å engasjere meg, hvertfall i hvor denne diskusjonen er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig forbilde fordi en selv har fikset noe? Sludder og pølsevev!

Som noen påpekter så må en ta den helt ut og avstå fra å bruke makeup og hårfrisering hvis en skal påberope seg å ikke være hyklerisk når en hevder at det er det indre som teller.

Barn er barn, og DA er en god nok uansett hvordan en ser ut. Som voksen kan en selv ta en beslutning på hva som er godt nok - for seg selv. Og ta konsekvensen av det hvis det får en til å føle seg bedre.

Nei du.

Å dusje, klippe seg, ta på rent pent tøy, sminke seg, osv sorterer under kategorien "å gjøre det beste ut av hva man har".

Å ta unødvendig operasjon av forfengelighetshensyn gjør definitivt ikke det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som hevder at det ikke er en stor forskjell mellom å sminke seg, stelle håret og det å operere seg. Hvor stor er individuelt - det som er ekstremt for en er heller ikke det for alle.

Poenget er jo at de som snakker om hyklere og dobbeltmoralisme snakker utifra prinsipper. At det prinsipielt er feil å fikse på utseende og si til barn at det er "det indre som teller".

Utifra dette prinsippet er det også hyklersk for en kvinne som er ekstremt opptatt av eget utseende men ikke har operert seg (hvilket gjelder mange kvinner) å si til et barn at "det er det indre som teller".

Man kan ikke slenge ut bebreidelser utifra moralske prinsipper og så rasjonalisere dem bort i etterkant. Det finnes mange grader av "opptatt av utseende" men konseptet er det samme. Hvis det er feil å holde en standard for seg selv (voksen) og en annen for sitt barn så må du holde det prinsippet gående. I hvert fall hvis du vil bli tatt alvorlig.

Dette begynner å minne om den vanlige heksejakten mot kosmetisk kirurgi. Det er bare nye metoder for drittslenging og det er dritkjedelig.

(Og nei, jeg har ikke operert meg).



Anonymous poster hash: bd9d6...deb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du.

Å dusje, klippe seg, ta på rent pent tøy, sminke seg, osv sorterer under kategorien "å gjøre det beste ut av hva man har".

Å ta unødvendig operasjon av forfengelighetshensyn gjør definitivt ikke det.

Jammen, det er jo det indre som teller? Er det ikke det som er poenget her? Uansett hvor mye/lite en gjør bedre av det en har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som hevder at det ikke er en stor forskjell mellom å sminke seg, stelle håret og det å operere seg. Hvor stor er individuelt - det som er ekstremt for en er heller ikke det for alle.

Poenget er jo at de som snakker om hyklere og dobbeltmoralisme snakker utifra prinsipper. At det prinsipielt er feil å fikse på utseende og si til barn at det er "det indre som teller".

Utifra dette prinsippet er det også hyklersk for en kvinne som er ekstremt opptatt av eget utseende men ikke har operert seg (hvilket gjelder mange kvinner) å si til et barn at "det er det indre som teller".

Man kan ikke slenge ut bebreidelser utifra moralske prinsipper og så rasjonalisere dem bort i etterkant. Det finnes mange grader av "opptatt av utseende" men konseptet er det samme. Hvis det er feil å holde en standard for seg selv (voksen) og en annen for sitt barn så må du holde det prinsippet gående. I hvert fall hvis du vil bli tatt alvorlig.

Dette begynner å minne om den vanlige heksejakten mot kosmetisk kirurgi. Det er bare nye metoder for drittslenging og det er dritkjedelig.

(Og nei, jeg har ikke operert meg).

Anonymous poster hash: bd9d6...deb

Du kunne fått 100 plusser til av meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv silikonpupper og hadde støttet min datter dersom hun ville ha gjort det samme, og hun var gammel nok til å ta en slik beslutning.

Men så er det jo dette med alder og erfaring også. Mange vil erfare at de kosmetiske fikseriene ikke nødvendigvis gjør at man fylles med en indre glede og bedre selvbilde, og at det egentlig er innsiden av hodet som trenger nytt perspektiv. Jeg mener at foreldre som innesitter mye erfaring på området har rett til å uttale seg om barnets verdi uansett utseendet, selv om de har fikset på seg selv. Det er for eksempel ikke enkelt å reversere en neseoperasjon, selv om man plutselig innser at nesa var perfekt slik den var i utgangspunket. Vi utvikler oss hele tiden og får nye pespektiver, derfor er man som regel visere enn sine egne barn og kan komme med råd på veien, selv om man ikke fulgte sine egne råd. Er jo som regel derfor man kan komme med råd, nemlig fordi man har gjort feil selv.

Å kalle mødre for hyklere pga noe slikt, blir for dumt.

Og hvorfor er det alltid mødrene som skal settes på grilling? Menn fikser på seg selv de også.

Endret av Version 2.0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt om jeg all blir fratatt mine rettigheter til og bygge selvtillit hos mine barn fordi jeg tok silikon som 20 åring. For det første gjorde jeg dette fordi jeg var flat som en pannekake, ble mye mobbet for dette og selvtilliten min var på bånn, for det andre så ble det et naturlig (kanskje litt lite faktisk) resultat, og ingen ville trodd det når de så meg, så strengt talt er det ingen som trenger vite noe om det. Jeg fikk en sønn 4 pr senere, og om jeg får en datter en gang som får samme "problem" som meg, så kommer jeg til og prøve og bygge selvtilliten hennes, selv om jeg tok et valg for min egen del. Jeg kan ikke være hyklersk pga det!? Da er man hyklersk om man sminker seg, trener, går i korte skjørt/kjoler, har fine klær osv, for alt dette er ting man gjør for og ta seg pent ut eller tiltrekke seg positiv oppmerksomhet for utseende sitt, altså føle seg bedre.

Så om den dagen kommer, at jeg har en sønn eller datter som sliter med den ene eller det andre ved utseende sitt, kommer jeg, som alle oppegående foreldre, til og prøve og fokusere på det indre, det positive og prøve og bygge selvtillit. Og det med god samvittighet selv om jeg selv tok en operasjon i en alder av 20 år.

Anonymous poster hash: 1f4d2...d97

Jeg synes du er det jo, og det må jeg få lov til å mene. Som sagt du synes jo selv at "pannekakepupper" er stygt, mindre fint, noe å skamme seg for og om du mener det så for all del, men da seg jeg det som hyklersk om du sier til din datter at hun er fin om hun skulle få "pannekakepupper". Du sier jo indirekte til din dater at hun er stygg og at ikke godkjent om hun får mindre pupper, at det er en grunn til å ha lav selvtillit. Du kan like godt si til henne at "du er stygg/mindre verdt fordi du har pannekakepupper" .

Du har tatt valget om å permanent forandre kroppen din fordi du mente den var mindre godkjent, klær gjør ikke dette, sminke gjør ikke dette. men hadde en mor tatt slankepiller til frokost/middag/kvelds og vært ekstremt opptatt av trening og aldri følt seg slank nok så er det jo klart at dette hadde påvirket datterens synspunkter på kropp. jeg mener at om en mor er overfokusert på slanking, aldri spiser skikkelige måltider og alltid syter over hvor tykk hun er så er det ikke godt for barnet. Om en mor har tatt plastiske operasjoner fordi hun selv mente at hun ikke er god nok så betyr ikke ordene hennes så mye når hun desperat prøver å bygge selvverd, selvtillit og selvrespekt hos sitt eget avkom. At du mener det er for dumt får du mene så mye du bare ønsker, men du ser antageligvis at om en mor er full i anoreksi/ ortoreksi7bulemi og mat, vekt og cm rrundt midjen er det eneste som betyr noe om man er verdt nok og så sier til sin datter at mat og vekt ikke betyr så mye så er det noe dobbeltmoralsk sant? l

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Jeg bruker bare litt maskara når jeg er på jobb som vaskes av når jeg kommer hjem fordi jeg liker å gni meg i øya når jeg trenger det. Det er det hele.

Men med den retorikken er man et dårlig forbilde hvis en bruker for mye sminke også da tydeligvis, hvilket ikke er så uvanlig. Så hvor mener moralpolitiet at grensen går? At maskara er ok, at å tegne på øyenbryn er ok, men ikke sånne tatoverte...?

Du kan spare deg for å kalle meg "moralpoliti" hvis du har lyst til å bli tatt seriøst.'

Jeg skrev at å bruke veldig mye sminke (og da mener jeg så mye at man ser ut som en annen person), til en viss grad kan sammenlignes med operasjoner, men jeg mener at grensen går ved kirurgiske inngrep, da slike er permanente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spare deg for å kalle meg "moralpoliti" hvis du har lyst til å bli tatt seriøst.'

Jeg skrev at å bruke veldig mye sminke (og da mener jeg så mye at man ser ut som en annen person), til en viss grad kan sammenlignes med operasjoner, men jeg mener at grensen går ved kirurgiske inngrep, da slike er permanente.

Moralpoliti var ikke myntet på deg personlig, men som gruppe. Så ingen grunn til å hisse seg opp.

Ellers er jeg fremdeles helt uenig og mener at prinsippets konseptet "god nok som en er, og det er det indre som teller" bør følges helt ut før en kan kalle andre hyklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Moralpoliti var ikke myntet på deg personlig, men som gruppe. Så ingen grunn til å hisse seg opp.

Ellers er jeg fremdeles helt uenig og mener at prinsippets konseptet "god nok som en er, og det er det indre som teller" bør følges helt ut før en kan kalle andre hyklere.

Jøss, det er da du som hisser deg opp her, bl.a ved å rope ut om moralpoliti. Unødvendig.

Med din logikk skal det jo ingenting til før man kalles hykler..? Litt annet syn nå enn du hadde tidligere i tråden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøss, det er da du som hisser deg opp her, bl.a ved å rope ut om moralpoliti. Unødvendig.

Med din logikk skal det jo ingenting til før man kalles hykler..? Litt annet syn nå enn du hadde tidligere i tråden?

Poenget hennes er vel at man må bruke uttrykket "hykler" konsekvent - dvs. når man har en standard for seg selv og en annen for andre. Hvis en ting er hykleri, så er det mange andre ting som blir det også.

Her bruker folk det kun når det passer dem - dvs. fordi de er imot kosmetisk kirurgi. Mens deres prinsipper betyr at mange andre ting også burde defineres som hykleri.

Anonymous poster hash: bd9d6...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Poenget hennes er vel at man må bruke uttrykket "hykler" konsekvent - dvs. når man har en standard for seg selv og en annen for andre. Hvis en ting er hykleri, så er det mange andre ting som blir det også.

Her bruker folk det kun når det passer dem - dvs. fordi de er imot kosmetisk kirurgi. Mens deres prinsipper betyr at mange andre ting også burde defineres som hykleri.

Anonymous poster hash: bd9d6...deb

Ingen har vel sagt at hykleri bare gjelder kosmetisk kirurgi?

Det gjelder jo på alle områder i livet hvor man prediker én ting, men praktiserer du helt annet. Å si at barna ikke får lov til å røyke når foreldrene selv røyker, er et eksempel som har vært nevnt.

Eksemplets makt er stor - barna blir gjerne som sine foreldre, fordi det foreldrene gjør blir "det normale" for barna. Så hvis foreldrene røyker og tar plastiske operasjoner for å fikse på utseendet, blir det normalt for barna, selv om foreldrene sier at røyking er usunt og at barna er fine som de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiezeKatze

Det er ikke det at man har hatt plastiske operasjoner som definerer om man er et godt forbilde eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det er da du som hisser deg opp her, bl.a ved å rope ut om moralpoliti. Unødvendig.

Med din logikk skal det jo ingenting til før man kalles hykler..? Litt annet syn nå enn du hadde tidligere i tråden?

Såvidt jeg vet har jeg ikke ropt noen verden ting, bare skrevet.

Og ja, det jeg skulle frem til at en får være konsekvent som noen har skjønt, og jeg har ikke endret holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...