Gå til innhold

mødre som har tatt plastiske operasjoner gode forbilder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner poenget og er forsåvidt enig i at det kan virke hyklersk å operere seg selv samtidig som man skal overbevise andre at man er god nok som man er. Men hva skal disse mødrene si til barna sine da?

La oss si at jeg hadde operert puppene og fikset på nesa før jeg fikk barn. Så fikk jeg barn og datteren min ble mobbet fordi hun hadde skjev nese. Jeg vil være en hykler om jeg sa "ikke bry deg om hva de sier, du er fin akkurat som du er", så da må jeg si...hva? "Slapp av kjære, ja nesa di er skjev, men den kan vi fikse på når du blir eldre?".

Da ville jeg heller risikere å fremstå som hykler altså.

Nei, men når ungen blir eldre så vil hun jo skjønne mer rundt temaet og DA blir du ikke tatt seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, dette minner meg om den debatten med foreldre som røyker, men som selv sier: "ikke røyk" til barna sine ;)

Ikke gjør som jeg gjør..



Anonymous poster hash: 8efdd...769
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig forbilde fordi en selv har fikset noe? Sludder og pølsevev!

Som noen påpekter så må en ta den helt ut og avstå fra å bruke makeup og hårfrisering hvis en skal påberope seg å ikke være hyklerisk når en hevder at det er det indre som teller.

Barn er barn, og DA er en god nok uansett hvordan en ser ut. Som voksen kan en selv ta en beslutning på hva som er godt nok - for seg selv. Og ta konsekvensen av det hvis det får en til å føle seg bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men når ungen blir eldre så vil hun jo skjønne mer rundt temaet og DA blir du ikke tatt seriøst.

Ikke tatt alvorlig?

Man gir forskjellige råd til en voksen og til et barn. For et barn er kirurgi uaktuelt. Medisinsk, fordi de ikke enda er utviklet, og lovlig, fordi de ikke er myndige.

Samtidig er bakgrunnen for å få kosmetisk kirurgi relevant for noen voksne, men ikke for barn. Når en voksen forteller et barn at de som erter ham/henne for den store nesen er idioter, så er ikke det hykleri, fordi det er sannheten.

Voksne vil bli domt på utseende blant aktuelle partnere. Det er ikke det eneste de blir domt på, men en del av det. Det blir ikke barn. De skal bare få venner. De er ikke seksuelle, de trenger ikke fremstå seksuelt attraktive.

Det er ulike standarder for voksne og barn. Det er derfor ikke galt å ha ulike standarder for seg selv og sine barn. Voksne er ikke barn. Du gjor deg sexy for mannen, du tar et glass vin, du tar sjanser profesjonelt, du passer for figuren. Ingen av disse tingene er aktuelle for din datter. Og du er ikke en hykler fordi du ikke tillater det - du er voksen.

Anonymous poster hash: bd9d6...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har tatt diverse plastiske operasjoner/injeksjoner (silikon, nesen og leppene). Hun har to døtre som hun selvfølgelig er veldig glad i.

Nå blir den ene av døtrene hennes mobbet på skolen fordi hun er "tykk" (noe hun ikke er, bare litt rund). Min venninne, har valgt "de er bare sjalu, det er innsiden som teller, bare overse dem" veien.

Men jeg kan ikke la vær å tenke at det er ganske hyklersk, når hun selv har forandret så mye på seg selv. Hvordan skal den datteren tro på moren sin, at det ikke er noe galt med henne, når moren ikke var "god nok."?

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: b8018...591

Jeg kan ikke skjønne at det er så mange andre veier å velge enn det moren her gjør. Selv om denne moren i voksen alder har gjort noen inngrep, er det vel ikke sånn at hun ikke skal prøve å gi sin datter trøst og trygghet på at utseende ikke er det viktigste. Man trenger ikke - satt på spissen - å være overvektig selv, før man har troverdighet når man trøster et barn som mobbes for å være det.

Anonymous poster hash: 153d6...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er en annen situasjon. Usunt eller sunt kosthold er ikke forbeholdt voksne. Man kan - og burde - spise sunt uansett alder.

Kosmetisk kirurgi er forbeholdt voksne - medinisk og lovmessig. I tillegg handler det både om selvsikkerhet, samt om det ytre - seksuell attraktivitet overfor menn, ting som ikke enda angår barn.

En kvinne som har operert seg vil ikke fortelle sine barn om dette, på samme vis vil ikke en ikke-operert kvinne klage over vekten, presisere hvor viktig det er å sminke seg og ordne håret eller hvordan hun anskaffer seg lekkert undertoy for å fremstå sexy for menn, overfor sin 8 år gamle datter. Fordi barn ikke kan tenke over dette på en naturlig og reflektert måte og fordi de enda ikke er seksuelle.

Det finnes en lang liste over ting voksne bedriver som de vil forby sine barn å gjore. Det gjor dem ikke til hyklere av den grunn, fordi det er en annen standard for hva voksne får lov til samt hva de kan takle.

De fleste vil la barn forbli barn og dette betyr at de holdes til dels inni i en viss "boble" - på mer enn en måte.

Anonymous poster hash: bd9d6...deb

Men dette handler da ikke bare om småbarn, men også om større barn og tenåringer. Barn i dag begynner jo å bry seg om utseende tidligere og tidligere.

Mulig noen her bare tenker barnehagebarn når de hører ordet "barn", men man skal snakke med dem om utseende litt lenger enn til de er 6.. Det er vel først når de blir eldre at utseende-snakket begynner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med de som har store problemer med magen og puppene etter fødsler?`Henge mage som skaper store sår og pupper som tar livet av ryggen? Er det hyklersk av dem å ta plastisk operasjon, eller mener dere dette KUN gjelder de som tar det av estetiske årsaker?



Anonymous poster hash: 06661...a54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hva med de som har store problemer med magen og puppene etter fødsler?`Henge mage som skaper store sår og pupper som tar livet av ryggen? Er det hyklersk av dem å ta plastisk operasjon, eller mener dere dette KUN gjelder de som tar det av estetiske årsaker?

Anonymous poster hash: 06661...a54

De fleste her har vel påpekt at det svarene ikke inkluderer de som har plastiske operasjoner av medisinske grunner. Å ha masse løshud eller pupper som gir store ryggplager er jo helseproblemer på lik linje med alle andre helseproblemer, så selvsagt er det "lov" å gjøre noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Dette er en av bakdelene ved å ta slike operasjoner. Barn blir bare forvirret og usikre om foreldre gir to helt ulike signaler! DU er bra nok,det er alle....bare ikke JEG?

Det er som en voldelig foreldre skulle innprente barnet at det er stygt å slå.

Bare et eksempel.

Og apropos : eksemplets makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tatt alvorlig?Man gir forskjellige råd til en voksen og til et barn. For et barn er kirurgi uaktuelt. Medisinsk, fordi de ikke enda er utviklet, og lovlig, fordi de ikke er myndige. Samtidig er bakgrunnen for å få kosmetisk kirurgi relevant for noen voksne, men ikke for barn. Når en voksen forteller et barn at de som erter ham/henne for den store nesen er idioter, så er ikke det hykleri, fordi det er sannheten. Voksne vil bli domt på utseende blant aktuelle partnere. Det er ikke det eneste de blir domt på, men en del av det. Det blir ikke barn. De skal bare få venner. De er ikke seksuelle, de trenger ikke fremstå seksuelt attraktive.Det er ulike standarder for voksne og barn. Det er derfor ikke galt å ha ulike standarder for seg selv og sine barn. Voksne er ikke barn. Du gjor deg sexy for mannen, du tar et glass vin, du tar sjanser profesjonelt, du passer for figuren. Ingen av disse tingene er aktuelle for din datter. Og du er ikke en hykler fordi du ikke tillater det - du er voksen. Anonymous poster hash: bd9d6...deb

Det vet jeg jo... Men barnet blir en dag voksen og kan gjøre som en vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Man må jo inn på sykehus og ofte ha en ganske lang rekonvalesenstid etter et slikt inngrep. Barna vil jo lure på hvorfor. Skal man lyve for dem, da?

De lyver jo uansett? Når de preker for noe de ikke tror på selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng.

Man kan ikke si det er bare innsiden som teller også fixer en på utsiden av seg selv, tapper familiebudsjettet over en lav sko mens en står der med ( sikkert) oppblåste lipper og smiler.

Dessuten er eksempelets makt stor. Hva du gjør oppfattes av ungene dine som "normalt". En har masse ansvar har en unger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Hva med de som har store problemer med magen og puppene etter fødsler?`Henge mage som skaper store sår og pupper som tar livet av ryggen? Er det hyklersk av dem å ta plastisk operasjon, eller mener dere dette KUN gjelder de som tar det av estetiske årsaker?

Anonymous poster hash: 06661...a54

Estetiske årsaker ja. Medisinske er da noe helt annet,og burde ikke være vanskelig å forklare barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Dårlig forbilde fordi en selv har fikset noe? Sludder og pølsevev!

Som noen påpekter så må en ta den helt ut og avstå fra å bruke makeup og hårfrisering hvis en skal påberope seg å ikke være hyklerisk når en hevder at det er det indre som teller.

Barn er barn, og DA er en god nok uansett hvordan en ser ut. Som voksen kan en selv ta en beslutning på hva som er godt nok - for seg selv. Og ta konsekvensen av det hvis det får en til å føle seg bedre.

Ojojoj. Å PYNTE seg er da vel for fanden noe annet enn å operere?? Og som voksen skal en bli tryggere på seg selv,ikke formidle til barna "at du er bra nok nå,men du kan forandre ting når du blir voksen. Om du fortsatt er misfornøyd." Ikke ofte jeg skriver dette,men det er pisspreik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hups, hva skal jeg da si som har fikset på mage, armer, pupper og venusplastikk. Er jeg liksom hyklersk når jeg står å sier at sønnene mine er bra nok slik de er? Har jeg ikke rett til det som har fikset dette. For noe sprøyt Egenverdi og personlighet må skilles når skal folk forstå det. Vi er alle bra nok i oss selv og vår egenverdi, om man velger å fjerne overskuddshud etter overvekt, eller la pupper og lepper blåses opp så er man ikke et dårlig selvbilde. Egen og andres verdi skal ikke måles ut fra utseende.

Selvsagt har du rett til å si det.

Men du er nok i overkant både godtroende og naiv om du forventer at barna dine faktisk tror på løgnen du serverer dem. Var jeg deg ville jeg overlatt slikt til andre og heller lagt meg flat ovenfor dem. Det er LOV som mor å si "jeg har ikke så god selvtillit, jeg. Selv om jeg er mor så er jeg også menneske, og sliter med enkelte ting, men jeg ønsker ikke at dere, mine barn, går i samme fella"

Dette blir som min tante som stadig forsøker å overbevise barna om at regelen der i huset er at først smaker en på maten, så kan en si at en ikke liker. Problemet er bare at tante er en barnslig kres som ikke smaker. Barna, intelligente som de er, driter i hva hun måtte si og gjør som hun gjør - griner på nesen uten å smake på. Slik er det med alt. Barn hører "blablabla mamma lyver om at verden er perfekt bladidah" og ser at mamma pynter på utseende. Om de hermer eller distanserer vil bare tiden vise.

Anonymous poster hash: 53a88...066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Ojojoj. Å PYNTE seg er da vel for fanden noe annet enn å operere?? Og som voksen skal en bli tryggere på seg selv,ikke formidle til barna "at du er bra nok nå,men du kan forandre ting når du blir voksen. Om du fortsatt er misfornøyd." Ikke ofte jeg skriver dette,men det er pisspreik!

Enig med deg. Nesten alle mennesker pynter seg jo på en eller annen måte, både menn og kvinner og barn. Vi pynter jo barna og sier "så fin du ble i den dressen/kjolen". Det kan jo ikke sammenlignes med å fikse på utseendet kirurgisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomsterert

Enig med deg. Nesten alle mennesker pynter seg jo på en eller annen måte, både menn og kvinner og barn. Vi pynter jo barna og sier "så fin du ble i den dressen/kjolen". Det kan jo ikke sammenlignes med å fikse på utseendet kirurgisk.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

De lyver jo uansett? Når de preker for noe de ikke tror på selv?

Det kan du for så vidt si, men jeg tror nok også personer som har fikset på utseendet sitt mener barna er fine nok som de er og ønsker å innprente dem det. At det blir dobbeltmoralsk, er jeg enig i.

Poenget mitt var uansett at med mindre man har helt små barn (under 3 år eller noe), så må man faktisk ut med en forklaring på hvorfor man skal på sykehus og hvorfor man har vondt og ikke kan gjøre så mye i etterkant. Ved operasjoner i ansiktet ser man det jo veldig tydelig også - en eller annen forklaring må de jo finne. Og da lurer jeg som sagt på hva de sier til barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj. Å PYNTE seg er da vel for fanden noe annet enn å operere?? Og som voksen skal en bli tryggere på seg selv,ikke formidle til barna "at du er bra nok nå,men du kan forandre ting når du blir voksen. Om du fortsatt er misfornøyd." Ikke ofte jeg skriver dette,men det er pisspreik!

"Pynte seg"? Les igjen, å pynte seg er å fikse på utseende, og rettferdigjør ikke det å kalle andre for hyklere fordi de har latt en kirurg forandre på noe av en eller annen grunn.

Hva som er pisspreik og vitne om personlige problemer er faktisk å dømme mennesker en ikke kjenner for noe så "uskyldig" og frata dem retten til alt mulig. Voks opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

"Pynte seg"? Les igjen, å pynte seg er å fikse på utseende, og rettferdigjør ikke det å kalle andre for hyklere fordi de har latt en kirurg forandre på noe av en eller annen grunn.

Hva som er pisspreik og vitne om personlige problemer er faktisk å dømme mennesker en ikke kjenner for noe så "uskyldig" og frata dem retten til alt mulig. Voks opp!

Det er vel en viss forskjell på å bruke pene klær og sminke for å gjøre det beste ut av det man har, og å få en kirurg til å gjøre permanente forandringer, synes du ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...