Gå til innhold

råd ang morgenfugler....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en mini som normalt har lagt seg kl 1830, og sovet greit til 0530. Sover 1-2timet i bhg. Sisre uke er alt på styr. Sover max 1time på dagen (trøtt allerede kl 10), våkner kl 04hver morgen og vil ikke sove igjen. Vi har prøvd alle triks vi har lest og fptt anbefalt. Prøvd å utsette legging med 15min hver dag, men da blir mini overtrøtt...sover ca 10timer på natten *18-04) og 1time på dagen. Vi er slitne alle sammeb for tiden. Tips for å snu trenden?

Anonymous poster hash: bc2b5...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er han? Kanskje kutte ned på dagsovinga? Alle barn har ulike behov for søvn, så mitt barn har aldri klart å legge seg så tidlig. Ingen vits å starte dagen tidligere enn man må, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er 18mnd. Har prøvd å ikke sove, da er det hyling fra kl 14 og leggetid kl 17-så mini trenger nok dagsøvnen enda....ts

Anonymous poster hash: bc2b5...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe annet å si enn at vi er i akkurat samme smørja nå. Så lykke til til oss! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt fast med å legge 15 min senere hver dag inntil det virker, det kan ta lang tid. Etter det virker kutter man tilbake 15 min hver dag til man finner balansen. Holder du ut dette kan dere ha legging feks 19-06 eller 19.30 og da sover det til feks kl 06.30 og en time på dagen mellom 12-13.

Det vil mest sannsynlig virke om du er konsekvent nok og gir det nok tid. Hvil for tidlig på formiddagen kan også gjøre at han blir overtrøtt og sover dårlig om natta. Hvil rundt 12 passer nok for de fleste, så må man bare holde ut de dagene han er trett kl 10, og komme seg ut i frisk luft

Anonymous poster hash: cce78...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å gi morgenmat på samme tid hver dag, uavhengig av når barnet våkner. Du kan også forsøke å overse barnet når det våkner, for å se om h*n finner roen av seg selv igjen. Gi det litt tid før det våkner, og la heller barnet sutre noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for å gi morgenmat på samme tid hver dag, uavhengig av når barnet våkner. Du kan også forsøke å overse barnet når det våkner, for å se om h*n finner roen av seg selv igjen. Gi det litt tid før det våkner, og la heller barnet sutre noen minutter.

Det grenser vel til omsorgssvikt å nekte barnet mat før kl 07 om det våkner kl 04.

Anonymous poster hash: b5659...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Har en mini som normalt har lagt seg kl 1830, og sovet greit til 0530. Sover 1-2timet i bhg. Sisre uke er alt på styr. Sover max 1time på dagen (trøtt allerede kl 10), våkner kl 04hver morgen og vil ikke sove igjen. Vi har prøvd alle triks vi har lest og fptt anbefalt. Prøvd å utsette legging med 15min hver dag, men da blir mini overtrøtt...sover ca 10timer på natten *18-04) og 1time på dagen. Vi er slitne alle sammeb for tiden. Tips for å snu trenden?

Anonymous poster hash: bc2b5...667

Virker som om han har forskjøvet hele døgnet med et par timer. Våkner for tidlig, dupper for tidlig og legger seg for tidlig på kveldene. Justèr tidene fremover med 15 minutter hver dag, begynnende med dagduppen. Om dere får skikk på dagduppen slik at den starter f eks kl 11:30, så vil leggetid og oppvåkning på morgenen forhåpentligvis komme av seg selv i løpet av noen uker. Vær tålmodig, konsekvent og vit at det er kun for en periode :)

Og det hjelper neppe å overse en lysvåkne unge kl 04, han blir tross alt ikke trøtt igjen før kl 10 så han er faktisk uthvilt. Noe som ikke er spesielt rart da han sovner for kvelden allerede kl 18.

Endret av Trøffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

04 ja.. :O Jeg ville utsatt leggingen. 10-15 min kveld for kveld. Helt til dere kan legge 19-19.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grenser vel til omsorgssvikt å nekte barnet mat før kl 07 om det våkner kl 04.

Anonymous poster hash: b5659...53e

Fikk rådet av helsesøster, så...

Uansett er det jo en helhetsvurdering som må til. Hvis barnet kvelden før har lagt seg til vanlig tid, og spist som vanlig, så er det vel ikke sult som er grunnen til at barnet plutselig våkner 2.5 time tidligere enn vanlig.

Hvis man da gir barnet mat klokken 0400, så vil jo det vende seg til at det er da man skal spise. Og det går jo ikke på sikt, om man har et arbeid på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Fikk rådet av helsesøster, så...

Uansett er det jo en helhetsvurdering som må til. Hvis barnet kvelden før har lagt seg til vanlig tid, og spist som vanlig, så er det vel ikke sult som er grunnen til at barnet plutselig våkner 2.5 time tidligere enn vanlig.

Hvis man da gir barnet mat klokken 0400, så vil jo det vende seg til at det er da man skal spise. Og det går jo ikke på sikt, om man har et arbeid på dagtid.

Men barn kan jo ikke klokka... Ungen aner jo ikke om klokka er 5 eller 7.

Mine barn har vært/er morgenfugler, spesielt den yngste. Har dessverre ingen gode råd... Vente til de blir tenåringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chelseagirl

Hvor gammel er minien? (Mulig det står her, men leste bare kjapt). Da min var 10 mnd ca, våkna han for dagen kl 5, og NEKTA å sove, selv om jeg prøvde å roe han osv. Han var helt klar for dagen da. Etter han begynte i bhg og runda året, sover han mye lenger om morgenene. Tror ikke det er lurt å kutte dagsøvnen. Jo bedre min sover på dagen, jo bedre om natta. Søvn avler søvn sies det. Nå sover min ofte 2-3 timer midt på dagen og fra 19 om kvelden til 7 ca om natta. De trenger mye søvn i den alderen! Ellers anbefaler jeg varmt den boka til Sovekarin som heter "Sov godt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barn kan jo ikke klokka... Ungen aner jo ikke om klokka er 5 eller 7.

Mine barn har vært/er morgenfugler, spesielt den yngste. Har dessverre ingen gode råd... Vente til de blir tenåringer ;)

Selvfølgelig kan de ikke klokken, men det sier vel seg selv at hvis du gir et barn mat klokken 0400 hver dag, så vil det til slutt våkne opp på det tidspunktet fordi det er sulten. Sånn er det jo for oss voksne også. Spiser man lunsj 1130 hver dag så vil det vanligvis begynne å rumle i magen på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...