Gå til innhold

Navnet "mitt" er tatt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i en litt vanskelig situasjon, jeg er gravid med en liten jente og har hele mitt liv tenkt at hvis jeg får en jente skal jeg oppkalle ho etter min bestemor som har et relativt sjeldent navn.

Men her for 4 år siden valgte en venninne dette navnet til sin jente så her sitter jeg da..

Vi har ikke så veldig god kontakt, møtes ofte gjennom felles venner og det er ikke mer enn 5-7 ganger i året ca, vi prates ikke så ofte oss i mellom privat..
Derfor lurer jeg på om jeg skal kutte ut navnet jeg alltid har ønsket, og som jeg vet at familien min også hadde satt pris på å holdt innen familien, bare fordi hun har det?
Da risikerer jeg å angre resten av livet på at jeg ikke valgte det navnet selv om hun har en datter som heter det.
Eller skal jeg ta det navnet og risikere å miste kontakten med henne?

Jeg kan helt ærlig ikke se for meg at vi har så alt for mye kontakt om 10-15 år, og derfor er jeg redd for å kutte helt ut det navnet..

Hva mener dere?



Anonymous poster hash: 65896...e67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Velg navnet du. Særlig når du tror du ikke kommer til å ha kontakt med denne venninna i så mange år til så synes jeg det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Vi velger er navn som allerede er "tatt", men det bryr meg lite. Hvor ofte stusser man over at andre, spesielt voksne, har samme navn som noen de kjenner? Aldri?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forklar for venninnen din at dette er et slektsnavn, og begrunn litt hvorfor du har valgt som du har valgt :) da burde da ikke dette være noe problem

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun kutter kontakten fordi døtrene deres har samme navn så er hun ikke riktig vell bevart.



Anonymous poster hash: 86488...3b9
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun kutter kontakten fordi døtrene deres har samme navn så er hun ikke riktig vell bevart.

Anonymous poster hash: 86488...3b9

Nettopp - og i så fall blir jo problemet enda mindre.

Anonymous poster hash: 1ab64...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

alle navn er tatt hvis man skal se seg rundt. Ta navnet, det er fra familien deres. Ingen vits å droppe det fordi en fremtidig "bekjent" har valgt det.



Anonymous poster hash: 4a890...3aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk navnet du. Det er et slektsnavn, og du har gode grunner for å bruke det. Evt kan du legge til et mellomnavn om du føler det blir bedre. Om dette er en du ikke har så mye kontakt med nå, og hennes datter allerede er 4, så vil det ikke bli noe trøbbel senere uansett. Hadde det vært din beste venninne og dere hadde fått barn samtidig ville jeg tenkt annerledes.



Anonymous poster hash: 45828...b8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk navnet, men hvis du vil unngå ar venninnen din blir fornærmet (eller at dette blir en snakkis bak din rygg i gjengen hennes), forklarer du bare hvorfor du valgte det, og at du var litt usikker pga at hun hadde valgt samme navn til sitt barn. Så får du saken ut av verden!

Jeg jobber i en liten bedrift, og valgte samme navn på sønnen min som sjefen har! Tenkte først å la være (bare pga sjefen!), men dette navnet har jeg gått og tenkt på lenge før jeg begynte å jobbe her. Så jeg gikk for det, selv om det er et relativt sjeldent navn.... Nevnte det til sjefen, da, så han ikke skulle synes det var merkelig :)



Anonymous poster hash: 65df1...368
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn er navn. Hvorfor er folk så utrolig opptatte av det?

Anonymous poster hash: 6498a...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen navn finnes i mange familier, det hører til sjeldenhetene at noen har et så unikt navn at ingen andre heter det. Jeg skulle i utgangspunktet ha et annet navn enn det jeg ble døpt, årsaken til at det ble et annet navn var fordi datteren til min mors venninne døde og hun ble kalt det navnet jeg skulle ha. Da føltes det naturlig for mine foreldre å velge et annet navn til meg, noe jeg er takknemlig for i dag.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke være så gode venner hvis du mener at det er en risiko for at hun bryter kontakt med deg fordi du velger samme navn som henne... Du kaller henne jo tross alt opp etter bestemoren, det forstår venninnen din hvis hun har en halv hjerne.

Uansett, jeg hadde tatt navnet jeg ville ha :) Og hvis jeg hadde hatt venner så hadde kuttet kontakten med meg pga. av noe sånt - så good riddance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To vennepar av meg fikk barn med en ukes mellomrom og kalte døtrene det samme. De omgås masse, men ingen har snakket om at det er noe rart i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk akkurat det navnet du vil! Jeg har ei venninne som valgte å ikke kalle sønnen sin det navnet hun alltid hadde hatt lyst til å gi, fordi en annen venninne hadde gitt dette til sin sønn. Den dag i dag angrer hun da de ikke lengre er venner og har null kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjør på med navnet du liker!



Anonymous poster hash: 2d143...3bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor valgte samme navn som sin vennine.... For oss barna var dette aldri noe problem, selv om vi var mye sammen og på flere ferier sammen osv. Ble bare til Store Siri og Lille Siri... Det var noe som bare falt oss naturlig..

Jeg hadde snakket med venninnen min jeg og fortalt problemstillingen, men det blir jo ikke nødvendigvis noe mer komplisert enn man lager det til. Hadde du ringte meg hadde jeg sagt at du måtte da bare bruke navnet, men hadde nok likt å vite det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med navnet som står ditt hjerte nærmest. Men ring henne! :) Det er jo veldig merkelig om det skulle være problem.



Anonymous poster hash: 5e255...05c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk navnet! Jeg ser heller ingen grunn til at du skal ringe henne/måtte ta opp temaet, men dersom det kommer opp forteller du bare at hun er oppkalt, og at du er klar over at det er samme navn men da har dere jo lik smak!



Anonymous poster hash: d4f32...1f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...