Gå til innhold

Barnehagen sendte sint mail til foreldre som ikke kom på foreldremøte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De må nesten be om at dere gir beskjed om dere ikke kan komme, om de ønsker å vite hvor mange/hvem som kommer. Og isteden for å bli sur kan de sende ut et referat i ettertid om hva møtet handlet om og hva det ble snakket om, slik alle får informasjon om det.

Dersom det ofte er få som dukker opp på foreldremøter, må de prøve andre måter...F.eks lage spørreskjema som dere kan levere inn e.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at jeg synes det er merkelig at flere ikke anstrenger seg litt mer for å møte på foreldremøte. Er dere ikke interesserte i å samarbeide og kommunisere med barnehagen, som tross alt tar vare på det viktigste dere har? Og svarslipp - er det ikke normalt å melde fra dersom man ikke kan? I disse tider er det superenkelt å sende en mail eller sms. At man er en distre person, synes jeg ikke er noen god unnskyldning. Alle kan glemme, men dersom man gjør det til stadighet, må man ta seg selv i nakken og finne ut en måte å huske viktige ting. Og foreldremøter er viktige arrangementer der foreldrene bør anstrenge seg for å møte. På sist foreldremøte, var det ca 8-10 foreldre som møtte, og det er mer enn 30 foreldre totalt som har barn på avdelingen ...

OT - til den som nevnte at hun var redd for å måtte ta på seg verv og bidra på dugnader og slikt: Sånn er det i den virkelige verdenen, man må ofte gjøre ting man ikke vil. Hvorfor ikke se på dette som en måte og vokse på og lære nye ting? Jeg er ikke en person som naturlig deltar på alt mulig, melder meg frivillig og tar ansvar - helst vil jeg ikke, men etter at jeg fikk barn, er det flere ting jeg har måttet gjøre. Nå er jeg FAU-representant, ikke fordi jeg så gjerne ville, men fordi ingen andre påtok seg ansvaret. Ja, det er litt jobb, men jeg har lært masse og blitt kjent med andre foreldre også. Og så gjør jeg min del, og det synes jeg er viktig.

Endret av Harlekin
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg som ikke har barn eller vil ha barn syntes dette er merkelig oppførsel av foreldrene, det er jo hverdagen til barna deres dette dreier seg om?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir provosert over at en vilt fremmed person er distre? Frynsete psyke du har? Ikke normalt å være så aggressiv som du er vel? Anonymous poster hash: 31271...de9

Hehe... Jeg heller stadig mer til teorien om at mailen faktisk var rettet direkte til deg.

Ja, det er provoserende med folk som tramper gjennom livet med "jeg er dessverre distré, så jeg er fritatt fra normal folkeskikk" som motto.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er skammelig at folk ikke gidder å møte på foreldremøter jeg. Å skulle seile gjennom barnehage og skole uten ett eneste verv, er utrolig egoistisk. Noen MÅ faktisk, og din tid er faktisk ikke mer verdt enn andres.

Har man unger følger det med sosiale plikter som kanskje ikke er førstevalget for folk flest, men det må gjøres.

Dette er jo heller ikke din første tråd om denne barnehagen og det ses jo etterhvert et mønster på hvorfor ting er som de er. Kanskje på tide å pusse speilet litt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gir man beskjed dersom man ikke kommer! Det er vanlig folkeskikk. Og så furter du i tillegg over at barnehageansatte reagerer?

Nei, vet du hva.

1) Man gjør sitt aller, aller beste for å få gått på foreldremøter. Det inkluderer også barnevakt om nødvendig.

2) Hvis man i siste liten ikke kan stille, så gir man beskjed om det.

3) Alle må bidra og bli med på oppgaver i blant. Det er en del av livet med barn.

4) Er man ikke tilfreds med måte foreldremøter er lagt opp på, så får man heller ta det opp i en saklig tone.

DETTE!

I stedet for å bli snurt over denne mailen er det på tide å se litt på egen oppførsel og egne holdninger. Foreldremøter går foran omtrent alt annet, er vel bare eget dødsfall som er god nok grunn til ikke å møte. Innkalling kommer i rimelig tid til å få byttet bort jobbvakter og skaffet barnevakt om nødvendig.

Anonymous poster hash: 42887...572

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DETTE!

I stedet for å bli snurt over denne mailen er det på tide å se litt på egen oppførsel og egne holdninger. Foreldremøter går foran omtrent alt annet, er vel bare eget dødsfall som er god nok grunn til ikke å møte. Innkalling kommer i rimelig tid til å få byttet bort jobbvakter og skaffet barnevakt om nødvendig.

Anonymous poster hash: 42887...572

Signerer denne. Forstår heller ikke folk som sier temaene som blir tatt opp på foreldremøter er "kjedelig". Akkurat som barnehagen har bedt inn på "standup-show" og ikke leverer liksom... hjelpes. Alt i livet er ikke gøy og underholdene, men det betyr ikke at ikke det er viktig. Det dreier seg om hverdagen til barna deres. Gå på møtene. Si fra hvis ikke du kommer.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Enig i at de som skriver at det er vanskelig å svare på dette når vi ikke vet hva som faktisk ble skrevet i eposten.

Jeg personlig har å møte på foreldremøter som en viktig prioritering. Med mindre noen har dødd, både jeg og pappaen ligger kjempesyke eller det er noe spesielt med barnet, drar minst én av oss på foreldremøte. Jeg mener det er en del av "barnepakka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig møter man foreldremøte og man sier selvfølgelig i fra dersom man ikke kan komme, dette er bare vanlig folkeskikk. Foreldremøte er ikke ment å være underholdning. Greier man ikke å stille såpass opp for barna sine er man ikke moden nok til å få barn i utgangspunktet.



Anonymous poster hash: 8237a...cd1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er de helt avslappa til slikt.

De som gjerne vil ha informasjon muntlig møter opp, mens de som er rutinerte og synes de vet nok holder seg hjemme. Det går fint an å sende ut den infoen som blir gitt på foreldremøtet på mail e.l.

Hvorfor stresser dere sånn med foreldremøtene?? Hva er det verste som kan skje, liksom?

Vi har aldri blitt bedt om å melde fra hvis vi ikke kan møte.

Ønsker vi å ta opp noe gjør vi det direkte med personalet, en til en.



Anonymous poster hash: 2c3d9...a3b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er de helt avslappa til slikt.

De som gjerne vil ha informasjon muntlig møter opp, mens de som er rutinerte og synes de vet nok holder seg hjemme. Det går fint an å sende ut den infoen som blir gitt på foreldremøtet på mail e.l.

Hvorfor stresser dere sånn med foreldremøtene?? Hva er det verste som kan skje, liksom?

Vi har aldri blitt bedt om å melde fra hvis vi ikke kan møte.

Ønsker vi å ta opp noe gjør vi det direkte med personalet, en til en.

Anonymous poster hash: 2c3d9...a3b

Nei, de fleste tar vel for gitt at når du har barn i barnehagen er du voksen og har litt alminnelig folkeskikk.

Anonymous poster hash: 8237a...cd1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste tar vel for gitt at når du har barn i barnehagen er du voksen og har litt alminnelig folkeskikk.

Anonymous poster hash: 8237a...cd1

Nei, barnehagen åpner muligheten for at de som ønsker det kan komme og få info i fellesskap og kunne snakke med andre foreldre - OM ØNSKELIG. Det er ikke oppmøteplikt.

Anonymous poster hash: 2c3d9...a3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnehagen åpner muligheten for at de som ønsker det kan komme og få info i fellesskap og kunne snakke med andre foreldre - OM ØNSKELIG. Det er ikke oppmøteplikt.

Anonymous poster hash: 2c3d9...a3b

Jeg synes det er underlig å ikke se verdien i å stille opp på et foreldremøte.

1) Man får informasjon

2) Man har mulighet til å komme med innspill til barnehagen

3) Man har muligheten til å snakke med andre foreldre

4) Man får være med på diskusjoner

5) Man gir et signal til barnehagen om at man er engasjert i jobben de gjør

Ja, mye av dette kan man få gjort i andre fora. Men - og dette har jeg ikke belegg for å si, riktignok - jeg tror ikke det er slik at alle som skipper foreldremøte gjør det fordi de har så mange gode og jevnlige samtaler med barnehageansatte og de andre foreldrene fra før.

Og ja, det kan absolutt føles som et ork. Man er sliten etter jobb, har en milliard andre ting å gjøre, man skulle gjerne brukt barnevaktene til anledning hvor man skulle noe hyggeligere.

Men jeg står ved at det er ens plikt som forelder å stille opp.

Kjernespørsmålet her blir jo egentlig: Hvorfor arrangerer barnehagen foreldremøter?

Er det fordi de gjerne vil jobbe litt ekstra på kvelden?

De vil egentlig ikke, men det står i planen at man skal, så de gjennomfører for å kunne sette et "check" ved oppgaven?

Opplever barnehageansatte stort sett at alle foreldre er så velinformerte at foreldremøter er unødvendige?

Jeg tror ikke det. Jeg tror det er fordi de ønsker å informere og samarbeide med foreldre. Og da er det trist at foreldrene, som møtene er ment for, ikke prioriterer å stille opp.

Mange nevner at foreldremøtene er uinteressante, og jeg har også vært på foreldremøter som har vært ganske kjedelige. Barnehagen vår endret på foreldremøtene for en stund siden:

1) Først og fremst arrangerer de nå forskjellige møter for småbarn- og storbarnsavdelinger. Det hjalp enormt, for ellers ble det mye irrelevant innhold for alle sammen.

2) Foreldremøtet brukes i stor grad til å se på bilder fra barnas hverdag. De tar bilder i helt vanlige situasjoner som gjerne ikke kommer med i månedsbrevene, som påkledning og måltider. Bildene brukes gjerne som utgangspunkt for diskusjon, eller de ansatte stiller spørsmål.

3) Barnehagen tar opp konkrete problemstillinger man sammen tenker over i form av case (finnes det et sted man slipper unna case nå om dagen? ;)). For eksempel tok de opp hvordan beskjeder mellom foreldre og ansatte skulle foregå, hva er greit å ta mens barna hører i hentesituasjonen, hva bør tas opp på annen måte? Føler foreldre at de kan ringe og ta opp problemer? Eller at det er greit å be om møter?

Jeg kan varmt anbefale å foreslå noe av dette hvis foreldremøtene er veldig kjedelige eller fortoner seg som oppramsing av regelverk man allerede kan.

(Mye av dette er ment som generelle betraktninger og ikke som et innspill til AB som er sitert)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan forstå at barnehagen reagerer dersom få dukket opp, men måten de gjør det på blir helt feil. Kanskje barnehagen burde ta en runde på hvorfor så få dukker opp, lage svarslipper, ha mer interessante tema etc.

Seriøst? Er ikke temaet "barnet ditt, og stedet det befinner seg mesteparten av dagen hver dag" i seg selv nok grunn til å gjøre alt man kan for å stille?

"Beklager men jeg er så distré, og de er så sinte nå!!" er bare skikkelig white trash.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Fikk en "sint" mail fra barnehagen, hvor den barnehageansatte kritiserte de av foreldrene som ikke møtte opp uten å melde avbud på forhånd.

Skjønner at dette kan være irriterende, men litt drøyt å sende en slik e-mail?

Selv hadde jeg rett og slett ikke tid til å komme, men tenkte ikke å melde avbud. Barnehagen har heller aldri sendt ut brev med svarslipp, så sånn sett føler jeg at jeg har mitt på det tørre.

Men, jeg skal i foreldresamtale der i morgen, og gruer meg. Føler at kjemien mellom meg og de ansatte i barnehagen er blitt dårligere.Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem lenger.

Anonymous poster hash: 31271...de9

Hvorfor i all verden tar du deg ikke tid til foreldremøte, eller i det minste til å melde avbud? Å ikke melde avbud engang er faktisk litt frekt og arrogant!

Jeg skal vedde på at du selv har en del krav du passer på at barnehagen følger opp?

Du får vel rett og slett bare beklage deg på foreldresamtalen, og si at du evt. melder avbud neste gang du ikke "har tid."

Ungene våre fortjener en toveiskommunikasjon med de som tar vare på de hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvrefleksjon.

Ts, du gadd ikke, så enkelt er det.

Det var ikke viktig nok. Å få en oppdatering og snakke om stedet der dine barn bruker mest av sin tid.

Det er faktisk noe å tenke på uten å unnskylde det med å være en distre person.



Anonymous poster hash: 25244...570
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ønsker vi å ta opp noe gjør vi det direkte med personalet, en til en.

Anonymous poster hash: 2c3d9...a3b

Og på den måten må personalet ta tjue runder med omtrent samme problemstilling, i stedet for å ta det opp i plenum på ett foreldremøte.

Hilsen lærer ;)

Anonymous poster hash: 23c6f...5c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er voldsomt slapt å ikke gidde å møte opp på slike ting, det må jeg ærlig innrømme. Selv om det kan være både kjedelig og trivielt (i forhold til alt annet man styrer med i løpet av en dag) så er det faktisk et verdifullt innblikk i hverdagen til barnet. De aller fleste barn tilbringer jo de fleste av døgnets våkne timer i barnehagen, skulle ønske det ikke ble oppfattet mer eller mindre som en oppbevaringsinstitusjon av en del foreldre.

For min del synes jeg det er interessant å vite litt om de andre barna og foreldrene deres, hva som gjøres i barnehagen fra dag til dag og hva slags prosjekter de driver med. Det hjelper meg til å forstå mitt eget barn bedre også, faktisk, og det blir mye lettere å finne ut at noe faktisk ikke er som det skal (enten med mitt eget barn eller andres)

Anonymous poster hash: ff267...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne. Forstår heller ikke folk som sier temaene som blir tatt opp på foreldremøter er "kjedelig". Akkurat som barnehagen har bedt inn på "standup-show" og ikke leverer liksom... hjelpes. Alt i livet er ikke gøy og underholdene, men det betyr ikke at ikke det er viktig. Det dreier seg om hverdagen til barna deres. Gå på møtene. Si fra hvis ikke du kommer.

Det har vel ikke akkurat så mye med dét å gjøre, men at ting som blir tatt opp ofte er trivielle, at det må være måte på hvor lang tid man skal bruke på å diskutere hvilken farge lekebåten skal males i, eller når foreldre presterer å ta opp ting som gjelder kun deres barn, som at Lise blir sulten før det er tid for lunsj, vi har sagt ifra at Per hater å ha ull rett på kroppen, likevel kler dere ham med ull rett på kroppen, osv. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet bruke av min tid på å sitte å høre på at foreldre tar opp ting som ikke hører hjemme på et foreldremøte.

Sånn ellers synes jeg at foreldremøter er en bra ting, ikke bare pga aktuelle saker som angår alle, men også fordi det samler foreldrene til barn som tilbringer mange timer hver eneste ukedag sammen. Og jeg synes som sagt det er greit å si ifra hvis man ikke kan komme. Likevel hadde jeg nok blitt sur for en sinna-mail, altså. Jeg er et voksent menneske, og jeg prioriterer min tid som jeg vil. Om jeg har glemt å si ifra er jeg fortsatt ingen drittunge som trenger å settes på plass, og jeg forventer kommunikasjon med barnehagen på et saklig nivå.

Anonymous poster hash: 1d728...519

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Er ikke temaet "barnet ditt, og stedet det befinner seg mesteparten av dagen hver dag" i seg selv nok grunn til å gjøre alt man kan for å stille?

"Beklager men jeg er så distré, og de er så sinte nå!!" er bare skikkelig white trash.

På de fleste foreldremøter, iallfall i vår barnehage, har har de, bortett fra vanlig opplegg, også et tema det settes fokus på hver gang. Det kan være ernæring, PPT, dysleksi, mobbing ol. og så kommer det eksterne forelesere. I vår barnehage har det vist seg at jo mer interesannte tema jo flere som kommer.

Det er ikke slik at barnehagen lever i et vakuum. Foreldre snakker hver dag med personalet og vi snakker med barna våre. Vi snakker kanskje med andre foreldre og vi tar opp ting etterhvert som problemer oppstår. Da blir ofte foreldremøter ganske langtekkelig når det som tas opp er ting man snakker om og ser nesten hver dag.

Å ha et spesifikt tema på foreldremøte er noe mange barnehager gjør. Du har kanskje ikke hørt om det før?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...