Gå til innhold

Dekkskift og etterstramming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk skiftet dekk på bilen denne uka. Leser nå på nettet at det er viktig å etterstramme boltene, gjerne etter å ha kjørt 30-50 km. Jeg har kjørt det dobbelte etter dekkskiftet.

Jeg har aldri skiftet dekk på bilen (verkstedet har gjort det), men det å stramme boltene burde vel være enkelt for en dekkskiftjomfru?

Er det noe jeg bør tenke på, huske på, eller er det bare å stramme til?



Anonymous poster hash: b10aa...be7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen sier at detskal holde når det er strammet med dekkverkstedets utstyr. Noen sier etterstram, alltid.

Noen ganger har jeg etterstrammet, andre ganger glemt det.

Er nå på min tredje nye bil siden 2010, og vurderer om jeg skal etterstramme etter skift.

På bil nummer to etterstrammet jeg fordi merkeverkstedet var slurvete med både å låse og å lukke vinduer på bilen dan de var ferdig med dekkskiftet. Og ganske riktig der var to løse mutre på begge fremdekkene.

Dette er ingen damekunsr. Du finner riktig verktøy sammen med reservehjulsløsningen og drar til alt du har av muskler. De som er faste rikker seg neppe. Der noe er løst merker du det. Evt. Roper du på mannemuskler!

Hilsen kvinne med svake armer!

Anonymous poster hash: 8542c...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mannemuskler å rope på, ser heller ikke vitsen med det.

Tar fram utstyret og sjekker boltene jeg. Strammer de som eventuelt er løse.



Anonymous poster hash: b10aa...be7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke stram alt du har. Boltene tåler bare så mye som de skal og skal trekkes til med x antal nm med enter momentnøkkel eller moment stav. Å gjøre dette uten riktig verktøy krever mye erfaring. Er du litt "stor" så får du mye mere kraft og derfor mere nm enn du kanskje skal. Er du liten og svak får du for lite kraft.

Nm = newton meter.

Anonymous poster hash: 15efb...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går forresten ann å vri av boltene hvis du bruker for mye kraft. (Har gjort) ;-)

Anonymous poster hash: 15efb...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går forresten ann å vri av boltene hvis du bruker for mye kraft. (Har gjort) ;-)Anonymous poster hash: 15efb...07f

Hvor sterk tror dere vi er??

Anonymous poster hash: 8542c...fab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hopp litt på skiftenøkkelen. Funner fett for en liten dame.

Hvor nøye mener dere at det er å etterstramme? Lite lyst til å begynne å ta av felgene, da jeg ikke har lite nok skruhjern til å få se av (kan en kniv i leddet gjøre susen også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden etterstrammes boltene HVER gang det har blitt foretatt et dekkskifte.

Boltene sjekkes også et par ganger i året.

Etter at jeg en gang opplevde at dekket nesten falt av under fart så har jeg blitt litt paranoid :P Dette skjedde etter et dekkskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går over alle boltene og sjekker om de sitter fast, rett og slett. Dette gjør jeg gjerne to ganger. Siden jeg bruker dekkhotell så sjekker jeg når jeg har kjørt den korte turen hjem, og så sjekker jeg på nytt etter 3-4 mil.

Jeg har også opplevd hjul som nesten faller av i fart, vil helst ikke gjenta det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket alle boltene, etter å ha kjørt 10 mil etter dekkskift. Boltene satt bom fast, ikke noe å stramme på.



Anonymous poster hash: b10aa...be7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...