Gå til innhold

5000 kr i uken på mat


casting

Anbefalte innlegg

Takk for svar! 8000 pr mnd! Oj! Tror vi har langt frem dit. Baker du alt av brød og slikt selv?

Delvis og i perioder. Har en som er veldig kresen, spiser bare kneip. Tar opp de skivene jeg trenger til matpakke.

Vi andre spiser enten hjemmelagd brød, eller litt dyrere butikkbrød. Her tar vi også opp det vi trenger. Polarbrød og speltlefser kjøper vi.

Jeg tror at en av grunnene til at vi bruker då lite er at jeg ikke alltid kjøper det vi vil ha, noe bruker vi bare til spesielle anledninger.

Naturlig sunn hverdagskost og litt ekstra til helgen.

Vi kjøper forresten også hjort direkte fra jeger som vi deler opp i biff/steiker/kjøttdeig. Dette gjør at vi har lokalt kjøtt, dette er en kostnad en gang i året.

Anonymous poster hash: 0b964...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ris kaster jeg også. Men jeg sparer på poteter (helt supert å ha ferdigkokte poteter i kjøleskapet til restemat/lunsj/pytt i panne/speilegg etc), og pasta. Husk å sette pasta kaldt ganske raskt etter middagen (pga bakterievekst) Dette kan også brukes til lunsj dagen etter, eller i supper.

 

Supper generelt er billig mat, med feks. rundstykker til. Vi spiser suppe minst en gang i uken, det er middag for to til 20 kr det. 

 

Følg med på tilbudsappen, og handle fast på rema som noen sier. Når det er tilbud andre steder drar dere dit for kun å kjøpe det. Juice er bortkastet, det er like ille som å gi brus til frokost når det gjelder sukkerinnhold og syre. En yoghurt per dag til den som liker det så godt er ikke så dyrt, resten kan drikke biola, som er mye sunnere og smaker så og si det samme. 

 

Billigversjoner av pasta, poteter og pålegg gjør mye. Feks. en pakke servelat koster 14 kr eller noe på kiwi, i motsetning til 30 kr for Gilde med mindre innhold. Ost er dyrt, men dere kan velge coop xtra ost, tror det ligger på 60kr for en kg. Vi bruker konsekvent den billige osten, med unntak fra ostesmørbrød. 

 

Bleier har butikkene i billigvarianter, feks. first price. Bleier er ingen dyr utgift i 2015, hvis man tenker tilbake på hvordan det var for ti år siden. 



Anonymous poster hash: 034f0...1ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt budsjett er det lunsj og mellommåltider som sluker penger, og jeg er bare en person. Med to tenåringer og to voksne kan det fort hende at det ligger en del penger i mellommåltider og "kos" som lett kan begrenses. 

Når jeg har bruk for å kutte ned, så er det første som ryker alt som er porsjonsstørrelser, som yoghurt, poser med minigulrøtter, smoothies fra butikken osv., til fordel for å kjøpe store porsjoner, ta i bruk yoghurtmatboks, dele egne gulrøtter osv. I tillegg utgår brødvarer fra butikken, enten det er hamburgerbrød eller rundstykker til frokost. 

 

Det blir jo også dyrt når dere velger ting som kyllingbryst til 240,- kr kiloen fremfor kyllingfilet til halve prisen, men det virker det jo som er noe dere er bevisst på. Om det var meg som skulle spare penger i deres budsjett, så hadde jeg kuttet ut økologiske kjøttvarer og holdt meg til økologisk frukt, grønt, meieri- og tørrvarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 6 (fra 14 - 1 år). Bruker nå rundt 5000 (!!!!!) kr i uken på mat. Er bestemt på at det skal NED. Men hvordan få ned kostnadene mest mulig men fortsatt leve godt og holde alle munner mette? Og helst unngå å måtte bruke hele lørdagen på å handle mat...

 

Har nå bestilt matkasse som ordner tre av syv middager. Har minst to dager uten kjøtt/ fisk pr uke, og har nå satt opp middagsplan fra lørdag til fredag. Ukehandler lørdag. Vi velger ofte økologisk, spiser MYE frukt og det går en god del brød, yoghurt og "ekstramat" da tenåringene trener mye og må ha godt kosthold. I dagligvarehandelen inngår også bleier, barnemat, enkle toalettsaker til alle seks, så en del kostnader kommer vi jo ikke utenom siden vi er så mange. 

 

Forrige uke brukte vi minst 4600 kr, da forsøkte jeg nesten alt det som er beskrevet over. Ble likevel tre ekstra handleturer og mye mer enn jeg beregnet lørdagen. Hvor mye bør vi kunne kutte budsjettet med? Hva bruker andre?

20 000kr i måneden på mat er vilt mye!!!! økonomene på luksusfellen hadde jo svimt av! Hvordan klarer dere å bruke så mye! Matkasse er svindyrt!

Anonymous poster hash: 7c5a4...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi torsk går det gjerne 800 g og når pakkene i butikken gjerne er litt feildimensjonerte for oss så er det klart det blir mye svinn. 

 

Spørsmålene om hva vi egentlig kaster har vært veldig tankevekkende. Ser at jeg f.eks ofte kaster rester av ris og poteter fordi vi har beregnet mengden dårlig. Så tror rett og slett jeg skal beregne litt mindre mat! 

 

Vil bare kommentere dette.

 

Du skriver at du kaster mye mat, hvorfor kaster du fisk, poteter, kjøtt osv? Det er jo rester man kan bruke videre.

 

Ris og pasta skal selvsagt kastes, men alt annet kan man jo ta vare på til et annet måltid?

Anonymous poster hash: 7e588...57f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil bare kommentere dette.

 

Du skriver at du kaster mye mat, hvorfor kaster du fisk, poteter, kjøtt osv? Det er jo rester man kan bruke videre.

 

Ris og pasta skal selvsagt kastes, men alt annet kan man jo ta vare på til et annet måltid?

Anonymous poster hash: 7e588...57f

 

Enig! :)

 

Jeg håper at flere gjør mer for å få til å kaste mindre mat, ved å beregne bedre og ved å ta vare på og bruke restene.

 

Ps: Dere som bruker Polarbrød: Det er jo svindyrt! Finnes det oppskrifter så man kan bake de selv?

Anonymous poster hash: aa586...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vil bare kommentere dette.

 

Du skriver at du kaster mye mat, hvorfor kaster du fisk, poteter, kjøtt osv? Det er jo rester man kan bruke videre.

 

Ris og pasta skal selvsagt kastes, men alt annet kan man jo ta vare på til et annet måltid?

Anonymous poster hash: 7e588...57f

 

 

Pasta er supert å spare og bruke i feks. salater, supper eller som egen, ny pastarett dagen etter. Tull at pasta skal kastes! Det eneste er at det skal settes kjølig ganske raskt. 

Anonymous poster hash: 034f0...1ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pasta er supert å spare og bruke i feks. salater, supper eller som egen, ny pastarett dagen etter. Tull at pasta skal kastes! Det eneste er at det skal settes kjølig ganske raskt. 

Anonymous poster hash: 034f0...1ad

 

 

Det er nok ikke bare tull, nei. 4-8 timer er maks, da pasta i likhet med ris inneholder bakterien bacillus cereus. Man må også være sikker på at kjøleskapet pastaen settes i er kaldt nok hvis man skal forholde seg til den fristen, mange kjøleskap er ikke det.

 

 

En familie i Belgia opplevde marerittet i august 2003, og tilfellet er bredt sitert og omtalt i årene som har fulgt.

En fembarnsfamilie tok med en pastasalat til en piknik, og satte restene i kjøleskapet da de kom hjem. Men kjøleskapet holdt 14 grader, og da restene ble servert på mandag, ble barna fort svært syke.

Tre av barna måtte få intensivbehandling for forgiftningen, men for familiens yngste, en sju år gammel jente, var det ikke håp. 13 timer etter at hun hadde spist den forgiftede pastaen døde hun av leversvikt.

http://www.nrk.no/livsstil/middagsrestene-kan-vaere-livsfarlige-1.11288007

 

Fatal Family Outbreak of Bacillus cereus-Associated Food Poisoning

 

http://jcm.asm.org/content/43/8/4277.full

Anonymous poster hash: 7e588...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handlelisten skulle jeg gjerne sett. Skjønner ikke at det er mulig.

Anonymous poster hash: b6054...851

Ja jeg ville også gjerne ha sett den! 😱

Handlet for hele den kommende uken i dag. 7 middager, pålegg, frukt, yoghurt, grønnsaker, kaffe og mel til bakst av brød og rundstykker. 480kr ble det. Må vel supplere med litt mer frukt og grønt mot helgen, men vi holder oss under 600kr. Nå er vi vel og merke bare 3 i familien, men aldri i livet om jeg hadde klart å bruke 5000kr i uka på mat.

Anonymous poster hash: 72e7e...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er nok ikke bare tull, nei. 4-8 timer er maks, da pasta i likhet med ris inneholder bakterien bacillus cereus. Man må også være sikker på at kjøleskapet pastaen settes i er kaldt nok hvis man skal forholde seg til den fristen, mange kjøleskap er ikke det.

 

 

En familie i Belgia opplevde marerittet i august 2003, og tilfellet er bredt sitert og omtalt i årene som har fulgt.

En fembarnsfamilie tok med en pastasalat til en piknik, og satte restene i kjøleskapet da de kom hjem. Men kjøleskapet holdt 14 grader, og da restene ble servert på mandag, ble barna fort svært syke.

Tre av barna måtte få intensivbehandling for forgiftningen, men for familiens yngste, en sju år gammel jente, var det ikke håp. 13 timer etter at hun hadde spist den forgiftede pastaen døde hun av leversvikt.

http://www.nrk.no/livsstil/middagsrestene-kan-vaere-livsfarlige-1.11288007

 

Fatal Family Outbreak of Bacillus cereus-Associated Food Poisoning

 

http://jcm.asm.org/content/43/8/4277.full

Anonymous poster hash: 7e588...57f

 

Takk for at du deler!

 

Hva er det med 4-8 timer max? Må pastaen spises innen 4-8 timer etter tilberedning?

 

Hva om man fryser ned restene av pastaen? Kan man da tine den opp og spise den lang tid (uker og måneder) etterpå?

Anonymous poster hash: aa586...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for at du deler!

 

Hva er det med 4-8 timer max? Må pastaen spises innen 4-8 timer etter tilberedning?

 

Hva om man fryser ned restene av pastaen? Kan man da tine den opp og spise den lang tid (uker og måneder) etterpå?

Anonymous poster hash: aa586...b8d

 

 

De 4-8 timene gjelder hvis pastaen avkjøles straks og settes kaldt.

 

Frossen pasta er ok hvis man avkjøler med en gang og fryser, men ser ikke helt poenget i å fryse pasta?

Anonymous poster hash: 7e588...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er nok ikke bare tull, nei. 4-8 timer er maks, da pasta i likhet med ris inneholder bakterien bacillus cereus. Man må også være sikker på at kjøleskapet pastaen settes i er kaldt nok hvis man skal forholde seg til den fristen, mange kjøleskap er ikke det.

 

 

En familie i Belgia opplevde marerittet i august 2003, og tilfellet er bredt sitert og omtalt i årene som har fulgt.

En fembarnsfamilie tok med en pastasalat til en piknik, og satte restene i kjøleskapet da de kom hjem. Men kjøleskapet holdt 14 grader, og da restene ble servert på mandag, ble barna fort svært syke.

Tre av barna måtte få intensivbehandling for forgiftningen, men for familiens yngste, en sju år gammel jente, var det ikke håp. 13 timer etter at hun hadde spist den forgiftede pastaen døde hun av leversvikt.

http://www.nrk.no/livsstil/middagsrestene-kan-vaere-livsfarlige-1.11288007

 

Fatal Family Outbreak of Bacillus cereus-Associated Food Poisoning

 

http://jcm.asm.org/content/43/8/4277.full

Anonymous poster hash: 7e588...57f

 

 

For noe feilinfo du deler! Fra din egen link: 

 

Dersom maten står ute på kjøkkenbenken i lang tid, kan bakteriene formere seg. 

(Merk: Hvis maten står UTE!)

– Når begynner maten å bli farlig?

 

– Det er ikke noe farlig å ha med seg pasta og ris på jobben, det går fire til åtte timer før bakteriene har formert seg nok til at det begynner å bli farlig, sier han.

(Merk: Dette gjelder romtemperatur!

Kast mat som har stått ute på kjøkkenbenken over natta

 

Det viktigste man som forbruker må tenke på, er at mat som har stått ute over natta må kastes.

Og historien om familien handler om noen som kokte pasta på fredag, hadde med seg pastaen ut i piknikvær lørdag, kjølte den ned igjen i et for varmt kjøleskap, for så å spise det mandag. 

 

De 4-8 timene gjelder hvis pastaen avkjøles straks og settes kaldt.

 

Frossen pasta er ok hvis man avkjøler med en gang og fryser, men ser ikke helt poenget i å fryse pasta?

Anonymous poster hash: 7e588...57f

 

 

Bullshit! Les skikkelig da! De 4-8 timene gjelder når pastaen IKKE settes kaldt. Herregud..

 

Her er en annen god link: http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

 

Sitat: Det bør derfor advares på det sterkeste mot å la ris og pasta stå lenge lagret ved romtemperatur og deretter spises. Lagres derimot produktet i kjøleskap - eller i alle fall under 6-8 °C - er produktet trygt.

 

 

Idioti å kaste helt fin pasta så lenge den settes kaldt med andre ord. Jeg forventer at når folk skal dele slike ting har de sjekket kilder og kommer med rett info, istedet for å omskrive informasjonen i linken og fremstille det som noe annet. 

Anonymous poster hash: 034f0...1ad

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og flere linker for den interesserte: 

 

http://www.godt.no/#!/artikkel/23421748/pasta-og-ris-paa-benken-kan-vaere-doedelig

 

http://www.klikk.no/kvinneguiden/article901247.ece

 

- Jeg vil på det sterkeste advare mot å la ris og pasta stå lenge lagret ved romtemperatur. Skjer lagringen derimot i et kjøleskap, eller i alle fall under 6-8 grader, er maten trygg for bakterien Bacillus cereus, skriver han.

Han forteller at ris og pasta har fått skylden for flere dødsfall i Europa etter at japanske forskere oppdaget sammenhengen i 1994.

- Får bakteriene i pasta og ris gode nok vekstvilkår, kan folk bli så syke at de dør. I de tre dødsfallene i Europa de senere årene har leversvikt vært årsak. Men da har det også vært snakk om spesielt lang lagringstid, over 12-14 grader i mer enn to døgn, sier Granum.

 

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article748328.ece

 

- Maten kan ligge ute i romtemperatur i 6-8 timer, det er ok. Men ligger det lengre ute enn dette, kan det være farlig, sier Per Einar Granum, infeksjonsbiolog og professor ved Institutt for mattrygghet på Veterinærhøgskolen til Foreldre & Barn.



Anonymous poster hash: 034f0...1ad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drøyt av de som mener man skal kutte frukt og youghurt pga sukker. Er det rart folk får spiseforstyrrelser? Nei. 



Anonymous poster hash: ea2ad...7a2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De 4-8 timene gjelder hvis pastaen avkjøles straks og settes kaldt.

 

Frossen pasta er ok hvis man avkjøler med en gang og fryser, men ser ikke helt poenget i å fryse pasta?

Anonymous poster hash: 7e588...57f

 

Dersom man ikke skal spise den raskt nok, men ønsker å gjemme den til neste uke eller senere enn det

Anonymous poster hash: aa586...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dersom man ikke skal spise den raskt nok, men ønsker å gjemme den til neste uke eller senere enn det

Anonymous poster hash: aa586...b8d

 

 

Ikke nødvendig. Hele diskusjonen her ble helt vanvittig fordi grensa på 4-8 timer gjelder i romtemperatur, men ei som hadde misforstått kilden sin trodde det gjaldt når det settes kaldt straks. Jeg har pasta i kjøleskapet i 3-4 dager uten problem. Aldri hatt behov for å fryse det, pasta er noe som blir spist opp ganske kjapt hvis man er flink til å bruke det som fyll i gryteretter, salater og som lunsjmat. 

Anonymous poster hash: 034f0...1ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Grønnsaker 1kg = 25kr.

hva slags grønnsaker er dette? ferdigpose med frosne kutta grønnsaker?

det smaker jo grufullt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke nødvendig. Hele diskusjonen her ble helt vanvittig fordi grensa på 4-8 timer gjelder i romtemperatur, men ei som hadde misforstått kilden sin trodde det gjaldt når det settes kaldt straks. Jeg har pasta i kjøleskapet i 3-4 dager uten problem. Aldri hatt behov for å fryse det, pasta er noe som blir spist opp ganske kjapt hvis man er flink til å bruke det som fyll i gryteretter, salater og som lunsjmat. 

Anonymous poster hash: 034f0...1ad

 

 

Da tar du sjanser, men for all del. Håper du ikke serverer barn, eldre eller andre med nedsatt immunforsvar denne "trygge" pastaen din.

Anonymous poster hash: 7e588...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Idioti å kaste helt fin pasta så lenge den settes kaldt med andre ord. Jeg forventer at når folk skal dele slike ting har de sjekket kilder og kommer med rett info, istedet for å omskrive informasjonen i linken og fremstille det som noe annet. 

Anonymous poster hash: 034f0...1ad

 

 

Baciluus cereus formerer seg raskere når man varmer opp pastaen igjen, det vet du vel?

 

Jeg synes ikke det er idiotisk å dele det jeg anser som normalt matvett. Pasta tar toppen ti minutter å koke, man trenger ikke koke opp pasta for å ha til senere bruk.

 

Jeg forstår at det er flaut å oppdage at det man har gjort er fullstendig feil mtp hygiene og helse, men hvorfor ikke bare ta til seg ny kunnskap?

 

Jeg sposte også daggammel ris og flere dager gammel pasta tidligere, men med ny viten tar jeg bedre forholdsregler. Det burde du også gjøre.

Anonymous poster hash: 7e588...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

hva slags grønnsaker er dette? ferdigpose med frosne kutta grønnsaker?

det smaker jo grufullt!

 

Det er det. Smak og behag, men frosne grønnsaker har faktisk mer næringsinnhold enn de som er kjøpt fersk i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...