Gå til innhold

5000 kr i uken på mat


casting

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_frisk

12 000 i mnd burde være overkommelig. Da er det 2000 per hode. Jeg spiser selv for mellom 1200-1500 i mnd og føler jeg lever som en dronning.

 

 

Det handler i grunn bare om planlegging, ukeshandling og færre impulskjøp. Bruk det dere har, prøv å planlegg måltider ut av rester/ingredienser som allerede er åpnet, osv osv.

Endret av frisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Tenkte jeg det ikke, at tipset mitt om at det ikke finnes dokumentasjon for at økologisk er bedre enn vanlig ble avfeid i en fei. Ja ja, verden vil bedras og dokumentasjon er tydeligvis noe dritt når man har bestemt seg for at det er sånn! 

Anonymous poster hash: 43ba6...6a2

 

 

Vi som vet det slipper i alle fall å bli lurt. :)

Gunnar Tjomlid om økologisk mat:

http://tjomlid.com/2014/08/15/nei-okologisk-mat-er-ikke-sunnere/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og prøver å bruke 1000 kroner i uken på mat. Som regel blir det ca. 1200,- i uken.

Endret av clyde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss hvordan da?? Jeg har akkurat flytter ut og skulle gjerne spart penger på mat..

Anonymous poster hash: 83fe4...5e9

Handler mye matvarer til 1/2 pris, og fryser ned (både melk, youghurt, pålegg og middagsmat). Rimi er gode på å prise ned varer til halv pris dagen før og samme dag som de går ut.

Anonymous poster hash: aa586...b8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Handler mye matvarer til 1/2 pris, og fryser ned (både melk, youghurt, pålegg og middagsmat). Rimi er gode på å prise ned varer til halv pris dagen før og samme dag som de går ut.

Anonymous poster hash: aa586...b8d

 

I tillegg er jeg flink til å følge med på tilbud i mange butikker (får tilbudsaviser på epost) og kan da hamstre inn varer som det går en del av.

Noen bruker også mattilbud-app for å få med seg de gode tilbudene.

 

Sparte penger på annnet enn mat: Jeg handler Rimi og Kiwi sine billigprodukter av håndsåpe, shampoo, vaskepulver, bind, toalettpapir, osv

Anonymous poster hash: aa586...b8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere som kjøper inn store kvantaer og fryser ned, hvordan vet dere hvor mye dere bruker på mat i måneden da? Det vil jo sikkert variere etter hvor mye som er på tilbud? Hvordan regner dere ut dette?

Anonymous poster hash: b6054...851

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når dere som kjøper inn store kvantaer og fryser ned, hvordan vet dere hvor mye dere bruker på mat i måneden da? Det vil jo sikkert variere etter hvor mye som er på tilbud? Hvordan regner dere ut dette?

Anonymous poster hash: b6054...851

For den som skriver regnskap over alle penger som går ut og holder oversikt over hvor mye som er brukt på mat i løpet av noen måneder eller halvår eller år, kan greit regne ut et gjennomsnitt pr mnd

Anonymous poster hash: aa586...b8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om hjelpe men det høres ikke ut som du er villig til å endre noe.

Ikke å fryse grønnsaker, eller bake brød ( kjøp i det minste en maskin, spesielt når du selv sa dere bruker 300 kr i uka på det), juice er til frokost sier du, og tydeligvis store mengder yoghurt og frukt ( dette er luksusvarer, overflødighet, juice er fullt av sukker og kan kuttes helt) , og alt kan faktisk tas raskt på en halv dag i uka , uten at det skal være for tidskrevende.

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

TS har da takket for flere råd og sagt hun vil følge dem! Hun er da ikke forpliktet til å følge hvert eneste råd hun får. Sur fordi ditt råd ble avvist?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta til seg de gode rådene?

Noe her du kunne tatt med deg videre?

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

 

 

Du ber om hjelpe men det høres ikke ut som du er villig til å endre noe.

Ikke å fryse grønnsaker, eller bake brød ( kjøp i det minste en maskin, spesielt når du selv sa dere bruker 300 kr i uka på det), juice er til frokost sier du, og tydeligvis store mengder yoghurt og frukt ( dette er luksusvarer, overflødighet, juice er fullt av sukker og kan kuttes helt) , og alt kan faktisk tas raskt på en halv dag i uka , uten at det skal være for tidskrevende.

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

 

Velvel, anonymbruker, det var da voldsomt til engasjement, da. Jeg har ikke utelukket å bake brød (men skrev vel at jeg ikke har prioritert det i det siste) eller andre ting. Jeg skriver forsåvidt også i startinnlegget at vi har gjort en del endringer i det siste. Men å fryse hauger med grønnsaker kommer vi ikke til å gjøre. Tror heller ikke det er veldig mange kr å spare på det. Ti kr pr brokkoli på tilbud mot kanskje 14-15 for brokkoli til full pris. De største besparelsene våre kommer til å komme andre steder fra.

 

Og når det gjelder utsagnet "store mengder yoghurt og frukt" - nei, vi spiser ikke spesielt mye yoghurt tror jeg. Ett av barna er veldig glad i det, og spiser kanskje en pr dag, de andre spiser det mindre ofte. Frukt går det mye av, men vi vil at barna skal ha tilgang på mye av det (og driter helt ærlig i at det er mye sukker i det). 

 

Tipset om å kjøpe mer frukt og grønt hos innvandrerbutikken skal jeg ta med meg. Og ellers synes jeg det er interessant å se hvor mye andre bruker, og mange gode spørsmål her om vaner som vi har/ikke har. For mye av vårt høye forbruk kommer av at vi har handlet altfor ofte, planlagt dårlig og endt opp med masse ekstra hver handletur. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem, barn 8-16. Jeg vil tro vi bruker 8000 i mnd. Da spiser vi det godt og sunt. Prioriterer frukt og gode juicer. Jeg lager gjerne opp feks syltetøy/frysetøy. Kjøper inn bær på tilbud og fryser, det samme med feks nektariner nå når de er på tilbud. Supert i smoothies! Jeg lager også opp smoothies og fryser i porsjonspakker (ikeas små reiseflasker funker supert) som de har med på skolen. Jeg baker opp rundstykker ol, kjøper stort på tilbud og lagrer, har ekstra frys og kjøleskap.

Nå er barna våre forsåvidt småspist, jeg tror vi sparer på det og:-)

Anonymous poster hash: 0b964...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

833 kr pr person daglig???   Dere kunne jo dratt ut å spist alle måltider i stedet for å det hele tatt gidde å lage mat. Hvordan er det i det hele tatt mulig?   Spiser dere indrefilet og hummer hele uka??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

833 kr pr person daglig???   Dere kunne jo dratt ut å spist alle måltider i stedet for å det hele tatt gidde å lage mat. Hvordan er det i det hele tatt mulig?   Spiser dere indrefilet og hummer hele uka??

Det er 833 per person per uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 kr i UKEN på mat? Det er helt sinnsykt.
Dere kunne jo spist pizza ute hver dag nesten.



Anonymous poster hash: bdaf5...9ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, av ren nysgjerrighet så kunne det vært interessant om du hadde gjengitt en typisk kvittering etter en handletur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matkasse tjenester gjør kostnader dyrere enn ved å handle selv. Du har kanskje forståelig nok liten tid til å handle, men prioriter stor innhandling en gang i uka eller annenhver uke. Sett opp "bakedager" som ungene kan være med på der du lager opp f.eks 5 stk pizzabunner du kan fryse ned, 40 stk horn du kan fryse ned osv, og ta frem utover de neste ukene. Det samme er smart med gryteretter og kjøtt, ta med ungene på matlagingstime på kjøkkenet og få de til å kutte opp hver sine grønnsaker osv mens du steker kjøtt, så slenger du alt i gryterett i stor gryte som også fører til rester som kan fryses ned. Og kjøtt må du kjøpe på slakterbutikk og ikke dagligvare butikk. Fordel gjerne mellom deg og mannen hvis det blir vanskelig å få gått i flere butikker for å handle mat, at han tar seg av varene (handleliste!) i den ene butikken og du i den andre butikken. En godt utarbeidet handleliste er viktig, helst sånn at du ser for deg at rester fra den ene type maten kan brukes som tilbehør i den andre type maten dere skal spise den uken.
Bytt også ut til å kjøpe ris, pasta, grønnsaker, frukt, dopapir og slikt på gjerne utenlandske grønnsaksbutikker om du har noen i nærheten. For eksempel får man 1000 g pasta til 12 ,- der mens 400 g koster 39,- på vanlig butikk.



Anonymous poster hash: ff2a0...537
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tror heller ikke det er veldig mange kr å spare på det. Ti kr pr brokkoli på tilbud mot kanskje 14-15 for brokkoli til full pris. De største besparelsene våre kommer til å komme andre steder fra.

Dette tok jeg utgangspunkt i før også. Helt til jeg en periode uten jobb og med gjeld på to leiligheter var så blakk at jeg virkelig måtte kjøpe alt av first price og billig produkter og ikke én vanlig ting. Da merket jeg plutselig at wow jeg har jo mere lommepenger til overs nå som jeg er blakk, enn når jeg er "rik"!

Innså at disse 4,5 og 10 kronene spart på hvert produkt ble en god slant totalt i måneden.

Men ja, tilbud er ikke alltid så vits i å slenge seg på, det viktigste er å handle konkret og fornuftig etter gode handlelister/menyer som nevnt over i min forrige kommentar og på billige butikker.

Anonymous poster hash: ff2a0...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, av ren nysgjerrighet så kunne det vært interessant om du hadde gjengitt en typisk kvittering etter en handletur.

 

Skjønner godt at folk lurer på hvordan det er mulig å bruke så mye penger. Men vi har nok lagt oss til dårlige vaner, som å bare kjøpe det vi har lyst på der og da, og å handle sinnsykt ofte. Noen ganger så mye som fem ganger pr uke. Både i tids- og pengebruk så er det helt sprøtt, klart jeg ser det selv.

Vi spiser mye egg, avokado, brød og hvis vi f.eks skal ha kylling så går det gjerne med to kyllingbryst á 350 g på en middag, la oss si kiloprisen er 239 kr = 167 kr. Har vi torsk går det gjerne 800 g og når pakkene i butikken gjerne er litt feildimensjonerte for oss så er det klart det blir mye svinn. 

 

Spørsmålene om hva vi egentlig kaster har vært veldig tankevekkende. Ser at jeg f.eks ofte kaster rester av ris og poteter fordi vi har beregnet mengden dårlig. Så tror rett og slett jeg skal beregne litt mindre mat! 

 

 

 

Matkasse tjenester gjør kostnader dyrere enn ved å handle selv. Du har kanskje forståelig nok liten tid til å handle, men prioriter stor innhandling en gang i uka eller annenhver uke. Sett opp "bakedager" som ungene kan være med på der du lager opp f.eks 5 stk pizzabunner du kan fryse ned, 40 stk horn du kan fryse ned osv, og ta frem utover de neste ukene. Det samme er smart med gryteretter og kjøtt, ta med ungene på matlagingstime på kjøkkenet og få de til å kutte opp hver sine grønnsaker osv mens du steker kjøtt, så slenger du alt i gryterett i stor gryte som også fører til rester som kan fryses ned. Og kjøtt må du kjøpe på slakterbutikk og ikke dagligvare butikk. Fordel gjerne mellom deg og mannen hvis det blir vanskelig å få gått i flere butikker for å handle mat, at han tar seg av varene (handleliste!) i den ene butikken og du i den andre butikken. En godt utarbeidet handleliste er viktig, helst sånn at du ser for deg at rester fra den ene type maten kan brukes som tilbehør i den andre type maten dere skal spise den uken.

Bytt også ut til å kjøpe ris, pasta, grønnsaker, frukt, dopapir og slikt på gjerne utenlandske grønnsaksbutikker om du har noen i nærheten. For eksempel får man 1000 g pasta til 12 ,- der mens 400 g koster 39,- på vanlig butikk.

Anonymous poster hash: ff2a0...537

 

 

Ser at mange mener matkasse er dyrere, men har tenkt å prøve det en periode for å se hvordan det funker for oss. 

Takk for gode råd ellers. Har du tips til en god slakter i Osloområdet? 

 

Har en lokal grønnsakshandler, skal handle mye mer der ser jeg! Har som plan at vi skal spise mer bønner/ linser, og det er jo mye billigere der. Jeg ser i skapene at vi har masse rester med bare 1-2 porsjoner igjen av ris, byggris, couscous etc, så tror det er mye å spare på å kjøpe større volum av slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem, barn 8-16. Jeg vil tro vi bruker 8000 i mnd. Da spiser vi det godt og sunt. Prioriterer frukt og gode juicer. Jeg lager gjerne opp feks syltetøy/frysetøy. Kjøper inn bær på tilbud og fryser, det samme med feks nektariner nå når de er på tilbud. Supert i smoothies! Jeg lager også opp smoothies og fryser i porsjonspakker (ikeas små reiseflasker funker supert) som de har med på skolen. Jeg baker opp rundstykker ol, kjøper stort på tilbud og lagrer, har ekstra frys og kjøleskap.

Nå er barna våre forsåvidt småspist, jeg tror vi sparer på det og:-)

Anonymous poster hash: 0b964...aa4

Takk for svar! 8000 pr mnd! Oj! Tror vi har langt frem dit. Baker du alt av brød og slikt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dere kan bruke så mye penger, vi bruker også sinnsykt mye på mat. For oss har vi spart mye på slik middagslevering, både tid og penger. For da blir det mindre handling rett og slett, en av oss plukker bare opp et brød og litt melk, og fyller på med pålegg ettersom det blir tomt, istedetfor å handle hver dag. Og ofte har vi rester/retter vi ikke har brukt, som vi er kreative med i helgene, eller vi har fryst ned noe fra før.



Anonymous poster hash: 7c793...878
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handlelisten skulle jeg gjerne sett. Skjønner ikke at det er mulig.

Anonymous poster hash: b6054...851

Vi gjør som mange andre har tipset om; handler kun en gang i uken, kjøper store kvanta, handler sesongvarer, baker brød/musli/knekkebrød selv, drikker ikke brus/juice/saft, bruker lite kjøtt og fisk pr middag. (fek i fiskegrateng bruker jeg kun to seifileer, i wok gjør vi det samme av annet kjøtt eller fisk. Karbonadedeig bruker vi mer tomatsaus enn karbonadedeig. Dette er både billig og miljøvennlig, så det er jo en slags vinn-vinn greie :) 

Men mest av alt tror jeg vi sparer på kun en handling i uken. Vi spiser godt og sunt syns jeg, så vi sparer ikke inn på kosen tror jeg.

Jeg er for tiden i permisjon, så det bakes endel, men til vanlig jobber jeg turnus, så suppemiddager/middager som krever tid, planlegges på de dagene jeg har fri/kveldsvakt. Det er veldig billig og god middag, så baker jeg noe godt til dette. Generelt baker jeg endel for tiden :o

Vi er en matglad familie, så alle liker å holde på med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...