Gå til innhold

Påstand: Gutta er mye mer medgjørlig i et forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Argumenter for og imot.

Sannsynligvis blir dette en gutt mot jente-debatt, og jeg er selv gutt som syns at gutta er mer medgjørlige enn jenter. Kanskje vil en jente innrømme at vi gutter har rett.

Det er veldig få ting som gutta har noen innvendinger imot, mens jenter ofte skal ha kontroll på alt. Jeg har ikke tall på gutter jeg kjenner som blir kbeblet av damene deres, og de forandrer seg totalt når de kommer i et forhold. De blir skikkelige tøfler.

For meg virker det som om at det er slik fordi det er jenta som har "ballen" i et forhold. Det er hun som skal oppvartes og tas hånd om og vi gutter føyer oss etter dette, og gjør alt for av jenta skal ha det bra. Det er viktigere for en gutt å beholde forholdet enn for jentene, for de kan alltids finne en ny.

Har fått med meg at det er mye utro menn, men kan det ha noe med hvordan de blir behandlet i et forhold? Kanskje de trenger et fristed, hvor sexen ikke har noen andre forpliktelser?

Jeg bare synser her, og dere må gjerne komme med motargumenter.



Anonymous poster hash: 4f1c4...27a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler noe av det samme her, jeg er kvinne. Mannen min har lite formeninger om hvordan barnas hverdag skal legges opp, hvem vi skal sosialisere med på fritida og hvordan huset skal innredes, dermed er jeg jo bare pent nødt til å ta mye initiativ. Han har særs mange gode sider og jeg hadde ikke byttet ham ut for alt i verden, men som du selv sier så er han nesten irriterende medgjørlig innimellom fordi det er så mye han "gir blaffen" i. Senest i dag sendte han med ungene svært upraktisk tøy i bhg, noe som medførte at de ikke kunne være med ut og leke, og slike ting skulle jeg virkelig ønske at han gadd å bry seg om.

Ang oppvarting så er det nok han som sitter og kubber seg med ungene mens jeg gjør husarbeid så der har jeg ikke samme erfaring som deg.

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok sikkert stemme i noen forhold. Men personlig er jeg uenig fordi forholdet er veldig viktig for meg, jeg kan ikke se for meg å "bare finne en ny", det er en litt absurd tanke for min del. For meg er det viktig at det er gjensidig respekt i forholdet, at begge parter har det bra. Derfor gjør jeg også mitt ytterste for at min samboer har det fint. Jeg kan egentlig ikke komme på noe der noen av oss har følt seg kneblet egentlig. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj. Menn er bare utro og lyver. Dessuten vil de fleste kun ha forhold i kort tid, siden de går fort lei og vil bytte ut dama med en ny. Kaller ikke det å være medgjørlig, kaller det en jævla HOREoppførsel.



Anonymous poster hash: 01a37...a60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss_sara

Det må da være veldig individuelt. Synes ikke man skal dra alle forhold over en kam, fordi alle forhold er helt forskjellige. Når gutten/mannen eller hva det skulle være forandrer seg og blir en tøffel er det han som ikke har ryggrad. Man må da klare å ha sine egne meninger og ikke forandre seg helt bare man kommer i et forhold. Hvis man er en som bare jatter med og aldri sier sine egne meninger, så blir det også sånn at jenta har "kontrollen" i forholdet, men det er ikke så rart at det blir slik da heller. Jeg mener det er ens eget ansvar og ikke ende opp som en tøffel og det kan også være frustrerende for den andre parten at man har en kjæreste som ikke kan stå opp for seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener TS, og er enig i det til en rimelig stor grad. Men jeg har også opplevd omvendt, jeg var samboer med en i 12 år som bestemte det meste. Hva barna gikk kledd i/hva de spiste/ikke spiste, feriedestinasjoner og utfluktene på ferien, han kjøpte alle møblene, bestemte hva vi spiste i helgene osv, osv. Nevnte jeg han var ex-samboer?!

Må bare arrestere deg på en ting TS det har aldri vært slik at det er bare for meg å finne en ny. Tror bare det er de sprudlende, smilende, dansende osv jentene som har en hale av mannfolk på by`n. Vi andre, mer normale har det absolutt ikke lett for å finne en ny langvarig partner.



Anonymous poster hash: 84495...58d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De menn som er mer medgjørlige og blir tøfler er kun det fordi de ikke klarer bedre. Det er den parten som er mest tiltrukket og har mest å tape som jobber hardest.

Er fyren langt over hva hun klarer å få, så vil hun godta mer. Er dama penere og over hans liga, så vil han være mer medgjørlig. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter/ kvinner har mest sannsynligvis blitt mer oppdratt til å ta ansvar for hus, hjem og organisering. Dette er muligens en trend som endrer seg, der sønnene blir oppdratt til å bidra på samme nivå som døtrene. Men de som er voksne nå er resultat av en oppdragelsetype som var vanlig før.

Så det er godt mulig det føles mer nødvendig for damene å ta ansvar slik at ting ordner seg, mens mannfolka er mer vant til at andre organiserer. De føler mer på samvittigheten og pliktfølelsen.

Av fire barn var det jeg og søsteren min som ble mast mest på om å rydde hjemme. Brødrene mine har gjort særdeles lite i oppveksten. Den ene har fortsatt den trenden med sin kone, mens den andre har blitt stilt litt mer krav til av sin kone.

Tror ikke det alltid betyr at mannen er en tøffel, da. Ofte er det nok bare behagelig at damen tar ansvar. Selv misliker jeg å organisere aktiviteter og planlegge besøk osv, men det blir ikke gjort om jeg ikke gjør det. I tillegg har jeg mer erfaring og glemmer ikke å ta hensyn til enkelte viktige ting som mannen. For eks om et familiemedlem med allergi kommer på besøk.

Dersom mannen skal virke mindre tøffel, så betyr det også at han må engasjere seg mer og ta ansvar. For mange er det nok mer behagelig og sitte i passasjersete. Det handler ikke om å være mann, bare vaner.

I noen tilfeller tror jeg ikke mannen forstår hvorfor damen eventuelt må "mase". Man må faktisk vite mer detaljer dersom man skal planlegge noen ting. Så det kan være litt kritisk å vite noe spesielt eller få mannen til å gjøre noe spesifikt. Selv om det kan virke som en detalj for den som ikke er med på planlegingen.



Anonymous poster hash: d38ff...c69
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter/ kvinner har mest sannsynligvis blitt mer oppdratt til å ta ansvar for hus, hjem og organisering. Dette er muligens en trend som endrer seg, der sønnene blir oppdratt til å bidra på samme nivå som døtrene. Men de som er voksne nå er resultat av en oppdragelsetype som var vanlig før.

Så det er godt mulig det føles mer nødvendig for damene å ta ansvar slik at ting ordner seg, mens mannfolka er mer vant til at andre organiserer. De føler mer på samvittigheten og pliktfølelsen.

Av fire barn var det jeg og søsteren min som ble mast mest på om å rydde hjemme. Brødrene mine har gjort særdeles lite i oppveksten. Den ene har fortsatt den trenden med sin kone, mens den andre har blitt stilt litt mer krav til av sin kone.

Tror ikke det alltid betyr at mannen er en tøffel, da. Ofte er det nok bare behagelig at damen tar ansvar. Selv misliker jeg å organisere aktiviteter og planlegge besøk osv, men det blir ikke gjort om jeg ikke gjør det. I tillegg har jeg mer erfaring og glemmer ikke å ta hensyn til enkelte viktige ting som mannen. For eks om et familiemedlem med allergi kommer på besøk.

Dersom mannen skal virke mindre tøffel, så betyr det også at han må engasjere seg mer og ta ansvar. For mange er det nok mer behagelig og sitte i passasjersete. Det handler ikke om å være mann, bare vaner.

I noen tilfeller tror jeg ikke mannen forstår hvorfor damen eventuelt må "mase". Man må faktisk vite mer detaljer dersom man skal planlegge noen ting. Så det kan være litt kritisk å vite noe spesielt eller få mannen til å gjøre noe spesifikt. Selv om det kan virke som en detalj for den som ikke er med på planlegingen.

Anonymous poster hash: d38ff...c69

Jeg er veldig enig i dette, og kjenner det veldig igjen i mitt eget forhold. Gubben kan gjerne stå to timer i kø og vente på utslipp av et nytt videospill, men å svinge innom en blomsterbutikk og kjøpe blomster når mora hans har bursdag gidder han ikke. Så da blir det jo opp til meg å gjøre dette, og så kaller han meg sur og masete når jeg sier at dette er noe han selv burde ha gjort. Jeg vil nå ikke påstå at han oppfører seg slik av kjærlighet til meg, heller av kjærlighet til seg selv. Heldigvis har han veldig mange gode egenskaper som veier opp, på samme måte som at jeg også består av gode og dårlige egenskaper.

Du TS lurer kanskje litt på hva dette har med hovedinnlegget ditt å gjøre men det bunner jo ut i det at mannfolk gir faen i mye. Og derfor MÅ kvinnen ta styringen, og dermed kan mannen muligens ses på som tøffel av kompisene mens dama hans kun ser en latsabb som ikke gidder å engasjere seg.

Når det gjelder utroskap så tror jeg forresten at like mange kvinner er utro, men jeg har ingen tall til å backe det opp.

Anonymous poster hash: 7df1b...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forhold er det i alle fall ikke slik :) Folk er forskjellige og har ikke samme personlighet bare fordi man har samme kjønnsorgan.

Min samboer klager ganske mye f.eks (altså at selv om han synes noe er bra så klager han likevel) mens jeg ikke klager på noe uten at jeg faktisk mener det. Så da svarer jeg bare med at han får ta seg litt sammen og heller være positiv om ting selv om 99% av disse klagene bare er tull. Jeg gjør utrolig mye for min samboer til tross for to kroniske sykdommer og mye smerter og forventer derfor positivitet når jeg står på alt jeg kan.

Det synes i alle fall ikke jeg er feil. Men jeg har det lettere for å bli irritert og si ting før jeg tenker meg om, så jeg synes vi er ca like medgjørlig begge to. Alle har også sine dårlige dager noe man legger merke til når man bor sammen.

Men vi er ikke "gutter og jenter" lengre heller. Vi er en ung mann og en kvinne og oppfører oss også deretter. Vi er også begge klar over at den sterke kjærligheten vi har ikke er så enkel å finne selv om vi begge ikke sliter med det motsatte kjønn akkurat.

Vi har begge også vokst opp med at menn skal gjøre like mye som kvinner i hjemmet selv om jeg må si at min far er ganske "gammeldags". Og det kan også være derfor at vi samarbeider naturlig med alt hjemme. Jeg vasker mye oftere klær enn han og vasker alltid badet, mens han tar oppvasken mye oftere og er flinkere til vasking av gulv. Det er liksom ikke noe vi trenger å snakke om hvordan vi skal fordele det.

Både jeg og min samboer er også veldig glad i å være i forhold (altså at vi er hjemmekjære og får ikke noe ut av et tilfeldig knull) så det kan også bidra til at forholdet vårt er sterkere.

Utroskap finnes det heller ikke noen unnskyldning for uansett hvilket kjønn som er utro. Heldigvis er det ikke flertallet som er utro (er vel 30-40% som er utro en gang eller flere i løpet av livet) så de fleste har forståelse for konsekvenser og har empati nok til å ikke gjøre noe slikt.



Anonymous poster hash: 5f4b0...aa6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...