Gå til innhold

Kan jeg "kreve" at han bytter jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i en litt kjip situasjon nå, min forlovede og jeg. Jeg skal studere til høsten, og har endelig funnet ut av hva jeg ønsker. Dette har tatt lang tid, og blitt grundig vurdert for min del. Jeg har bare fokusert på selve studiet, ikke hvor det eventuelt ligger, noe vi begge var enige om på forhånd.

Flytte må vi uansett. Og det finnes selvsagt en mellomting som gjør at vi kan bo midt i mellom hans jobb og mitt studiested. Da snakker vi ca en time pendling for hans del, en og en halv time for min del. Hver vei, altså. I utgangspunktet er det jo ikke et problem, men vi har et barn som skal begynne i barnehage til høsten. De har jo åpningstider, og det er svært tvilsomt at vi får ting til å gå opp med tanke på det. Jeg ser derfor ikke helt hvordan vi skal få løst dette. Mest trolig er dette eneste stedet jeg vil komme inn med tanke på karakterer, og veldig mange søkere. Ikke minst så ligger dette studiestedet ganske nært mine foreldre, noe som vil gjøre alt mye lettere for oss.

Den eneste løsningen jeg ser er at han bytter jobb, noe som i seg selv egentlig ikke er noe problem. Han har en god utdanning, flotte referanser og er generelt en mann man lett liker. Problemet er at han ikke vil. Saken er den at vi alltid har hatt planer om å flytte til samme sted som foreldrene mine, så ny jobb må han jo finne seg uansett. Spørsmålet er bare om han skal gjøre det nå eller senere. Nå er tydeligvis uaktuelt.

Sånn jeg ser det nå kan det ende med at jeg bare må droppe utdanning i det hele. Her er ingen studier jeg kan gå i nærområdet, så det er heller ikke et mulig alternativ. Jeg har skrevet lister, veid ting opp og ned, og eneste mulighet er at en av oss ofrer noe. For hans del blir det da å ofre noe han senere hadde måttet gjort uansett. Så jeg ser ærlig talt ikke problemet med å i alle fall prøve å finne en ny jobb. Dessverre så nekter han, det er tydeligvis ikke noe å diskutere engang..

Jeg er så rådvill, og så redd for at dette skal ødelegge forholdet. Jeg er ikke skapt for å sitte i kassa på kiwi, eller jobbe på McDonalds. Jeg ønsker å gjøre noe mer ut av livet, men hva i all verden skal jeg gjøre??

Jeg kan jo ikke "kreve" at han bytter jobb, men er jeg virkelig urimelig som ber om det? Det er ingenting jeg heller vil enn å få dette til å funke, og alt ligger liksom til rette om vi flytter nå! :(

Noen innspill? :bond:



Anonymous poster hash: b5bda...705
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i grunnen enig med deg - at du må få prioritere studier, og at han bytter jobb. Skjønner godt at du er frustrert.

Men er det en mulighet at dere bor ulike steder en stund? Altså, at han bor i byen i ukedagene, og er hjemme i helgene? Blir jo utrolig tungvint for dere, både med avstand og ekstra ansvar for barnet for din del. Men om han står på sitt, så skjønner jeg ikke annet enn at dere må finne en middelvei. Hvor langt blir det evt. å pendle for han om han beholder jobben, og likevel bor med dere i studiebyen din?



Anonymous poster hash: dc6b7...62c
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du ikke. Du kan spørre, men ikke kreve.

Anonymous poster hash: 6c441...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med deg - at du må få prioritere studier, og at han bytter jobb. Skjønner godt at du er frustrert.

Men er det en mulighet at dere bor ulike steder en stund? Altså, at han bor i byen i ukedagene, og er hjemme i helgene? Blir jo utrolig tungvint for dere, både med avstand og ekstra ansvar for barnet for din del. Men om han står på sitt, så skjønner jeg ikke annet enn at dere må finne en middelvei. Hvor langt blir det evt. å pendle for han om han beholder jobben, og likevel bor med dere i studiebyen din?

Anonymous poster hash: dc6b7...62c

Det er jo det som blir siste utvei, og det jeg frykter aller aller mest. Absolutt ikke en løsning jeg ønsker å leve med. Ikke bare fordi det blir grusomt tungt for min del med barnet, men jeg vil jo ikke være borte fra ham heller! :(

Det blir ca 3 timer pendling hver vei, så det går nesten ikke...

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve noe som helst, men du kan komme med forslag om både flytting, bytting av jobb og ukependling.
Og du kan spørre hva hans forslag til løsning er, hvis dette er noe dere er enige om at du skal studere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke kreve noe som helst, men du kan komme med forslag om både flytting, bytting av jobb og ukependling.

Og du kan spørre hva hans forslag til løsning er, hvis dette er noe dere er enige om at du skal studere.

Jeg vet jeg ikke kan kreve noe, derfor i parantes i overskriften, og derfor det siste avsnittet. Han har kommet med sitt forslag, men det gir ikke noen mening, da det ikke går opp. Han forstår altså ikke dette! :(

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som blir siste utvei, og det jeg frykter aller aller mest. Absolutt ikke en løsning jeg ønsker å leve med. Ikke bare fordi det blir grusomt tungt for min del med barnet, men jeg vil jo ikke være borte fra ham heller! :(

Det blir ca 3 timer pendling hver vei, så det går nesten ikke...

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

Det skjønner jeg godt. Men i og med at familien din da er litt nærmere, så kanskje de kan bidra med barnet innimellom?

Jeg tror i grunnen du bare må være tydelig på at studiene og en ny jobb er noe du virkelig ønsker og trenger i din fremtid. Deretter får du presentere alternativene, og se hva han har å si. Kan liksom ikke forestille meg at han ser på det som en god løsning å bo ulike steder heller. Er han klar over hvor mye du ønsker å studere nå...?

Anonymous poster hash: dc6b7...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger man er i et firma, jo bedre er det.

Jeg skjønner godt at han prioriterer jobben. Det å ha god jobb er veldig viktig for en mann.

Hva om han ofrer jobben, og så studerer du, blir lei av ham og ditcher ham? Da står han på verre bakke enn før. Selvsagt vil han beholde jobben sin.



Anonymous poster hash: a6ab2...0ad
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt. Men i og med at familien din da er litt nærmere, så kanskje de kan bidra med barnet innimellom?

Jeg tror i grunnen du bare må være tydelig på at studiene og en ny jobb er noe du virkelig ønsker og trenger i din fremtid. Deretter får du presentere alternativene, og se hva han har å si. Kan liksom ikke forestille meg at han ser på det som en god løsning å bo ulike steder heller. Er han klar over hvor mye du ønsker å studere nå...?

Anonymous poster hash: dc6b7...62c

For min del vil det gå greit, ja, med tanke på familien. Men sukk, absolutt ikke noe vi ønsker, noen av oss! :(

Jeg har ikke snakket om noe annet nesten, jeg gleder meg så utrolig fælt. Så ja, det er han fullstendig klar over..

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger man er i et firma, jo bedre er det.

Jeg skjønner godt at han prioriterer jobben. Det å ha god jobb er veldig viktig for en mann.

Hva om han ofrer jobben, og så studerer du, blir lei av ham og ditcher ham? Da står han på verre bakke enn før. Selvsagt vil han beholde jobben sin.

Anonymous poster hash: a6ab2...0ad

Jeg kommer aldri til å gå lei av han og ditche ham. Vi er forlovet, vi har barn, har vært sammen i mange år. Det skal virkelig noe drastisk til for at jeg går, i alle fall.

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er egoistisk, og det syns jeg godt at du kan fortelle han. Han må jo uansett skifte jobb før eller senere. Han tar veldig lite hensyn til den investeringa du nå tar til forholdet. Ikke gi deg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er egoistisk, og det syns jeg godt at du kan fortelle han. Han må jo uansett skifte jobb før eller senere. Han tar veldig lite hensyn til den investeringa du nå tar til forholdet. Ikke gi deg!

Takk for støtten! Ja, føler selv han er litt egoistisk, men jeg tror ikke han forstår at det ikke går, rett og slett... Jeg får vel bare stå på mitt!

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med at barnet starter i barnehage nærmere ditt studiested eller hans jobb? ville det være et alternativ? Vil det gå opp med henting og levering da? Mange studiesteder har jo studentbarnehage på / i nærheten av studiestedet..

Endret av heikro
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at barnet starter i barnehage nærmere ditt studiested eller hans jobb? ville det være et alternativ? Vil det gå opp med henting og levering da? Mange studiesteder har jo studentbarnehage på / i nærheten av studiestedet..

Den løsningen har vi ikke tenkt på. Det skal jeg sjekke ut! Takk for godt råd! :)

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er DU som er blitt enig om at dere skal flytte nærmere foreldrene dine senere? Han må ikke bytte jobb, hvorfor skal han måtte ofre noe han liker for at du skal kunne bli noe du vil? Du kan vel flytte dit alene så får dere bo separat en stund.



Anonymous poster hash: d30da...16f
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du sikker på at det ikke er DU som er blitt enig om at dere skal flytte nærmere foreldrene dine senere? Han må ikke bytte jobb, hvorfor skal han måtte ofre noe han liker for at du skal kunne bli noe du vil? Du kan vel flytte dit alene så får dere bo separat en stund.

Anonymous poster hash: d30da...16f

At vi skal flytte dit senere er noe vi har blitt enige om og snakket mye om. Grusomt dumt både for hans del og barnets del at pappa ikke er til stede, og det synes vi begge to. Enige om det i det minste..

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke du dra og studere? Så bor far og barn igjen og du får tid til å jobbe med studiene. Du har det mye mer fleksibelt som student enn han som arbeidstaker, så du får kanskje mange dager du ikke trenger være på studiestedet.

Anonymous poster hash: 058fe...9af

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten! Ja, føler selv han er litt egoistisk, men jeg tror ikke han forstår at det ikke går, rett og slett... Jeg får vel bare stå på mitt!

ts

Anonymous poster hash: 57954...105

Du er jo egoistisk du og....

Anonymous poster hash: 6c441...178

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å ta seg fri fra et studie enn en jobb. Noen studier krever ikke tilstedeværelse engang. :) Og har lange ferier.

Endret av Noope
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...