Gå til innhold

Skammer meg over jobben til samboeren min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at mannen din tjener så mye som ansatt. Min tjener ca. 500-550 og jobber en del kveldstid med teori og kjøring etter kl 16. Han har en timelønn på ca. 250. Jobber mannen din ekstremt mange timer eller har veldig høy timelønn?

Anonymous poster hash: f0a61...edd

Jeg rundet av lønnen hans. For å være nøyaktig så tjente han 875.000 ifjor. Hva han har i timen vet jeg ikke, men han holder endel kurs på kveldstid. Jeg vet at de tjener i overkant av hva som er vanlig i bransjen, og har gode ordninger for overtidsbetaling. Er de mye på glattkjøringsbanen så tjener de mer, det samme ved enkelte andre kjøringer. Han har også opplæring på motorsykkel og der vet jeg at han får mer betalt.

For meg er det samme hva mannen min jobber med - så lenge han elsker jobben sin og er dedikert til det han driver med. At han har fri hver helg er viktig for meg og ham og er et stort pluss for den samlede trivselen.

Anonymous poster hash: 4cc21...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest smilejenta

Det er litt på siden av saken, men er det virkelig sånn at mannen din forteller om elendige elever og nestenulykker til deg, og så lar du skravla gå til venninneflokken din? Hvor kjipt tror du ikke det er for Johnny fra Stovner dersom du, mannen din og resten av hønsflokken lar hele nabolaget more seg over hvor dårlig han er til å kjøre?

Anonymous poster hash: d8268...33f

Nå tror jeg ikke Ts og vennegjengen kjenner hele byen så, liten sansynlighet de kjenner johnny på stover. Dessuten tror jeg heller ikke historiene gjengis med fullt navn, eller navn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt ingen grunn til å skamme deg over jobben til mannen din, men jeg kan godt skjønne at du blir misunnelig på de mulighetene som de som har mer penger enn deg har. Det er jeg også.

Jeg er student og skal studere i mange år til. Samboeren min tjener rundt 500.000 i året. Vi har dermed mye mindre penger enn de aller fleste av vennene våre som er par med fulltidsjobber. I tillegg jobber de fleste mennene enten på land eller offshore i oljebransjen. Og det blir det penger ut av.

Når jeg er ferdig utdannet har vi forhåpentligvis mulighet til å kjøpe hus og dra på en ferie i året, mens vennene våre er allerede i gang med å bygge sine egne hus (svindyrt her) og reiser mye og spiser ute og koser seg. Det kommer vi aldri til å få råd til. Og det er jo klart at jeg skulle heller ønske at jeg kunne bygge mitt eget hus, dra på flere utenlandsferier, spise dyrt ute og kjøpe det jeg ønsker av klær og ting. Jeg er absolutt misunnelig.



Anonymous poster hash: 3635d...5e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du da TS? Har du kommet noe lenger i livet enn mannen din? Har han noen grunn av å skryte av deg? Eller går han og skammer seg over deg også? Kanskje du har en dårligere jobb enn han, og skammer seg veldig over deg?

En advokat er like viktig som en kjøreskolelærer. Begge er med og bidrar i samfunnet. Begge to er en like viktig murstein.
Hadde han vært arbeidsledig derimot, og levd på deg og snyltet av kjøreskolelærere og advokater som bidrar til samfunnet og gir noe tilbake. Da hadde jeg skjønt din frustrasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Trafikklærer er da et viktig yrke! Gode trafikklærere gir gode sjåfører og det trenger vi! Og lønna er god! Skjønner ikke hvorfor det skal være så viktig å sitte å skryte av jobbene til menna sine, jeg hadde heller lagt vet på hvor snill og fantastsik han er mot meg, eller barna. Yrket han er og faktisk ganske spennende, tenk der setter han seg i bilen med uerfarne sjåfører hver dag, nok til å gi en annen person hjertet i halsen! Jeg foreslo for min mann å bli trafikklærer jeg, hadde vært stolt av han, like stolt som jeg er i dag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS i at trafikklærer høres ut som et døllt og lite utfordrende yrke. Kunne neppe vært sammen med en trafikklærer selv. Men det er fordi jeg regner med at en med litt mer kulturell interesse velger en helt annen karrierevei. Og det er denne kulturelle interessen som er viktig for meg.

Hva gjelder gaver, så kan jeg ikke tenke meg noe mer kjedelig enn smykker. Og ferier? Ærlig talt, hvem i Norge har ikke råd til å dra på ferie når begge i parforholdet er på jobb?

TS - kanskje mannen din skammer seg over deg fordi du ikke er så pen som konene til kameratene hans. Ikke så slank? Ikke så ung?

Anonymous poster hash: 3f193...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi vokste opp var de fleste av oss jordnære og hadde ingen ønske om å leve et "fint" liv. Nå, som 40-åring, er de fleste av venninnene mine sammen med/gift med menn med gode utdannelser og god lønn. De snakker ofte om feriene til dyre steder og får ofte smykker og andre oppmerksomheter fra mennene sine. De er siviløkonomer, advokater, leger... Selv er jeg sammen med en trafikklærer. Venninnene mine forteller ofte om spennende prosjekter mennene driver med, mens alt jeg kan fortelle om er dårlige elever og nesten-ulykker. Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg er misunnelig på venninnene mine som er sammen med suksessfulle menn :( Er det rart å tenke slik og å stadig sammenligne seg?

Anonymous poster hash: f0a61...edd

Du burde heller være opptatt av din egen suksess, enn mannen din sin. Jeg tror generelt det er veldig skadelig for oss å være opptatt av ytre ting ved livene våre, altså mengden ting, gaver og status. Hvis du er lykkelig i med din mann, bør det ikke være så viktig hva andre skulle mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS i at trafikklærer høres ut som et døllt og lite utfordrende yrke. Kunne neppe vært sammen med en trafikklærer selv. Men det er fordi jeg regner med at en med litt mer kulturell interesse velger en helt annen karrierevei. Og det er denne kulturelle interessen som er viktig for meg.

Hva gjelder gaver, så kan jeg ikke tenke meg noe mer kjedelig enn smykker. Og ferier? Ærlig talt, hvem i Norge har ikke råd til å dra på ferie når begge i parforholdet er på jobb?

TS - kanskje mannen din skammer seg over deg fordi du ikke er så pen som konene til kameratene hans. Ikke så slank? Ikke så ung?

Anonymous poster hash: 3f193...db6

Eller kanskje han skammer seg over henne fordi han regner at en med kulturell interesse ville valgt en annen karrierevei enn sykepleier???

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje han skammer seg over henne fordi han regner at en med kulturell interesse ville valgt en annen karrierevei enn sykepleier???

:roll:

Det er høyst trolig. Sykepleiere er mer opptatt av syklubb og slikt, har jeg inntrykk av. Men om ingen av dem er særlig kulturelle av seg, så er de jo en god match.

Anonymous poster hash: 3f193...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Da vi vokste opp var de fleste av oss jordnære og hadde ingen ønske om å leve et "fint" liv. Nå, som 40-åring, er de fleste av venninnene mine sammen med/gift med menn med gode utdannelser og god lønn. De snakker ofte om feriene til dyre steder og får ofte smykker og andre oppmerksomheter fra mennene sine. De er siviløkonomer, advokater, leger... Selv er jeg sammen med en trafikklærer. Venninnene mine forteller ofte om spennende prosjekter mennene driver med, mens alt jeg kan fortelle om er dårlige elever og nesten-ulykker. Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg er misunnelig på venninnene mine som er sammen med suksessfulle menn :( Er det rart å tenke slik og å stadig sammenligne seg?

Anonymous poster hash: f0a61...edd

Snart har han vel for liten penis også.....

Slutt med dette tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært værre. Du kunne vært sammen med meg, og jeg er bare en vekter, eller tyttebærpoliti om du vil. Det viktigste må vel være at du har det bra med mannen? Penger er ikke alt. Jeg kjenner selv høyt utdannede mennesker, som selv med mye penger ikke er lykkelige... Merkelig nok så er det fordi dem er så mye på jobb at det går utover familie livet.

Anonymous poster hash: faa1b...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi vokste opp var de fleste av oss jordnære og hadde ingen ønske om å leve et "fint" liv. Nå, som 40-åring, er de fleste av venninnene mine sammen med/gift med menn med gode utdannelser og god lønn. De snakker ofte om feriene til dyre steder og får ofte smykker og andre oppmerksomheter fra mennene sine. De er siviløkonomer, advokater, leger... Selv er jeg sammen med en trafikklærer. Venninnene mine forteller ofte om spennende prosjekter mennene driver med, mens alt jeg kan fortelle om er dårlige elever og nesten-ulykker. Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg er misunnelig på venninnene mine som er sammen med suksessfulle menn :( Er det rart å tenke slik og å stadig sammenligne seg?

Anonymous poster hash: f0a61...edd

Det er ganske trist at status og materialistiske ting ødelegger forhold, men jeg kan dessverre ikke si at jeg er overrasket. Det er ikke uvanlig at kvinner først og fremst vurderer mannens jobb, inntekt og eiendeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at det er det det er snakk om. Å være noe sugardaddy.

Mange ønsker en partner med ambisjoner, og å være kjørelærer hele livet er ikke akkurat veldig ambisiøst.

Jøss.... Det kan jo tenkes at denne mannens ambisjoner er å ha en jobb han trives med resten av livet og som gir ham godt med tid til familien. HENNES ambisjoner for ham kan være noe annet, men det er strengt tatt ikke hans problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Triangel

De fortsetter med å være kjørelærer? Skjønner ikke helt hva du mener med dette :P Dette er ikke et "angrep" på alle med lavstatusyrker, så lenge de trives.

Tråden handler om at TS ønsker mannen var mer ambisiøs eller gikk for et annet yrke.

Så du ser på det å være kjørelærer som lavstatusyrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var samboer med en mann som hadde et såkalt statusyrke, han tjente bra og skrøt stadig av hvor viktig han var.

Jeg hadde null respekt for ham. Han så ned på alle andre. Snakket dritt om de som hadde såkalte lavstatusyrker på arbeidsplassen hans. Men den dagen de ikke var der fikk han problemer. For hvem skulle tømme søppel, vaske gulvene, lage lunsjen?

Er nå gift med en mann som er vernepleier, jobber med voksne psykisk utviklingshemmede og trives i jobben sin. Han gjør en viktig jobb. Samtidig er yrkesvalget hans et resultat av hvordan han er som menneske, og han er omsorgsfull og varm. Jeg kunne ikke hatt en bedre mann.

Selv er jeg høyt utdannet og hadde en god karriere, dog ikke med den høyeste lønnen da jeg valgte å jobbe innen offentlig sektor. Men jeg trivdes i jobben og hadde mange utfordringer.

Men jeg ble utsatt for en ulykke for noen år siden, og ble dessverre ufør. Nå er det mannen min som må dra lasset her hjemme og til tider være pleier for meg.

Jeg kan garantere at min eks hadde stukket når jeg lå på sykehuset, for det hadde ødelagt den vellykkete fasaden hans med en kone i rullestol.

Min mann ble og forholdet vårt blir sterkere dag for dag. Vi lever ikke på rosa skyer, men har en dyp og ekte kjærlighet for hverandre. Vi deler fortsatt de samme interessene, vi reiser på ferie og opplever mye sammen. I hans familie har alle høy utdanning, de fleste doktorgrad. Men felles for dem er at de anser alle yrker som viktige, vi kan ikke ha et velfungerende samfunn kun bestående av leger, advokater og siviløkonomer. Min familie består av folk med middels til liten utdanning i generasjonene før meg. Men våre familiers verdier er de samme.

Kulturell kapital som nevnes i tråden er så mangt. Man er ikke et bedre menneske om man går i operaen eller kunstutstillinger stadig. Mange som gjør dette gjør det kun fordi de føler det kreves av dem.

Det jeg ikke kunne vært sammen med er en mann som ikke bryr seg om sine medmennesker, ikke er samfunnsengasjert og kun sitter i sofaen og ser på realityserier på tv. Men her deler vi kulturopplevelser, alt fra teaterforestillinger i Norge og utlandet, klassiske konserter til heavy metall konserter og festivaler hvor vi har bodd i telt i regnet. Mangfoldet tiltrekker oss. Begge er vi politisk aktive på hver vår måte, jobber med veldedighet og stiller opp for familie, venner og ukjente.

Dette var noe min eks og hans like, skrytegjengen, aldri gjorde. Fasaden var viktigere enn det man egentlig gjorde og likte.

TS, du bør se etter andre kvaliteter enn gaver og dyre reiser. Dere reiser jo på pakketurer, det er ikke særlig dyrere å reise litt lenger og oppleve noe annet enn stranden i Tyrkia.

Anonymous poster hash: 3f0fc...97d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske trist at status og materialistiske ting ødelegger forhold, men jeg kan dessverre ikke si at jeg er overrasket. Det er ikke uvanlig at kvinner først og fremst vurderer mannens jobb, inntekt og eiendeler.

I og med at samtlige kvinner i tråden er dypt uenige med TS så skjønner jeg ikke hvordan du kan dra den konklusjonen.

TS, skam deg! Om DU på død og liv vil ha diamanter og jungelsafari så er det faktisk ikke ansvaret til mannen din å skaffe deg dette. Vi lever i Norge anno 2015 og kvinner kan fint bygge opp egne travle, godt betalte karrierer. Det er jo du som er overfladisk og materialistisk så da er det nettopp du som bør gjøre noe med egen utdannelse og inntekt.

Edit: som sykepleier er det langt fra vanskelig å tjene godt over 600 000 i året dersom du jobber turnus og tar 3-4 ekstravakter i måneden. Om du tar en videreutdannelse og tar en master eller blir klinisk spesialist så blir det enda mer, pluss at du selv utvikler deg og får en mer spennende karriere. Ta ansvar for eget liv.

Endret av Ultiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit

Kan ikke forstå at man skammer seg over at noen har en fast inntekt og en jobb de trives med. Hvor overfladisk kan man bli?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at man i 2015 identifiserer seg og/eller fremhever mannens jobb og virke. "Venninnene mine forteller ofte om spennende prosjekter mennene driver med...." Driver ikke disse damene med noe spennende eller interessant selv? Eller skriver de blogger under navn som "ingeniørfrue" og "tannlegefrue"?

ps. nei, det er da ingen skam å være gift med en trafikklærer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sitt, og alt har sin pris. Høy legelønn (tipper det er snakk om sykehusleger, fastleger har ikke veldig høy status i legebransjen eller driver med spennende prosjekter) kommer ofte med nattevakter, masse helgevaktsjobbing og en sliten mann som er borte mye og må sove ut når han kommer hjem. Høytlønnede advokater og økonomer jobber langt over normal arbeidsuke og må titt og ofte endre private planer fordi jobben krever det. Det er ikke bare roser for noen, og hvis venninnene til TS føler behov for å late som om det er det, sliter de nok litt mer enn de vil innrømmme, de også.

Anonymous poster hash: fc571...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeypuff_1992

Skaff deg noen nye venninner. Det må være fryktelig slitsomt å la seg påvirke av alle disse statusjegerne... I mine øyne virker det som om statusjegere prøver å overkompensere for noe som mangler. Om det er lav selvfølelse, dårlige parforhold eller tomhet innvendig.

Misforstå meg rett. En karrieremann eller kvinne trenger ikke nødvendigvis være statusjeger. Det kan godt være at at hun eller han valgte yrket fordi de brenner for det. Når jeg tenker statusjeger tenker jeg en som streber etter sosial aksept ved å innta eller ønske seg en viss posisjon eller rolle. Enten man ønsker det på vegne av seg selv, sin ektefelle eller sine unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...