Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2014


LempikasPromise

Anbefalte innlegg

Lykke til, SmallTalk! :)

Og god påske, alle sammen! :)

----

Her har jeg både i går og i dag kjent litt smerter i symfysen, så lurer på om det kan være fordi babyen fester seg/er på vei ned eller om det er en begynnende bekkenløsning (leser litt av hvert på nettet). Kan ikke huske det var slik forrige gang, men det kan jo hende jeg bare har glemt det :vetikke: Det er ikke fryktelig vondt eller plagsomt, og jeg fungerer som normalt. Men ethvert tegn på noe som skjer i kroppen nå når det nærmer seg (vel, 2mnd igjen..) er jo litt spennende da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, takk, folkens! :)

Kontrollen i dag gikk igrunnen så bra som den kunne gå. :)

Blodtrykket var greit, overtrykket hadde sunket litt, men undertrykket var fortsatt på 90 og jeg hadde litt mer proteiner i urinen. På tirsdag lå jeg på +1, men i dag lå jeg mellom +1 og +2. CTG var derimot like fin som på tirsdag, og blodprøvene var fortsatt fine, så da ble jeg sendt hjem med beskjed om å komme tilbake for ny kontroll på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det fint lite, har hverken hatt noe nedpress eller kynnere, men fikk beskjed av jordmor i forrige uke at hodet var festet. Og legen min sa tidligere i denne uken at det kan godt hende jeg føder før termin (krysse fingrene), uten at det er sikkert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig med festet hode, ihvertfall! :)

Her tror jeg ikke det er antydning til noe festet hode. Fastlegen sjekket på torsdag, og da var det ihvertfall ikke festet, og jeg tror ikke det har festet seg i mellomtiden.

Stikkinger, nedpress og slim (beklager detaljene, dere) er derimot blitt en del av hverdagen, men jeg kan ikke si at jeg synes det gjør så veldig mye. Skal jeg være ærlig så gjør det ikke meg noe om jeg går i fødsel av meg selv iløpet av påsken, for da slipper jeg ihvertfall kontinuerlig vurdering iforhold til svangerskapsforgiftningen og når det blir keisersnitt. Da blir det keisersnitt når fødselen setter igang.

Og når man snakker om å gå i fødsel... Er det noen av dere som vet hvordan en tegningsblødning ser ut? Nok en gang så må jeg beklage detaljene, men i stad kom det en del rosa utflod kombinert med at livmorhalsen virker sår som fy og bolla presser seg nedover. Er dette tegn på forestående fødsel?

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Advarsel: Syte innlegg!*

Bah! Er det ikke det ene, så er det, det andre... :P

Knerten ble smittet av brennkopper i barnehagen forrige uke, og ble satt på antibiotika for dette på mandag. Antibiotikaen ser ut til å ha tatt knekken på dette hos han, og han er vel mer eller mindre frisk igjen. Nå har derimot samboeren fått brennkopper, og i motsetning til guttungen, så har ikke han fått den klassiske typen som gir sår med gul skorpe på noen få steder. Neida, han har fått en systemisk infeksjon som har fulgt blodbanen og gitt han brennkopper i hodebunnen, på hendene og på føttene, og som foreløpig arter seg som blemmer i underhuden. Akkurat det man har lyst til å ha i hus på et sånt tidspunkt. Så, nå krysser vi fingrene for at det ikke skjer noe de nærmeste dagene slik at samboeren sin antibiotikakur får tid til å virke litt og han blir smittefri før Bolla melder sin ankomst. :P

I tillegg har svigermor og broder'n også har fått samme type brennkoppinfeksjon som samboeren, og dette er jo ikke akkurat betryggende, så nå krysser jeg virkelig fingrene for at jeg går klar av dette. Det eneste som er verre enn at samboeren har fått dette er vel at jeg får det, for en sånn infeksjon er vel ikke akkurat spesielt god kombinasjon med keisersnitt og nyfødte... Huff! Påsken var spennende nok i utgangspunktet om jeg ikke skulle få dette å bekymre meg for, gitt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, for en kjedelig påske SmallTalk. Håper også for din del at samboeren din iallefall rekker å bli bra (nok), så han får vært med deg når Bolla kommer :)

Noe helt annet, jeg så denne http://www.an.no/nyheter/article7306207.ece , og jeg må helt ærlig talt si at jeg synes det er så teit. Gravidfotografering, babyfotografering, babyshower, alt det skjønner jeg, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva man bruker en slik gipsmage til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Uff, SmallTalk! Ikke akkurat det dere trengte!

Påsken her har vært helt bortkastet. Sykdom, sykdom, sykdom..! Har fått sett helsevesenet fra innsiden da, og de skal ha for innsats og trivelighet, men nå er jeg lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dager igjen til KS... :bond:

Nå er alle med brennkopper i familien på bedringens vei, og jeg går på antibiotika jeg også. Mandag kveld oppdaget jeg noen prikker i hendene som kunne ligne på det samboeren hadde fått, og fikk time hos legen når legekontoret åpnet tirsdag morgen. Etter å ha hørt om brennkopputbruddet som rammet familien i påsken, så ble det til at legen ikke tok noen sjanser, så da ble det antibiotika på meg også i tilfelle det faktisk skulle være brennkopper. Det er ikke akkurat noe som er ønskelig å dra med seg inn på et sykehus, så nå er jeg ihvertfall sikker på å ikke kunne smitte Bolla, for jeg skal gå på dette i 4 dager til, og prikkene mine utviklet seg ikke slik de gjorde på samboeren. :P

Og, like positivt er at blodtrykket mitt har gått nedover iløpet av påsken. Jeg lå på 145/90 og +1 på proteiner rett før påske, og siden mandag har jeg ligget stabilt på 125/85 og +1 på proteiner, samt at alt av blodprøver har vært akkurat der de skal være ved hver kontroll. Med mindre det skjer noe uventet iløpet av helger, så ser det faktisk ut som om jeg faktisk går frem til datoen for KS. DET hadde jeg ikke trodd før påske. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at både brannkopper og svangerskapsforgiftning har holdt seg på avstand, SmallTalk! :jepp: Eller, at det ikke ble fullt utbrudd av noen av delene hos deg, i alle fall ;) Så spennende, innen fire dager er du tobarnsmor! :jepp:

Her er alt superfint! 38+3 i dag, og dermed er det akkurat to uker til termin i dag :bond: Var på sjekk hos jordmor i dag, og jeg er visst usedvanlig sprek til å være såpass sprekkeferdig :fnise: Gode verdier på både hb og blodtrykk, og har bare 0-1 i ødem. Hodet er festet også, så nå er det bare et spørsmål om tid :) Føler meg i god form også, selv om jeg fort går tom for energi.

Kjempespent på ukene framover nå! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekkeferdig, faktisk... Ja, er det en ting man virkelig føler seg på slutten så er det vel det. :ler:

Jeg var på sykehuset og tok noen blodprøver i går, og var veldig fornøyd når bioingeniøren som skulle ta prøvene der kikket på magen min og kom med følgende spørsmål: "Du er rundt 5 mnd på vei, eller?". Jeg er ikke spesielt høy, og ikke spesielt brei heller, så hvor magen egentlig gjemmer seg er egentlig et godt spørsmål. Jeg lever ihvertfall veldig godt med at andre synes den er liten og nusselig, for jeg for min del ser frem til å bli kvitt den nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekkeferdig, faktisk... Ja, er det en ting man virkelig føler seg på slutten så er det vel det. :ler:

Jeg var på sykehuset og tok noen blodprøver i går, og var veldig fornøyd når bioingeniøren som skulle ta prøvene der kikket på magen min og kom med følgende spørsmål: "Du er rundt 5 mnd på vei, eller?". Jeg er ikke spesielt høy, og ikke spesielt brei heller, så hvor magen egentlig gjemmer seg er egentlig et godt spørsmål. Jeg lever ihvertfall veldig godt med at andre synes den er liten og nusselig, for jeg for min del ser frem til å bli kvitt den nå. :)

Hehe, ja, for selv om magen ikke er spesielt stor føles den absolutt i veien nå, altså :fnise:

Min mage er heller ikke spesielt stor, så jeg har fått noen overraskende blikk denne uka når jeg har fortalt at jeg bare har et par uker igjen til termin ;) Men, som sagt, den er stor nok nå, skal bli en lettelse å få babyen på utsiden!

Søt den kommentaren fra bioingeniøren, da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, for selv om magen ikke er spesielt stor føles den absolutt i veien nå, altså :fnise:

Min mage er heller ikke spesielt stor, så jeg har fått noen overraskende blikk denne uka når jeg har fortalt at jeg bare har et par uker igjen til termin ;) Men, som sagt, den er stor nok nå, skal bli en lettelse å få babyen på utsiden!

Søt den kommentaren fra bioingeniøren, da :ler:

Ja, jeg synes i grunnen det. :fnise:

Spesielt siden de kommentarene jeg får fra moren min angående magen er av typen: "Ja, nå begynner den å bli drøy...", hvorav mitt svar som oftest da er "Takk for at du minner meg på at jeg føler meg som en strandet hvalross for tiden" og hun da er rask med å svare at "Jammen, det er jo bare positivt ment. Tidligere var den jo så liten at det nesten var bekymringsverdig!" Fantastisk! Som om det er noe bedre... :eeeh: (Trenger jeg å si at moren min ikke akkurat er den som er flinkest til å ordlegge seg noen ganger? :klaske::roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at dere er i form :biggrin: Spennende med så kort tid til KS SmallTalk!

Her er jeg også i knallform, har nesten ikke følt meg bedre hele svangerskapet enn det jeg gjør nå, trodde faktisk at blodtrykket mitt var tipp topp igjen før forrige legekontroll, men det var visst like dårlig som det har vært hele tiden, er tydeligvis bare jeg som har stresset ned :sjenert:

Og jeg også føler det som om magen skal sprekke hvert sekund, og jeg har jo lagt på meg bare mage, har ikke noe særlig vann i kroppen, og har gått opp om lag 8kg. Og det eneste stedet det synes er fremover, så jeg har fått noen kommentarer på at "nå er det vel ikke lenge igjen" :fnise:

Hodet har vært festet siden uke 34/35, og leser flere steder på nettet at man føder i gjennomsnitt 3 uker etter at hodet har festet seg, så da håper jeg at mini også har googlet det og kommet frem til det samme, er lei av å gå slik og vente. Og enda så kan det i verste fall gå over 3, nesten 4 uker til :sukk: før det skjer noe. (Håper legen min har rett i at jeg føder før termin slik han tror.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke for å ta luven fra deg, men min første hadde i alle fall ikke googlet seg frem til det...:P Her var hodet festet i bortimot 12 uker...

Edit: tellefeil..:P

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke for å ta luven fra deg, men min første hadde i alle fall ikke googlet seg frem til det... :P Her var hodet festet i bortimot 12 uker...

Edit: tellefeil.. :P

Mmm, det var det jeg var redd for ja... Og om mini har samme fart som faren sin, så går jeg gravid til neste år, minst! For han er rimelig sen til å få rompa i gir til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hodet har vært festet siden uke 34/35, og leser flere steder på nettet at man føder i gjennomsnitt 3 uker etter at hodet har festet seg, så da håper jeg at mini også har googlet det og kommet frem til det samme, er lei av å gå slik og vente. Og enda så kan det i verste fall gå over 3, nesten 4 uker til :sukk: før det skjer noe. (Håper legen min har rett i at jeg føder før termin slik han tror.)

Uff da, dette burde ikke jeg lese.. Her var hodet alt festet på forrige kontroll, uke 31. Jormor sa noe om at hun trodde jeg kom til å føde før, for det var visst ikke så ofte at hodet festet seg så tidlig, og spesielt ikke hos flergangsfødende... Fødte i uke 35 sist, håpet egentlig på å gå hvertfall til 37 denne gangen... Men det spørs vel det da....

Men håper legen din har rett for din del, du har jo kommet litt lenger enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten mage ja... Så heldig har ikke jeg vært. Ligger høyt over grafen selv om jeg er normalt slank og ikke har lagt på meg noe mer enn normalt. Får stadig kommentarer om at jeg er så stor, de blir overraska når jeg sier hvor langt jeg er på vei (kun 35+0 i dag), de tror jeg skal føde hvert øyeblikk, og at jeg helt sikkert kommer til å føde før termin. Men det trodde dessverre ikke jordmora mi, ble litt skuffa da, hadde et håp om at jeg var ferdig snart. :-( hodet har ligget ned i mange uker, men var ikke festet på kontroll forrige uke, har ikke merket noe til at magen har sunket heller. :-(

Jeg er så lei av alle plagene, klarer snart ingenting med den store magen. Nå er det heldigvis bare 11 dager igjen på jobb. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor mage her også, av typen "du er sikker på at det bare er en der inne altså??". Men jeg syntes egentlig det er moro jeg, forrige gang fikk jeg aldri ordentlig gravidmage :) Rart at det kan variere sånn egentlig, vektoppgangen har vært ca den samme begge gangene.

Ellers har blodtrykket mitt begynt å tulle, de siste par kontrollene har det vært skyhøyt, men når det har blitt målt på sykehuset etterpå har det vært mye lavere. Siste kontroll satt jeg ny "rekord", med 160/100. Heldigvis var det 130/80 en halvtime etterpå på sykehuset, hvis ikke hadde jeg vel blitt innlagt ;) 80 er fortsatt høyere undertrykk enn jeg har til vanlig selv om det ikke er veldig høyt, men jeg fortstår ikke hvordan det kan være så forskjell i målingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med KS i dag SmallTalk! Så får du gi oss oppdatering når alt er vel overstått og du er i form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...