Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fikk målt fløtepusen idag,, rett over 11 kg og 85 cm. Men er jo ikke verre enn å prøve en dress i 92 også- og se! Takk for innspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løpesykkel var et godt tips! Hun elsker "fart og spenning" som pappa'n sin og sykkel er veldig populært for tiden (Hun har en sånn som hun fikk i fjor, men jeg føler at den er litt for barnslig for henne nå siden den "gjerder" henne inne og har sånn skyvehåndtak. Dessuten er den litt jalla i plast, og jeg vil heller at frøkna skal få seg en skikkelig trehjulssykkel eller en løpesykkel)

Frøken Fryd har prøvd seg på stor trampoline et par ganger, og synes det er veldig morsomt å løpe på den og hoppe på rumpa, så hver gang vi går forbi en trampoline så kommer det ivrig: "hoppe! hoppe!" Men vi har (heldigvis?) ikke plass til trampoline her vi bor nå, så hun får nøye seg med å hoppe hos bestisen og låne onkelen sin når vi er hos mine foreldre ;)

Så voldsomt med leker har hun ikke, men jeg synes allikevel det er nok fordi det er mye som ikke blir lekt med.

Hvor lenge sover deres små nå på dagtid? Frøken Fryd har begynt å sovne så sent etter klokkesnuing og ny seng. Før sovnet hun i 19-tiden, men nå kan klokka fort bli 20:30-21, selv om vi står opp til samme tid. Har ikke innført noen soverestriksjoner i barnehagen (hun sover stort sett 1t 15 min, men kan glimte til med en halvtime ekstra) og hjemme i helgene sover hun gjerne 1,5-2t på dagtid, men nå tror jeg vi må kutte ned til 1 times dagsøvn. Ihvertfall prøve og se hvordan det fungerer på leggingen. Er ingen krise at hun er våken til 20, men jeg tenker at hun trenger ihvertfall såpass med søvn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sovner også litt senere nå.. om det har med klokka eller hva.. Hun er i seng 19.15-19.30 ca, men sovner gjerne ikke før 20. (av og til blir det stille med engang også..)

Hun sover til ca. 06.30, og i barnehagen og hjemme sover hun 1,5-2 timer (av og til 3 her hjemme også). Vi har satt soverestriksjon til maks kl 14. i barnehagen nå.

Har inntrykk av at hun sover nok igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begrenset Småens dagsoving til en time i et halvt år allerede, men har måttet skyve leggetiden med 30min nå etter klokkestillingen. Fra 18.30 til 19, ingen krise mao. Han sover til et sted mellom 6 og 7.

Kanskje de trenger mindre søvn nå som det er lysere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann har kuttet ut dagsoving den siste uka, med svært godt resultat. De siste mnd har har ikke sovnet om kvelden før 20 etter litt kamp, og våknet igjen ca 06, men nå sovner han på fem minutter kl 19 og sover til 07. Vi har måttet slåss med ham for å få han til å sove det siste halve året, og en periode kuttet vi ned til soving en halvtime, men det funket altså best å ikke sove på dagen i det hele tatt. Mulig det hadde vært annerledes i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har heldigvis sovna noe seinere etter klokkestilling. I dag var han våken til 19.15, det er seint til han å være! Er bare når han er syk over flere dager det skjer. Han våkner som regel rundt 7. Sover 1,5 time i bhg, de vekker han hvis han sover til nærmere 14 (pga måltid, ikke fordi vi har bedt om det).

Han er gjerne våken i 30-60 min midt på natta, så total søv på et døgn blir rundt 14 timer.

Tror han kommer til å sove på dagen lenge, sånn som det er nå ber han om å få legge seg både for duppen og for natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Så kjekt å lese om deres små igjen! Nå har jeg hatt meg en liten KG-pause, men nå er jeg litt tilbake :)

T er blitt en stor gutt med sterke meninger! Prater mye og det er godt å endelig forstå hva han vil.

Han har sovet i storguttseng (sprinkelseng uten den ene siden) i en mnd, og det har gått kjempefint. Gikk ut av sengen 3 gangen første kvelden, men så hadde jeg på en liten sengehest med 10 cm høyde og den holder han innenfor ;) Var veldig koselig når både jeg og mannen var på badet for å dusje og ordne oss etter at ungene var kommet i seng og M ropte for 100de gang at vi måtte komme, og der låg T også i hennes seng! Stilling av klokka har gått helt fint. Er han ikke helt klar for å sove når vi legger han så får han lese en bok til han sovner, fungerer godt på begge to :)

Ang bursdag så holder vi på å planlegge mummi-bursdag! T elsker mummitrollet, så der var det ingen tvil. T har så stor familie, så for å presse inn 2 bursdagsselskap midt mellom mye jobbing, eksamen, bryllup, 17-mai og andre sine selskap så må det planlegges i god tid. "Han" ønsker seg plasto traktor med henger og gravemaskin, brio-togdeler, løveungen, sommerklær i 92 og en fleecedress. Han får et ullsett med mormoren, og fra oss står valget mellom parkdress, 3-hjulssykkel (hvilke løpesykkel har deres som er så små? M sin er nok litt stor ennå) og trampoline. Trampolinen blir nok til begge og da må nesten T få en liten ting i tillegg, så spørs hva stundentøkonomien tillater ;)

Og gratulerer til alle som har blitt gravid mens jeg var borte! Så gøy!
Her er det ikke noen 3.mann på vei, og kjenner jeg er fortsatt er negativ til å gjøre dette ennå en gang. Mannen er veldig klar, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror sover nå uavbrutt fra ca kl.19-7, og 2-3 timer på dagtid. Herlig, etter så mye trøbbel med søvnen og avbrutt søvn helt fra fødselen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er Stinelin :) Godt at ting har ordnet seg.

L våkner fortsatt x antall ganger pr natt. Et halvt år siden han sov natten igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fløtepusen har jo vært en drøm å legge og gjennom natta siden hun var 6 mnd. type sovet fra 19 til 07 uavbrutt, og bare lagt henne ned og så sovna raskt.

Men ting forandrer seg jo... og fra å være leken og kosete siste 2 mnd og dra ting litt ut, er det blitt mer og mer trass og bestemte meninger i leggetiden nå. Ikke i seng 19 lengre, men 20-21 hver dag siste tida. er jo så lyst og varmt og deilig, og hun vil IKKE legge seg. hyling og tårer og alt det der, og MAMMA MAMMA MAMMA,... lese 2-3 bøker, synge enda flere sanger, tviiiiiholder hånda mi senga og får panikk om hun merker at jeg skal prøve å komme meg ut av grepet og rommet. Jaja, det er vel en periode.. men kjenner jo på at det er slitsomt. Og etter en lang leggetid, så ligger hun gjerne 30 min i senga og pperiodevis snakker/leker eller smågriner/hyler etter mamma. Altså ikke så avslappende kvelder om dagen!

Hun er også litt vanskeligere på mat, vil jo gjerne selv bestemme hva hun vil. favoritten er yoghurt, hun vil helst ha det 3-4 ganger hver dag- og blir like sint hver gang hun ikke får. hehe...

Men altså: hun er utrrrrrrolig skjønn og god om dagen! :)= så trygg og smilende og fornøyd (så sant hun ikke trasser såklart!) Men vi ser jo forbi trassen, vi vet jo at det er en del av utviklingen- ikke at hun IKKE er et trygt og lykkelig barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke alene om å få hilse på en trasseunge, Pasjonsblomst. :jolie:

Hvor enn mye det er en naturlig del av utviklingen, krever det sin mann (og kvinne) å holde seg rolig når ALT i hele verden er helt feil. Her er det morgen- og kveldsstell som er blitt veldig interessant. Det er Småen nemlig fint lite interessert i. Og hvis han skal bade, står han først i lange tider og vræler i balja fordi han ikke vil bade, før så å ikke ville komme UT av balja når han først setter seg ned.

Vil gå selv, men vil ikke gå. Vil spise selv, men sier ÆSJ til alt.

Nå høres det ut som jeg har mest lyst til å gi bort ungen, men det er ikke tilfellet altså :fnise: Når han ikke har vondt i vilja si er han nemlig helt herlig. Språket har løsnet skikkelig, så nå har vi faktiske samtaler, og han har fått sansen for å bli lest for. Masse, masse kos. En god dæsj omvendt psykologi (hittil funker det både på middagsspising, kosevegring og tannpuss), og masse lek ute i det fine været gjør at dagene egentlig er veldig, veldig hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har mini blitt to år og feira i helgen.

Det var en stolt frøken som ble henta i bhg med krone med Minni Mus på :)

Nå sover hun på rom med storesøster og det går helt fint, bortsett fra at storesøster er tidenes morgenfugl om dagen *gjesp *

Vært på to års kontroll idag, 86,5 cm lang og 12,1 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med overstått Evileve! Lurer på hvordan L vil reagere på 2års feiringen i barnehagen. Ser for meg at krona ikke får sitte lenge på hodet :fnise:

L begynte forresten med stor seng før helga. I natt sov han hele natten i strekk!! 7-8 mnd siden sist og jeg er i sjokk :ler: *pliiiiis la dette bli en vane, pliiiiis!!!!* :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med toåring, evileve! :strix:

Her har bursdagsfeiringen gjort varig inntrykk, Snorkis vil stadig ha på krone (hun foretrekker den jeg lagde, mistenker at den sitter litt bedre på hodet enn den fra bhg) og vil synge "burssasangen!" (bursdagsangen). Hehe. Snart to uker siden bursdagen nå. Har vært et par andre mai-bursdager i bhg også, så hun får det inn til stadighet... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel overstått til 2 åringen, Evileve!:) hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Lillemann synes også bursdag var innmari gøy. Han leker stadig vekk bursdag og da lager han stort sett noe mat på kjøkkenet sitt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med vel overstått til toåringene :) Herlighet, de begynner å bli store! Og vi har holdt denne tråden i live i nesten tre år... :fnise:

Småen har siste bursdagsfeiring i barnehagen friskt i minne, så når jeg så smått snakker om den kommende dagen insisterer han på at det er barnehage venninna som har bursdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle toåringer! :blomst:

Her er det litt under en måned igjen til bursdagen, og en måned igjen til termin. Håper på at Lillesøster melder sin ankomst i god tid før (eller etter, men vil helst slippe å gå over termin) slik at de får hver sin dag og at vi får feiret Frøken Fryd uten for mye stress med rett fra/til sykehus :fnise:

Til dere som har flere barn; merket dere noe på storesøsknene når det nærmet seg termin? Her er det som sagt en måned igjen og frøkna har plutselig blitt veldig mammafokusert. Kjempekoselig det altså, men ser at det kan være fare for litt sjalusi og/eller separasjonsangst når den lille kommer.

Skal dere gå i/se på tog på 17. mai da? Tror vi kommer til å se på barnetoget ihvertfall. Orker nok ikke å gå i det selv, men blir nok stas for Frøken Fryd å se på og vifte litt med flagget (godt de skal øve i barnehagen på fredagen :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bare stikker opp på skolen rett oppå her og ser på/går i tog og kanskje kjøper en is også reiser vi hjem og griller og sånn :)

Lurer på om bunaden min passer... :fnise:

Jeg merket ingen forskjell på L før termin med lillesøster :) Og han har heller aldri vist store tegn på sjalusi heller :) Jammen går det fort til fødsel nå! Spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jeg ringte jeg nettopp til helsestasjonen og spurte om vi snart skulle få innkalling til toårskontroll, siden lillemann hadde bursdag for snart en mnd siden. Nei, den skulle vi få etter sommerferien. Da er han jo nesten to og et halvt, men jeg fikk til svar at han er to år helt til han fyller tre. :glare: Så da blir det faktisk et år mellom 15 mnd og 2-års kontrollen. Lurer på om det er en måte å spare penger på.... De satser på at mange toåringer flytter ut av byen i løpet av sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...