Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown

Stilig at vi har like termindatoer da! I alle fall foreløpig. Blir spennende å se etter UL og når fødselen faktisk starter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stilig at vi har like termindatoer da! I alle fall foreløpig. Blir spennende å se etter UL og når fødselen faktisk starter :)

Veldig artig det ja. Nå har ikke jeg begynt å tenke på fødsel enda faktisk. Tar hver dag som det kommer, for alt dette er jo nytt og ukjent. Det jeg ser frem til først nå er å nå den utrolige magiske 12 ukers grensen, og å fortelle alle at jeg er gravid. Hopefully!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir helt uslitt av alle bekymringene. Var en overbekymret person før dette også, men nå er det helt ekstremt :sukk: Er så redd for å miste, for at hjertet ikke har begynt å slå, fordi jeg ikke har antydning til kvalme, tenk om jeg bare inbiller meg alt sammen etc. Måtte bare få det ut :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir helt uslitt av alle bekymringene. Var en overbekymret person før dette også, men nå er det helt ekstremt :sukk: Er så redd for å miste, for at hjertet ikke har begynt å slå, fordi jeg ikke har antydning til kvalme, tenk om jeg bare inbiller meg alt sammen etc. Måtte bare få det ut :bond:

Hei Dorey:)

Jeg har det på samme måte som deg,har ikke antydning til kvalme jeg heller. Kjøpte faktisk en ny test i dag. Viste klart og tydelig GRAVID:) Det er helt vanlig at kvalmen ikke komme før om en uke eller to. Jeg har begynt å bli veldig trøtt, men kanskje det er psykisk.. Vi er jo tidlig i løpet, men høyst sannsynlig går det fint for oss :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, det er nok ingen grunn til bekymring:) Jeg begynner å kjenne en snikende kvalme nå, særlig om kvelden. Ellers jobbet jeg i går (er student med late dager til vanlig) og jeg har aldri i mitt liv vært så sliten. Dessuten var tålmodigheten min på bunn, ikke bra i et serviceyrke :fnise: Det var like før jeg måtte på do og grine fordi noen unger var frekke. Disse hormonene altså!

Ellers er jeg 6 uker på vei i dag! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalmen kommer ofte ikke før i uke 5-6, nei. Med lillejenta kom den med et smell i slutten av uke 5 for min del - dagen før en stor eksamen. :roll: Nå merker jeg tendenser, spent på hvordan det utvikler seg. Var voldsomt kvalm med lillejenta (spøy daglig til uke 18 :sukk:), men var veldig lite kvalm ifbm MAen, så jeg er spent på hvordan det blir nå... Tolker jo kvalme som et godt tegn for min del.

Trøtthet og slitenhet, ja... Tell me about it! I går måtte jeg legge meg og sove en time på ettermiddagen, før jeg hentet lillejenta i barnehagen. Ellers hadde jeg rett og slett ikke overlevd frem til hun skulle i seng, tror jeg. :ler: I tillegg har vi jo arbeidsfolk her, og de kommer klokka 7 om morgenen. :Gjesp: I dag er lillejenta hjemme siden det er planleggingsdag i barnehagen, jeg er litt spent på hvordan det går etterhvert som jeg blir trøtt utover dagen. :ler: Men det går vel helst bra. Akkurat nå hadde det dog vært praktisk om hun fremdeles sov på dagtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

jeg melder min ankomst her inne..

I går fant jeg ut at jeg var gravid, skulle bare ta en test for å avkrefte graviditet (forsinket mens), men den var positiv gitt, og alle de andre 4 testene var også positive.

Så i dag ringte jeg legen, fått time om 2,5 uke, da er jeg ca 8 uker på vei.

Har prøvd å regne ut termin, og den er ca 1. mai, så blir jo spennende å se hvor godt dette stemmer med det UL vil fortelle meg etterhvert.

Har hatt ømme bryster et par uker nå, så det er vel et symptom i hvertfall, ellers ikke plaga med noen ting:)

Tenker på om samboer skal være med på første svangerskapskontroll, er deres menn med på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg har ikke fått time før uke 12 jeg. De sa det ikke var nødvendig før. :vetikke: Mannen min skal i allefall være med!

Velkommen og gratulerer så mye forresten! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestilt noe time enda, tenker jeg kan vente bittelitt.. Men lurer på om jeg ikke får time før rundt uke 12 jeg heller, fordi alt er så usikkert før den tid allikevel..?? Litt av en holdning..

Velkommen til alle nye i klubben, håper vi blir mange! :hallo:

Endret av Aurelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer babyblå :)

Her tenker jeg å bestille meg time til legen ca i uke 9. Sist var jeg inne ganske tidlig, sikkert i uke6-7 omtrent. Og det var ikke nødvendig..Like greit å vente litt til. Også tenker jeg å bestille UL til uke 11. (jeg har fri en dag annenhver uke, så passer fin å ta det på sånne dager, så slepper de på jobb å vite det før de må :) )

Tror ikke mannen blir med her. Han var med en gang sist, men syntes det ble rart, for det er jo bare kontroll av meg egentlig. Men skal være med på UL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg synes liksom det er rart dette med hvordan disse terminkalkulatorene regner, fordi jeg vet ganske nøyaktig når jeg ble gravid, og det er jo 14 dager etter terminkalkulatoren regner..

kanskje noen kan forklare meg litt nærmere hvorfor den regner fra første dag i siste mens? Føler det er rart å si at jeg er i uke 5, når jeg da egentlig bare er i uke 3..

og hva skjer egentlig på første (og videre ) svangerskapskontroller? og UL, stemmer det at vi kun får 1 av dem? leser så mye rart på nettet, og vet ikke hva jeg skal tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditeten regnes fra første dag i siste mens, altså har du allerede vært gravid i to uker når unnfangelsen fant sted..

F.eks så fikk jeg mensen 2. aug, unnfangelsen var ca 16.aug (to uker etter) og jeg er nå 4+4. Bedre? Jeg er ikke så god til å forklare, men prøver :)

På den første kontrollen skal du fylle ut papirer om deg og sykdommer o.l, sende søknad om UL, ta blodprøver og tisseprøver (?). Og ved min stasjon avtaler vi timer videre med lege/jordmor.

Det er bare en UL, så sant alt er i orden. Den er ca rundt 20 uker. Men jordmor (og lege?) lytter etter hjertelyd på kontrollene, sånn du vet at ting er i orden der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan rett og slett ikke vite sikkert når man ble gravid. Det er mange faktorer som spiller inn - nøyaktig når eggløsning finner sted, når egget befruktes, når det fester seg i livmoren. Visstnok kan et befruktet egg ligge litt i "dvale" før prosessen fortsetter. Sædceller kan overleve i noen dager i livmor. Og i tillegg var jo menstruasjon det man hadde å gå etter i tidligere tider, før man visste helt hvordan ting foregår. Første dag av siste mens var jo noe konkret å gå ut fra. Forøvrig kalles uke 1 og 2 "mors uker", mens ukene etter kalles "barnets uker", om jeg husker rett.

Første svangerskapskontroll er nokså kjedelig - man fyller ut skjemaer, tar blodtrykk og diverse blodprøver, bestiller fødeplass, snakker litt om løst og fast. Det finnes nasjonale retningslinjer for når svangerskapskontroller skal skje, og i den står det vel uke 10-12 for første kontroll. Det går vel både på at risikoen for SA avtar, men også noe med tidspunkt for blodprøver og den slag, har ihvertfall jeg fått høre.

En ordinær UL, ja, i uke 18-21 eller deromkring - husker ikke helt. Det er fordi forsteret frem til dette tidspunktet utvikler seg omtrent likt mtp størrelse og sånt, så man kan fastslå termin litt mer nøyaktig, samt at det er et godt tidspunkt for å sjekke at alt er som det skal med organer m.m. Er det medisinske indikasjoner kan man få ytterligere ultralydundersøkelser, som ved f.eks. blødninger, lite liv, sjekk av leie. Tvillinggravide og gravide med enkelte sykdommer følges nøyere opp med UL, men da er det jo igjen medisinske grunner til det.

Jeg hadde med mannen på veldig mye i første svangerskap, blir nok ikke så mye denne gangen. ;) Men han blir med om jeg vil - han var f.eks. (heldigvis!) med på ULen der jeg fikk vite om MA i vinter... Men det var jo litt spesielt. Jeg tror man bare må kjenne på hva som føles riktig for en selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder jeg meg inn i klubben også.

Termin 3 mai ifølge menstermin.

Tok ut spiralen 26 juli og fikk mensen samme dagen, så skjedde fort her i gården gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar til dere begge:) Kjenner jeg gleder meg mer for hver dag som går:) Hva anbefales å gå til jordmor eller lege, eller begge i en kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da melder jeg meg inn i klubben også.

Termin 3 mai ifølge menstermin.

Tok ut spiralen 26 juli og fikk mensen samme dagen, så skjedde fort her i gården gitt :)

Velkommen i klubben:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyblå takk for det :)

Kvalmen er heldigvis fraværende med mindre jeg ikke spiser ofte nok,

da kommer kvalmen sigende..

Ellers så er alt rimelig likt som forrige gang, så magefølelsen sier jente :)

Morsomt med flere med ca samme termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder jeg meg inn i klubben også.

Termin 3 mai ifølge menstermin.

Tok ut spiralen 26 juli og fikk mensen samme dagen, så skjedde fort her i gården gitt :)

:velkommen:

Der kom kvalmen :):spy: Ellers kommenterte mannen min her en morgen "Oj, du har jo fått skikkelig gravid-pupper jo!" :)

Gravidpupper er helt klart stas! Helt til du er ferdig å amme og de henger der som to lefser.. Håper ikke mine vokser noe denne graviditeten, jeg vil nemmelig ikka ha større! Da kommer jeg til å måtte rulle de opp i BHen :fnise:

Hvor mye trener dere folkens?

Jeg trente litt (mye for meg) før sommeren, gikk ned 10 kg. Så ble det stopp i sommer, og nå vil jeg begynne på'n igjen. Men jeg er usikker på hvor mye jeg kan trene. Er jo ikke topp trent.

Sist graviditet gikk jeg opp over 25kg, og det har jeg lite lyst til denne gangen. Men vil ikke gå ned noe heller akkurat nå når jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...