Gå til innhold

Amatør trenger kamera-tips :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestemt meg for å gå til anskaffelse av kamera. Har tidligere brukt et billig digitalkamera men nå bruker jeg mobilen siden det tar bedre bilder.

Jeg er veldig glad i å ta bilder, men kun for moroskyld og som hobby, så jeg trenger ikke noen fancy-pancy greier ;)

Fordel om kameraet;

-Har lang batterilevetid

-Ikke er så stort og tungt

-Tåler litt vær og vind/en liten støyt

-Ikke er så dyrt

-Og om det er enkelt å overføre bilder fra kamera til data (macbook air).

Har noen forslag og erfaringer med kamera som oppfyller hvertfall noen av disse kravene? :)

Anonymous poster hash: 4dd9e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er maksprisen? Har du et spesielt merke du foretrekker? Speilrefleks eller kompakt? :)



Anonymous poster hash: 0e821...2ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er maksprisen? Har du et spesielt merke du foretrekker? Speilrefleks eller kompakt? :)

Anonymous poster hash: 0e821...2ce

Har ingen spesielle preferanser, åpen for forslag :)

Makspris, hmm 2-3 tusen?

Anonymous poster hash: 4dd9e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vil nok et kompaktkamera være passe for deg :) Jeg er veldig glad i Canon PowerShot selv, som det finnes mange forskjellige varianter av, men de er verken vann- eller støttette. Det går dog an å kjøpe vanntett deksel, noe som kan være gøy å leke med på stranden om sommeren :) Ellers anbefaler jeg som regel å gå innom en fotobutikk og prøve ut mange forskjellige kameraer. Finn ut hvilket som føles best i hånden din, som har et greit menyoppsett, og ta gjerne noen testbilder med det. Hvis du for eksempel står igjen med to stykker som du ikke klarer å velge mellom, noter deg navnene på disse og sammenlign dem på http://snapsort.com/compare:) Der har de også en funksjon for å gi anbefalninger til kameraer, hvor du putter inn det du er ute etter :)



Anonymous poster hash: 0e821...2ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vil nok et kompaktkamera være passe for deg :) Jeg er veldig glad i Canon PowerShot selv, som det finnes mange forskjellige varianter av, men de er verken vann- eller støttette. Det går dog an å kjøpe vanntett deksel, noe som kan være gøy å leke med på stranden om sommeren :) Ellers anbefaler jeg som regel å gå innom en fotobutikk og prøve ut mange forskjellige kameraer. Finn ut hvilket som føles best i hånden din, som har et greit menyoppsett, og ta gjerne noen testbilder med det. Hvis du for eksempel står igjen med to stykker som du ikke klarer å velge mellom, noter deg navnene på disse og sammenlign dem på http://snapsort.com/compare:) Der har de også en funksjon for å gi anbefalninger til kameraer, hvor du putter inn det du er ute etter :)

Anonymous poster hash: 0e821...2ce

Tuusen takk for veldig hjelpsomt svar :) :)

De poeershot kameraene jeg finner på nett er med batteri. Er det vanlig? Går ikke det veldig fort tomt?

Anonymous poster hash: 4dd9e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så vanlig med batteri nå til dags, ja. Fordelen med det er at det er mulig å kjøpe ekstra batteri som du kan ha med på tur :) Jeg har alltid med dobbelt opp av batteri og minnekort når jeg er ute, i tilfelle jeg skulle trenge det.



Anonymous poster hash: 0e821...2ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske så vanlig med batteri nå til dags, ja. Fordelen med det er at det er mulig å kjøpe ekstra batteri som du kan ha med på tur :) Jeg har alltid med dobbelt opp av batteri og minnekort når jeg er ute, i tilfelle jeg skulle trenge det.

Anonymous poster hash: 0e821...2ce

Holder batteriene lenge da?

Anonymous poster hash: 4dd9e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere forslag mottas med takk 😉

Anonymous poster hash: 4dd9e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder batteriene lenge da?

Anonymous poster hash: 4dd9e...319

Har selv canon powershot g12, batteriet holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er ingen vits i å kjøpe speilreflex hvis du skal gå rundt å skyte med automodus. Da er kompakt akkurat likt i kvalitet på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...