Gå til innhold

Forslag til en brukbar gaming PC?


Mann 42

Anbefalte innlegg

Dette er et område der jeg er fullstendig grønn, siden jeg aldri har spilt noe på PC, og aldri har satt meg inn i hva som finnes og hva som er bra. Og hvorfor.

Men nå har jeg altså begynt å spille EVE online, som er et MMORPG med litt større krav enn min gamle bærbare kan håndtere.

Det kjører forsåvidt, men i en del lokaliteter er det betydelig hakking og tendenser til lag. Jeg mistenker at det er min bærbare som må ta ansvaret for at det blir tregt innimellom.

Jeg tror jeg kommer til å satse på en stasjonær maskin.

Det jeg trenger råd om, er antakelig grafikk. Det ser ut til at det som mer enn noe annet gir min maskin problemer, er områder av spillet med komplisert grafikk, og der det er mange ting som skjer på en gang. Eksempler er når romskipet kommer inn i et område der det er mye vrakrester som flyter rundt, eller der det er begrenset sikt og stadig nye ting som skjer visuelt.

I scenarier der man bare har en stasjonær bakgrunn, flyter spillet mye bedre.

Her er anbefalte specs for å kunne spille EVE online

OS: Windows 7 / 8

CPU: Intel i7 Series or AMD X4 @ 2.0 GHz or greater

RAM: 4 GB or higher

Video: AMD Radeon 6790 or NVIDIA GeForce GTX 560 or better with 1 GB VRAM

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sier hvor mye du vil bruke. Så kan jeg sikkert komme med en anbefaling.

Jeg antar at det å bygge en pc selv ikke er et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør se etter er en prosessor med høy klokkefrekvens (2GHz som du nevner til spillet er lite i 2014/2015). Kom deg over 3-tallet med en i5 eller i7-prosessor. For å være litt i forkant av teknologien kan det være greit å bruke litt penger på et grafikkort i toppklassen med GDDR5 (ikke GDDR3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dedikert grafikkort og quadcore. RAM 16mb +. Hvis du betaler fra 7000 og opp kan du finne ok gaming pc. Nettbutikkene har ofte gaming som egen kategori.

Anonymous poster hash: 249f1...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ikke at det er noe galt i å spørre her, men de er veldig flinke på akkurat det. :) )



Anonymous poster hash: 8d98e...687
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale selvbygg. For inntrykk av at du ikke er fremmed for læring og problemløsning, og direkte vanskelig er det ikke, om man først tør å prøve. Når det gjelder komponenter er pris selvsagt ganske vesentlig. Er ting som varme, støy, størrelse og design noe å bry seg om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville også anbefalt å bygge en pc selv. Men de fleste vil heller en ferdigbygget pc.

Det er fordi de tror det er vanskelig. Jeg ville også bare ha ferdiggreier helt til jeg sjanset på et byggesett. Aldri sett meg tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi de tror det er vanskelig. Jeg ville også bare ha ferdiggreier helt til jeg sjanset på et byggesett. Aldri sett meg tilbake.

Klart det er moro å bygge, men det er også mye å sette seg inn i hver gang. Ikke de ganske basic monteringsmetodene, men hva som er et bra skjermkort på ett gitt tidspunkt f.eks. Selv må jeg på ett vis lære meg selv opp på dette hver gang jeg bygger.

Ser ut som det er bare Multicom og Komplett som leverer ferdige byggesett for tiden, men da får man nok veldig kurante maskiner sammenlignet med typiske elkjip pcer (ekstra pluss at man slipper all den bloatwaren som følger med mange merke-pcer). På Komplett sine maskiner kan man bytte ut komponenter i pc-forslagene. Multicom sine er låst til det innholdet som er i hver maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er utrolig heldige her i skandinavia som har komplett, i hvertfall når det kommer til ferdigbygde gaming PCer. Måten komplett setter i sammen en PC der du betaler tilnærmet normal pris for delene gir utrolig god valuta for pengene på ferdigbygde pcer.

EVE online er ikke et spesielt krevende spill, det krever en gaming PC men selv den billigste av de billige gaming PCene kan kjøre den. Det er på det nivået at du fint kunne ha kjøpt en 4 år gammel brukt gaming PC og allikevel kjørt spillet på maks, men jeg ville aldri ha kjøpt en brukt PC med mindre den kostet en 1000 lapp. (Fare for dårlig velikehold, rensing osv kan føre til overoppheting).

Jeg anbefaler derfor å kjøpe billigste komplett gamer PC. Komplett entry gamer.

https://www.komplett.no/komplett-entry-gamer-amd/10854

Eventuelt kan du også investere i en gaming laptop. EVE er som sagt ikke spesielt krevende i det hele tatt.



Anonymous poster hash: 39080...013
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Svaret ovenfor er fra en som har hatt en god del gaming PCer opp i gjennom årene og samtidig har 70 mill sp fordelt på 3 kontoer i EVE. :)



Anonymous poster hash: 39080...013
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du først lage deg en gamingdesktop kan du likegjerne dra på litt.
Med et budsjett på 10-15k har du muligheten til å lage deg en ganske ålreit gamerstasjon som ikke trenger oppussing på et par-tre år.

Forslaget til Leon litt lenger oppe ser ganske strøkent ut til å være en førstegangsdesktop med gaming in mind. Jeg ville dog valgt i5 over i7 cpu, da det ikke er så stor forskjell på i5 og i7 at det er verdt å kaste en tusenlapp ekstra etter i7'en.

Anbefaler for øvrig å holde desktopen til Win7 foreløpig, da Win 8, selv ikke etter 8.1, er optimal for en gamermaskin.

Anbefaler to HDD, en til C:\ som brukes til OS og generelle programmer og en til D:\ som brukes til spill, evt backup av filer og slikt.

Skulle du få behov for å formatere og reinnstallere OS, er det så utrolig mye enklere å få maskina opp og gå igjen, du kan laste ned driverfiler og setupfiler til evt programmer og lagre dem på D:\ slik at du har alt du trenger tilgjengelig i stedet for å leite opp igjen praktiske programmer du fant for hundre år siden på nettet, og du slipper å innstallere alle spill på¨nytt.

Å investere i en gaminglaptop er egentlig bare å kaste penger ut vinduet. Du vil kunne få mye bedre desktop for samme prisen en gamerlaptop selges for i dag. De fleste gamerlaptops passerer 20k før de blir særlig gode, og for den samme prisen ville du fått en ti ganger bedre desktop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kjøpt en pc med AMD CPU, samme med GPU. De fleste kjøper AMD pga det er billigere enn nvidia/intel.

Men jeg har bare dårlig erfaring med AMD GPU. Aldri mer, jeg har lært nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gamerlaptops passerer 20k før de blir særlig gode, og for den samme prisen ville du fått en ti ganger bedre desktop.

Det er en stund siden gaming-laptop kostet godt over 20 laken. Du får gode gaming-laptoper for rundt 10-12 laken.

Anonymous poster hash: 6b829...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du sier hvor mye du vil bruke. Så kan jeg sikkert komme med en anbefaling.

Jeg antar at det å bygge en pc selv ikke er et alternativ?

Jeg har ikke noen kvalifikasjoner på å bygge PC. Venner av meg sier at det er ganske lett, men sånn er det med de fleste ting når man vet hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør se etter er en prosessor med høy klokkefrekvens (2GHz som du nevner til spillet er lite i 2014/2015). Kom deg over 3-tallet med en i5 eller i7-prosessor. For å være litt i forkant av teknologien kan det være greit å bruke litt penger på et grafikkort i toppklassen med GDDR5 (ikke GDDR3).

Høres fornuftig ut. Like greit å ta sikte på at man skal kunne bruke maskinen i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje gått for denne og modifisert den til dette

0VY45pw.png

Men det er kanskje over ditt budsjett ? :P

Jeg hadde ikke planlagt å legge riktig så mye penger i det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale selvbygg. For inntrykk av at du ikke er fremmed for læring og problemløsning, og direkte vanskelig er det ikke, om man først tør å prøve. Når det gjelder komponenter er pris selvsagt ganske vesentlig. Er ting som varme, støy, størrelse og design noe å bry seg om?

Design er temmelig likegyldig. Det samme gjelder størrelse. Varme og støy henger vel ganske tett sammen, siden det meste av bråket kommer fra kjølevifter.

Så vidt jeg forstår er det ikke all verdens problem å koble sammen hovedkort og andre komponenter hvis man har et fornuftig innrettet kabinett. Men jeg er fullstendig blank når det gjelder komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...