Gå til innhold

På/i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen regler for når man sier "på" og når man sier "i" når man snakker om byer eller tettsteder? For meg høres det feil ut når folk sier "jeg er på Strømmen" eller "jeg er på Sarpsborg", i min dialekt ville det vært naturlig å bruke "i" istedet for "på", men er det bare fordi min dialekt er sånn?

Anonymous poster hash: 15595...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen helt fast og ufravikelig regel for dette i Norge, dessverre. Jeg kommer ikke på en eneste utenlandsk by som ikke er "i", så det gjelder bare våre egne byer. Det er nok flere som er "i" enn "på" i våre dager, men fortsatt er det en del byer det høres veldig rart ut å si at man er "i". Sarpsborg er en by jeg tror de fleste i våre dager hadde sagt at de var "i", men for eldre særpinger skjærer det antagelig i ørene.

Generelt er det ofte "på" innlandsbyer, som på Lillehammer, på Røros og på Kongsberg, mens det er "i" kystbyer som Grimstad og Ålesund. Det er generelt mange østlandsbyer som er "på", men de aller største norske byene er "i" uansett hvor de ligger.

I tillegg er ofte gamle festningsbyer "på", selv om mange av disse (som Halden) etter hvert har blitt "i"-byer hos de fleste yngre folk. Byer som slutter på fjord og dal er ofte "i"-byer, mens strand og ås ofte er "på". Men igjen, det er rett og slett ikke helt faste regler her, og noen ganger krasjer disse argumentene med hverandre også, så man kan finne flere unntak.

Bydeler er ofte "på", gjerne fordi de opprinnelig er gårsdnavn, mens kommuner er "i", selv om en del øykommuner automatisk blir "på" i dagligtalen fordi man bruker navnet på øya om kommunen som ligger på denne øya. Man er i byen Leknes i kommunen Vestvågøy øya Vestvågøya. Man er også Majorstuen i Oslo.

Oppsummert: Det er noen kjøreregler som kan hjelpe deg et stykke på vei, men dette er ikke alltid logisk, så det er mulig å bomme selv om man bruker disse måtene å resonnere på.



Anonymous poster hash: ba9f7...cd4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at du er I byen, men PÅ et sted. Så der jeg bor er det 2 byer, jeg bor i den minste, men den er ganske stor så jeg sier I *byenmin*, men de som kommer fra den "store" byen ofte sier de er "på" *byenmin*. Men det er oftest gamle folk, som enda husker når min by var liten.

Alle de mindre stedene rundt disse to byene er PÅ, mens de fleste som kommer uten fra sier I begge byene.

I en byen

PÅ et sted



Anonymous poster hash: 3c79a...e11
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppysende svar :) da fortsetter jeg å bruke min "i", jeg (tross alt kan det vel uansett dekkes over med at det er dialekt ;) ), men det er dog et interessant tema.

Anonymous poster hash: 15595...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det har med stedets "beskaffenhet" å gjøre. Bergen ligger midt i mellom fjell, ergo er det i Bergen. På Kongsberg - fordi berg sikter til fjellet. I Kongsvinger - sikter til elven.

Så er det en del andre ting som kommer inn. Det heter på Voss - fjelltettsted i Hordaland, men i Voss kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...