Gå til innhold

Jeg har ikke noe sted å bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man har vært alvorlig syk over lengre tid så er det ikke bare å begynne å jobbe fullt, man må begynne i det små, og gjøre "1+1" oppgaver, det er snakk om kanskje 4-5 timer i uka, for å så bygge det sakte men sikkert opp. Du kan jo prøve å finne en bedrift som ansetter noen i 10 % stilling, samt i tillegg betaler nok til at det skal dekke en gang matutgifter. Hvordan ser du også for deg at man skal få seg jobb når man flakser mellom venner/hytter i forskjellige deler av landet, når man ikke kan være på ETT sted en gang? Jeg skjønner heller ikke hvor ofte man må gjenta behovet for TILRETTELAGT ARBEID i denne tråden..

TS higer etter for mye fordi hun har en helsetilstand som gjør at boliger gjør henne syk? Opp og frem? Selvsagt vil man opp og frem og komme seg i gang med arbeid og ha innhold i hverdagen, det er jo i hele landets interesse at en person slipper å være trygdet. All ære til de som gjør ALT hva de kan for å komme seg ut i arbeid etter sykdom, for jeg skal love deg at det er det ikke alle som gjør.

Hva man vil og hva man kan er ikke alltid det samme.. noen ganger stinker realitetene. For å få nødvendig hjelp så kan det være at man må engasjere advokat, det er ikke sånn at ting ordner seg på en enkel måte dessverre.

Jeg forstår hvordan ts tenker og jeg forstår situasjonen, men det er heller ikke slik i virkeligheten at nav gjør det de kan for å få folk tilbake i arbeid, det er noe mange tror helt til de har vært langtidssyke. Noen får god service og oppfølging mens andre gjør det ikke, mye går på tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, TS har jo IKKE et sted å bo. Det er jo helt nyttesløst å i det hele tatt skrive noe i denne tråden.

Jo hun har tak over hodet samt at hun har noen å være hos når eierene bruker hytta. Det kan riktignok ikke regnes som en fast bopel, men alikevel så er det mer enn ingenting.

Helsemessig sett så var jo denne hytta ok, det må da være litt positiv??? Det å ha en fast plass å bo der man kan ha det forutsigbart er heller ingen selvfølge.. for de fleste er det kanskje sånn, men leiemarkedet rundt omkring i landet har blitt helt rått, selv uten spesielle krav til en bolig sliter folk med å få leid seg et sted, så ts sin situasjon er ikke unik på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg utmerket godt siden jeg har vært alvorlig syk i mange år og selv går på Aap. Jeg fikk ikke hjelp av Nav med tilrettelegging av noe som helst da jeg skulle begynne med arbeidsutprøvning. Til slutt fant jeg meg en jobb som tilkallingsvikar selv. Så lenge man holder seg under 60% får man resten utbetalt fra Nav, så det er ikke bare lønn fra en evt. 10% jobb man har å leve av. Jeg sier ikke at det er lett, men det må da være verdt å prøve iallefall når situasjonen er så fastkjørt som den ser ut til å være!

Det var en litt mer virkelighetsnær historie, på den måten at du har forstått at selvom man er/har vært syk så må man faktisk ordne ting selv samt at du har forstått reglene for AAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Unødvendig.. Folk prøver og hjelpe, men kanskje denne damen trenger og innse at det er noe annet som er galt enn ditt og datt som hun legger ut om her... Legg deg inn på sykehus om du er så forbanna sjuk, eller gi hvertfall f*** i og spørre her inne når du ikke er fornøyd med noen ting.

Jeg er selv, 19 år gammal og står uten noe sted og bo. Jeg bor hos venner og familie og synes ikke dette er morro jeg heller, men jeg får det til og fungere frem til jeg får mitt eget. Er psykisk syk selv, med angst og depresjoner. Det handler om å gjøre det beste ut av det.

Er du virkelig intressert i å få en bolig der du kan leve fint med din sykdom, ja flytt femti mil av gårde, vekk fra venner og familie, i ett lite kott bare DU er frisk. Slutt og klag, kjærring..

Unnskyld ordbruken dere andre, men jeg blir møkklei av slike mennesker som ikke er takknemlige for en dritt...

Lykke til videre med livet ditt med den holdningen der... Du er 19 år sier du? Du virker mer som en 13 år gammel ufordragelig jente. Du eier jo ikke empati i det hele tatt.

Anonym poster: 7ce509af4b1919af5358ff5982388842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hun har tak over hodet samt at hun har noen å være hos når eierene bruker hytta. Det kan riktignok ikke regnes som en fast bopel, men alikevel så er det mer enn ingenting.

Helsemessig sett så var jo denne hytta ok, det må da være litt positiv??? Det å ha en fast plass å bo der man kan ha det forutsigbart er heller ingen selvfølge.. for de fleste er det kanskje sånn, men leiemarkedet rundt omkring i landet har blitt helt rått, selv uten spesielle krav til en bolig sliter folk med å få leid seg et sted, så ts sin situasjon er ikke unik på den måten.

Å ha tak over hodet er ikke det samme som ha et hjem, stabilitet. Det er jo ikke snakk om å ha fast bolig der "ting er forutsigbart", men ha et hjem punktum. Et sted hvor man kan være lenger enn 1 mnd, et sted hvor man kan få posten sin tilsendt, sånne essensielle ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha tak over hodet er ikke det samme som ha et hjem, stabilitet. Det er jo ikke snakk om å ha fast bolig der "ting er forutsigbart", men ha et hjem punktum. Et sted hvor man kan være lenger enn 1 mnd, et sted hvor man kan få posten sin tilsendt, sånne essensielle ting.

Jeg forstår utmerket godt hva du mener, men forsøker å forklare at det er ikke alltid virkeligheten er slik vi skulle ønske. Som sagt ville jeg engasjert advokat om jeg var ts og fått hjelp i forhold til byrokratiet.

Du vet, folk som feks er pleietrengen på noen måte får ikke all verden de heller, jeg synes at mange lever under grensa for hva som er ok, men igjen dette er realiteter og de gjelder for ts også.

Alle kan ha en postboksadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår utmerket godt hva du mener, men forsøker å forklare at det er ikke alltid virkeligheten er slik vi skulle ønske. Som sagt ville jeg engasjert advokat om jeg var ts og fått hjelp i forhold til byrokratiet.

Du vet, folk som feks er pleietrengen på noen måte får ikke all verden de heller, jeg synes at mange lever under grensa for hva som er ok, men igjen dette er realiteter og de gjelder for ts også.

Alle kan ha en postboksadresse.

Jada, jeg skjønner hva du vil frem til. Likevel så er tråden her et rop om hjelp, "hva skal jeg gjøre", og det har vært lite av reflekterte og sympatiske råd.

Ja, alle kan ha en postboksadresse, men man får vel ikke akkurat hentet posten sin regelmessig i dette tilfellet. Hele situasjonen skaper jo enormt stress for en som har vært så alvorlig syk, man blir ikke friskere av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg skjønner hva du vil frem til. Likevel så er tråden her et rop om hjelp, "hva skal jeg gjøre", og det har vært lite av reflekterte og sympatiske råd.

Ja, alle kan ha en postboksadresse, men man får vel ikke akkurat hentet posten sin regelmessig i dette tilfellet. Hele situasjonen skaper jo enormt stress for en som har vært så alvorlig syk, man blir ikke friskere av det.

Ja det er riktig, jeg har rapportert enkelte innlegg her.

Jeg har forsøkt å svare etter beste evne for at ts skal komme frem til en løsning, det jeg har merket meg er at det ligger en slags urealistisk forventning om hjelp og oppfølging, dette har jeg uttypet siden for høye forventninger bare gir skuffelse. Som sagt så bør ts be om hjelp fra advokat samt at de evt avslag hun får må ankes til fylkesmannen. De fleste tilbud som blir gitt fra kommunen blir først avslått, så må man klage det inn til fylkesmannen og først da kan man forvente å få en brøkdel av det man i utgangspunktet krevde, altså så er det slik at det er fryktelig krevende å komme noen vei når man er syk, jeg vil si nesten umulig, det er ihvertfall min erfaring. Det blir litt som å forsøke å løpe i et hamsterhjul dag ut og dag inn...

Evt så finnes det et tilbud hos nav som heter los, da får man en egen person som skal gi ekstra og spesiell støtte, hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at flere innlegg her ikke har vært fine, men ganske så mange har prøvd å hjelpe TS. Hun skriver selv at hun ikke må flytte fra der hun bor med det første, og da forstår ikke jeg hva som hindrer henne i å prøve å skaffe en liten jobb på egenhånd? Da vil hun få økt inntekten sin litt, slik at hun kanskje kan ha råd til å ha bil, noe som gir henne muligheten til å finne leilighet litt utenfor alfarvei der hun skriver det er større sjanse for å finne noe som duger. Situasjonen blir jo ikke bedre av seg selv, selv om det ideelt sett skulle vært slik at alle fikk den hjelpen de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at flere innlegg her ikke har vært fine, men ganske så mange har prøvd å hjelpe TS. Hun skriver selv at hun ikke må flytte fra der hun bor med det første, og da forstår ikke jeg hva som hindrer henne i å prøve å skaffe en liten jobb på egenhånd? Da vil hun få økt inntekten sin litt, slik at hun kanskje kan ha råd til å ha bil, noe som gir henne muligheten til å finne leilighet litt utenfor alfarvei der hun skriver det er større sjanse for å finne noe som duger. Situasjonen blir jo ikke bedre av seg selv, selv om det ideelt sett skulle vært slik at alle fikk den hjelpen de trenger.

Fordi hun trenger tilrettelagt svært enkelt arbeid med veldig få arbeidstimer per uke, kanskje bare 10% (som har blitt gjentatt nok ganger i tråden). Èn ting er om det finnes sånne stillinger, en annen ting er om det finnes sånne stillinger når man bor slik hun gjør, en viktigere ting; det hun ville tjent ville hun blitt trukket i stønad fra NAV. Hun må dra fra hytta hver gang familien skal bruke hytta. Hva skal hun gjøre med jobben da? "beklager, jeg har ikke noe sted å bo hele neste uke, så da kan jeg ikke komme på jobb"?

Nå må folk forstå hva tilrettelagt arbeid betyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forstår hva tilrettelagt arbeid betyr. Men man vet da ikke at det ikke finnes hvis man ikke har undersøkt? Og det trekkes ikke fra Aap det man får i lønn. Om man tjener 500 kr en uke, trekkes det ikke 500 kr, det trekkes for det timeantallet man jobber, etter egne satser. Så man vil alltid tjene på å jobbe, så lenge det er under 60%. TS får prøve å kontakte advokat som Raggy foreslår, noen annen løsning ser ikke ut til å være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...