Gå til innhold

Psykologen min gikk litt for langt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Psykologen min gikk litt for langt. Jeg var 20 år og nettopp blitt skrevet ut av psykiatrisk avdeling for spiseforstyrrelsen min. Jeg fikk en ny psykolog jeg skulle gå til fremover. En eldre mann i slutten av 60 åra. Jeg fikk en ekkel følelse av han med engang. Han kommenterte hvor flott jeg var, en nydelig ung dame som han kalte meg. Han insisterte også alltid på å få klem når timen var over. Jeg er ikke spesielt glad i nærkontakt, spesielt med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg går ikke til han lenger nå. Og har fått vite at han har fått sparken pga andre årsaker. Jeg lurer på: Gikk han for langt med kommentarene og klemmene?

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykologen min gikk litt for langt. Jeg var 20 år og nettopp blitt skrevet ut av psykiatrisk avdeling for spiseforstyrrelsen min. Jeg fikk en ny psykolog jeg skulle gå til fremover. En eldre mann i slutten av 60 åra. Jeg fikk en ekkel følelse av han med engang. Han kommenterte hvor flott jeg var, en nydelig ung dame som han kalte meg. Han insisterte også alltid på å få klem når timen var over. Jeg er ikke spesielt glad i nærkontakt, spesielt med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg går ikke til han lenger nå. Og har fått vite at han har fått sparken pga andre årsaker. Jeg lurer på: Gikk han for langt med kommentarene og klemmene?

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

jeg lurer på om det hadde vert like ubehagelig om det hadde vert en kvinne?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Earth

Syns at klemming og komplementer var litt over streken, samtidig tenker jeg at det også handler om hvordan du opplevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gikk tydeligvis over din intimgrense, men sånn rent profesjonelt vil jeg ikke si han har gjort noe galt.



Anonymous poster hash: ce99f...e32
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gikk tydeligvis over din intimgrense, men sånn rent profesjonelt vil jeg ikke si han har gjort noe galt.

Anonymous poster hash: ce99f...e32

Å insistere på å klemme sin klient vil jeg si er svært uprofesjonelt.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

han oppførte seg lite profesjonelt og var respektløs overfor deg.

man burde vente langt mer av en behandler med hans utdannelse og erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, jeg har også opplevd at kvinnelige terapauter har spontant gitt meg klemmer ved siden av kommentarer om at jeg er uhyre intelligent, kunnskapsrik og veldig reflektert.

På ingen måte føler jeg at en klem eller rosende ord er upassende i et behandlings-messig perspektiv.

Forskning viser at klemming ikke bare er godt for vår psykiske helse men også for vår fysiske helse! Klemming kan senke både blodtrykk og stresshormonnivået i kroppen – og dermed senke risikoen for hjertetrøbbel! Og ikke nok med det; kvinner får et lavere nivå av stresshormonet kortisol etter en god klem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gikk tydeligvis over din intimgrense, men sånn rent profesjonelt vil jeg ikke si han har gjort noe galt.

Anonymous poster hash: ce99f...e32

enig!

jeg hadde kvinnelig psykolog samme med min samboer å hun fortalte til begge hvor fine vi var (utsende) og hvor fine vi var sammen, sendte sms om hvordan det gikk, klemte og fortalte hun brydde seg om oss - vi synes det var helt greit og følte oss godt ivaretatt.

og ja vi hadde samme psykolog vi gikk til individuelt og sammen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykolog har klemt både meg og mannen min når mannen har vært med. Min psykolog har løftet meg fra et vanskelig liv, han klemmer meg alltid når jeg klarer å gå et skritt videre. Jeg opplever han ikke som påtrengende eller fiklete, bare uendelig hjelpsom.



Anonymous poster hash: 1353a...729
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på om det hadde vert like ubehagelig om det hadde vert en kvinne?

Ja i og med at jeg presiserte at jeg ikke taklet nærkontakt, hvertfall ikke på det tidspunktet.

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å insistere på å klemme sin klient vil jeg si er svært uprofesjonelt.

Nemlig. Å klemme noen er ikke noe man gjør uten videre, og som psykolog burde man virkelig vite at slikt ikke uten videre vil bli oppfattet som ok.

Anonymous poster hash: 96eb8...a36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på om det hadde vert like ubehagelig om det hadde vert en kvinne?

Jeg hadde i alle fall ikke likt det uansett kjønn. Man klemmer ikke pasientene sine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Meget uproffesjonelt. Har selv fått klem av et par psykologer, men man skal som behandler være ganske sikker på at det ikke oppleves som upassende eller ubehagelig før man spør om en klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke satt pris på en klem i en sånn situasjon, ikke fra en kvinne heller. Ja, han gikk over streken, men det er ikke verre enn å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å dvele ved? Hvor lenge er det siden? Gå videre.



Anonymous poster hash: d0464...461
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen min gikk litt for langt. Jeg var 20 år og nettopp blitt skrevet ut av psykiatrisk avdeling for spiseforstyrrelsen min. Jeg fikk en ny psykolog jeg skulle gå til fremover. En eldre mann i slutten av 60 åra. Jeg fikk en ekkel følelse av han med engang. Han kommenterte hvor flott jeg var, en nydelig ung dame som han kalte meg. Han insisterte også alltid på å få klem når timen var over. Jeg er ikke spesielt glad i nærkontakt, spesielt med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg går ikke til han lenger nå. Og har fått vite at han har fått sparken pga andre årsaker. Jeg lurer på: Gikk han for langt med kommentarene og klemmene?

Anonymous poster hash: 962cf...7f8

Ærlig talt. Dette er jo endel av behandlingen. Du sliter med spiseforstyrrelse og har et lavt selvbilde når det kommer til din kropp. Ved å fortelle deg hvor flott og nydelig du er hjelper han deg til å få et bedre selvbilde.

Den klemmen er også endel av behandlingen. Du liker ikke nærkontakt, en varm klem bidrar til å bryte en slik barriere.

Dessuten...kan man egentlig gjøre en bra jobb som terapeut og psykolog om man ikke bryr seg om mennesket, er varm og medfølende? Uten at det ligger noe som helst seksuelt bak.

Anonymous poster hash: 1e569...36c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ærlig talt. Dette er jo endel av behandlingen. Du sliter med spiseforstyrrelse og har et lavt selvbilde når det kommer til din kropp. Ved å fortelle deg hvor flott og nydelig du er hjelper han deg til å få et bedre selvbilde.

Den klemmen er også endel av behandlingen. Du liker ikke nærkontakt, en varm klem bidrar til å bryte en slik barriere.

Dessuten...kan man egentlig gjøre en bra jobb som terapeut og psykolog om man ikke bryr seg om mennesket, er varm og medfølende? Uten at det ligger noe som helst seksuelt bak.

Anonymous poster hash: 1e569...36c

Ærlig talt. Å kommentere på hvordan en person som har spiseforstyrrelser ser ut, er ganske langt unna god behandling for spiseforstyrrelser.

Ts:jeg synes behandler gikk for langt. Å insistere på å klemme pasienten synes jeg er upassende og jeg hadde selv reagert negativt på det. Hvis det gjør ting lettere for deg, hadde jeg meldt i fra om det, men ikke lagt mer drama i det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg synes det er uprofesjonelt å gjøre det som behandler.

Pasienter kan av ulike grunner ha problemer med nærkontakt og man burde vite det når man er behandler.

Jeg går til kvinnelig behandler og jeg hadde ikke likt å få klem. Synes det er upassende i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...