Gå til innhold

Blir alene med to små


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg blir alene med to små i barnehagealder og forsøker å finne frem i jungelen blant stønader man kan søke på. Vil poengtere at jeg ikke er ute etter å snylte NAV for noe! Jeg har en god årslønn dersom man lever i ett parforhold - men nå når jeg blir stående alene med alle økonomiske utgifter på egenhånd blir lønnen langt mindre god. Barnefar arbeider som selvstendig næringsdrivende og står oppført med en årslønn som er så lav at han ikke ville måtte betale bidrag. Tar NAV hensyn til dette dersom jeg ber de hjelpe meg med bidraget - at han faktisk har mer i lønn enn hva ligningen sier?

Årslønnen min er over maxgrensen til overgangsstønad så jeg oppfyller ikke kravene til denne.

Hva kan jeg egentlig søke på? Slik jeg ser det vil jeg få:

Barnetrygd for 2 barn + 1 barn ekstra

Særfradrag aleneforsørger vil gi ca 1000,- ekstra i måneden

Barnebidrag minstesats fra staten omlag 700,- per barn (utgjør litt over 1400,-)

Tilskudd barnetilsyn - her sier NAV at man max kan ha 6G i årslønn, jeg har under 6G i årslønn - er det noen her som har fått innvilget tilskudd til barnetilsyn med en årslønn på 500.000,-?

Har ett ønske om å videreutdanne meg slik at det blir lettere å få arbeid som ikke er turnusbelagt - godkjenner NAV dette? Dette er helt avgjørende for meg da turnusarbeid er umulig for meg grunnet manglende nettverk (bor ikke i hjembyen min).

Tusen takk for eventuelle råd og hjelp på veien :-)



Anonymous poster hash: f663e...0f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med overgangsstønad?



Anonymous poster hash: 9b45a...e8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med overgangsstønad?

Anonymous poster hash: 9b45a...e8a

Leste du hi?

Anonymous poster hash: 34bed...734

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du hi?

Anonymous poster hash: 34bed...734

Ja ok, da er det nok ikke noe annet TS kan ha krav på.

Anonymous poster hash: 9b45a...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke overgangsstønad til å videreutdanne deg, du har utdannelse og om du jobber turnus får faren få omsorgen for barna mens du skaffer deg jobb på dagtid. Du kan lese etter barna sover.

Du har utdannelse fra før av. Kanskje, hvis du er griseheldig så kan du få lov til å gå i læra og få fagbrev med en dagjobb men det krever at du får en skikkelig snill saksbehandler som er villig til å gå i mot regelverket for deg

Anonymous poster hash: e1914...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke overgangsstønad til å videreutdanne deg, du har utdannelse og om du jobber turnus får faren få omsorgen for barna mens du skaffer deg jobb på dagtid. Du kan lese etter barna sover.

Du har utdannelse fra før av. Kanskje, hvis du er griseheldig så kan du få lov til å gå i læra og få fagbrev med en dagjobb men det krever at du får en skikkelig snill saksbehandler som er villig til å gå i mot regelverket for deg

Anonymous poster hash: e1914...44b

Saksbehandler som går i mot regelverket?

… det skal de IKKE gjøre.

Anonymous poster hash: 01f4e...3d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får gjøre som alle oss andre, spare, ta opp studielån og leve på et minimum for å få råd til videreutdanning.

Anonymous poster hash: e31b6...71f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som jobber turnus selv om de er alene med små barn. Du må bare finne fleksibel barnevakt. Og 500000 er det ikke noe som helst problem å greie seg på for en voksen og to barn.

Anonymous poster hash: cb977...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 500 000 i inntekt, så får du nok ikke mer enn en barnetrygd ekstra og bidrag, samt særfradrag.

Om ikke dette holder, så kan man skjære ned på utgifter ved å finne seg et mindre sted å bo eller kjøpe ting brukt. Dersom du ikke har svært store bokutgifter burde dette være greit nok å overleve godt på. Har overlevd greit på tilsammen mindre enn halvparten av det du har, inkludert bidrag, ekstra barnetrygd, barnehagetillegg og bostøtte, med tre barn, for ca 11-7 år siden.

Anonymous poster hash: 020be...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kan kreve å få "satt" en lønn på mannen etter skjønn utfra hva han burde kunne tjene på en tilsvarende jobb.

Det finnes i hvert fall eksempler på at folk får lønnen satt etter skjønn til 80% av full jobb selv om de jobber en lavere stillingsprosent.

Om du kan rettferdiggjøre at han faktisk tjener mer enn det som kommer fram bør du ha en mulighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksbehandler som går i mot regelverket?

… det skal de IKKE gjøre.

Anonymous poster hash: 01f4e...3d4

Nettopp, så sannsynligheten er minimal hvis hun ikke treffer en som syns synd på henne, men.... utdanningsstønad er for å gi folk muligheten til å få en utdanning, ikke folk som har utdanning fra før av skal få lov til å utdanne seg mer.

Anonymous poster hash: e1914...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trådstarter.

Til info er det uaktuelt at barnefar har den daglige omsorgen for barna - jeg akter ikke å gå inn på detaljene i forhold til dette annet enn at det er særdeles skjerpende grunner til hvorfor han ikke skal ha det.

Jeg trenger forøvrig ikke noe fagbrev da jeg har bachelor grad, jeg spør om mulighet til å få utdannelse dekt sånn at jeg kan velge ett annet arbeid (nå blir jeg å legge om turnus uansett sånn at jeg kun har dagarbeid), men jeg ønsker også å redusere arbeidet og ansvarsområdet jeg har i dag. Om noen skulle være i tvil er det å være enhetsleder enn jobb som krever langt mer enn 100% så jeg ønsker meg vekk fra denne stillingen for å prioritere barna. Årslønnen min vil selvsagt bli markant svekket ved bytte av jobb.

Hvilke oppfatninger andre har av en årslønn på 500.000,- får være opp til den enkelte, jeg bryr meg ikke om hvilke meninger eller oppfatninger andre har av at "en mor og to barn klarer seg fint på det". Kan eks. påpeke at jeg pendler 1.5 time for jobb hver dag så å kutte på bil/drivstoffutgifter er håpløst. Håper selvsagt at jeg får dekt barnetilsyn, bare barnehagen i seg selv koster 4500,- i måneden. Boutgifter er 11.000,- i måneden (huslån, da er ikke skattefradraget tatt i betraktning, ei heller årlige kommunale avgifter).

Min tidligere samboer eier ett verksted så det sier seg selv at hans årlønn er større enn hva ligningen hans sier, opplever det som noe rart at han ikke skal måtte betale ett rødt øre for barna: verken barnehage,forsikring, mat, klær eller annet.



Anonymous poster hash: f663e...0f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har lyst til å organisere livet ditt slik at du får det lettere er jo ikke noe NAV har noe med. Du har så god råd at du fint greier deg uten støtte.

At barnefaren ikke vil betale noe er jo noe du bør ta med han, evt via advokat.

Anonymous poster hash: cb977...b7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt. Du tjener 500 000 i året, du har huslån og en bachelor-utdannelse. Også lurer du på om NAV kan dekke en en videreutdanning for deg? At far ikke betaler bidrag er jo noe du må ta opp med advokaten din. For bidrag, det SKAL han betale.

Om du virkelig vil videreutdanne deg, så får du ta opp lån/spare som alle oss andre. Og ps: Du kan fint klare deg med 500 000 i året som alenemor med 2 barn.



Anonymous poster hash: 164ae...f35
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Nei. Nei. Du får ikke en krone fra NAV til videreutdanning, du har bachelorgrad og kommer til å få ett saftig avslag. Vil du videreutdanne deg så må du sponse det fra egen lommebok.

Folk får avslag hvis dE har fagbrev. De har utdannelse ergo så får de ikke noe bachelor uansett hva de jobber med, hvordan turnus de har og hva de tjener. Svaret er nei, nei, nei. Du får ingen spesiell behandling bare fordi at du er du.

Trenger du tid til videreutdanning så får du kombinere det med jobb og barn eller så får faren ha ungene.

Du må dokumentere at han har høyere inntekt, at du mener han far høyere inntekt - eneste er at du vil få NAV til å tenke at du er litt grådig.

Og, det er ikke synd på deg. 500.000 - du er faen rik selv med to barn

Anonymous poster hash: e1914...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt synd at man ikke kan stille spørsmål her inne uten å bli satt i boks av de som velger å være anonyme. Jeg selv velger anonymitet på bakgrunn av at jeg ¨utgir¨ nåværende livssituasjon.

Lurer på hvor mye dere egentlig tror noen med 500.000,- sitter igjen med etter skatt. Høres helt sikkert mer lukseriøst ut enn realiteten.

Ps. jeg forventer ingen forskjellsbehandling fordi "jeg er jeg" - jeg stiller helt relevante spørsmål uten noen andre forventninger enn realistiske svar. Alternativet i forhold til utdannelse blir selvsagt perm i deler av jobb kombinert med studielån dersom jeg ikke finner andre løsninger.

Mvh trådstarter.



Anonymous poster hash: f663e...0f7
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på hvor mye dere egentlig tror noen med 500.000,- sitter igjen med etter skatt. Høres helt sikkert mer lukseriøst ut enn realiteten.

Anonymous poster hash: f663e...0f7

Hvor mye tror du andre aleneforeldre tjener? Tror du alle tjener 500.000 eller over? Vent, nei, det gjør de ikke. Verken om de har ett barn, to barn eller tre barn, men de klarer likevel å få hverdagen til å gå opp. Det er ikke synd på deg, slutt å klag over inntekten din og innse faktisk hva du har. Det er ikke synd på deg om du må kutte ned på resturanbesøkene eller sydenturene.

Anonymous poster hash: e1914...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt over hva enkelte får seg til å skrive. Jeg tjener 500'+ og har to hjemmeboende barn som er langt over barnehagealder. Jeg har en rimelig bolig i forhold til det trådstarter nevner, og allikevel er restaurantbesøk og sydenturer en luksus som jeg sjelden tar meg råd til. Jeg har i underkant av 30 000 utbetalt hver mnd (utenom feriepenger) , og av dette er det 20-23' i faste kostnader hver mnd. I tillegg kommer mat og så skal ungene ha penger til forskjellige ting

500' i lønn er ikke så mye.



Anonymous poster hash: 1add8...9c7
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at andre også ser at 500.000,- ikke gjør en rik. Jeg er ikke den som flyr på restaurantbesøk og sydenturer. Har hatt en ferie på 5 år til utlandet og misliker på det sterkeste og handle ting til fullpris. Er meget økonomisk bevisst og har budsjett på ALT. Kan forresten nevne at jeg kjører en liten drit bil hvor enkelte dører kun kan åpnes fra innsiden. Så vi lever absolutt ikke ett luksusliv.

Mvh trådstarter

Anonymous poster hash: f663e...0f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om folk som svarer i denne tråden faktisk vet hva det koster å leve i norges land?

Jeg og mannen tjener til sammen 900' før skatt. Har ett barn i tenårene.

Vi har

Huslån

Billån

Studielån

Kommunale avgifter

Strøm

Mobilregninger

Internett

Canal digital

Tv-lisens

Forsikringer

Vinterbrensel

Vinterbrensel

Fritidsaktiviteter

Kulturskole

Bensin

Matutgifter

Hundeutgifter

Katteutgifter

Klær, sko

Bilreparasjoner

Årsavgift biler

Uforutsette utgifter

Så kan man plusse på et par poster til, som et par helgeturer, ferie, helgekos, et par restaurantbesøk i ny og ned.

Vi er verken rik eller fattig, men når alt er betalt hver måned så sitter man ikke igjen med all verden heller.

Et enslig menneske som tjener 500' er så langt fra rik som det går an å komme. Lurer på om det egentlig provoserer enkelte trygdemottakere her inne at TS tjener egne penger istedet for å bli fødd av staten med all verdens subsidier?

En halv mill når man er alene er ikke noe å bli rik av.

Anonymous poster hash: d093b...fd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...