Gå til innhold

hull i ørene


noak

Anbefalte innlegg

Hei

har en jente på 5 år som så gjerne vil ha hull i ørene. Når er det mest lemplig å gjøre dette? Jeg tenker at hun burde være så stor at hun kan bytte øredobber selv, dvs ta seg av det hele selv, men jeg kanskje er gammeldags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel klarer unger alt selv når de er 7-8-9 år. Jeg ville i alle fall ikke latt barnet mitt få hull i ørene før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så mye arbeid med rensing etc. Ser at mange (De fleste?) får til skolestart. Jenta mi var yngre. Det var jeg som tok meg av rensingen, hun rørte ikke øredobbene selv. Tror det er den mest hgieniske løsningen. Viss de først begynner å "plukke" kan det fort bli infeksjon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

har en jente på 5 år som så gjerne vil ha hull i ørene. Når er det mest lemplig å gjøre dette? Jeg tenker at hun burde være så stor at hun kan bytte øredobber selv, dvs ta seg av det hele selv, men jeg kanskje er gammeldags?

Du har ei jente på 5 år som tror hun så gjerne vil ha hull i ørene :-) Hun er selvsagt altfor lita til å forstå rekkevidden av å ha hull i ørene. Hun ønsker bare å bli litt voksnere, det er din jobb å finne noe mer passende til henne enn hull i ørene :-) Forslag: kjøp henne øreklips som hun kan pynte seg med.

Det er faktisk ditt ansvar som voksen å beskytte jenta mot det hun tror hun vil, jeg lover deg at hun ikke er klar for hull i ørene på minst fire år ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ei jente på 5 år som tror hun så gjerne vil ha hull i ørene :-) Hun er selvsagt altfor lita til å forstå rekkevidden av å ha hull i ørene. Hun ønsker bare å bli litt voksnere, det er din jobb å finne noe mer passende til henne enn hull i ørene :-) Forslag: kjøp henne øreklips som hun kan pynte seg med.

Det er faktisk ditt ansvar som voksen å beskytte jenta mot det hun tror hun vil, jeg lover deg at hun ikke er klar for hull i ørene på minst fire år ennå.

Er litt enig i dette. Så små ungen forstår ikke rekkevidden av egne ønsker. Hullet går aldri vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synspunktene!

Jeg er enig i at hun er litt liten og har sagt at når hun blir 8 år så kan dette bli aktuelt, men som noen skriver her så er det mange som skal få til skolestart og da ble jeg litt i tvil om jeg var veeldig gammeldags. Vi har kjørt med sånne glitter-klistermerker-øredobber litt og det gjør også susen, men regner med at det ikke går når skolen starter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en datter som maser om hull ørene, jeg har nettopp forhørt meg om priser etc og nå var det visst et nytt system som gjorde at man ikke skulle rense hver dag slik det var for omtrent 20 år siden. Men som de fleste presiserer, hun må væres stor nok til å forstå at hun ikke skal plukke på det. Jeg har nå lovet min datter at hun skal få når skolen starter da er hun godt og vel 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en datter som maser om hull ørene, jeg har nettopp forhørt meg om priser etc og nå var det visst et nytt system som gjorde at man ikke skulle rense hver dag slik det var for omtrent 20 år siden. Men som de fleste presiserer, hun må væres stor nok til å forstå at hun ikke skal plukke på det. Jeg har nå lovet min datter at hun skal få når skolen starter da er hun godt og vel 6 år.

Jeg tok hull i ørene for 6 måneder siden, og det må fremdeles renses hver dag...

Ellers syns jeg barna må være store nok til å se rekkevidden av det de gjør, og klare rensingen i etterkant. Selv fikk jeg ikke lov til å ta hull i ørene før jeg var myndig, og det blir litt voldsomt, men iallfall 8 - 10 år gamle.

Og "at alle andre får" er vel verdens eldste argument når man skal overbevise foreldre om noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "at alle andre får" er vel verdens eldste argument når man skal overbevise foreldre om noe...

Men ikke sjeldent er det jo faktisk sant. Det er for eksempel ikke så lett å være den eneste 15-åringen uten mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest 1998'er

Jeg fikk selv hull i ørene da jeg var 2-3 år. Har ikke hatt noen problemer med de ALDRI infeksjoner, betennelser ol.

Er nå 12 år, har mast i et halvt år om et til(altså at jeg har to i et øre) og mamma synes det er helt greit, men pappa. Nei, hans lille jente skal ikke vokse opp fort. Herregud

Så, værsåsnill å ikke pine døtrene deres med at de må vente så lenge. Det er verre enn man tror ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv hull i ørene da jeg var 2-3 år. Har ikke hatt noen problemer med de ALDRI infeksjoner, betennelser ol.

Er nå 12 år, har mast i et halvt år om et til(altså at jeg har to i et øre) og mamma synes det er helt greit, men pappa. Nei, hans lille jente skal ikke vokse opp fort. Herregud

Så, værsåsnill å ikke pine døtrene deres med at de må vente så lenge. Det er verre enn man tror ...

Sånn er det når du er tenåring :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest No_glitter

Min vesle fikk da hun fylte to, eget ønske fordi venninnen hadde det. Aldri vært noen problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vesle fikk da hun fylte to, eget ønske fordi venninnen hadde det. Aldri vært noen problemer :)

Eget ønske om hull i ørene når hun er 2 ? Fordi venninnen har det ?

Du har kanskje større problemer enn hull i ørene med denne jenta .

Min datter fikk når hun var 12.

Men hun begynte ikke maset før hun var 10 tror jeg .

Kan en 2 åring virkelig bestemme dette selv ? En 2 åring er jo nærmeste en baby .

Det var ikke det at du ville hun skulle ha da , fordi venninnen din hadde en baby med hull i ørene ?

Helt greit det altså, så lenge du rnser og holder i orden , men å rettferdiggjøre det med at 2 åringen ville ha selv, blir litt søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på 4..lurer på om jeg skal ta i ørene hennes.

fordi det er pent. har flere hull selv, hatt siden jeg var liten..

trodde det var normalt at jenter ofte fikk hull før skolestart jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er datteren min 9 år og får det ikke ennå, hun får først da hun er 12 år, og da får hun det som piercing. Dette fordi hun har allergi, og da er det annbefalt å vente til etter 12 år, og piercing er da bedre å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hull i ørene når jeg var 4 år. Da maste jeg om det fordi storesøstra mi fikk :) Dette var overhodet ikke et problem. Min mor tok seg av rensingen og jeg husker jeg var kjempe stolt :) Jeg hadde nok ikke hatt noen betenkeligheter med å latt min datter på 4 få hull i ørene dersom hun maste om det. Hull i ørene vil vel de aller fleste jenter ha uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 4. Kusina mi fikk det da hun var 1, om jeg ikke husker feil. Synes det er kjempe søtt jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 10 år, jeg tenkte ikke på det før den tid. Og da jeg spurte moren min, sa hun ja.

Personlig mener jeg at barn ikke skal ha hull i ørene før de selv spør, og at de burde vente til de begynner på skolen, men gjør jo ingenting om de får før, om de abslolutt maser og virkelig vil dette.

Ser mange utenlendinger fra asia-området, som tar hull i ørene til barna sine når de er helt nede i 1-års alder, det er vel vanlig der.

Det er søtt, ja, men jeg ville vært redd for at det skulle henge seg opp i noe...

Opplevde en ekkel episode, der to søstre kranglet. Jeg var 7 år og de var 8 og 12 år gamle, og 8- åringen hadde store ringer i ørene. Og de kranglet og 12-åringen skulle dytte vekk 8-årigen som var så innpåsliten, og hun fikk uheldigvis ene fingeren inni ringen til 8-åringen. Så da 8-årigen rykket til hang fingeren til 12-åringen fast, og hele ringen ble slitt ut av hullet i øret hennes, så hun fikk en stor flenge i øret.

Ble stort ramaskrik og forldrene kom til og de dro rett på legevakten. De gikk bra da, for når såret hadde grodd, tok hun hull i øret på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...