Gå til innhold

hjelp meg med hunderase.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo egentlig! Labrador er en rase som lett blir tjukk, men det har også litt med hva den er vant til. Det er ikke få labradorer som får svært lite tur og hjernetrim, men som likevell virker rolig. Men jeg vil da absolutt si at opp til en time og tjue min per dag er mer enn nok trim! Det er til og med nok for ridgebacken vår, og DET er en trim-hund. ;)

Alle hunder bør jo sånn sett få litt hjertetrim, forstår ikke helt hvorfor ikke ts ønsker å drive med det? Det er ikke så krevende. Kan være så enkelt som å få hunden til å gå fot på turene, også regelmessig si stopp, sitt, dekk osv. og da forvente at den gjør det med en gang. Da må hunden stadig konsentrere seg for å få med seg eierens komandoer. :)

Å følge kommandoer uten sælig mening er vel ikke god hjernetrim. Så utrolig kjedelig for hunden å måtte stoppe, sitte, legge seg osv på kommando da. Hjernetrim er å tenke selv, ikke følge kommandoer fordi den må følge med på eieren.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å følge kommandoer uten sælig mening er vel ikke god hjernetrim. Så utrolig kjedelig for hunden å måtte stoppe, sitte, legge seg osv på kommando da. Hjernetrim er å tenke selv, ikke følge kommandoer fordi den må følge med på eieren.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Jo det der er enkel hjernetrim da eier sier det i forskjellig rekkefølge, så hunden må konsentrere seg for å oppfatte riktig. Denne treningen, bare at man ikke går samtidig, er faktisk en del av lydighetstrening som man da konkurrerer med. Bare at da bruker man vel gjerne tegn og ikke ord.

Blant annet, så var moren til min forrige hund i eliteklassen i lydighet, og dette var en av tingene de trente på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke å redigere på mobil...men altså eier sier sitt, stå, ligg i tilfeldig rekkefølge, og i høyt tempo. Kan love deg de blir sliten av det. Det blir mine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke å redigere på mobil...men altså eier sier sitt, stå, ligg i tilfeldig rekkefølge, og i høyt tempo. Kan love deg de blir sliten av det. Det blir mine. :)

Ja bevares, klart man blir sliten av å måtte gå å forholde seg til kommandoer. Spørsmålet er om det er en "god" form for hjernetrim kontra de at hunden får brukt seg og sine sanser på andre, og mer naturlige måter som problemløsning og spor for eksempel.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bevares, klart man blir sliten av å måtte gå å forholde seg til kommandoer. Spørsmålet er om det er en "god" form for hjernetrim kontra de at hunden får brukt seg og sine sanser på andre, og mer naturlige måter som problemløsning og spor for eksempel.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Det ene utelukker da ikke det andre? :) Altså, nå skal ikke jeg påberope meg at jeg er så flink til å trene hunden min ellers, det har dessverre blitt litt mindre av nå når jeg har fått barn, men jeg/samboer trener både sånn småtrening som nevnt der, og annen trening! :)

Grunnen til at jeg kom med det forslaget der, var rett og slett fordi det virket for meg som at ts ikke ønsket noe særlig med hjernetrim, så da kom jeg med et forslag på hva som kunne gjøre mens hun da gikk tur, altså ville det ikke oppta mer tid i hverdagen. Nå viste det seg jo at ts hadde mer enn nok kunnskaper om trening av hund, men det var jeg ikke klar over, da jeg ikke hadde lest hele tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja bevares, klart man blir sliten av å måtte gå å forholde seg til kommandoer. Spørsmålet er om det er en "god" form for hjernetrim kontra de at hunden får brukt seg og sine sanser på andre, og mer naturlige måter som problemløsning og spor for eksempel.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Har du missforstått helt? Eller har du ikke lest innlegget til Teriyaki?

Jeg er også helt for denne treningsformen også. Den er super på å lære opp hundene til å reagere kjapt. Klart man trener andre ting også. Men å lære seg å lyde komando og at dette skjer kjapt, har vel aldri vært skadelig for noen. Hverken mennesker eller dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du missforstått helt? Eller har du ikke lest innlegget til Teriyaki?

Jeg er også helt for denne treningsformen også. Den er super på å lære opp hundene til å reagere kjapt. Klart man trener andre ting også. Men å lære seg å lyde komando og at dette skjer kjapt, har vel aldri vært skadelig for noen. Hverken mennesker eller dyr.

Jeg mener jeg ikke har misforstått så mye. Personlig liker jeg at dyrene jeg holde får utløp for sine naturlige instinkter og får bruke disse til hjernetrim, fremfor å adlyde våre kommandoer i tide og utide.

Det er overhode ikke skadelig, men heller ikke særlig givende for hunden tør jeg påstå ;-)

Ta dere heller en tur i skogen å gå spor, lær heller hundene å bygge opp egen selvtillitt med problemløsning (kontra lært hjelpløshet), utvikle hundens naturlige instinkter ved å gå på evt kurs der hunden må lære noe annet enn å sitte og legge seg på kommando. Det er noe den kan. At den må gå fot på millimeteren perfekt, har ingenting for seg, annet enn å tilfredsstille eiers interesse for å drive med lydighet som sport.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dine hunder ikke synes det er gøy, men det gjør mine! ;) Logrer og viser med hele kroppsspråket at de synes det er gøy!

Men som sagt, så utelukker ikke den ene treningsofrmen den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dine hunder ikke synes det er gøy, men det gjør mine! ;) Logrer og viser med hele kroppsspråket at de synes det er gøy!

Men som sagt, så utelukker ikke den ene treningsofrmen den andre.

Aktivitet er alltid spennende for hunder, men det betyr jo nødvendigvis ikke at de kunne aller helst ha tenkt seg noe annet. Men ja - selvfølgelig er det moro å gjøre noe sammen med matmor. Hvis ikke hadde det jo vært trist.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg mener jeg ikke har misforstått så mye. Personlig liker jeg at dyrene jeg holde får utløp for sine naturlige instinkter og får bruke disse til hjernetrim, fremfor å adlyde våre kommandoer i tide og utide.

Det er overhode ikke skadelig, men heller ikke særlig givende for hunden tør jeg påstå ;-)

Ta dere heller en tur i skogen å gå spor, lær heller hundene å bygge opp egen selvtillitt med problemløsning (kontra lært hjelpløshet), utvikle hundens naturlige instinkter ved å gå på evt kurs der hunden må lære noe annet enn å sitte og legge seg på kommando. Det er noe den kan. At den må gå fot på millimeteren perfekt, har ingenting for seg, annet enn å tilfredsstille eiers interesse for å drive med lydighet som sport.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Dooh. Ingen har sagt at det ikke er bra heller. Det er geniale treningsformer du beskriver der og det jeg brukte mest selv.

Men du sier at komandoer ikke er bra. Joda det er bra det også. Hunder liker å ha en leder som tar avgjørelser for de. Det er like naturlig for de det. Og nei ingen tar skade av dette. Tvert imot kan man få ufyselige individer, både mennesker og dyr, om de aldri lærer seg å ta kommando. Og i farlige situasjoner så har man større sjangse for å overleve om man kan ta en kommando kjapt f.eks.

Kan du ikke kombinere begge deler, så bør du gå noen skritt tilbake og begynne på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dooh. Ingen har sagt at det ikke er bra heller. Det er geniale treningsformer du beskriver der og det jeg brukte mest selv.

Men du sier at komandoer ikke er bra. Joda det er bra det også. Hunder liker å ha en leder som tar avgjørelser for de. Det er like naturlig for de det. Og nei ingen tar skade av dette. Tvert imot kan man få ufyselige individer, både mennesker og dyr, om de aldri lærer seg å ta kommando. Og i farlige situasjoner så har man større sjangse for å overleve om man kan ta en kommando kjapt f.eks.

Kan du ikke kombinere begge deler, så bør du gå noen skritt tilbake og begynne på nytt.

Men i alle dager. Hvor skriver jeg at man ikke kan lære inn kommandoer og lydighet som gjør hundeholdet sikkert og trygt for hunden? Jeg skriver jo nettopp at det ikke er skadelig, men at det er direkte hjernetrim og den artigste aktiviteten for en hund eller annet dyr - det betviler jeg meget sterkt.

Selvfølgelig må vi lære hundene de tingene som gjør hundeholdet bra for hund og eier - og ikke minst trygt, som innkalling, ikke tigge/hoppe osv. Men å gå å terpe på kommandoer som å få hunden til å legge seg, sitte og gå fot på millimeteren er flisespikkeri som ingen egentlig har brukt for annet enn i lydighet som i konkurranseform. Om hunden kommer på på plass og legger seg eller setter seg, eller om den ikke sitter perfekt fot, har ingenting med sikkerhet å gjøre, og ingen nødvendighet som sådan.

Anonym poster: f1862873c11293777712d35650b473e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herre da, har noen her sagt at disse kommandoene er den aller beste hjernetrimmen eller treningen da? Det var ett enkelt forslag til noen som jeg først oppfattet som ikke ønsket å bedrive særlig med hjernetrim! Bare for å komme med et forslag som kan være artig både for eier og hund, men som ikke er så veldig tids- eller energikrevende.

I stedet for å pirke på hvordan folk trener og aktiviserer hundene sine, om det er på den ene eller andre måten, eller kanskje en kombinasjon, så kan du heller pirke på dem som faktisk ikke trener eller går tur med hundene.

Forøvrig, for oss er det kjempeviktig at hunden adlyder kommando fort, da min samboer nylig har tatt jaktprøven, så dersom hunden skal kunne være med på jakt, så må stopp, fot, sitt og diverse sitte godt, for å si det sånn.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, for noen latterlige råd du får TS! Snakk om å lese innlegg i verste mening! Jeg tror hverken du mener at du vil ha en hund til pynt, eller aldri vil stimulere hunden mentalt i det hele tatt (akkurat det kommer ganske naturlig og uten å tenke over det for oss som driver aktivt med hundetrening faktisk), og jeg synes på ingen måte du er kravstor i listen din. Jeg tipper du vil ha en sjarmerende sak som glir godt inn i din nåværende flokk, uten å kreve den type mental aktivitet som BC'ene behøver? Isåfall:

Som maskothund til mine BC'er har jeg hatt sheltie. Har vært fornøyd med henne, hun går veldig godt sammen med BC'ene i lynne, og holder fint følge på alle turer. Hun trenger absolutt ikke mentaltrening for å være fornøyd så lenge hun får gå noen turer i rusletempo hvor hun får kikke litt rundt seg. Hun krever null niks nada pelsstell (nesten) og det er lite lyd i henne. Velg oppdretter som røntger for HD! Ellers tenker jeg at korthårscollie kanskje kan passe dine krav! Det er en rase jeg virkelig har fått øynene opp for (og før dere skriker ut om at de trenger all verdens mentaltrening for å leve lykkelige liv - nei, det gjør de ikke. Ikke sammenlignet med en BC. Litt hverdagslydighet, et godbitsøk nå og da og gode lange turer hvor de får oppleve verden holder). De har en fin størrelse, morsomme personligheter, er relativt friske (ville dog kanskje sett til Sverige, noe svakt temperament i Norge), og de holder iallefall fint følge med borderne dine. Lite samkjønnsaggresjon, og hverken utpreget jakt- eller gjeterinnstinkt. Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en rasetråd hvor folk er litt for raske i avtrekkeren og dømmer trådstarteren på svært tynt grunnlag. Og så klart med de typiske kommentarene om kosedyr/plysjhund/hybelkanin. Tåpelig.

TS, jeg er dessverre på hytten nå og har ikke tilgang på godt nett eller hundebøkene mine, og fantasien er jammen på ferie den og. Men nå er i hvert fall tråden i«mine innlegg», så kan jeg hyle ut når jeg kommer hjem igjen, om jeg kommer på raser du kanskje kan vurdere :) Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke giddet å hjulpet "trådstarter". Makan til verdensmester og frekk person skal man lete lenge etter.

Hvorfor i det hele tatt starte denne tråden? Virker som du veit alt selv, og sitter i forsvarsposisjon hele tia!

Anonym poster: 70aa5854824347e45378efc2ff4ff7bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo egentlig! Labrador er en rase som lett blir tjukk, men det har også litt med hva den er vant til. Det er ikke få labradorer som får svært lite tur og hjernetrim, men som likevell virker rolig. Men jeg vil da absolutt si at opp til en time og tjue min per dag er mer enn nok trim! Det er til og med nok for ridgebacken vår, og DET er en trim-hund. ;)

Alle hunder bør jo sånn sett få litt hjertetrim, forstår ikke helt hvorfor ikke ts ønsker å drive med det? Det er ikke så krevende. Kan være så enkelt som å få hunden til å gå fot på turene, også regelmessig si stopp, sitt, dekk osv. og da forvente at den gjør det med en gang. Da må hunden stadig konsentrere seg for å få med seg eierens komandoer. :)

Selv om noen hunder slår seg til ro uten hjernetrim og mye mosjon, betyr ikke det at det er beste for en hund. ALLE hunder trenger mosjon, men især hos en brukshund er behovet større og det er etter min mening ikke noe å anbefale videre. Stakkars hunder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt hvor dere får det fra at TS hverken vil mosjonere hunden eller gi den noe mental trening jeg. To timers tur om dagen er faktisk mer enn flesteparten av norges familiehunder får. Og jeg har enda til gode å møte en person som er så aktiv med hundene sine som TS er, som IKKE gir en ny hund noe mental trening. Vi kaller det bare ikke det, når vi trener enkle hverdagsting som lineføring eller fri ved fot, på plass eller sitt og dekk. Det er en så naturlig del av hundeholdet som fòring og kos er - iallefall for de jeg kjenner. Jeg tipper at TS bare ikke ønsker en ny BC, en hund som ikke blir tilfreds med mindre den får ordentlige, gjennomtenkte mentale utfordringer hver dag. Og nei, det er ikke sånn at alle raser trenger det for å ha det bra. For noen raser vil det være hundre ganger mer givende med en tur i skogen. Jeg skjønner henne såå godt, etter min tredje BC ønsket jeg veldig noe litt annerledes - noe som fremdeles går godt overens med de andre hundene, men som ikke krever fullt så mye hodetrim. Det er nemlig tidkrevende å trene hund i lydighet på konkurransenivå, og selv om man har lyst på en tredje hund betyr jo ikke det at man ønsker å bruke halvannen time hver dag på å gjennomtrene alle dyrene. Jeg må innrømme at jeg synes dere er dømmende og bedrevitende, mange av dere ... Og mest sannsynlig er TS flinkere med hund enn de aller fleste av oss andre (iallefall hvis man skal tro på det hun sier og det ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen hunder slår seg til ro uten hjernetrim og mye mosjon, betyr ikke det at det er beste for en hund. ALLE hunder trenger mosjon, men især hos en brukshund er behovet større og det er etter min mening ikke noe å anbefale videre. Stakkars hunder...

Hvor kom så DEN i fra??? Jeg har ikke sagt en døyt om at det finnes en eneste rase som ikke trenger mental trening. Det jeg derimot sa, var at mange labradorer er tjukke, og får lite mental trening, men virker rolig likevell. Kanskje rett og slett fordi de har blitt late? Hvem vet. Synd er det uansett, for labrador er tross alt egentlig en rase som trener mye mosjon og mental trening. Det er ikke for ingentnig at rasen egner seg godt som blindehund. Det er rett og slett en fantastisk rase når det kommer til trening og mentalitet.

I samme innlegg kom jeg faktisk med forslag til hva man eventuelt kunne gjøre for å få inn mentaltrening samtidig med turen, nettopp fordi jeg mener at en hver hund bør få mentaltrening. Altså støtter jeg ikke alle disse labradorene som mange skaffer seg, uten å ha tenkt over at den også trenger mosjon og mental trening.

Blir helt svett over hvor krasse folk er!

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hadde nok sluppet en del av kommentarene som kom om hun hadde vært litt tydligere i første innlegg, for eksempel nevnt at hun har to BC fra før og ønsker en hund som vil funke med dem. Ser heller ikke vitsen med å være så ilter tilbake som TS var i en del av sine innlegg, folk svarer basert på hva de leser, man kan ikke forvente at folk har kunnskap om en TS ut over det personen velger å dele i startinnlegget;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar. beklager at jeg var så kvass i starten her og var vag på opplysninger. hadde en drittdag ettersom at den ene hunden min brakk beinet, og hadde kranglet med samboer. dette skulle selvfølgelig ikke gått ut over dere. har en dum tendens til å overreagere og tolke alt negativt når jeg er slik. og det var overhode ikke meninger.

Takker igjen for svar og forslag. og igjen, beklager.

Anonym poster: 178213e8ec52a3806545f23ec6e98afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...