Gå til innhold

Del dine beste potetretter!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker poteter. Det er så mye godt man kan lage av det. Jeg ser derfor etter tips og oppskrifter på potetretter jeg kan bruke som tilbehør til middager.

 

Noe av det vi lager en del er f.eks.:

- bakt potet

- fløtegratinerte poteter

- ovnsbakte potetbåter (som oftest blandet med olje og krydder først)

- potetmos

- potetsalat (enten typisk majones/rømmebasert eller lun med urter, vinaigrette o.l.)

- pommes frites

 

Håper på mange mange gode forslag. :D



Anonymous poster hash: f7e64...511
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Freckle

Potetstuing

Røsti

Potetpannekaker

Hasselback-poteter

Smørbakte poteter

Potetsuppe

Stekte restepoteter i panna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt liker jeg

 

-Potetgnocchi (steker dem litt gyldne etter koking om jeg har dem som tilbehør til kjøtt)

- Saltkokte amandines (til tapas)

- Crushed potatoes, dvs kokte poteter som trykkes flate, ringles med smør smaksatt med hvitløk og urter, og bakes i ovnen til overflaten blir litt gyllen og sprø. Smart som alternativ til potetmos på denne tiden av året, når man har tilgang på nypoteter i stedet for melne varianter

- Hjemmebakte potetlomper er faktisk bryet verdt å lage. Best å bruke gamle poteter, synes jeg (jeg foretrekker mandelpoteter, og gjerne om våren når de er lagret i lengste laget).

 

Men favoritten i det siste har vært potetbåter ovnsstekt i gåsefett. Fettet fås kjøpt på glass og holder seg i evigheter i kjøleskapet. Gir potetene en fantastisk skorpe og god smak. Jeg setter formen jeg skal bruke i ovnen på forhånd, har i fettet når formen er god og varm, og så potetbåter. Nå med nypoteter steker jeg på varmluft gjennom hele steketiden for å tørke dem litt ut og få sprø skorpe. Godt flaksalt på når de er ferdige, og that's it. Fantastisk til både kjøtt og fisk.

 



Anonymous poster hash: e734f...c68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Potetskiver og rødløk legges lagvis, gjerne med vårløk. Hell oppi kraft til det nesten er ca halvveif. Dekk med ost og hiv i ovnen på rundt 200grader i 40 min. Når det er ferdig bare heller du ut vannet og serverer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Hash Browns! Yum! Rasper potetene (rå) og legges i vann, sil ut vannet og legg dem på et håndklede for tørking. Ha det oppi en ny bolle og bland i littegranne hvetemel + salt og pepper. (Godt med litt finhakket løk også,ønsket type)

Så med en stor skje legger du en "dæsj" oppi stekepannen som er skikkelig varm med masse olje. Press potetmixen flat, (forsiktig så den ikke går i oppløsning) lurt å presse litt ekstra på midten. Etter noen få minutter så begynner den å bli gyllen/brun under og først da kan du snu den. Trenger ikke presse noe mer på den andre siden. Skru ned varmen hvis det trengs. Dette blir litt som snacks og passer godt til grillmat. Størrelsen bestemmer du selv, jeg pleier å lage de ca som en fiskekake i diameter.

Dette kan/bør googles for å få en bedre beskrivelse :D

Anonymous poster hash: 4b561...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Sellerirot- og potetstappe :)

 

Mengden bestemmer du selv (jeg pleier å bruke mellom 50/50 og 70/30 med sellerirot og potet), en skvett fløte og litt smør. Smakes til med salt og pepper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetpai

Potetpizza

Ja! Potetpizza!

Bak ut tynn pizzadeig, legg på løvtynne rå potetskiver tett i tett (ikke noe saus nei) ha på ost, urter og f.eks litt stekt kylling eller bacon og stek på vanlig måte. Knallgodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...