Gå til innhold

Enkle ting å lage til en? Matlei!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så pes å lage mat kun til en, det fører til at jeg ofte bare spiser brødskiver til middag. Ellers går det mye i knekkebrød, tomatsuppe, egg, yoghurt, nøtter og sjokoladebarer.

 

Men nå er jeg såååå lei av dette og lurer på om noen har tips til mat/middag man kan lage raskt og enkelt kun til en, uten all verdens tid og stæsj av fancy ting som bare blir liggende fordi en kun trenger en brøkdel av varen :)



Anonymous poster hash: 44709...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lage mat for flere dager . Spis rester dagen etter . Frys ned porsjoner . Jeg gidder ikke all oppvasken og styret alene hver dag . Så i går f eks laget jeg bolognese saus og nok pasta til i dag også , fyrste ned 3 porsjoner med saus.

Salat ( bruker ferdigposer , da det er vanskelig og spise opp en hel salat for meg . ) har i raspet gulrot , reddikskiver , løk , bønner hva som helst du har lyst på den dagen og steker en kotelett, kyllingfilet , fisk osv ved siden av . Eventuelt har oppi varm røkt laks.

Omelett i alle varianter.

Suppe. Blomkålsuppe, tomatsuppe , gulrotsuppe. Lager på en halvtime fra bunnen av.

Fiskekake i pita , med grønnsaker og dressing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par stykker som har Godt lever selv om de bor alene. Du kan velge tredagerspakke for to. Da får du seks middager. Da må du spise det samme to dager, men det er vel ikke noe problem. Det går an å fryse ned rester også, eller ta de med på jobben til lunsj. Det koster 695 kr uka og det er ikke dyrt når man tenker på hvor mye man bruker på bomkjøp og småhandling når man er matlei.



Anonymous poster hash: b12b2...5ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som LittDiva sier: lag retter i større porsjoner og frys ned restene i porsjonsposer. Retter som f.eks chili con carne, indiske gryter osv er greie å fryse. Når du først har tatt deg bryet å lage det, har du gjerne middag i 3-4 ganger med restene. Tenk de som må lage det hver dag, man sparer mye tid i forhold til dem ;) En annen ting som har gjort det lettere for meg, er å planlegge middager for hele uka og handle inn en dag i uka. 

 

Når jeg vil ha noe enkelt lager jeg gjerne laks med pasta, det tar ca 15 minutter. Jeg koker tagliatelle og biter av gulrot, mens jeg skjærer laksefileten i biter, vender i krydder og paneringsmel. Steker laksen, gjerne sammen med litt purre. Jeg bruker også å slenge oppi fryst brokkoli/erter med pastaen de siste minuttene. Til slutt vender jeg sammen alt sammen med litt rømme. Veldig godt, og enkelt! 

Endret av Aviale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner et par stykker som har Godt lever selv om de bor alene. Du kan velge tredagerspakke for to. Da får du seks middager. Da må du spise det samme to dager, men det er vel ikke noe problem. Det går an å fryse ned rester også, eller ta de med på jobben til lunsj. Det koster 695 kr uka og det er ikke dyrt når man tenker på hvor mye man bruker på bomkjøp og småhandling når man er matlei.

Anonymous poster hash: b12b2...5ab

 

Vel, jeg bruker egentlig veldig lite på mat, og er av den typen som er godt fornøyd med rimelige alternativer. Mat er liksom ikke sååå viktig for meg bare jeg blir mett :)

Anonymous poster hash: 44709...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager akkurat den samme maten som jeg ville om jeg lagde til flere jeg!

Ta saus for eksempel, til en middag bruker jeg ca 1/3 av toro sin bretagne kyllingsaus og lager den med bare vann (dvs uten melken som står). Så har jeg kylling, svin eller fisk til. Lager enten en salat eller har andre grønnsaker.

Ellers støtter jeg rådene om å lage store porsjoner mat! Lag en haug med hamburgerbrød og du kan fylle dem med alt av kjøtt! En pakke kjøttdeig (spiller ingen rolle hvilken type) blir fire burgere hos meg. Bare å fryse de tre andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wok

Gulrotsuppe

Pasta med pesto



Anonymous poster hash: 59138...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager det samme som når jeg lager mat til fler...bare mindre porsjoner.

Er ikke særlig vanskeligere enn det.

Noen ganger lager jeg større porsjoner og sparer resten til senere måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre viktige prinsipper:

- Planlegg ukens middager og handle inn iht planene.

- Oppbevar grønnsaker riktig (vask salat/bladgrønt/urter og legg i tette poser i kjøleskapet, feks).

- Bruk fryseren som flere her sier - lag opp i stort og frys ned i porsjonspakninger.

 

Ellers synes jeg porsjonsfileter av kjøtt og fisk er genialt når man lager mat til bare seg selv. Et stykke fersk fisk, en kotelett eller en biff, og enkelt grønnsakstilbehør.

 

Feks hvit fisk og grønnsaker bakt sammen i ovn. Bakepapir på et stekebrett, noen biter squash og halve cherrytomater, olivenolje, salt og pepper. 200 grader, la grønnsakene stå 10 min før du har i fiskestykket, som får 8-10 minutter til. Ha mer god olivenolje over, litt ruccola eller babyleaf (resten holder seg i tett ziplock-pose i kjøleskapet i flere dager), og en sitronbåt til.

 

Neste dag steker du en entrecôte eller en lammekotelett, det tar maks 10 minutt. Resten av ruccolaen/babyleaf-salaten blandes med en avokado i båter, evt noen pinjekjerner, olivenolje, salt, pepper og sitron.

 

Tenk enkelt, kutt ned på antall ingredienser/råvarer, og la det som er igjen være det aller beste. Litt gode halvstekte rundstykker (eller hjemmebakte, om du baker selv) i fryseren som du kan varme til den typen mat jeg har skissert løfter måltidet ytterligere og gjør deg litt mettere. Men ikke strengt tatt nødvendig.



Anonymous poster hash: 9a0ef...0ca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...