Gå til innhold

Lage sang?


SiMa

Anbefalte innlegg

Er det lurt å ha en sang i bryllupet? (Som alle synger mens vi sitter rundt bordet.) Jeg tenker det kanskje vil gi en mer avslappet stemning, men er veldig usikker. Og hvis vi bestemmer oss for å gjøre det, kommer det mange andre spørsmål. Hvilken melodi? Når skal vi synge? Og hvordan skal den være? En sang vi lager selv kan jo ikke være rettet til brudeparet, den må være til gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg sanger er helt forferdelig. Det går kanskje i bryllup der flesteparten av gjestene synger i kor og ikke sitter og hviskesynger, med sanger uten nødrim og halting... Sist jeg var i et bryllup hvor det var en sang så jeg flere krympe seg litt når de så sangarket ligge ved kuverten og når vi fikk beskjed om at nå skulle den synges. Beklager, men min mening er at stemningen blir anspent av sanger og at enhver fest er best uten.



Anonymous poster hash: 05d72...447
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget en sang som meg og brudgom skal synge duett av. Vi har tatt "ai ai kaptein" fra Kaptein Sabeltann og byttet ut noe av teksten sånn at det er "ai ai kone" og husarbeidsoppgaver istedenfor det som er opprinnelig. Den tenkte vi å ta før middagen så regner jeg med ingenting kommer til å være særlig høytidelig etter det. Den er veldig tullete og vi kan ikke synge, så hvis ikke det løsner opp ting er det ikke noe håp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kleint kleint kleint!!!!



Anonymous poster hash: 046bf...9b3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappetroll

Jeg kan ikke fordra alle sangene, velkommen til bords og takk for maten.

Men mor, svigermor og søstre mener at sanger MÅ det være. Og svigermor skal absolutt lage sang til sønnen, og da må mamma lage til meg...

Men må vi virkelig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt grusomt. Som regel er slike sanger mer pinlige og kleine enn morsomme. Og stemningen de skaper er vel mer anstrengt, krampaktig og pinlig, enn avslappet. Det som bidrar til en avslappet stemning i min verden er å kunne skravle og le med folk, at det er et løst og ledig opplegg med lite man "må" gjøre og delta på - særlig sånne fellesting som ikke alle liker.

Anonymous poster hash: 71fe0...9d3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke fordra alle sangene, velkommen til bords og takk for maten.

Men mor, svigermor og søstre mener at sanger MÅ det være. Og svigermor skal absolutt lage sang til sønnen, og da må mamma lage til meg...

Men må vi virkelig det?

Jeg hadde bare sagt "det er vårt bryllup, vi vil ikke ha sanger". Håper da inderlig de respekterer deres ønsker for deres egen dag!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurt å ha en sang i bryllupet? (Som alle synger mens vi sitter rundt bordet.) Jeg tenker det kanskje vil gi en mer avslappet stemning, men er veldig usikker. Og hvis vi bestemmer oss for å gjøre det, kommer det mange andre spørsmål. Hvilken melodi? Når skal vi synge? Og hvordan skal den være? En sang vi lager selv kan jo ikke være rettet til brudeparet, den må være til gjestene.

Du skriver ikke om det blir flere sanger i bryllupet? Eller er det snakk om at det evt. kun blir denne ene sangen som dere selv vil skrive?

Hvis det er flere sanger, er det vel ok med en ekstra. Hvis det ikke er noen andre sanger, tror jeg at jeg ville droppet det. Veldig mange synes felles-synging av hjemmediktede sanger blir ganske flaut og kleint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra alle sangene, velkommen til bords og takk for maten.

Men mor, svigermor og søstre mener at sanger MÅ det være. Og svigermor skal absolutt lage sang til sønnen, og da må mamma lage til meg...

Men må vi virkelig det?

Hvis dere betaler bryllupet selv, er det dere som bestemmer. Inkludert om dere vil ha sanger eller ikke.

Er det foreldrene som betaler, blir det vel kanskje en litt vanskeligere diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere betaler bryllupet selv, er det dere som bestemmer. Inkludert om dere vil ha sanger eller ikke.

Er det foreldrene som betaler, blir det vel kanskje en litt vanskeligere diskusjon.

Sanger og taler er ofte ikke avtalt med brudeparet på forhånd, det skal være en "overraskelse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sang fra vår side, i alle fall. Bare en tanke som slo meg i går, det hører liksom med. Men, en forsamling uten sangstemme som skal synge en sang med haltende rim på en melodi det viser seg ingen kan er neppe egnet til å bli noen suksess.

:laugh::laugh::laugh:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappetroll

Hvis dere betaler bryllupet selv, er det dere som bestemmer. Inkludert om dere vil ha sanger eller ikke.

Er det foreldrene som betaler, blir det vel kanskje en litt vanskeligere diskusjon.

Vi betaler alt utenom maten i bryllupet. Den får vi av pappa. Han bryr seg ikke om det blir sanger. Men de andre argumenterer med at det hører med i et bryllup..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler alt utenom maten i bryllupet. Den får vi av pappa. Han bryr seg ikke om det blir sanger. Men de andre argumenterer med at det hører med i et bryllup..

I "gamle dager": Ja. For bare noen tiår siden var det gule, rosa og blå* sanger i alle bryllup. "Nå tar vi den blå sangen, dere" ;-)

Men jeg har sett at det har skjedd ganske store endringer på bryllupsfronten, spesielt de siste 5-6 årene. De bryllupene jeg har vært i nå i de siste årene, har hatt helt annet opplegg enn bryllupene jeg var i på 80-tallet. Nå er det mange nye elementer som ikke fantes for bare noen år siden, mye er nok hentet fra amerikanske tradisjoner.

Og: Ingen av bryllupene jeg har vært i de siste årene har hatt rosa, blå eller gule* sanger ;-) Ingen sanger i det hele tatt. Og ganske begrenset med taler (i forhold til "i gamle dager")

Så du kan argumentere med at det er annerledes nå. Fordi det er virkelig stor forskjell på bryllup nå og for 20-30 år siden.

* for de uinnvidde og kanskje noen av dere unge: Rosa, gule og blå sanger er fra tiden sangene ble stensilert/kopiert opp på vanlig papir - men i pastellfarger. Fargene på papiret var gul, rosa og blå.

Endret av Dolce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I "gamle dager": Ja. For bare noen tiår siden var det gule, rosa og blå* sanger i alle bryllup. "Nå tar vi den blå sangen, dere" ;-)

Men jeg har sett at det har skjedd ganske store endringer på bryllupsfronten, spesielt de siste 5-6 årene. De bryllupene jeg har vært i nå i de siste årene, har hatt helt annet opplegg enn bryllupene jeg var i på 80-tallet. Nå er det mange nye elementer som ikke fantes for bare noen år siden, mye er nok hentet fra amerikanske tradisjoner.

Og: Ingen av bryllupene jeg har vært i de siste årene har hatt rosa, blå eller gule* sanger ;-) Ingen sanger i det hele tatt. Og ganske begrenset med taler (i forhold til "i gamle dager")

Så du kan argumentere med at det er annerledes nå. Fordi det er virkelig stor forskjell på bryllup nå og for 20-30 år siden.

* for de uinnvidde og kanskje noen av dere unge: Rosa, gule og blå sanger er fra tiden sangene ble stensilert/kopiert opp på vanlig papir - men i pastellfarger. Fargene på papiret var gul, rosa og blå.

Og hvite og grønne, for familier som var spesielt glad i å dikte sanger. (Som min familie, det de manglet i sangstemme ble tatt igjen i haltende rim.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappetroll

I "gamle dager": Ja. For bare noen tiår siden var det gule, rosa og blå* sanger i alle bryllup. "Nå tar vi den blå sangen, dere" ;-)

Men jeg har sett at det har skjedd ganske store endringer på bryllupsfronten, spesielt de siste 5-6 årene. De bryllupene jeg har vært i nå i de siste årene, har hatt helt annet opplegg enn bryllupene jeg var i på 80-tallet. Nå er det mange nye elementer som ikke fantes for bare noen år siden, mye er nok hentet fra amerikanske tradisjoner.

Og: Ingen av bryllupene jeg har vært i de siste årene har hatt rosa, blå eller gule* sanger ;-) Ingen sanger i det hele tatt. Og ganske begrenset med taler (i forhold til "i gamle dager")

Så du kan argumentere med at det er annerledes nå. Fordi det er virkelig stor forskjell på bryllup nå og for 20-30 år siden.

* for de uinnvidde og kanskje noen av dere unge: Rosa, gule og blå sanger er fra tiden sangene ble stensilert/kopiert opp på vanlig papir - men i pastellfarger. Fargene på papiret var gul, rosa og blå.

Jeg skal prøve meg med den! Tuuusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvite og grønne, for familier som var spesielt glad i å dikte sanger. (Som min familie, det de manglet i sangstemme ble tatt igjen i haltende rim.)

Been there, seen that :Nikke:

(Eller kanskje: Been there, survived that...)

Endret av Dolce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sanger og taler er ofte ikke avtalt med brudeparet på forhånd, det skal være en "overraskelse".

Både sanger og taler blir ofte skamflaut.

Folk prøver å være moromme med teite taler, og for ikke snakke om de løse kanone som finner ut at de skal røpe ting fra privatlivet ditt i talen. jeg hater sånt og hadde lagt ned totalforbud mot det om jeg skulle giftet meg.

Anonymous poster hash: a7e76...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sanger og taler blir ofte skamflaut.

Folk prøver å være moromme med teite taler, og for ikke snakke om de løse kanone som finner ut at de skal røpe ting fra privatlivet ditt i talen. jeg hater sånt og hadde lagt ned totalforbud mot det om jeg skulle giftet meg.

Anonymous poster hash: a7e76...8f0

Jeg synes det er hyggelig med taler. Og er kanskje bortskjemt med gode talere i familien. Vurderer til og med å holde tale selv. :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig med taler. Og er kanskje bortskjemt med gode talere i familien. Vurderer til og med å holde tale selv. :laugh:

Da er du heldig:) Hvis man vet man har gode talere i familien hadde jeg ikke vært nervøs..

Det er verre med de som tror de er gode talere uten å være det...og mangler sosial IQ.

F.eks. var jeg i et bryllup en gang der brudens storesøster holdt en tale der hun fortalte at brudgommen var den eneste mannen bruden noensinne hadde vært kjæreste med.

Bruden var en dame i midten av 30-årene,og jeg kunne se på henne at hun ble pinlig berørt av at denne opplysningen skulle fortelles til hele selskapet. Synes faktisk det er ren ondskap å forulempe noen slik, med å røpe "morsomme" detaljer fra privatlivet.

Anonymous poster hash: a7e76...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

bumper denne tråden så kanskje man slipper å bli utsatt for sånne jævla dårlige sanger flere ganger.

Anonymkode: 3e559...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...