Gå til innhold

Hva er forloverens oppgaver?


Gjest making.a.mess

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk en tosiders liste av bruden med ordlyden "du skal..." som gjennomgangstema. Så spør bruden hva hun forventer av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive under på forlover erklæring.

Planlegge og organisere utdrikkingslag (med hjelp fra andre venner).

Hjelpe til med planligging. Dette kommer ann på hva brud/brudgom selv ønsker hjelp med og hva du har mulighet til selvfølgelig.

Sitte oppe ved alteret sammen med brudeparet.

Være brud/brudgoms høyre hånd gjennom dagen.

Holde tale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som formelt sett er forlovers oppgave er å skrive under på erklæringen. I tillegg er det vanlig at forlovere er med litt på planlegging (f.eks. kjoleshopping med bruden, kanskje lage noen dekorasjoner etc.), arrangerer utdrikningslag, er god hjelper på selve dagen og holder tale under middagen. Ingen av disse tingene er påkrevd, men jeg har inntrykk av at en del bruder forventer det uten å være tydelige på det.

Jeg er litt fan av å kommunisere om sånt, jeg da. Snakke sammen og finne ut av hva forlover har tid, lyst og energi til å være med på. Eller i det minste være klar på hva "jobben" innebærer når man spør, så vet vedkommende hva h*n takker ja til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kommer de til å skrive under på forlovererklæring og det formelle greiene.
Min har vært med meg og kjøpt kjole, hun hjelper meg å bestemme meg for ting (vi snakker ofte sammen på tlf uansett så det blir litt sånn "ja forresten...". Tenker at på dagen blir hun med i "sminken" og bilen for å roe mine paniske nerver:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god forlover gjør følgende:

- Er med og kjøper kjole, er med på prøvetime hos frisør

- Arrangerer et bra utdrikkingslag

- Er med til frisør på morgenen, og er generelt en "butler" for bruden hele dagen. Har med nød-kit med vann, litt snack (blodsukker må holdes oppe), pudder og annet til å fikse sminken, kanskje sy-utstyr i tilfelle uhellet er ute, regnjakke i tilfelle regn etc.

- Sitter øverst i kirken og signerer erklæring, selvsagt

- Sørger for å snakke med alle i selskapet, og er en slags vertinne sammen med toastmaster og den andre forloveren

- Holder tale til bruden

- Arrangerer gjerne en lek eller lignende etter maten, for å få igang stemningen (vertinne-oppgaven igjen)

- Sørger for at noen har forbredt nachspiel med drikkevarer og nattmat

En mindre god forlover kan velge blant disse, men de gode forloverne er de som klarer å få gjort alt dette. Forloverrollen er tøff! :)



Anonymous poster hash: b03c6...599
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god forlover gjør følgende:

  • signerer forlovererklæringen
  • snakker med brud/brudgom om hva de ønsker av forloveren sin og hva forloveren ønsker å tilby og blir enige om hva forloveren skal påta seg
  • står klar med hagla i tilfelle noen vil sette i gang en selskapslek

OK, jeg er kanskje ikke helt seriøs på det siste punktet.

Heldigvis har ikke de jeg har vært forlover for så langt hatt noen tanke om utallige plikter for forlover. Det jeg har tilbudt meg å gjøre er:

  • være hovedarrangør av utdrikningslag
  • være med og se etter kjole/dress og annet stash, innen rimelighetens grenser
  • være en brud/brudgom kan snakke med om detaljer, innen rimelighetens grenser
  • passe på sakene til brud, brudgom klarer seg som regel selv
  • holde tale


Anonymous poster hash: 6b2f0...46c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god forlover gjør følgende:

  • signerer forlovererklæringen
  • snakker med brud/brudgom om hva de ønsker av forloveren sin og hva forloveren ønsker å tilby og blir enige om hva forloveren skal påta seg
  • står klar med hagla i tilfelle noen vil sette i gang en selskapslek

OK, jeg er kanskje ikke helt seriøs på det siste punktet.

Anonymous poster hash: 6b2f0...46c

Nå var det vel ingen selskapslek jeg foreslo, men en lek eller lignende. Eller lignende kan handle om så lite som å få folk ut på dansegulvet. Uansett, det er forlovere og toastmaster sin oppgave å dra igang festen etter middag.

Anonymous poster hash: b03c6...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...