Gå til innhold

Kompliserte familieforhold. Be stemor eller ikke...


Gjest making.a.mess

Anbefalte innlegg

Gjest making.a.mess

Komplisert dette. Jeg har ikke hatt noe godt forhold til min far i tenårene fordi han er vanskelig å kommunisere med. Han sitter der som en statue og det er ikke greit å drive samtale. Har ikke sett han på 14 år, men tenker å be han i bryllupet. Han har en ny kone og en sønn. Sønnen har jeg sett en gang. Ønsker å invitere han også.

Kona derimot.. Vel, hun er sjalu. De bor tusenvis av mil borte og hun ble sjalu fordi han tredjehver måned fikk en Mail av sin forrige samboer og innimellom, kanskje to ganger i året av min mor. Kjedelige mailer, men på et språk denne nye kona ikke forstår noe som tydeligvis plager henne.

Denne tidligere samboeren hans Og min mor kommer selvsagt i bryllupet. Tenker det vil bli duket for konflikter med den nye konen. Min far har ting han burde rydde i, hvilket han ikke kommer til å gjøre når hun er der.

Og kjip er jeg for jeg har ikke noe interesse av å bli kjent med henne. Kommer hun så vil det være første og eneste gang jeg ser henne ettersom de bor langt vekk.

Samtidig vil hun sikkert bli sur fordi hun ikke ble bedt. Mine søsken har ikke bedt noen av dem når de giftet seg.

Kommer han alene så vil han ha flere å snakke med til tross for sitt lange fravær. Kommer de sammen så har de ingen annen å samtale med enn hverandre og det trenger de ikke ta en lang reise for å gjøre....

Hva syntes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av respekt for de begge ville jeg bedt begge eller ingen. Syns det blir ufint å droppe henne.

På samme måte som at jeg ville invitert alle gjester med partner, sålenge de er samboere eller gift.

Anonymous poster hash: e1179...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et dårlig forhold til min stemor, hun er også veldig sjalu (så sjalu at hun nekter faren min å ta en kopp kaffe med meg uten at hun er til stede). Pappa var fraværende under oppveksten og det er mamma som i all hovedsak har oppdratt meg. Siden mamma ikke har noen ny og hun og pappa ikke har sett hverandre på 15 år så ønsket jeg ikke å ha min stemor i bryllupet.

Jeg ba derfor kun pappa. Han takket derfor nei til å komme i bryllupet (han takket nei i desember, bryllupet er førstkommende lørdag). Dette var jeg forsåvidt forberedt på kunne bli et utfall. Hverken pappa eller jeg har tatt kontakt med hverandre siden. Det er greit for meg når han setter den nye kona si foran meg. Jeg angrer ikke på min avgjørelse. Så mitt tips til deg er å be de du vil ha i bryllupet ditt (jeg hadde ikke vært komfertabel med å ha min stemor der), men da må du også være forberedt på at folk takker nei. Hvis det er viktigere for deg å ha faren din der enn det er å ikke ha stemoren din der så vil jeg råde deg å be begge. Evt snakke med faren din først om hva han synes om at bare han blir bedt. Selv om det kanskje blir vanskelig pga kommunikasjonsproblematikken..

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ille er egentlig stemoren din? Og hva mener du med at din far "har ting han burde rydde opp i"? Og har du lyst til at bryllupet skal brukes til dette?

Hvis dere ber sønnen til stemoren din og din fars tidligere samboer, men ikke stemoren din, synes jeg det blir veldig feil. Særlig hvis dere inviterer sønnen hennes, som du bare har sett en gang. (For alt jeg vet har du et veldig nært forhold til din fars tidligere samboer, som gjør det naturlig å invitere henne som "venn", og ikke på grunn av den tilknytningen hun en gang hadde til din far.) Jeg tror både din far og din stemor vil bli såret hvis hun ikke blir invitert. Risikoen er at heller ikke din far (eller hennes sønn) kommer, så til syvende og sist blir det avgjørende hva som er viktigst for deg/dere: at din far kommer eller at din stemor ikke kommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bedt begge to, for høflighetens skyld. Du kan risikere bråk og uvennskap og mye bortkastet energi på det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Hvor ille er egentlig stemoren din? Og hva mener du med at din far "har ting han burde rydde opp i"? Og har du lyst til at bryllupet skal brukes til dette?

Hvis dere ber sønnen til stemoren din og din fars tidligere samboer, men ikke stemoren din, synes jeg det blir veldig feil. Særlig hvis dere inviterer sønnen hennes, som du bare har sett en gang. (For alt jeg vet har du et veldig nært forhold til din fars tidligere samboer, som gjør det naturlig å invitere henne som "venn", og ikke på grunn av den tilknytningen hun en gang hadde til din far.) Jeg tror både din far og din stemor vil bli såret hvis hun ikke blir invitert. Risikoen er at heller ikke din far (eller hennes sønn) kommer, så til syvende og sist blir det avgjørende hva som er viktigst for deg/dere: at din far kommer eller at din stemor ikke kommer?

Det er ikke veldig viktig for meg at fattern kommer. Kommer han blir det nok siste gang jeg ser han, for han er ikke ung lenger og helsa svikter. Jeg Ser det som at hvis han kommer så samtaler vi litt og får en god avslutning på vår relasjon. Kanskje får han ikke lov av henne å dra alene eller ta med sønnen. Sønnen har jeg interesse av fordi han er min halvbror og han burde få mulighet til å kjenne sin familie. Han er jo et uskyldig barn i rotet vårt. Sønnen er rundt ti år. Fattern er pensjonist og kona hun er på min alder. ( og jeg er hans nest yngste barn)

Han burde avslutte sin relasjon til sine barn og sine exer på en god måte. Det blir ingen oppvask, kun muligheter for en god samtale og en takk og farvel. Han er en stille og konfliktsky mann så rabalder vil ikke skje. . Om hans kone kommer så kan det derimot skje ting, det er derfor jeg ikke ønsker henne her. Jeg kjenner henne ikke og vet ikke hva hun er kapabel til. Alt jeg vet er at hun er for sjalu til at han kan sende et par mailer i året.

Jeg har bedt hans tidligere samboer fordi jeg har en god relasjon til henne. De var sammen når jeg var barn og da tilbragte jeg endel tid med dem. Hun har en datter som er som en søster for meg. Denne datteren har barn jevngammle med mine og vi treffes i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig viktig for meg at fattern kommer. Kommer han blir det nok siste gang jeg ser han, for han er ikke ung lenger og helsa svikter. Jeg Ser det som at hvis han kommer så samtaler vi litt og får en god avslutning på vår relasjon. Kanskje får han ikke lov av henne å dra alene eller ta med sønnen. Sønnen har jeg interesse av fordi han er min halvbror og han burde få mulighet til å kjenne sin familie. Han er jo et uskyldig barn i rotet vårt. Sønnen er rundt ti år. Fattern er pensjonist og kona hun er på min alder. ( og jeg er hans nest yngste barn)

Han burde avslutte sin relasjon til sine barn og sine exer på en god måte. Det blir ingen oppvask, kun muligheter for en god samtale og en takk og farvel. Han er en stille og konfliktsky mann så rabalder vil ikke skje. . Om hans kone kommer så kan det derimot skje ting, det er derfor jeg ikke ønsker henne her. Jeg kjenner henne ikke og vet ikke hva hun er kapabel til. Alt jeg vet er at hun er for sjalu til at han kan sende et par mailer i året.

Jeg har bedt hans tidligere samboer fordi jeg har en god relasjon til henne. De var sammen når jeg var barn og da tilbragte jeg endel tid med dem. Hun har en datter som er som en søster for meg. Denne datteren har barn jevngammle med mine og vi treffes i ny og ne.

Jeg hadde ikke fått med meg at det var din halvbror, da bør du jo absolutt invitere ham. Den tidligere samboeren har du et selvstendig forhold til, og da inviterer du henne som "venn", og ikke "din fars eks".

I din situasjon ville jeg bare invitert din far og din halvbror. Familie er kompliserte saker, det merkes når man skal arrangere bryllup. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har invitert min "stemor" fra helvete. Og jeg angrer. Jeg skjønner ikke hvorfor man må invitere mennesker man ikke liker, på en av de største dagene i livet? Må alt være så riktig og korrekt hele tiden??

Hun er det eneste skåret i gleden, for det kommende bryllupet. Men jeg valgte å invitere henne av hensyn til min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt bryllupet til å avslutte relasjonene med far. Det finnes nok av anledninger til det. Lurer også på hvorfor du skal avslutte relasjonene med din far?

Jeg synes heller ikke det er riktig at du skal "tvinge" han til å avslutte relasjonene med sine X'er. Det virker som det er endel år siden hans siste forhold før det nåværende. La nå det være hans greie.

Akkurat her tror jeg du svever på en lyserosa sky - der du tror at "avslutningene" skal foregå på romantisk vis i de romantiske omgivelsene som bryllupet er.

Ellers syns jeg det er greit at du kun inviterer din far og halvbror, men vær forberedt på at de ikke får lov til å komme av hans kone.



Anonymous poster hash: 72557...bd7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har invitert min "stemor" fra helvete. Og jeg angrer. Jeg skjønner ikke hvorfor man må invitere mennesker man ikke liker, på en av de største dagene i livet? Må alt være så riktig og korrekt hele tiden??

Hun er det eneste skåret i gleden, for det kommende bryllupet. Men jeg valgte å invitere henne av hensyn til min far.

Tror svarer for mange ligger der. Selv om det er brudeparets store dager er det mange som inviterer mennesker de ikke liker fordi de vet det vil såre andre (som din far) hvis de ikke blir invitert.

Ellers kan en manglende invitasjon skape eller forsterke en konflikt i familien, noe de færreste ønsker bryllupet skal bidra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror svarer for mange ligger der. Selv om det er brudeparets store dager er det mange som inviterer mennesker de ikke liker fordi de vet det vil såre andre (som din far) hvis de ikke blir invitert.

Ellers kan en manglende invitasjon skape eller forsterke en konflikt i familien, noe de færreste ønsker bryllupet skal bidra til.

Helt enig. Det virker nesten som at ts vil bruke sin "makt" som brud til å skape ytterligere konflikter i familien i tillegg til at hun vil "tvinge" sin far til å ta et oppgjør med sin mor og x-stemor.

Vet ikke hva ts ønsker å oppnå med det, men dette hører ikke hjemme i et bryllup.

Anonymous poster hash: 72557...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...