Gå til innhold

Når mannen er forlover...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest New_Girl

Hva med seminarer o.l. i forbindelse med jobb eller andre aktiviteter? Er det like umulig da? Kan du ikke gå på noen tilstelninger hvis du ikke vet hvem du skal sitte sammen med til bords?

Vet ikke om det er meg du spør, men er det obligatorisk, så er jeg selvfølgelig med på tilstedninger i forbindelse med jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg har lest ganske mye i bryllupsforumet. Det forundrer meg at det som tidligere var skikk og bruk ved plassering under bryllupsmiddagen, nå ser ut til å være utdatert.

Sitat:

Brudeparet sitter alltid sammen i hovedsete. Om man bruker rundbord skal brudeparet sitte ved hovedbordet, evt. kan man velge å ha et langbord med hovedgjester mens resten av gjestene sitter ved rundbord. Husk at brudeparet skal kunne se alle gjestene og også være synlig for gjestene. Hovedbordet dekkes derfor kun på den ene siden. Ved hestesko og E-bord sitter brudeparet alltid på det øverst bordet, aldri på utstikkerene!

Foreldre sitter ved siden av brudeparet. I følge skikk og bruk skal brudens familie sitte nærmest brudeparet slik at bruden har sin far eller eldste mannlige familiemedlem på sin høyre side mens brudens mor sitter til venstre for brudgommen. Brudgommens foreldre sitter ved siden av hver av brudens foreldre.

Forlovere skal sitte nært brudeparet og ha hverandre til bords om de er av ulikt kjønn.

Resten av gjestene i bryllupet plasseres etter skjønn, familiemedlemmer og øvrige gjester om hverandre. Bruk skjønn og forsøk å plassere mennesker dere tror vil passe sammen slik at samtalen rundt middagen går av seg selv. Dette vil gjøre bryllupsmiddagen hyggeligere både for dere og gjestene.

NB! Toastmaster må sitte slik at han/hun lett kan kontaktes av kjøkkenpersonell/ servitører og har oversikt over deres bevegelser. Toastmaster bør også være synlig for alle gjestene.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest ganske mye i bryllupsforumet. Det forundrer meg at det som tidligere var skikk og bruk ved plassering under bryllupsmiddagen, nå ser ut til å være utdatert.

Hvorfor forundrer dette deg? Det er mye som tidligere var skikk og bruk som er utdatert. Synes du det er generelt vanskelig med forandringer?

Anonymous poster hash: ad617...2ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor forundrer dette deg? Det er mye som tidligere var skikk og bruk som er utdatert. Synes du det er generelt vanskelig med forandringer?

Anonymous poster hash: ad617...2ce

Nei, det synes jeg ikke. Men jeg har ikke paranoia for å snakke med ukjente, heller. Heller ikke er jeg avhengig av å komme i følge med en partner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du samboe/gift med forlover, må du nok belage deg på å sitte et annet sted enn forlover under middagen.

Hvor vanskelig kan det være, du har jo spist middag alene foran tv'en selv? Over halve tiden går med til taler uansett. Det er snakk om 4 - 5 timer av ditt liv. Dette klarer du!



Anonymous poster hash: 514eb...362
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan du ikke vinne, TS. Det er helt vanlig at forloverne sitter ved hovedbordet, og da må kjærestene deres sitte andre steder. Du blir antageligvis sittende ved siden av den andre forloverens partner (som jo er i samme situasjon).

Å takke nei er verre, da driter du deg i hvertfall ut.

Anonymous poster hash: b5540...9ef

Har du en psykisk diagnose? Hvis ikke synes jeg det er fryktelig spesielt å få noia av å måtte sitte med fremmede mennesker et par timer. Tror du de kommer til å gå løs på deg, eller?

Hun kan få utdelt en smokk, så slipper hun å snakke med fremmede.

Nå har vi sendt svar, han drar dit alene. På sett og vis har tråden hjulpet meg, selv om jeg ikke kan tro folk er like jævlige som enkelte her. Det ble i hvert fall enklere å ta en avgjørelse. Folk med sosial angst hører nok ikke hjemme i sånne sammenhenger, tross alt.

Anonymous poster hash: cd5ca...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal folk kalles for jævlige bare fordi de har sin egen mening?

Har ei god venninne som har slitt veldig med sosial angst og hun har fått god hjelp hos psykolog, så kan forstå til en viss grad hvordan du føler det.

Hun har til gjengjeld tvunget seg ut i situasjoner og blitt overasket over at ting ikke var så vanskelig som hun trodde på forhånd. Synd du ikke ba din mann høre med brudeparet før du takket nei. Han hadde helt sikkert syntes det hadde vært hyggelig at du ville stille opp for han, og hans venner som skal gifte seg.

Lykke til videre, håper du får hjelp til å takle slike situasjoner videre i fremtiden :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, la oss si du var singel og bedt i et bryllup der du bare kjente bruden og hennes forlover. Hadde du droppet å dra i bryllupet da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi sendt svar, han drar dit alene. På sett og vis har tråden hjulpet meg, selv om jeg ikke kan tro folk er like jævlige som enkelte her. Det ble i hvert fall enklere å ta en avgjørelse. Folk med sosial angst hører nok ikke hjemme i sånne sammenhenger, tross alt.

Anonymous poster hash: cd5ca...a03

Hvorfor fikk du ikke han til å spørre hvordan bordplasseringen ble? Kan jo være forloverene skulle sitte med sin partner under middagen. Jeg har sett flere har gjort det i flere bryllup.

Hadde jeg vært brudeparet hadde jeg forstått at du trakk deg hvis dere ikke skulle sitte ila, og du ikke kjente noen. Hadde ikke gjort noe stort nummer ut av det. Men jeg hadde nok gjort det sånn at dere fikk sitte ilag sånn at du kunne komme også. Så kan jo være de også ikke er så jævlige som enkelte andre her inne. Jeg blir litt sjokkert over enkelte av og til.

Anonymous poster hash: 2a34d...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi sendt svar, han drar dit alene. På sett og vis har tråden hjulpet meg, selv om jeg ikke kan tro folk er like jævlige som enkelte her. Det ble i hvert fall enklere å ta en avgjørelse. Folk med sosial angst hører nok ikke hjemme i sånne sammenhenger, tross alt.

Anonymous poster hash: cd5ca...a03

Kan han ikke høre om du kan settes sammen noen du kommer overens med el.l?

For meg er dette bare barnslig, å ikke komme fordi man ikke får sitte sammen.

Velkommen til voksenlivet, og arbeidssituasjoner i fremtiden.

Om det er pga angst må du få hjelp, for dette høres trist ut.

Anonymous poster hash: 9cf0c...833

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi sendt svar, han drar dit alene. På sett og vis har tråden hjulpet meg, selv om jeg ikke kan tro folk er like jævlige som enkelte her. Det ble i hvert fall enklere å ta en avgjørelse. Folk med sosial angst hører nok ikke hjemme i sånne sammenhenger, tross alt.

Anonymous poster hash: cd5ca...a03

Folk er ikke "jævlige" bare fordi de ikke setter par sammen, selv ikke om den ene ikke kjenner de andre gjestene. De fleste klarer faktisk å komme gjennom en bryllupsmiddag og ha det relativt hyggelig selv om de sitter sammen med ukjente. Og brudeparet prøver gjerne å plassere gjester med felles interesser/gjester de tror kommer til å hygge seg i hverandres selskap sammen. Om du har spesielle grunner til at du må sitte sammen med mannen din er ikke brudeparet "jævlige" selv om de plasserer deg sammen med andre, hvis ikke de visste om det på forhånd. Og i mine øyne er det faktisk ditt/deres ansvar å formidle at du har et velbegrunnet behov for det. Hvis du var invitert i mitt bryllup ville jeg absolutt foretrukket å få beskjed om at du ikke klarer å komme hvis du ikke får sitte sammen med mannen din.

Når det er sagt: Vi ville ikke plassert noen bare sammen med ukjente, selv om det ville betydd at vi ikke kunne splittet akkurat det paret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden får meg hvertfall til å ville spørre om bordplasseringer neste gang jeg skal i bryllup med flest ukjente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Sikkert et dumt spørsmål. Men hvorfor i alle dager skal man splitte par i bryllup? Og hva er egentlig problemet med å la forloverene ha partnerne sine til bords? Er jo ikke flere kuverter, og det er kun en eller to personer ekstra ved hovedbordet. Har lest tråden og er ganske overrasket over hvor ufølsomme enkelte er. Men så har jeg vel gått i uvanlige bryllup, da, hvor alle fikk sitte ved partnerne sine, selv forloverne også. Folk koser seg mer i bryllup hvis man er avslappet, og ikke alle føler at de koser seg når de sitter til bords med folk man ikke kjenner så godt. Virker jo som om en latterlig skikk som bare skaper mer ubehag, og som egentlig bare burde kasseres. Bryllup er for å feire to som skal være sammen, er vel og fint å ta del i feiringen som et par ved middagen. Men kanskje jeg er så dum at jeg har misset noe viktig her, siden det er så viktig at par splittes og at forlovere ikke kan sitte med sin partner under middagen.

Jeezes...

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert et dumt spørsmål. Men hvorfor i alle dager skal man splitte par i bryllup? Og hva er egentlig problemet med å la forloverene ha partnerne sine til bords? Er jo ikke flere kuverter, og det er kun en eller to personer ekstra ved hovedbordet. Har lest tråden og er ganske overrasket over hvor ufølsomme enkelte er. Men så har jeg vel gått i uvanlige bryllup, da, hvor alle fikk sitte ved partnerne sine, selv forloverne også. Folk koser seg mer i bryllup hvis man er avslappet, og ikke alle føler at de koser seg når de sitter til bords med folk man ikke kjenner så godt. Virker jo som om en latterlig skikk som bare skaper mer ubehag, og som egentlig bare burde kasseres. Bryllup er for å feire to som skal være sammen, er vel og fint å ta del i feiringen som et par ved middagen. Men kanskje jeg er så dum at jeg har misset noe viktig her, siden det er så viktig at par splittes og at forlovere ikke kan sitte med sin partner under middagen.

Jeezes...

Nå har jo runde bord gjerne bare 8 plasser så hvem mener du skal gi opp plassen sin? Brudeparet, foreldre, forlovere eller følget til forloverne?

Og har man hestesko eller E-bord vil man jo ha forloverne nærme seg da og, og er det riktig at forlovernes følge sitter nærmere brudeparet enn søsken?

Synes TS skal oppsøke hjelp hvis dette faktisk er sosial angst, for det er ikke normalt å ha såå store problemer med å sitte med noen andre hun kjenner. Og i alle fall ikke takke nei uten en gang å prøve å løse problemet. Bare dette får ts til å virke som en av de vanskelige brylllupsgjestene...

Anonymous poster hash: 3a57b...656

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Splitte par". Høres ut som om man får ett par til å slå opp..

Det er snakk om en kveld. Haha herregud. Er man så avhengig av partneren så får man holde seg hjemme 24/7, eller få litt mer selvtillit. Hva gjør du om du blir singel?



Anonymous poster hash: a1337...06c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Splitte par". Høres ut som om man får ett par til å slå opp..

Det er snakk om en kveld. Haha herregud. Er man så avhengig av partneren så får man holde seg hjemme 24/7, eller få litt mer selvtillit. Hva gjør du om du blir singel?

Anonymous poster hash: a1337...06c

En liten avsporing. Det er mange jenter på KG som sier de lider av sosial angst, hvilket ettersom jeg forstår, ytrer seg blant annet som for all del å unngå fremmede så godt det lar seg gjøre. Helst holde seg hjemme. Mitt spørsmål blir da: Disse har som regel en kjæreste, hvordan kan det ha gått til når de knapt tør bevege seg hjemmefra? For en byrde det må være for en velfungerende partner å være en annens redningsbøye.

Endret av Arabella
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En liten avsporing. Det er mange jenter på KG som sier de lider av sosial angst, hvilket ettersom jeg forstår, ytrer seg blant annet som for all del å unngå fremmede så godt det lar seg gjøre. Helst holde seg hjemme. Mitt spørsmål blir da: Disse har som regel en kjæreste, hvordan kan det ha gått til når de knapt tør bevege seg hjemmefra? For en byrde det må være for en velfungerende partner å være en annens redningsbøye.

Enig. Blir for dumt at de ikke kan komme i et brullyp fordi de må sitte noen meter fra mannen sin, og ikke på stolen vedsiden av.

Anonymous poster hash: a1337...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi splittet ikke forlovere. Vi hadde fire utstikkere fra honnørbordet, og forloverne ble plassert øverst på den ene av de midtre, med partnere og flere nære venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Nå har jo runde bord gjerne bare 8 plasser så hvem mener du skal gi opp plassen sin? Brudeparet, foreldre, forlovere eller følget til forloverne?

Og har man hestesko eller E-bord vil man jo ha forloverne nærme seg da og, og er det riktig at forlovernes følge sitter nærmere brudeparet enn søsken?

Synes TS skal oppsøke hjelp hvis dette faktisk er sosial angst, for det er ikke normalt å ha såå store problemer med å sitte med noen andre hun kjenner. Og i alle fall ikke takke nei uten en gang å prøve å løse problemet. Bare dette får ts til å virke som en av de vanskelige brylllupsgjestene...Anonymous poster hash: 3a57b...656

Er ikke verre enn at man kan gjøre hovedbordet litt større. Er mange løsninger på dette. Kan til en viss grad forstå bordkabalen, men å splitte par av den grunn av at man skal bli kjent med nye blir litt dumt, de som er av natur utadvendte vil alltid finne noen å snakke med selv om de sitter med partner og de som er innadvendte/ sjenerte/ angst, whatever kan ha det litt hyggeligere fordi de sitter sammen med en de kan slappe av med. Og det med søsken er ikke verre enn at man kan plassere dem på bordene nærmest brudepar, forlovere og foreldre. Søsken kan jo variere fra en til fem på hver side, med partnere i tillegg, da sier det jo seg at man ikke får alle ti ved hovedbordet. Hvis jeg noenggang gifter meg, så er mine gjesters trivsel langt mer viktig enn noe annet. Det er glade og fornøyde gjester som gjør et vellykket bryllup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Wow. Folk tar den virkelig helt ut i denne tråden! Ikke nok med at enkelte sliter med sosial angst, de skal sannelig bli mobbet også om de avstår en invitasjon i et bryllup på grunn av det!

Ikke alle syns tanken om å sitte alene i ett bryllup med fremmede mennesker er særlig innbydende. Høres nesten ut som man tvinges til å komme :fnise:

Hvis jeg gifter meg, og min forlover har en kjæreste som kun kjenner min forlovede og meg, ville jeg nok forsøkt å la de sitte sammen. Jeg hadde ihvertfall ikke gjort noe stort styr utav det om han hadde avstått invitasjonen på grunn av at de blir splittet, da hadde jeg nok egentlig bare følt meg som en dårlig vertinne. Folk skal jo hygge seg i bryllup, er det ikke det som er poenget?

Edit: Endret. Klusset litt med forlover/forlovede :fnise:

Endret av mia pia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...