Gå til innhold

Hvit kjole i venninne sitt bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En av mine venninner spurte om hun kunne gå i hvit kjole i mitt bryllup også. Jeg ble provosert og tenker som så at om mine venninner ikke klarer å respektere at de ikke kan ha lik farge på kjolen som meg den ENE dagen jeg gifter meg så er de dritt-venner. Selvfølgelig greit å spørre, men sier bruden nei eller virker usikker/ukomfortabel med det, syns jeg du skal respektere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal man i det hele tatt spørre bruden? Det er en eneste farge man skal ligge unna.

Bruden kan også si ok for å ikke bli oppfattet diva, mens andre syns det er ok.

Skjønner bare ikke hvorfor man skal strekke strikken på EN ting.

Men folk er forskjellige, og i vår krets har det heldigvis aldri vært et tema engang.

Anonymous poster hash: beb27...3d3

En av grunnene til at noen spør kan jo være fordi de kun har én kjole som er pen nok til anledningen, og så er tilfeldigvis denne ene kjolen hvit eller delvis hvit. Kanskje har de dårlig råd og ikke nok penger til å kjøpe ny penkjole, kanskje er de høygravide og ønsker ikke å kjøpe en kjole de kun får brukt én gang, kanskje har de ikke tid eller ork rett før bryllupet. Det kan være mange grunner. Så lenge kjolen de vurderer ikke kan forveksles med en ekte brudekjole synes jeg ikke det er så ille å spørre bruden, så lenge man spør på en måte som gjør at det ikke blir for vanskelig for bruden å si nei.

Jeg hadde for eksempel ikke som brud reagert på om noen kom i en av disse kjolene:

2013.6.6.11.jpg

1366104219-16151000.jpg

8873d1df1a776b075d93196717334da4.jpg

Top-Shop-White-Dresses-With-Silver-Walle

Hvite lange kjoler som derimot vel så gjerne kunne vært en enkel og klassisk brudekjole er litt mer i gråsonen. Jeg ville nok ikke blitt fornærmet akkurat, men hadde jo satt pris på om vedkommende i så fall hadde hørt med meg først :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er en gammel tradisjon ja. Men den er fin, og "til ære" for bruden. Det er ikke alt man trenger å røske opp i.

Var ikke meningen å bli helt usaklig, men for meg er det rett og slett ufint å komme i hvitt.

Anonymous poster hash: beb27...3d3

Det er vel egentlig ikke en spesielt gammel tradisjon, ettersom det bare er litt over 100 år siden det ble tradisjon å bruke hvit kjole når man giftet seg. Før dette brukte bruden sort kjole, sannsynligvis fordi dette var mer anvendelig. Mulig det har vært tradisjon lengre i andre land, men ikke i Norge/Norden. Det med rød kjole betyr at man har ligget med brudgommen, er noe amerikanske greier av ganske ny dato.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

En av mine venninner spurte om hun kunne gå i hvit kjole i mitt bryllup også. Jeg ble provosert og tenker som så at om mine venninner ikke klarer å respektere at de ikke kan ha lik farge på kjolen som meg den ENE dagen jeg gifter meg så er de dritt-venner. Selvfølgelig greit å spørre, men sier bruden nei eller virker usikker/ukomfortabel med det, syns jeg du skal respektere det.

Evt de synes du er en bridezilla.

Som sagt - virker som om mange er redde for at andre kvinner skal få oppmerksomhet. Litt artig også at de snakker om "MIN dag", "MITT bryllup" osv. Mannen man skal gifte seg med er visst ikke så viktig, bare man får gå i flott kjole og få all oppmerksomheten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt de synes du er en bridezilla.

Som sagt - virker som om mange er redde for at andre kvinner skal få oppmerksomhet. Litt artig også at de snakker om "MIN dag", "MITT bryllup" osv. Mannen man skal gifte seg med er visst ikke så viktig, bare man får gå i flott kjole og få all oppmerksomheten?

Hvis jeg er bridezilla fordi jeg, som de aller fleste andre, ikke ønsker at folk skal komme i hvit kjole i bryllupet - så får det heller være.

Jeg er ikke redd for at andre skal få oppmerksomhet... ALLE jentene som kommer i mitt bryllup er penere enn meg, så det skjer nok uansett hvilken farge kjolen er. Jeg skrev "dagen jeg gifter meg" fordi innlegget mitt handlet om noe en av mine venninner hadde spurt om og derfor føler jeg ikke det angår mannen så mye. Ellers ble han mer irritert enn meg over at hun spurte.

Vet ikke hvorfor du siterer mitt innlegg og tillegger akkurat meg dette her:

"Som sagt - virker som om mange er redde for at andre kvinner skal få oppmerksomhet. Litt artig også at de snakker om "MIN dag", "MITT bryllup" osv. Mannen man skal gifte seg med er visst ikke så viktig, bare man får gå i flott kjole og få all oppmerksomheten?"

Jeg har overhodet ikke sagt at jeg føler det sånn. Det gjør jeg forøvrig heller ikke, så det vil jeg gjerne ha meg frabedt.

Alminnelig folkeskikk er derimot noe jeg verdsetter, så derfor syns jeg folk kan følge tradisjoner og regler og la vær å stille i hvit kjole.

Forøvrig har jeg to hvite kjoler som ligner på den brudekjolen jeg opprinnelig skulle ha, og disse er det veldig mange som har - så må si jeg hadde syntes det var kjipt om noen kom kledd i de f. eks. for da hadde det ikke vært mulig å skilne oss bakfra. Det kan jo være litt upraktisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det også om å være en god gjest. Det er både mannen min og jeg opptatte av uansett setting.

I et bryllup er det forventet at man ikke kommer i hvit kjole, og da gjør jeg (selvfølgelig) ikke det.

Blir man arrestert eller halshugget? Langt i fra. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal gjøre ting som man vet er "omdiskutert".

På samme grunnlag drikker vi oss ikke drita eller oppfører oss upassende.

Og ja, hva så om bruden er bridezilla fordi hun ikke vil at noen andre skal ha hvit kjole (noe jeg ikke syns kvalifiserer til bridezilla forsåvidt)?

Kan man ikke bare være en god gjest, og komme i en kjole med annen farge, istedet for å "stå på krava"?

Endret av Lille Rosa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av grunnene til at noen spør kan jo være fordi de kun har én kjole som er pen nok til anledningen, og så er tilfeldigvis denne ene kjolen hvit eller delvis hvit. Kanskje har de dårlig råd og ikke nok penger til å kjøpe ny penkjole, kanskje er de høygravide og ønsker ikke å kjøpe en kjole de kun får brukt én gang, kanskje har de ikke tid eller ork rett før bryllupet. Det kan være mange grunner. Så lenge kjolen de vurderer ikke kan forveksles med en ekte brudekjole synes jeg ikke det er så ille å spørre bruden, så lenge man spør på en måte som gjør at det ikke blir for vanskelig for bruden å si nei.

Jeg hadde for eksempel ikke som brud reagert på om noen kom i en av disse kjolene:

2013.6.6.11.jpg

1366104219-16151000.jpg

8873d1df1a776b075d93196717334da4.jpg

Top-Shop-White-Dresses-With-Silver-Walle

Hvite lange kjoler som derimot vel så gjerne kunne vært en enkel og klassisk brudekjole er litt mer i gråsonen. Jeg ville nok ikke blitt fornærmet akkurat, men hadde jo satt pris på om vedkommende i så fall hadde hørt med meg først :)

Er enig ang de kjolene du poster.

Men det du skriver ang dårlig råd... Jeg har dårlig råd og vet at jeg har det, og derfor når jeg kjøper ny kjole, så kjøper jeg en jeg vet jeg kan bruke flere ganger. Ergo jeg tenker på fargevalg i tilfelle noen skal gifte seg f. eks. Derfor har jeg alltid en kjole i farge som passer til ALT hengende. Ellers så går det som regel an å låne av en venninne da :) Det kan jo være lurt å tenke på hvis man har dårlig råd ihvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne komme i hvit kjole i mitt bryllup. Jeg inviterer ikke folk i bryllupet mitt som kan risikere å ta feil av meg og en tilfeldig gjest i hvit kjole... For øvrig regner jeg med at mannen skal gifte seg i svart dress, men vi forventer ikke at alle de mannlige gjestene kjøper seg dresser i andre farger for ikke å "overskygge" brudgommen...

Anonymous poster hash: 2c1de...407

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne komme i hvit kjole i mitt bryllup. Jeg inviterer ikke folk i bryllupet mitt som kan risikere å ta feil av meg og en tilfeldig gjest i hvit kjole... For øvrig regner jeg med at mannen skal gifte seg i svart dress, men vi forventer ikke at alle de mannlige gjestene kjøper seg dresser i andre farger for ikke å "overskygge" brudgommen...

Anonymous poster hash: 2c1de...407

Hva har mannens antrekk med saken å gjøre? Det er ikke noen tradisjon eller noe for mannen. Annet enn at brudgommen gjerne kler seg noe annerledes enn en vanlig gjest, med vest, blomst osv.

Anonymous poster hash: beb27...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får høre med henne. Ser ikke for meg at hun er så nøye på sånt, men man kan aldri være for sikker. :)

Er det forresten noe med rød kjole også? Er det en farge man kan bruke?

Anonymous poster hash: ffc16...1a6

rødt indikerer at man har ligget med brudgommen :fnise:

Anonymous poster hash: 89b17...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvit kjole i venninnens bryllup kan bety slutten på vennskapet, og en ødelagt bryllupsdag for henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

hvit kjole i venninnens bryllup kan bety slutten på vennskapet, og en ødelagt bryllupsdag for henne.

Da er det lite som skal til.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har mannens antrekk med saken å gjøre? Det er ikke noen tradisjon eller noe for mannen. Annet enn at brudgommen gjerne kler seg noe annerledes enn en vanlig gjest, med vest, blomst osv.

Anonymous poster hash: beb27...3d3

"Det er tradisjon" er et heller dårlig argument. Det er mye rart som er eller har vært tradisjon, og hvert enkelt brudepar velger hvilke de ønsker å opprettholde. At bruden skal være jomfru på bryllupsdagen er jo for eksempel en tradisjon det står heller dårlig til med. Logisk sett er det ingen bedre grunn til at gjestene ikke kan ha lik farge på dressen som mannen, enn til at de ikke kan ha lik farge på kjolen som bruden. Dermed står gjester fritt til å bruke hvitt i mitt bryllup, jeg antar at mannen min ikke forveksler meg likevel...

Anonymous poster hash: 2c1de...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på i hvilken grad holdningene og hysteriet på kg gjenspeiler holdningene i den virkelige verden.

Jeg hadde hvis sommerkjole i bryllupet til stesøsteren min. Folk må jo virkelig ha sett på med som den onde sjalu stesøsteren som prøver å stjele oppmerksomheten?!?

Uansett, jeg hadde ingen anelse om at sånne regler fantes da jeg var i dette bryllupet. Og ang oppmerksomhet så ønsker jeg generelt sett helst å bære usynlig, og jeg er en stille og beskjeden jente. Lurer på om et kjolevalg fikk bryllupsgjestene til å se meg som en ond oppmerksomhets-hore?

Anonymous poster hash: 199b3...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på i hvilken grad holdningene og hysteriet på kg gjenspeiler holdningene i den virkelige verden.

Jeg hadde hvis sommerkjole i bryllupet til stesøsteren min. Folk må jo virkelig ha sett på med som den onde sjalu stesøsteren som prøver å stjele oppmerksomheten?!?

Uansett, jeg hadde ingen anelse om at sånne regler fantes da jeg var i dette bryllupet. Og ang oppmerksomhet så ønsker jeg generelt sett helst å bære usynlig, og jeg er en stille og beskjeden jente. Lurer på om et kjolevalg fikk bryllupsgjestene til å se meg som en ond oppmerksomhets-hore?Anonymous poster hash: 199b3...c32

HVIT sommerkjole, ikke hvis :)

Anonymous poster hash: 199b3...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man spør ikke engang!

Hva et det som er så vanskelig å skjønne?! Hvit kjole er ikke ok uansett!

Anonymous poster hash: beb27...3d3

Nå er det ikke du som skal gifte deg i dette bryllupet da. :)

Jeg tror jeg spør henne. Som student, så har jeg ikke all verdens god råd, og vi skal bo på hotell, og jeg skal jo gi brudeparet gave i tillegg. Denne kjolen har mamma laget til meg, og jeg synes den er en fin selskapskjole. Alternativt blir det noe billigere fra en kjedebutikk, men det er jo såklart et alternativ om bruden helst vil ha hvitfargen for seg selv. Men den kjolen blir jo neppe like pen.

Helt ærlig så var jeg ikke klar over at folk var så "nazi" på dette her, men så har jeg ikke vært i så mange bryllup heller. Min venninne er heldigvis ikke av den like bastante typen, så regner med hun kommer med et fint svar, uansett om det skulle være negativt eller positivt. Om hun så mye som antyder at andre farger er bedre, så respekterer jeg såklart det.

- TS

Anonymous poster hash: ffc16...1a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på i hvilken grad holdningene og hysteriet på kg gjenspeiler holdningene i den virkelige verden.

Jeg hadde hvis sommerkjole i bryllupet til stesøsteren min. Folk må jo virkelig ha sett på med som den onde sjalu stesøsteren som prøver å stjele oppmerksomheten?!?

Uansett, jeg hadde ingen anelse om at sånne regler fantes da jeg var i dette bryllupet. Og ang oppmerksomhet så ønsker jeg generelt sett helst å bære usynlig, og jeg er en stille og beskjeden jente. Lurer på om et kjolevalg fikk bryllupsgjestene til å se meg som en ond oppmerksomhets-hore?

Anonymous poster hash: 199b3...c32

Hehe, jeg måtte le litt. Jeg tviler på at folk reagerte jeg altså, kan liksom ikke tenke meg at de fleste tenker sånn som enkelte i denne tråden. Er jo litt som med "bunadspolitiet" dette. Rynker på nesen dersom du skulle ha løst hår eller solbriller til antrekket. Ikke akkurat representativt for resten av landets befolkning, selv om alle vet at reglene finnes der ute, og følges slavisk av en liten gruppe. Tipper du så strålende ut i hvit sommerkjole, og at det var DET de fleste tenkte da de så deg!

- TS

Anonymous poster hash: ffc16...1a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke vanskelig dersom man har andre kjoler i andre farger. Men ikke alle har råd eller lyst til å kjøpe en ny som man bare bruker noen få ganger. Jeg hadde i hvert fall ikke ønsket at gjestene mine skulle føle seg tvunget til å bruke penger på ny kjole bare fordi den har "feil" farge.

Jeg ser den. Men hvorfor ikke bare kjøpe en kjole man kan bruke flere ganger? Med mindre kleskoden er galla. Selv kjøpte jeg en sølvfarget kjole til et bryllup, og har brukt kjolen både til jul, festlige anledninger og i barnedåp. En helt vanlig "partykjole".

Mulig jeg mener dette fordi jeg et veldig tradisjonell av meg. At gjester har rød eller svart kjole bryr meg ikke, men syns de skal unngå hvitt, ja.

Anonymous poster hash: 05b4d...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit kjole er ikke ok uansett!

Anonymous poster hash: beb27...3d3

Kan ikke de som gifter seg få avgjøre det selv, egentlig? Gjestene kan sikkert tenke sitt, men hvis TS ønsker å gå i hvitt og de som skal gifte seg synes det er greit kan hun jo naturligvis gjøre det. "DET ER ALDRI GREIT" er ikke noe argument. De som har ansvar for hele arrangementet trenger ikke følge slike meningsløse kleskoder hvis de selv ikke ønsker det, og hvis de synes det er en uting skal TS naturlgivis respektere det og droppe den hvite kjolen. Verre er det ikke.

Synes forøvrig det er helt vilt å "forvente at ingen kommer i hvit kjole", slik det skrives her. Jeg er mann og kunne ikke brydd meg mindre, ei heller må jeg ta hensyn til disse reglene, men det er jo faen meg så irrasjonelt at selv dyretolkfantaster hadde blitt imponert.

Anonymous poster hash: 3193b...972

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke du som skal gifte deg i dette bryllupet da. :)

Jeg tror jeg spør henne. Som student, så har jeg ikke all verdens god råd, og vi skal bo på hotell, og jeg skal jo gi brudeparet gave i tillegg. Denne kjolen har mamma laget til meg, og jeg synes den er en fin selskapskjole. Alternativt blir det noe billigere fra en kjedebutikk, men det er jo såklart et alternativ om bruden helst vil ha hvitfargen for seg selv. Men den kjolen blir jo neppe like pen.

Helt ærlig så var jeg ikke klar over at folk var så "nazi" på dette her, men så har jeg ikke vært i så mange bryllup heller. Min venninne er heldigvis ikke av den like bastante typen, så regner med hun kommer med et fint svar, uansett om det skulle være negativt eller positivt. Om hun så mye som antyder at andre farger er bedre, så respekterer jeg såklart det.

- TS

Anonymous poster hash: ffc16...1a6

Jeg hadde sagt ja, men kanskje sagt at tilbehøret på kjolen kanskje kunne ha en annen farge. For regner med at dette ikke er en veldig "brudete" kjole.. og at du ikke møter opp i slør :fnise: så da skal du ikke stjele noe oppmerksomhet. hold oss oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...