Gå til innhold

Hvit kjole i venninne sitt bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En veldig god venninne skal gifte seg i september, og jeg er litt usikker på hva jeg skal ha på meg. Kan godt hende jeg kjøper meg en ny kjole. Men jeg har en kjole jeg ikke har brukt ennå, og som jeg liker veldig godt. Men den er hvit, men noen ikke-hvite detaljer. Den ser absolutt ikke ut som noe brudekjole, men har hørt at man ikke skal gå med hvitt i bryllup. Hvor streng er denne regelen...?

Og er det ellers noen som har noen fine kjoletips?



Anonymous poster hash: ffc16...1a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt fly forbanna om en venninne hadde kommet i hvit kjole i mitt bryllup. Samme om det er en kort sommerkjole, eller en fotsid. Man går IKKE i den fargen, med mindre man er brud selv. Kjøp en ny.



Anonymous poster hash: e0f40...562
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen er streng.

Det er vanskelig å si uten å se detaljene det er snakk om. Brudekjoler kan også ha detaljer i andre farger, som et bånd rundt livet eller en påsydd blomst...

Generelt vil jeg si at så lenge minst en tredjedel, helst halvparten, av kjolen er i en annen farge, som f.eks en hvit kjole med store mønster i kraftig farge, så det det greit.

Ville likevel vurdert sterkt å velge en kjole med en annen hovedfarge enn hvit i et bryllup, med mindre du er bruden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man går ikke med hvitt i bryllup. Sånn er det bare med den saken. Bruk den kjolen i en annen anledning, og kjøp en ny til bryllupet :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke noen kjole med hvit grunnfarge i bryllup. Veldig, veldig streng regel.

Noen er mer relax på kjoler i lyse beige eller rosa-toner, andre synes også dette er upassende. Kutymen sier ikke veldig lyse kjoler, ei heller rødt eller sort.

Men INGEN synes hvit kjole er ok.



Anonymous poster hash: ed23f...6a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI

Ikke kom i noe som likner på hvitt før du har snakket med venninnen din om det. Og selv hvis venninnen sier ja så ville jeg personlig uansett ikke møtt opp i hvitt. Har selv vært i bryllup for forloveren gikk i hvitt - og selv om bruden syntes det var greit, så gikk hele resten av selskapet og snakket om det bak ryggen hennes.

Hvor teit eller ikke det er at folk bryr seg sånn kan jo gjerne diskuteres, men uansett så stjeler det oppmerksomhet fra bruden.



Anonymous poster hash: d5b8e...1f6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør henne hva hun synes. Kan hende hun ikke er så nøye på den regelen.

Ja, jeg får høre med henne. Ser ikke for meg at hun er så nøye på sånt, men man kan aldri være for sikker. :)

Er det forresten noe med rød kjole også? Er det en farge man kan bruke?

Anonymous poster hash: ffc16...1a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Spør venninnen din. Kan godt hende hun ikke bryr seg. Jeg hadde ikke brydd meg.

Er folk her inne veldig redde for ikke å få nok oppmerksomhet, eller?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at den kjolen du beskriver er ok i bryllup. Men du kan jo poste bilde, så blir det lettere å bedømme.



Anonymous poster hash: 370d4...424
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Jeg hadde overhodet ikke brydd meg om du kom med en hvit kjole, men som du leser av de fleste svarene her så er folk litt hysteriske på akkurat dette. Så jeg hadde brukt en annen kjole. For selv om bruden skulle si at det er greit, så kan det hende at enkelte gjester vil reagere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, selv om bruden kanskje sier det er greit, vil andre gjester reagere negativt. Du kommer til å føle deg ganske dum og uten folkeskikk hvis du kommer i hvit kjole.



Anonymous poster hash: ed23f...6a3
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, jeg kunne ikke brydd meg mindre, og jeg håper inderlig jeg hadde klart å unngå å ha gjester i mitt ev. bryllup som laget en stor sak ut av fargen på en kjole også.

Jeg fatter ikke disse fargereglene, verken mer eller mindre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rød kjole betyr at du har ligget med brudgommen. Iallefall sa de så før,.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød kjole betyr visstnok at du har ligget med brudgommen. De fleste skjønner sikkert at du ikke har det, men noen kan jo ta seg nær av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men INGEN synes hvit kjole er ok.

Jo, noen synes faktisk det. Jeg brød meg ikke ett sekund om hvilken farge gjestene våre dukket opp i, om så det var hvitt, svart, rødt eller sjokkrosa. Ikke var jeg redd for at noen skulle stjele oppmerksomheten, og jeg syntes i grunnen det var viktigere at folk fikk gå i noe de følte seg vel i.

Men det er klart at det er en godt etablert og ganske streng regel som flere av dere nevner, og mange har sterke meninger rundt dette. Vi skrev på hjemmesiden vår at kleskoden kun var veiledende, at folk kunne dukke opp i hva som helst (tror vi frarådet dementor-kostymer og borat-mankinier) - også ting i hvitt/svart/rødt. Likevel fikk jeg et par spørsmål fra noen av gjestene om det var greit med f.eks. hvit bluse, eller et skjørt med noen hvite partier. Og til tross for at jeg sa at det ikke var noe problem, så virket det som om de følte de måtte "unnskylde" seg litt. Det er inngrodde greier, dette.

Så det er nok både lurt å sjekke med brudeparet først, og å tenke seg litt om. Man risikerer jo faktisk også at det ikke er brudeparet man tråkker på tærne, men at noen ANDRE gjester reagerer (gjerne av typen gamle slarvetanter) og som så bruker store deler av kvelden på å prate om en av gjestenes antrekk. Og det kan jo også være sånt som blir litt negativt og trist for brudeparet (jeg hadde ikke brydd meg om det heller, men folk er jo forskjellige).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rød kjole betyr at du har ligget med brudgommen. Iallefall sa de så før,.....

Slått på målstreken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk slutte å spre dern idiotien om at rød kjole betyr at man har ligget med budgommen. Det gjør ikke det. Det har aldri gjort det. Det har ALDRI vært en kultur her i landet hvor det både skulle vært greit å signalisere noe sånt, og atpåtil i de grader at det finnes et eget symbol for det. Når skulle det vært greit? Litt logisk må det gå an å tenke?

Rødt er en oppmerksomhetskrevende farge, og tradisjonelt assosiert med sensualitet, lyst, synd, blod som bruser og alt mulig sånt. Og hele myten stammer trolig fra en film på 30-tallet, hvor "den onde kvinnen" brukte rød selskapskjole.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller spør bruden. Er langt fra alle bruder som er så innmari hengt opp i at man ikke skal bruke hvit, rød eller svart kjole i bryllup. For meg var det revnende likegyldig :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får høre med henne. Ser ikke for meg at hun er så nøye på sånt, men man kan aldri være for sikker. :)

Er det forresten noe med rød kjole også? Er det en farge man kan bruke?

Anonymous poster hash: ffc16...1a6

Nei, man spør ikke engang!

Hva et det som er så vanskelig å skjønne?! Hvit kjole er ikke ok uansett!

Anonymous poster hash: beb27...3d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...