Gå til innhold

Haster!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg tapetserte i går og etter en stund begynte den å boble seg. Trodde det skulle gå seg til, men i dag som alt er tørt er det like ille :sur::grine: Jeg regner med at alt må rives ned... Eller er den noen som vet om det finnes håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snitt opp boblene forsiktig (med tapetkniv) og fyll inn LITT lim og press sammen.

Grunnen til at dette skjer er at grunnarbeidet er for dårlig. Det blir ikke 100% strøken men noe sier meg at det ville det ikke ha blitt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Skulle til å svare med en gang jeg så overskriften, at det er helt vanlig at tapeten gjør det, men at det kommer til å jevne seg ut. Det ser jeg jo at det ikke har gjort. :(

Støtter forslaget over om å snitte forsiktig og sprøyte inn LITT tapetlim. Bruk en sprøyte, så får du ikke masse limsøl på utsiden av tapeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er du sikker på at det er helt tørt? Jeg tror du skal vente litt før du gjør noe drastisk; jeg tror det ordner seg litt etter litt. Hvis du har brukt mye lim, kan det ta flere dager før limet tørker inn bak tapeten. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er du sikker på at det er helt tørt? Jeg tror du skal vente litt før du gjør noe drastisk; jeg tror det ordner seg litt etter litt. Hvis du har brukt mye lim, kan det ta flere dager før limet tørker inn bak tapeten. Lykke til!!

Det er 24 timer siden jeg avsluttet arbeidet så jeg kan jo kanskje se det ann litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enkelte typer tapet bobler seg, og da kan det ta opp til en uke før alle boblene er borte. Det kommer veldig an på luftfuktigheten og tempraturen i rommet. Prøv å sette på mer varme og se hva som skjer da.

En annen årsak er at du ikke har fuktet tapetet lenge nok slik at det sveller på veggen og ikke før du hengte den opp.

En tredje årsak kan være smuss under tapeten, men det kjenner du fort hvis du stryker over med hånda.

Vil ikke anbefale å snitte i tapeten før du er helt sikker på hva som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hovedinnlegger
Enkelte typer tapet bobler seg, og da kan det ta opp til en uke før alle boblene er borte. Det kommer veldig an på luftfuktigheten og tempraturen i rommet. Prøv å sette på mer varme og se hva som skjer da.

En annen årsak er at du ikke har fuktet tapetet lenge nok slik at det sveller på veggen og ikke før du hengte den opp.

En tredje årsak kan være smuss under tapeten, men det kjenner du fort hvis du stryker over med hånda.

Vil ikke anbefale å snitte i tapeten før du er helt sikker på hva som er årsaken.

Tapeten skulle ikke fuktes. Kun lim rett på vegg. Dro av det øverste laget av den gamle tapeten og grunnet over den. Har gjort det på samme måte før, med bra resultat, men altså ikke denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Kanskje det er grunnen da....at du ikke gjorde bra nok grunnarbeid. Når vi har tapensert har vi fjernet ALLE rester av gammel tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ettersom du har grunnet over gammel tapet vil det ta lengre tid før det tørker. Limet trekker inn i de gamle tapetrestene og disse vil svulme opp i tillegg til den nye tapeten. Derfor kan det ta mange dager før dette tørker helt ut. Jeg ville nok ikke sette på for mye varme, ta heller tiden til hjelp. Jeg har gjort det samme som deg og resultatet ble helt fint, men jeg måtte vente i ganske mange dager før alt var tørt og alle boblene var borte. Så slapp av og vent er fortsatt mitt råd. Tror det ordner seg helt fint for deg. For all del; ikke gjør noe drastisk med skjæring osv. i dag eller i morgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis man ikke fjerner alle tapetrester før ny tapet, bør det grunnes med våtromsgrunning. Dette fordi papiret i den gamle tapeten kan begynne å blære seg når det blir tilført fuktighet i form av lim. Våtromsgrunningen blir som en vanntett sperre, slik at det ikke skjer.

Vil likevel anbefale deg å vente litt lengre og sette inn ekstra varme. Blærene kan trekke seg sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...