Gå til innhold

Lille skatten vår <3


Knøtteliten

Anbefalte innlegg

Vi bruker Midi enda, men vi hamstra jo så heise masse bleier at vi har framleis 66 stk av gamletypen (om der er komt ein ny type da) + Remableier + FirstPricebleier å bruke opp før vi treng å kjøpe nye :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rekker vel å komme til maxi-størrelsen før dere kjøper nye da :gjeiper:

............

I dag har lillemann vært hos legen for første gang... Han hadde ikke vært seg selv siden i gårkveld, visste ikke hva som feilet han. Han var utilpass allerede når jeg la han, men han sovnet. Spiste bare litt. Så sov han til kl 23, og da var det starten på et sirkus uten like..

Jeg har ikke hatt ETT minutt blund på øyet i natt. Han våknet hver time (han sovnet såvidt, før han våknet med et hyl igjen. Ingenting funket og ikke ville han ha mat. Da kl var 7, sto jeg opp med han. Jeg tenkte at det kunne være tenner og total puppe-nekt, men det kunne også være f.eks halsvondt eller ørevondt..visste jo ikke. Han pleier jo skjeldent å gråte (og så og si aldri sånn!) og han er heller aldri sint - så jeg visste ikke om han hadde svin-vondt en plass eller om han var ild-forbanna. NOE var det iallefall.

Så kl 8 ringte jeg legekontoret. Er jo dåp på søndag også, så jeg så ikke noe poeng i å se det ann (som hun sekretæren i tlf foreslo), så fikk time kl 10. Da hadde han ikke spist på 15 timer......matvraket mitt. Ikke likt han! (pumpet ut litt melk og prøvde å gi på flaske, men han fikk ikke i seg noe særlig. Tyggde bare på flaskesmokken).

Når legetimen nærmet seg så sovnet han i hendene mine og sov til vi kom til legen. Da var han blid som ei sol, lo og sjarmerte legen i senk :sjenert: Han tok helsjekk på han, og ingen tegn til hverken hals, øre, mage eller noe annet vondt og crp var perfekt. Eneste var dette øyet hans (vet ikke om jeg har nevnt det, men han har tett tårekanal på høyre øye. Hatt det siden fødsel. Så det flyter over og blir litt puss om vi ikke tørker det jevnlig, men ikke noe rødt eller irritert. Men så blir han jo litt sår i øyrkroken av at det heletiden er bløtt der..). Dette er noe som skal ordne seg av seg selv innen første leveår, men fikk allikevel øyedråper tilfellle det skulle være noe bakterier der.

Det var jo en lettelse at det ikke var noe! Og fikk beskjed om at det var nok tennene som plaget han noe skrekkelig... Da kunne han synes det var vondt å suge og ville ikke ha mat. Ble sulten og mer irritabel, trett - også var en ond karusell igang..

Kjøpte dentinox i dag da. Har hørt at det er så som så og bruke det, men.. Det virket å funke når det står på som verst.

Nå sover han. Forferdelig å se at han plages sånn som i natt, håper dette blir en bedre natt....... :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, synd han skal slite sånn med tennene. Noen babyer sliter jo veldig mye mer enn andre..

Men bra det ikke var noe annet, da. :) Håper natten ble bra :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten ble mye bedre enn forrige :) heldigvis.. Ikke som vanlig, men bedre. Han våknet 2 ganger, men det er overkommelig (bare litt uvant, når jeg er vant til enten at han sover gjennom eller våkner én gang :gjeiper: ). Våknet kl 23 og 02. Så sov han til 07. Også lå han og småduppet og jabbet og fiklet med kosekluten sin til kl var 09, da sto vi opp :) jeg lot være å smøre på dentinox i natt, men han fikk et strøk over gommene da han la seg i kveld - han lå og sutret og ni-gnagde på neven sin. Etter å ha fått på dentinox skled øynene igjen.. Det er jo som å pisse i buksa for å holde varmen dette stoffet, kortvarig glede.. Så jeg er på mange måter usikker på om det er verdt det.. Men hvis man bruker det på rett tidspunkt er det til hjelp, og så lenge man ikke overdriver tror jeg ikke man skal være hysterisk. Mamma sa at jeg fikk dentinox på gommene selv da jeg var baby, og det ble da folk av meg også ;)

......................

Må skryte litt av kjæresten...han overrasket stort med middagen i dag! :kokk:

Hjemmelagde kjøttkaker (ja, fra bunnen av!), og de var himla gode.... :sikle:

Han er flink til å bidra med å lage middag, men det er skjelden det er sånne avanserte greier - somregel blir det halvfabrikata (det er det somregel om jeg lager middag også altså :sjenert: ).

Så i kveld har vi overspist hjemmelagde kjøttkaker i brun saus med potet, kokt gulrot og mors flatbrød mens vi så NorgeRundt :spise: Begynner å skjønne at man sakte men sikkert nærmer seg 30-åra (eller i samboers tilfelle: godt igang) i slike stunder :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg begynner å ha nogenlunde oversikt til dåpen på søndag..

Alt (forhåpentligvis :sjenert: ) er kjøpt inn, spekematen hentet, i morgen skal vi til lokalet og pynte, skrelle poteter og gjøre klart så de som skal hjelpe til kan lage rømmegrøt mens vi er i kirka. Kaken må jeg bake i morgen kveld (så håper knøttet sovner søtt til vanlig tid og ikke får tannproblemer i morgen kveld :pls: ).

Så da blir jeg nok antageligvis fraværende til dåpen er overstått, god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde kjøttkaker er kjempegod! Jeg er en reser på å lage hjemmelagde kjøttkaker. Har helt seriøst aldri smakt bedre enn mine egne.. :fnise:

Lykke til med dåp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelagde kjøttkaker er kjempegod! Jeg er en reser på å lage hjemmelagde kjøttkaker. Har helt seriøst aldri smakt bedre enn mine egne.. :fnise:

Lykke til med dåp! :)

Gratulerer med dåpen i dag! :klemmer: Håper alt har gått bra :)

Takk for det! :)

Dagen gikk kjempebra! Den ble meget vellykket og trivelig. Strålende sol og kjempevarmt, ble helt svett i bunad. Knøttet var eksemplarisk hele dagen, ikke en eneste sutrelyd en gang, han gikk på rundgang hele dagen og smilte og lo til alle han så (inkl.presten da han fikk vann på hodet, så presten måtte le litt han også :fnise: ). Alle skrøt av hvor tolmodig og blid han var, og vi kunne jo ikke blitt mere stolte :rodmer: Etter gudtjenesten kom det ukjente bort for å kommentere den svært så fornøyde ungen vår som hadde sittet stille som en mus i fanget til pappan sin og tittet rundt seg i 1 1/2 time :nigo:

Også pleier han å "synge" tilbake når vi synger til han - det gjorde han da presten sang et sånt halleluja-vers også "aaaaaAAAA....ooooOOOOO...ooouuuuUUUU...øøøøøeeeiiiiIIIIIII..!!" :fnise:

Var litt spent på hvordan det skulle gå, for han spiste kl halv 10, så sovnet han - så jeg fikk ikke matet han noe mer før vi plutselig måtte "rive" han opp av vogna da vi skulle gå bak presten inn til gudstjenesten kl 11. Så det var et under at han ikke fant ut at han ville ha mer mat innen klokka ble 12.30.

Veldig lettet over at det ble en dag helt fri fra tannplager! :jepp: hadde dødd om dåpen var på torsdag som var tror jeg :daane:

......også ble det altfor mye mat da :sjenert: kunne holdt med halvparten tror jeg, hehe. Men vi ble iallefall mette alle mann! :)

Kledde på lillemann pysjen før vi dro fra lokalet i sju-tia og han sloknet tvert, bare å lempe han over i senga. Rullet såvidt med øynene da jeg tok av han fleecedressen, men smattet og sovnet innen 2 sekunder. En sliten godgutt ja :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld gikk leggingen som smurt! :jepp: Skjønner ingenting jeg...hehe.

Ordnet han og begynte å gi han mat. Han spiste ikke så mye, for var mest opptatt av alt rundt seg. Snudde hodet til alle kanter og jabbet og skvaldret :) etter tre kvarter med å prøve å få i han mere mat tenkte jeg at det fikk bare være, og at jeg fikk prøve å legge han - siden klokka begynte å bikke over "leggetid". La han i senga og ingen surleppe dukket opp. Kysset han derfor godnatt og tenkte at jeg fikk prøve å forlate rommet. Stod utenfor og kikka i dørsprekken mens jeg ventet på det hjerteskjærende skriket...men det kom ikke :klo: Så jeg gikk på kjøllenet og hjalp kjæresten med taco'n. Etter å ha kuttet salaten og fortsatt ikke hørt et knyst fra soverommet, gikk jeg inn for å se til han. Da lå han med kaninen i armkroken og totten i munnen og sov som en engel :rodmer:

Regner med han våkner tidlig for mat da, i og med at han spiste så lite før han la seg - men frykter ikke for det, for han bruker alltid å legge seg fint til og sove etter nattammingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt hadde jeg en forferdelig drøm :sukk:

Drømte at vi hadde fått tvillinger når vi fikk knøttet. Det var han og en jente som het for Marthe, med "h". Men Marthe hadde sittet i en vippestol på ene gjesterommet vårt siden hun ble født, så vi hadde delvis glemt henne. Helsesøster hadde sagt at vi kunne bare ta med den ene ungen til kontroller og slikt, så vi slapp å drasse på 2 unger. For de var jo eneggede, så det holdt med å følge opp bare den ene...øh :klo:

Samboeren min kom tilfeldigvis over Marthe en dag han skulle rydde (hun var like stor som knøttet og led ingen matnød fordi om hun hadde sittet inne på gjesterommet i nesten 5 mnd), og lurte på hva vi skulle gjøre med henne. Vi ble enige om å bare fortsette å ta oss av lille knøttet og la Marthe sitte der, for vi var mest glad i han.

Var helt ødelagt når jeg våknet jeg! :trist: Enn å drømme noe så idiotisk! Nesten så jeg har gått og hatt dårlig samvittighet ovenfor lille Marthe i hele dag jeg...drømmen var så skremmende virkelig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av dette været :tristbla:

Nå begynnte vi å se i plenen og veiene var bare for snø, i helga var det knallblå himmel og vi koste oss ute. Nå ligger snøen på bakken igjen, det laver ned og det er drittkaldt! :sur:

Samboeren la om dekk på bilene i helga, men jeg sa det var for tidlig..... Vinteren er jo bestandig så seig her. Er ikke uvanlig at det snør i juni heller (da legger den seg ikke da, men..irritabelt er det!).

Dette er bakdelen med å bosette seg på fjellet, vinteren henger i leeeenge etter at du har lyst på sommer. Men du verden hvor flott det kan være her også! Aldri slaps og drittføre om vinteren (bare mengder med hvit, ren snø), og når det endelig blir sommer er det kjempefint og lite regn :jepp:

Men jeg elsker havet, så det er flott at mamma og pappa har hytte helt ute i havgapet. DET kaller jeg sommerferie..... *drømme*.

Nå er knøttet våken etter en kvarters dupp...... (fatter ikke hvorfor han ikke kan sove lengre og bli ferdig med duppen, istedet for å bli trett igjen om en halvtime nå og trenge et kvarter til........ ).

Det er vel bare sånn det er har jeg prøvd slå meg til ro med. Han er ikke typen til å ha lange men få daglurer, han dupper mange små... Jeg har iallefall prøvd alt føler jeg. Vogn ute, inne, trille, stå stille..masse klær og tynn pose, lite klær og tykk pose, inne med pledd, uten pledd..sove tidlig, sove senere, holde han oppe ("tyne" han litt), legge han før han ser trøtt ut, legge han akkurat når han blir trett.... Han sover ikke noe lengre dupper om jeg forandrer på noe.

Får håpe han forander seg på dette når han blir større og skal i b.hagen f.eks. Da kan han ikke powernape hele dagen, da må han jo sove 1 eller 2 litt lengre lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snubla forresten innom sparkjøp i gårkveld, og da ble det handlig ja... :) synes de har så gode strømpebukser og joggebukser der (men fant ikke de safa strømpebuksene som jeg ville ha i bomull... :( ). Det var ganske utplukket (til alt hell, ellers hadde jeg nok tatt hel aaaav med handlinga :bond: ). Selv om jeg handlet ganske mange ting, ble det bare "500-og-noe kroner" :jepp: ække så gæ'ærnt det da! Handla én cardigan, også på salg, til meg selv (flinke meg! Hadde lyst på iallefall 4 topper også, men sto imot presset..) og resten var til knøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange gode tilbud på Sparkjøp nå ja! :jepp: Men som du sier, det begynner å bli utplukket. De strømpebuksene, er det ull, i relativt knæsje farger? Jeg kjøpte ei i turkis til O, men husker ikke om det var Safa. Kostet 99 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det var Janus du kjøpte da kanskje? :) Så iallefall noen i knæsje farger derifra.

De jeg mener på er disse strømpebuksene. Knøttet har dem både i bomull og ull. De er så supre fordi de har lang nok fot (altså selve fotbladet), og siden de har ribbestrikk rundt anklene gjør det ingenting om de er litt store/lange i beina, fordi de siger ikke av foten så han blir "langbein", ribbestrikken holder strømpebuksa på foten :jepp: Også har de generell god passform til knøttet sin kropp, god strikk også som ikke strammer rundt livet men henger godt.

Nå har han vokst utav de han har, og det hadde vært kjekt med nye... Har kjøpt på kappahl og cubus, men enten er de så små i føttene at hælen kommer midt under foten hans eller så er de så korte i rompa, at han sægger fordi det ikke går ann å dra de langt nok over bleien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våkna vi også opp til snø! :daane: Håper det regner/smelter vekk, for begge bilane våre har sommardekk. Det blir nok å trille på butikken i dag :) Heldigvis, her ute i havgapet, er det så salt at snøen mest sannsynleg ikkje legg seg no i mai :)

M har også relativt korte lurar (men ikkje så kort som eit kvarter da!), og er våken 1,5-2 timar mellom kvar lur. Han søv mellom 30-60 minutt, nokre gongar slår han på stortromma og søv 1,5 time, men det er blitt sjeldan. Litt slitsomt dei gongane han søv berre 30 minutt, men det er vel fint lite å gjere med det.

Sparkjøp er forresten farlig farlig :fnise: Eg har gått amok der før, ca 1 mnd før fødselen kjøpte eg klede for eit par tusen til lillegullet :fnise: (Då var det ikkje salg da, dessverre) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper bare det går seg til og at han sover litt lengre etapper, for jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre :klo:

Han sover jo veldig lange etapper om natta, så det skulle ikke være det at han ikke "kan" enda.

----------

I natt sov han altså fra 19.00 til 05.30 før han villa ha mat. Jeg hadde så spreng at jeg måtte opp i halv 4-tia og håndmelke.. Var så trøtt at jeg gadd ikke å finne pumpa og sette den sammen, så jeg stod over vasken på badet og sløste bort dyrebar melk... :sjenert: Jeg har aldri likt å slå ut mm, så har jo frosset ned eller gitt på flaske alt jeg har pumpet. Men i natt orket jeg altså ikke, puppene var så STEINHARDE at jeg trodde de skulle sprekke :gjeiper: det var rett og slett svinvondt.

Etter å ha fått mat sov han til kl 9.30, så da stod vi opp :)

Jeg har begynt med å gi han mat når jeg legger meg (hvis han våkner lett når jeg stryker han på kinnet og snakker til han, pleier ikke å vekke han om han sover godt og tungt), for om han spiser da (rundt 23-tiden), så sover han somregel til rundt 8, og jeg får sammenhengende søvn hele natten, og jeg slipper den verste sprengen. Men i går reagerte han ikke når jeg strøk han på kinnet, så da fikk han bare sove. Somregel våkner han mellom kl 2 og 3 for mat om han ikke får spist når jeg legger meg - men ikke i natt, så da ble resultatet den voldsomme melkesprengen :gjeiper:

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så heldig du er som har så gode netter! :) M sov lenge i dag, heilt til 7.15 ;) Men han våkna 3-4 gonger i løpet av natta, han har vore litt urolig dei siste par nettene. Vanlegvis er det 1-2 gongar kvar natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har vært veldig heldige med nettene her (når de først ble bra, gikk jo rundt som en zombie de første 6-8 ukene fordi han nekta å sove med mindre jeg holdt han....) :) blir skikkelig bortskjemt...jeg merker det godt, for de nettene innimellom som ikke er så gode tar jo helt nuven av meg når når jeg er vant til slik luksus :gjeiper: Men det kommer vel nye perioder med nattevåk her også, så nyter det så lenge vi er heldige :)

Jeg synes jeg kjenner en tann hos knøttet! Jeg klarer ikke å se den (vanskelig å ha fri sikt så lenge at jeg får sett skikkelig, tunga jobber sånn når jeg skal prøve å se :fnise: ). Men jeg kjenner en hard strek i tannkjøttet, akkurat som om tanna er kommet opp, men bare dekkt med tannkjøtt enda. Blir spennende å se de neste dagene nå :popcorn: Synes han er så gulle søt når han er tannløs, men han blir vel ikke noe mindre søt med småe tenner som dukker opp her og der heller akkurat :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei meg og forbanna :sur:

Har en god venninne som har bursdag snart, og jeg begynte å glede meg med en gang hun inviterte oss til bursdagsfest. De er et vennepar av oss, men hun er venninna mi og "bare" dama til kompisen til samboeren min.

Ettersom kjæresten har vært ute mange ganger (iallefall på 5 fester) siden knøttet ble født, og jeg ikke har vært ute på noe som helst - tenkte jeg at nå er det endelig min tur til å få kose meg sammen med gode venner :) Forrige helg var det en stor konsert her, og jeg hadde veldig lyst til å i vei, og "alle" vennene våre dro også dit. Men jeg ble sittende hjemme mens kjæresten dro.

I dag spurte jeg han pent om han ville være hjemme med knøttet mens jeg fikk ut denne gangen. Man svaret var indirekte "nei". Han sukket og sa at det gikk nesten ikke det da, siden han må ammes - så sånn var det. Enden på visa blir vel at han drar ivei på min venninnes bursdag, sammen med masse felles venner - mens jeg nok en gang sitter hjemme.... :frown: Eller i beste fall så blir han hjemme, men jeg får/kan ikke dra likevel.

Synes han er blodig urettferdig :grine: han klarer ikke å sette seg inn i hvor godt jeg synes det hadde vært å få en kveld fri sammen med gode venner og en flaske vin - for han er jo aldri "stuck" her hjemme. Han drar på det han vil og gjør stort sett det han vil selv om han har blitt far, så for han er jo det å få barn kun en fryd. Jeg synes også det er en fryd med barn, men jeg har i motsetning til han måttet ofre mitt sosiale "alene-liv" etter at jeg fikk barn.

Mine foreldre bor et godt stykke unna, og det er ikke aktuelt å ha knøttet så langt borte (vi har heller ikke gjesterom for tiden, da vi har tatt det i bruk som lager, så de kan ikke være her og å passe han), svigermor er sykmeldt og veldig sliten for tiden og svigerfar er ikke aktuelt pga liten erfaring med barn og han vil nok heller ikke. Ergo er vi nødt til å bytte på å være hjemme. Men det er visst en selvskreven regel at jeg skal være hjemme mens han kan være ute på det han vil :sukk:

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...