Gå til innhold

Hvilken MacBook er best til studier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke din tre år gamle mac god nok til så enkle oppgaver som tekstbehandling og surfing? Dette er jo de minst ressurskrevende aktivitetene man kan foreta seg på en pc/mac.

Jeg har en macbook pro fra 2010 som jeg bruker i jobbsammenheng. Jeg er fotograf og jobber med store mengder bilder og bilderedigering. Denne fungerer helt fint for meg. Har satt i ekstra RAM samt byttet ut harddisken med en SSD, men ellers fungerer den helt supert.

For meg høres det ekstremt unødvendig ut å kjøpe en ny mac fordi du skal studere til høsten. Selv om det er snakk om jus...

Anonymous poster hash: 0a69b...79f

Vet det er unødvendig og egentlig tull, men er så lei av den jeg har nå.. Man kjøper jo ny tv, selv om den gamle funker, hvis du skjønner. ;p

Anonymous poster hash: 5874b...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet det er unødvendig og egentlig tull, men er så lei av den jeg har nå.. Man kjøper jo ny tv, selv om den gamle funker, hvis du skjønner. ;p

Anonymous poster hash: 5874b...968

Nei, jeg driver ikke med bruk og kast på den måten...

Så da forstår jeg det sånn at det kun er på grunn av utseendet du bytter mac. Da kjøper du den billigste macen du finner, for noen andre spesifikasjoner trenger ikke du.

Anonymous poster hash: 0a69b...79f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å kjøpe Mac, har gjort det selv en gang før jeg gikk tilbake til PC. Men for å studere jus trenger man virkelig ikke mer enn den billigste. Syns forøvrig også at slik bruk-og-kast er en uting...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min Macbook Air som jeg kjøpte i fjor, og det er forsåvidt de andre jeg kjenner som studerer og har tilsvarende mac.

Veier litt mindre,og det gjør aldri noe;) Skolebøker og lovsamling er tungt nok i seg selv.

Lykke til med studiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil eller ikke ha annet en Mac, har hatt min i 7 år, aldri hatt trøbbel med den. Jeg har macbook air, da den er lett og grei å dra med seg rundt på jobb. Jeg syns pro er litt stor og tung, men spørs på behov.

Har man først forelsket seg i Mac, så vil man ikke ha annet hehe.

Åh, 7 år! Det er imponerende!

Min ble 5 år, dog det var en vanlig macbook.

Nå er det air som gjelder!

Vanskelig å venne seg til nytt operativsystem når man er vant til mac:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er pro du vil ha og ikke air?

Har air selv og kunne ikke vært mer fornøyd. det er så deilig å ha en så lett mac med seg i veska/sekken om dafene. Det blir mye farting rundt omkring og da er hvert ekstra gram et ork!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begge deler, dvs. både Pro og Air, men siden Air er lettest og tynnest tar den også minst plass i sekken/veska, så etter at jeg kjøpte den har jeg i grunn brukt bare den til skolearbeid - eventuelt har jeg heller hatt med iPad m/tastatur på forelesning enkelte dager, for den tar minst plass av alt. Laster heller ikke ned ting på den, og har planer om at den skal være en så "ren" studie-maskin som mulig, og at den skal være i mange år til. :)

Hva slags datamaskin man ønsker å bruke er en smakssak, og jeg synes det er veldig spesielt å "hate" på at andre velger enten det ene eller det andre. De aller fleste jeg ser på forelesninger har et eller annet Apple-produkt (hvis de ikke skriver for hånd), så jeg vil vel heller si at det er mainstream og ikke akkurat "fisefint" eller på andre måter noe spesielt eksklusivt.

Jeg har aldri vært så fornøyd med noen tekniske duppeditter som jeg har vært med mine ymse Apple-produkter, og ser ingen grunn til å gå tilbake til noe annet, selv om det selvsagt koster mer penger å kjøpe ting fra Apple. Det viktigste er at man selv blir fornøyd. Har hatt Pro siden 2011 og den funker fortsatt helt greit, selv om den er litt tregere i oppstarten nå enn den var den gang den var ny. Med tanke på alt den stakkars maskinen har vært gjennom av røff behandling og nedlasting av ørten programmer, filmer og musikk i alle retninger er det egentlig et under at den fortsatt fungerer overhodet.. :fnise:

Men hvis du skal ha Macen som en ren studiemaskin og ikke laste ned masse programmer, musikk, filmer osvosv. på den vil jeg helt klart anbefale deg å kjøpe Air :) Lykke til med studiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler, dvs. både Pro og Air, men siden Air er lettest og tynnest tar den også minst plass i sekken/veska, så etter at jeg kjøpte den har jeg i grunn brukt bare den til skolearbeid - eventuelt har jeg heller hatt med iPad m/tastatur på forelesning enkelte dager, for den tar minst plass av alt. Laster heller ikke ned ting på den, og har planer om at den skal være en så "ren" studie-maskin som mulig, og at den skal være i mange år til. :)

Hva slags datamaskin man ønsker å bruke er en smakssak, og jeg synes det er veldig spesielt å "hate" på at andre velger enten det ene eller det andre. De aller fleste jeg ser på forelesninger har et eller annet Apple-produkt (hvis de ikke skriver for hånd), så jeg vil vel heller si at det er mainstream og ikke akkurat "fisefint" eller på andre måter noe spesielt eksklusivt.

Jeg har aldri vært så fornøyd med noen tekniske duppeditter som jeg har vært med mine ymse Apple-produkter, og ser ingen grunn til å gå tilbake til noe annet, selv om det selvsagt koster mer penger å kjøpe ting fra Apple. Det viktigste er at man selv blir fornøyd. Har hatt Pro siden 2011 og den funker fortsatt helt greit, selv om den er litt tregere i oppstarten nå enn den var den gang den var ny. Med tanke på alt den stakkars maskinen har vært gjennom av røff behandling og nedlasting av ørten programmer, filmer og musikk i alle retninger er det egentlig et under at den fortsatt fungerer overhodet.. :fnise:

Men hvis du skal ha Macen som en ren studiemaskin og ikke laste ned masse programmer, musikk, filmer osvosv. på den vil jeg helt klart anbefale deg å kjøpe Air :) Lykke til med studiene!

Tusen takk for et godt svar! MacBook´en skal brukes også ved siden av skolen. :kul:

Anonymous poster hash: 5874b...968

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Macbook Pro. Den er stille og har lang batteritid! Min er litt over 3 år gammel. Neste jeg kjøper blir nok en Macbook Air, for Pro blir ganske tung etterhvert, spesielt når man bærer rundt på andre bøker i tillegg. Det jeg var mest fornøyd med da jeg fikk den var batteritiden, men etter som ejg forstår har andre typer også begynt å få ganske lang batterilevetid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du deg ikke en PC? Det er jo det som er best for studier og alt mulig annet. 



Anonymous poster hash: e3d9a...8b7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Jeg er en sånn som har både Mac og pc, men må nok si at jeg foretrekker Mac. Min er en 13" MacBook Pro og jeg har hatt min siden '12. På UiO ser jeg begge typer bli brukt- dog kan tenke meg at det på JF er mer Mac enn pc... :3

Jeg kan ta et eksempel på hvorfor jeg foretrekker Mac: i fjor brukte jeg ikke datamaskinene mine på to måneder (brukte padde og mobil i stedet) og da jeg skulle slå dem på igjen så fungerte Mac'n som helt vanlig, mens pc'n (Fujitsu-Siemens Amilo 18") hadde sååå mye problemer at det var ikke gøy en gang. :glare: Hver gang jeg slår på pc'n nå er den fremtidsrettet- klokken er for eksempel 0530 15.juni 2099. Irriterende å måtte stille inn hver eneste gang man logger seg på. >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger, personangrep og hets.

Tekola, admin.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri gått for noe annet enn macbook air, når det er snakk om studier. Det kommer veldig an på ditt bruk. Du trenger mest sannsynlig en lett mac, for å kunne bringe den rundt om kring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du utelukkende skal bruke den til å skrive i Word, lese pdf, være på Facebook eller henge her, så ville jeg gått for et nettbrett med avtagbart tastatur. Vekt trumfer alltid "kult" i min verden når vi snakker om PC som skal dras til og fra arbeidsplass hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air holder i massevis for meg. Jusstudiene er rimelig "lette" på pc-en, trenger ingen store programmer eller lignende installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest O___o

Hvis jeg var deg, ville jeg bare ha opprettet en ny bruker på maskinen, oppgradert programvaren, lastet ned noen studie-apper og kjøpt et klistremerke eller to på eBay eller Etsy.

Spar heller pengene til egenkapital, pensumbøker, buffer og depositum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil eller ikke ha annet en Mac, har hatt min i 7 år, aldri hatt trøbbel med den. Jeg har macbook air, da den er lett og grei å dra med seg rundt på jobb. Jeg syns pro er litt stor og tung, men spørs på behov.

Har man først forelsket seg i Mac, så vil man ikke ha annet hehe. 

 

Det er ikke stor forskjell når det gjelder vekt nå lenger. Air 13 veier 1,35 kg, mens Pro 13 veier 1,57 kg. Det er ikke særlig merkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...