Gå til innhold

I andre land er det jo vanlig å gå inn i hus med skoene på, men blir ikke det forferdelig skittent?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg legger denne på riktig plass nå men men..

Jeg syns det er en merkelig skikk med å gå inn over alt med skoene på. Vi her er jo vant til å kle av oss skoene over alt, men slik er det jo ikke i alle land.

En ting jeg alltid har fundert på er jo om det ikke blir helt sinnsykt skittent når man går inn på skoene hele tiden?! Man drar jo inn søle og møkk, husene må jo vaskes hver eneste dag? Irriterer meg også at de i filmer legger seg i senga med skoene på, det kan da hvertfall ikke være hygienisk.

Noen som har erfaringer? Jeg lurer altså veldig på om det ikke blir mye skittent når man bruker skoene inne hele tiden :fnise: Evt. hvorfor de ikke skjønner at de slipper all gulvvasken ved å bare kle av seg skoene.



Anonymous poster hash: b1b42...d11
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bodd i land hvor det er vanlig å ha skoene på, og det ble faktisk ikke så veldig mye mer skitten. Folk tørker jo av skoene først.



Anonymous poster hash: 4b64f...2ce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i disse landene så er det vel ofte ikke snø og regn som gjør skoene våte og sølete

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i disse landene så er det vel ofte ikke snø og regn som gjør skoene våte og sølete

Nei men man tråkker jo i masse dritt og piss for det

Anonymous poster hash: e88be...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men man tråkker jo i masse dritt og piss for det

Anonymous poster hash: e88be...880

Joda. Men man drar ikke med seg like mye synlig skitt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg fikk sjokk av mangelen på en gang der man henger av seg og at man gikk med sko inne hele tiden da jeg flyttet til England. Men de er rett og slett ikke ute, mange av de iallfall, som oss. Det var ut av huset og inn i bilen uansett hvor de skulle. Kanskje folk som bor mer landlig med mer jord og drit har andre ordninger? Kan godt være teppet var gromøkkete nedi der, men det ble jo støvsuget hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i et land hvor det er vanlig å ha på seg skoene.

Det er altså uvanlig, og man blir sett på som merkelig, hvis man tar av seg skoene.

De sier "men sko..de er jo til å gå på". Da jeg fikk barn var jeg litt kritisk til dette, men det var visst noe litteratur på at selv om de gikk med skoene inne gjorde det ikke at barn ble sykere osv, mer enn i andre land.

Man er flinke til å tørke av seg på skoa, og det er ikke så mye regn, søle, snø og skitt som det er i Norge.

Mange har også steingulv, så det er jo enklere å vaske.

Så ja, vi nordmenn eller skandinavere kan ikke forstå det, men de forstår heller ikke oss =)



Anonymous poster hash: 8cabf...e68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde en gruppe med norske studenter i england i en periode. Vi tok selvfølgelig av oss skoene i den hybelen vi bodde i selv, som var helt knusk-ny når vi flyttet inn, det samme var de andre hyblene i under over og vedisden av oss. Var ikke vanskelig å se at de andre gikk inne med sko, mens vi ikke gjorde det på slutten av året når det var tid for en hel-vask før man flyttet ut. Vår plass var ferdig vasket ut på én dag, mens de andre virkelig planla at de skulle starte å vaske ei uke i forveien. Med det å få bort alle sålemerkene og slike ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke greia med å gå inne i hjemmet sitt med sko, både pga all potensiell dritt man drar med seg inn, og kanskje enda mer: tenk så mye svette, sure, fuktige føtter da! Perfekt for å utvikle liktorner, sopp og annet snadder... *grøss* Dessuten er det ikke bra for verken føtter eller resten av kroppen å alltid gå med sko på, spesielt ikke for små barneføtter i utvikling!

Anonymous poster hash: b43fa...1ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet da jeg ikke har vært i så mange private hjem da jeg er på reise; er det kun i norden vi tar av oss skoene? Har liksom innbilt meg at det er vanlig i større deler av europa, men det er kanskje ikke det.. :vetikke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En går da ikke inn med sko med skitt og gjøme på seg, sko er ikke skittne av å gå på asfalt en tørr dag. Slik er det for mange i sørlige land. Jeg tar nødvendigvis ikke av sko sånn med en gang, jeg seter varene fra meg på kjøkken osv, før jakke og sko kommer av, ser ingen problem med det, Hos min far tar jeg ikke av skoene, der er det hundehår og jeg vet ikke sist gang det ble støvsuget. Tror mine sko er renere enn hans gulv :fnise:



Anonymous poster hash: 373fc...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke greia med å gå inne i hjemmet sitt med sko, både pga all potensiell dritt man drar med seg inn, og kanskje enda mer: tenk så mye svette, sure, fuktige føtter da! Perfekt for å utvikle liktorner, sopp og annet snadder... *grøss* Dessuten er det ikke bra for verken føtter eller resten av kroppen å alltid gå med sko på, spesielt ikke for små barneføtter i utvikling!

Anonymous poster hash: b43fa...1ef

Harde gulv er da heller ikke bra for barneføtter! Skulle likt å se forskning som viser at barns føtter utvikler seg bedre der man ikke går med sko inne.

Anonymous poster hash: 4b64f...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare av nysgjerrighet da jeg ikke har vært i så mange private hjem da jeg er på reise; er det kun i norden vi tar av oss skoene? Har liksom innbilt meg at det er vanlig i større deler av europa, men det er kanskje ikke det.. :vetikke:

Neida, det er vanlig i Tyskland, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia og i Polen og sikkert i en del andre land også, men ikke i Frankrike, Storbritannia, Spania og Hellas. Det er vanlig i mange land utenfor Europa også, blant annet Japan.

I hvert fall i Tyskland, Østerrike og Tsjekkia er det vanlig med lånetøfler til gjester, noe vi ikke har i Norden. I disse landene er det heller ikke uvanlig at man også inne på skoler og arbeidsplasser eller på møter av ulike slag i lokalsamfunnet tar av seg skoene.

Anonymous poster hash: 4b64f...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er vanlig i Tyskland, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia og i Polen og sikkert i en del andre land også, men ikke i Frankrike, Storbritannia, Spania og Hellas. Det er vanlig i mange land utenfor Europa også, blant annet Japan.

I hvert fall i Tyskland, Østerrike og Tsjekkia er det vanlig med lånetøfler til gjester, noe vi ikke har i Norden. I disse landene er det heller ikke uvanlig at man også inne på skoler og arbeidsplasser eller på møter av ulike slag i lokalsamfunnet tar av seg skoene.

Anonymous poster hash: 4b64f...2ce

Alle sivilisasjoner som har skjønt at når man går inn med de samme skoa som man har brukt ute, så trekker man også med seg den samme driten som man gikk og vasset i ute.

Bytter til slippers med en gang jeg kommer innafor døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye mer behagelig å gå med sko enn bare i sokker. Så jeg syns det er bare bra å slippe å ta av sko. Med mindre det er snakk om støvler/vintersko.

Går som regel i slippers hjemme. Eller barbeint. Fikser ikke kun sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i Norge tar jeg av skoene, mens i når jeg er "hjemme" pleier jeg som regel å ha et par tøffler som jeg bytter til, ikke fordi det blir skittent, men fordi tøffler er mer behagelig enn f.eks converse en hel dag. Jeg bor midt i byen, så søle når det regner er ikke noe jeg bekymrer meg over, men vasker gulvene gjerne hver søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mer vanlig blant amerikanere a engelskmenn a beholde skoene paa inne, selv syntes jeg det er utrolig ekkelt. Tar alltid av meg skoene og bytter heller til toffler eller slippers. I Korea, hvor jeg bor, er det uansett et NO NO a gaa med utesko inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Bare av nysgjerrighet da jeg ikke har vært i så mange private hjem da jeg er på reise; er det kun i norden vi tar av oss skoene? Har liksom innbilt meg at det er vanlig i større deler av europa, men det er kanskje ikke det.. :vetikke:

Nei, i enkelte land i Asia tar de også av seg skoene når de skal inn i en butikk. I noen land er det også slik at man får bytte til "innesko" som står i gangen.

Og andre land der jeg har vært hvor de går inn med sko, er det overklasse og underklasse, og de har hushjelper og tjenere som vasker gulvene hele tiden, eller de har grove gulv som bare feies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i enkelte land i Asia tar de også av seg skoene når de skal inn i en butikk. I noen land er det også slik at man får bytte til "innesko" som står i gangen.

Og andre land der jeg har vært hvor de går inn med sko, er det overklasse og underklasse, og de har hushjelper og tjenere som vasker gulvene hele tiden, eller de har grove gulv som bare feies.

La gå, hvis jeg hadde jordgulv eller uhøvla bord. Men jeg har fliser og parkett, og her skal det faen meg være reint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...